מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אפיקורס העושה מצווה- לדעת הגר"א וסרמן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
קול מבשר
הודעות: 66
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

אפיקורס העושה מצווה- לדעת הגר"א וסרמן

הודעהעל ידי קול מבשר » ב' ספטמבר 04, 2017 3:19 pm

בספר "קובץ הוספות מרבינו הגר"א וסרמן" ( הוצאת מכון ברית התורה תשנ"ז) מובא קטע מתוך הספר "מעין בית השואבה" להרב שמעון שוואב, פרשת בא :

"שאלתי את רבינו מה דינו של כופר העושה מצוה, והשיב:
נראה דכופר העושה מצוה אינה כלום דהוי מתעסק. וראיה לזה מדברי הר"ן ( ר"ה כח ע"ב ד"ה גרסינן) בשם הרא"ה דאפילו למ"ד מצות אין צריכות כונה והאוכל מצה בלא כונה, היינו דוקא כשיודע שזו מצה והיום פסח. ולא באינו יודע,דאז הוי מתעסק. ולפי"ז הכופר אינו יודע שהיום פסח ולא שזו מצה של מצוה, דלפי דעתו ליכא שום מצוה בעולם.
אך מ"מ לפי מה שכתב המגיד משנה דאכילה שאני שכן נהנה, ואם כן גם במתעסק יצא, כמו בחלבים ועריות. ועוד יש למקום לחלק בין נתינת צדקה לשאר מצוות."

דא עקא,שהקטע הנ"ל לא נמצא בספר הנ"ל בפרשת בא וככל הנראה לא בכל הספר כולו ( לפחות לפי המפתח המציין אזכור אחד של הגר"א ווסרמן בהקשר אחר, וכן חיפוש ככל שידי מגעת)

הן אמת שהקטע הנ"ל נמצא כמעט מילה במילה בקובץ שיעורים ח"ב סי' מ"ז י"ד בסוף המכתב המפורסם " תשובה לשואל ממדינה ידועה" אשר כידוע ממוען לגר"ש שוואב-

"נראה דכופר העושה מצוה אינה כלום דהוי מתעסק לפי מ"ש הר"ן בשם הרא"ה דאפילו למ"ד מצוות אין צריכות כונה והאוכל מצה בלא כונה יצא, אב לדוקא כשיודע שזו מצה והיום פסח ולא באינו יודע דאז הוי מתעסק, והכופר אינו יודע שהיום פסח ולא שזו מצה של מצוה, דלפי דעתו ליכא שום מצוה בעולם, מיהו נראה דלפי מ"ש במ"מ דאכילה שאני שכן נהנה אם כן גם במתעסק יצא כמו חלבים ועריות וצ"ע בזה."

מלבד שינויי סגנון קלים, ישנו משפט שלם שלא נמצא בקובץ שיעורים אך מצוטט בשם ה"מעין בית השואבה: " ועוד יש למקום לחלק בין נתינת צדקה לשאר מצוות"

שאלותי אל חכמי הפורום הן ב':

א) היכן מקומו של הציטוט המובא בשם הרב שוואב? האם הוא במקום אחר בכתביו?

ב) לגופם של דברים האמורים בשם הגר"א וסרמן על החילוק בין מצוות צדקה למצוות אחרות. האם ישנו קשר לדברי חז"ל המובאים בפרשה : " למען יברכך- ואע"פ שבאת לידו שלא במתכוון... אמור מעתה נפלה סלע מידו, ומצאה עני ונתפרנס בה, הרי הוא מתברך עליה" אשר לכאורה מבואר שיש שייכות למצוות צדקה אף במתעסק גמור.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: אפיקורס העושה מצווה- לדעת הגר"א וסרמן

הודעהעל ידי איתן » ב' ספטמבר 04, 2017 7:42 pm


בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: אפיקורס העושה מצווה- לדעת הגר"א וסרמן

הודעהעל ידי בר ישראל » ב' ספטמבר 04, 2017 11:21 pm

הגרא״ו מאריך בחילוק זה בקובץ מאמרים (איננו תחת ידי כעת), בעניין תפילת ירמיהו שמקבלי הצדקה מאויביו יהיו רמאים. לזכרוני הוא טוען כמו שהבנתה, שבנוסף לשכר על עשיית המצוה (שאינו שייך באפיקורס), במצוות באל״ח יש גם שכר על תוצאת המצוה (ששייך אפילו במתעסק)

גביר
הודעות: 2765
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: אפיקורס העושה מצווה- לדעת הגר"א וסרמן

הודעהעל ידי גביר » ג' ספטמבר 05, 2017 8:02 am

יעויין ספורנו דברים פרשת שופטים פרק יז -
כי ימצא בקרבך. אחר שצוה למנות דיינים בכל עיר ועיר לשפוט כל ב"ד את בני עירו. הזכיר משפט עובד עבודת גלולים שאינו נדון בעירו אבל נדון באותה העיר שעבד בה. ואחריו הזכיר ענין מחלוקת בתי דינים שזה ג"כ נשפט בעיר אחרת היינו במקום אשר יבחר ה'. וכן ענין זקן ממרא:
לעבור בריתו. הברית שכרת על כל המצות כי אמנם העובד עבודת גלולים כופר כל המצות ומבטלן:
ומשמע כר' אלחנן שאינו נחשב כלל למצווה.

ישורון250
הודעות: 59
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

Re: אפיקורס העושה מצווה- לדעת הגר"א וסרמן

הודעהעל ידי ישורון250 » א' ספטמבר 10, 2017 10:55 pm

הנני להעתיק דברי הגרי"ח סופר שליט"א מספר גדולה תשובה ח"א סימן חי.

בענין כופר המקיים מצוות

כתב הגאון רבי אלחנן וסרמן זצוק"ל הי"ד בספרו קובץ מאמרים (דף ס"ז): "נראה דכופר העושה מצוה אינה כלום, דהוי מתעסק, לפי מה שכתב הר"ן בשם הרא"ה דאפילו למאן דאמר מצות אין צריכות כונה והאוכל בלא כוונה יצא, היינו דוקא כשיודע שזו מצה והיום פסח ולא באינו יודע דאז הוי מתעסק ע"ש, והכופר אינו יודע שהיום פסח ולא שזו מצה של מצוה, שלפי דעתו ליכא שום מצוה בעולם. מיהו נראה דלפי מה שכתב הרב המגיד (הלכות שופר) דאכילה שאני שכן נהנה, אם כן גם במתעסק יצא כמו חלבים ועריות וצ"ע". וכן הוא בקובץ הערות יבמות (דע"ד ע"ב) ע"ש.

ומצאתי לגאון מבי"ט ז"ל בספרו המופלא בית אלהים (שער התשובה פרק ה' דל"ג ע"ג) שכתב: "גם הרשעים הגמורים, אי אפשר מבלתי שיעשו איזה דבר טוב או איזה זכות, לשיזכו בו אחר התשובה מהחטאים הגדולים, ועל אותו הזכות הקודם קונה עולמו גם כי מת בשעת תשובתו, ויש לו חלק לעולם הבא כפי מדרגת מיעוט הזכויות שהיו לו.

וגם שהיו חטאיו מהחטאים הגדולים באמונות נפסדות, אפשר שיעמוד לו איזה זכות, כי גם שהכופר אין מצותיו חשובות לכלום, כי המודה בעבודה זרה הוא כופר בכל התורה כולה, עם כל זה באיזה זכות כמצות צדקה שנמשך ממנה תועלת למקבל גם כשלא תהיה לכוונה טובה, יעמוד לו איזה זכות בעולם הזה או בבא, וכן מצות תשובה שהיא מכלל מצות עשה תחשב לו כעושה מצוה מחדש, לבד מה שהועילה לו לכפר על כל חטאיו ועונותיו כנזכר".

ומבואר באר היטב בדברי הגאון מבי"ט ז"ל ש"הכופר אין מצותיו חשובות לכלום", וזה כדברי הגאון רבי אלחנן זצ"ל, מכל מקום במצוות מסוימות שהתכלית שבהם היא לא עצם העשיה גרידא, אלא הפועל היוצא מהם, כמצות צדקה שאין מעשה נתינת הצדקה המצוה, אלא במה שיש לעני לשבור רעבונו ולהחיות ולקיים את עצמו, נחשב לכופר כמצוה ויעמוד לו לזכות בעולם הזה או בבא, וכל זה אמרה הגאון מבי"ט ז"ל בדרך אפשר וכמסתפק אמרה ודוק. [ועיין שם הערה ג' ולא העתקתי].

ועזרני השי"ת ומצאתי לרבינו הגדול הרמב"ן ז"ל בשער הגמול (סימן ס"ו מהדורת בני היקר חו"ב רבי דוד אהרן הי"ו) שכה כתב: "יש כופר בעיקר שמאריכין לו ואוכל חיי העולם הזה, ואם תאמר והיאך תולין לו על כרת שבגופו אם בשביל זכות שעשה - אין לכופר בעיקר זכות לעולם לפי שהוא עושה לשם כפרנותו, ולא לשמו של הקב"ה. זו אינה קושיא שיש בדרכיו של בעל הרחמים לרחם על מי שעושה טובה ומעשה הגון בעולם אפילו עשאו לשם עבודה זרה".

וגם בדברי הרמב"ן ז"ל מבואר אין לכופר בעיקר זכות לעולם, לפי שהוא עושה לשם כפרנותו, ולא לשמו של הקב"ה, ואין מצוותו מצוה, מכל מקום מהנהגת רחמיו יתברך לרחם על מי שעשה מעשה טוב כי אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, תולין לו, אבל לשיקרא למצות שעשה הכופר שם מצוה - הא לא.

ולפי מה שהביא בני הי"ו (בביאור שם אות ר"פ) מתבאר דכוונת הרמב"ן ז"ל כדברי הגאון מבי"ט ז"ל כמו מצות צדקה דבתר מקבל אזלינן וכנ"ל ע"ש, וגם עיין היטב בהקדמת הרמב"ן ז"ל לפירושו לאיוב, והביא דבריו בני הי"ו בביאור לשער הגמול (שם סוף אות מ"ג הערה קס"ג) וצרף לכאן. עכ"ל.

קול מבשר
הודעות: 66
הצטרף: ו' אוגוסט 04, 2017 11:14 am

Re: אפיקורס העושה מצווה- לדעת הגר"א וסרמן

הודעהעל ידי קול מבשר » ב' ספטמבר 11, 2017 8:30 pm

תודה רבה לכל העונים.
אעיר ,שמדברי הרמב"ן נשמע שאין המצווה של כופר נחשבת מצווה אלא לכל היותר "מעשה הגון" ואין הקב"ה מקפח שכר כל בריה, וכפי שהביא הרב "איתן" לצמצם את דברי הרמב"ן למצוות "שכליות".
אמנם דברי הגר"א וסרמן המצוטטים בשם הרב שוואב הינם בתוך מו"מ הלכתי בענין כוונה במצוות ונראה מדבריו שיש צד שצדקה של אפיקורס היא מצוות צדקה גמורה. יתכן שהוא מיוסד ע"פ דבריו בקוב"ש ח"ב סי כ"ג שיש ב' סוגי' מצוות א) שעשית המעשה היא העיקר כגון שופר ולולב ב) " שעיקר המעשה היא תוצאות המעשה כגון פדיון שבויים פריעת בע"ח פריה ורביה וכו' והחילוק הזה נפ"מ לכמה דברים כגון למ"ד מצוות צריכות כונה והתוקע לשיר צריך לחזור ולתקוע ובפריעת בע"ח מצוה אם פרע שלא בכונת מצוה לא נאמר שצריך לחזור ולפרוע"
ויתכן שה"ה גם במתעסק למ"ד שמצוות אין צריכות כוונה. יעוי"ש שאמר כך לגבי מתעסק באיסורים שעיקר האיסור הוא התוצאה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 457 אורחים