מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 04, 2017 10:11 pm

שו"ת חוט המשולש ח"א ס"י כתב:והנה כל בקי בדרכו יודע שרוב כוונתו של הרמב"ם נלמד ע"י לדרוש סמוכים בסידורו. והנה כאן בדין י"ט סיים שחזקת צורה זו שהערה דהיינו חזקה דהתנהגות וכן כאן בדין כ"ד נקט הוחזקה נדה בשכנותיה דהיינו נמי חזקה דהתנהגות...

לשונו של מוהר"ח קצת חריפה, "רוב כוונתו". האם באמת מצינו הרבה לימוד לגופן של דברים מסידורו של הרמב"ם?

והאם הנימוקים שמסביר המאירי נכללים ברוב כוונתו הנ"ל?
ז"ל המאירי: כמו שתאמר על דרך משל מה שאמרו בחכם שכור שלא יורה אפילו אכל תמרים או חלב ונתבלבלה דעתו והנה יחשוב המעיין למצאה בהלכות דעות לפי העניינים הנכללים שם והנה ימצאוה בספר עבודה על ידי גלגול כהנים שתויי יין שאסורים בעבודה אף על פי שלא היה ענין זה מעניני ספר עבודה וכן עניני איסור אונאת דברים בבייש האדם את חבירו בהלכות מכירה על ידי גלגול אונאת ממון וכן בכמה ענינים לא יודעו רק ליורד לסוף ענין הסדור מצד חקירתו הענינים על סדר דרכי הגמרא ויהיה כל זה סבה ללומד על הדרך שהזכרנו להתרשל מן החפוש אחר פסקי הדברים...


התעוררתי לזה עכשיו בהקשר דלהלן. הר"מ מביא את דיני היתר בן פקועה בהל' מאכ"א, ואת דיני טריפות בהל' שחיטה. אנחנו היינו מסדרים להיפך, לכאו'. כמה אפשר לבנות ע"ז בגדרי הדברים לשי' הר"מ, (שהטריפות זה חיסרון בשחיטה וכנודע, ובן פקועה זה היתר עצמי וכו'), או לקחת את הכל לדרך הגלגול.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 04, 2017 10:34 pm

למיטב זכרוני יש על זה מאמר של ר"ד הכהן הנשקה (ולפניו אצל בעלי הכללים)

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי גבול ים » ה' ינואר 05, 2017 2:36 am

דומה לזה בהקדמת הר"ב מרכבת המשנה (ד"ה מגיד).

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי לבנון » ה' ינואר 05, 2017 9:23 am

המגיד משנה בהקדמתו להלכות שבת כתב:אמר הכותב: יותר שהיה רבינו חכם בדיני התורה ודבריו בהם צוף דבש אמרי נועם. עוד אזן וחקר ותקן בהפלגת סדורו בספריו ולמד דעת את העם בהיות כל דבר דבור על אופניו וכל ענין מיושב במקומו. לזאת כל בקי בספריו ואשר יחפוץ לבוא חדריו כי מקדם מלך ובית ממלכה סתריו, יערב לו לדעת סדור רבינו במאמריו. על כן ראיתי לכתוב סדורו באלו ההלכות כי המה ארוכות ורבות התועלת ותמיד נצרכות להקל אל הרוצה למצוא דברי החפץ על הרשום בכתב אמת:

ועיין שם עוד בסוף הקדמתו.

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי עיק » ה' ינואר 05, 2017 8:00 pm

עושה חדשות כתב:התעוררתי לזה עכשיו בהקשר דלהלן. הר"מ מביא את דיני היתר בן פקועה בהל' מאכ"א, ואת דיני טריפות בהל' שחיטה. אנחנו היינו מסדרים להיפך, לכאו'. כמה אפשר לבנות ע"ז בגדרי הדברים לשי' הר"מ, (שהטריפות זה חיסרון בשחיטה וכנודע, ובן פקועה זה היתר עצמי וכו'), או לקחת את הכל לדרך הגלגול.

אני תמה. האם עלה בדעתך שאין ללמוד מאופן סידור ההלכות ברמב"ם ? כמובן שכמו בכל דבר צריך להשתמש בשכל גם כאן, אבל ההו"א שלך שהכל על דרך הגלגול מתמיהה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ינואר 05, 2017 9:30 pm

מצורף מאמרו של הגאון רבי יעקב חיים סופר בקונטרס דברי יעקב חיים סימן כ"א
1111.JPG
1111.JPG (77.98 KiB) נצפה 4661 פעמים

2222.JPG
2222.JPG (89.74 KiB) נצפה 4661 פעמים

3333.JPG
3333.JPG (87.99 KiB) נצפה 4661 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 06, 2017 9:46 am

הגריח"ס העתיק "שעיקר עומק כוונתו", ואילו לפנינו בחוט המשולש אי' "רוב כוונתו".

===

שמתם לב לפתיחה של הטור להל' ריבית, ר"ס קס?

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 09, 2017 10:00 pm

ראיתי דבר מעניין, בהקד' הר"מ לחיבורו הוא מסביר איזה הלכות הוא כלל בכל ספר, עי"ש מה נכלל בספר המדע ומה נכלל בספר אהבה, ושם מבאר שבס' אהבה הוא כלל את המצוות המביאות לאהבת ה', (והגר"מ שפירא זצ"ל היה מדייק מזה שמצוות ת"ת נכללת כבר בס' המדע ולא רק באהבה...), ויש שם ב' נוס' האם הוא מזכיר את ברכת כהנים כמצווה המביאה לאהבה, או שאינו מזכיר. ולפי הנוס' העיקרית (שאינו מזכיר), ע"כ שברכת כהנים נכנס לספר אהבה בדרך גלגול מהל' תפילה, ופ'.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדרוש סמוכים בסידורו של הרמב"ם

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 13, 2017 12:26 pm

ושם באותה הקדמה מבאר הר"מ למה הכניס את הלכות אבל לספר שופטים, וזה כבר ממש בדרך גלגול, עי"ש. ואעפ"כ לא נמנע הגר"מ שפירא זצ"ל לדרוש בזה נפלאות על הקשר בין הלכות אבילות לספר שופטים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 27, 2017 12:32 am

סדר ההלכות ברמב"ם מהווה אצל האחרונים כר נרחב להבנת מוצא הדין (ד"מ: אם הרמב"ם מביא את הדין בסמוך להלכות מוקצה או בסמיכות להלכות תיקוני כלי), ועם פרוץ "המהלך החדש" גם כדי להבין את גדרו, (ד"מ: הזכרת על הנסים בתפילה נזכרת בהלכות חנוכה ולא בהל' תפילה, הרי שהיא מהל' חנוכה ולא מהל' הזכרת מעין המאורע), וכן, מורגל באחרונים ללמוד מסמיכות הדברים, אם בא הדין לצד דינים מדרבנן או מן התורה. וכ"ז גלוי וידוע.

ומצאתי עתה דברי החסיד מהרש"א בספר הזכרונות. לדבריו לא ניתן ללמוד מסמיכות הדין, שכן לרמב"ם ישנם שיקולים אחרים בסידור ספרו
הזכרונות.jpg
הזכרונות.jpg (222.01 KiB) נצפה 4297 פעמים


מעניין אם דבריו עשו רושם באופן שהם מצוטטים ע"י הבאים אחריו

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי לענין » ד' ספטמבר 27, 2017 1:23 am

חזון איש או''ח סי' נ''א ס''ק ד'
הר''מ הביא דין פותח בית הצואר במלאכת קורע ומ''מ אי''ז הכרע שדעתו ז''ל שהחיוב משום קורע, ושפיר י''ל דחיובו משום בונה או מכב''פ אלא משום שיש כאן פעולת קורע קבעו בהל' קורע וסתמו כלשון הגמ'.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 27, 2017 1:30 am

יפה. ומענין לענין באותו ענין יש להזכיר את יחסו של החזו"א להשמטות הרמב"ם שאין ללמוד מהם דבר. וכמדומה שבזה הוא יחיד ממש.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי הגהמ » ד' ספטמבר 27, 2017 3:35 am

איש_ספר כתב:סדר ההלכות ברמב"ם מהווה אצל האחרונים כר נרחב להבנת מוצא הדין [...] וכן, מורגל באחרונים ללמוד מסמיכות הדברים, אם בא הדין לצד דינים מדרבנן או מן התורה. וכ"ז גלוי וידוע...

להעיר שהדבר נפתח כבר בראשוני מפרשי הרמב"ם כמו הה"מ, וראה מש"כ בזה הגאון בעל מרכה"מ בהקדמתו.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי סעדיה » ד' ספטמבר 27, 2017 3:52 am

חי מרן רי"ז הלוי ר"פ בהעלותך

בתוך הגולה
הודעות: 817
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ד' ספטמבר 27, 2017 8:44 am

רש"י זוין מביא מעין זה על הגר"ח מבריסק שהוכיח כי גדרה של ההלכה להקדים לקבור את הנפטר ראשון, היא מן הדין הכללי של אין מעבירין על המצוות (ולא דין מיוחד בכבוד המת) מכך שהרמב"ם לא הזכירו במפורש בהל' אבל. (אישים ושיטות מהד' תשי"ז עמ' 59 60)

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי דרומי » ד' ספטמבר 27, 2017 11:04 am

קטע מתוך מאמר שהתפרסם פעם בענין זה, כמדומה שאפשר למצאו ברשת


בפשטות נדמה, שבעצם, לו הי' הדבר אפשרי, הי' הרמב"ם מרצה את כל ההלכות ברציפות, מבלי לחלק אותם ל'ספרים' ול'הלכות'. כל החלוקה היא רק ענין 'טכני', כדי להקל על סדר העברת הדברים. אך מכל הביאורים בענין עולה ומודגש העומק האמיתי, כי החלוקה ל'ספרים' ול'הלכות' יש בה חשיבות עצמית, בהיותה מגדירה את ההלכות עצמן, ועד כדי 'נפקא מינה' של ממש.
*
נתחיל מדוגמא די ידועה. בסיום הלכות חנוכה כותב הרמב"ם על חשיבותו של נר שבת, שדוחה את נר חנוכה ואף את קידוש היום: "הי' לפניו נר ביתו ונר חנוכה, או נר ביתו וקידוש היום, נר ביתו קודם משום שלום ביתו, שהרי השם נמחק לעשות שלום בין איש לאשתו. גדול השלום, שכל התורה לא ניתנה אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר דרכי' דרכי נועם וכל נתיבותי' שלום". הרבי נו"נ באורך בענין זה , ומלבד כל השאלות ההגיוניות, שינויי הלשון בין הרמב"ם לגמרא, וכו' – מעלה גם שאלה פשוטה: מדוע הציב הרמב"ם הלכה זו, המדגישה את מעלת נר שבת, כסיום להלכות חנוכה – ולא במקומה הטבעי, הלכות שבת?
בשולי עמוד השיחה מציינים המו"ל לכמה שיחות נוספות, בהן מתורצת שאלה זו על פי פנימיות הענינים (תורת החסידות); אך כאן מיישב הרבי את הדברים על פי נגלה, בהסבר הגיוני טהור. וזו נקודת הדברים בקצרה:
אם הי' הרמב"ם כותב את הדין הזה בהלכות שבת, היו לומדים, לפי פשוטו, שהדין הזה נובע ממעלתו וחשיבותו של נר שבת, הדוחה את כל המצוות האחרות. אולם הרמב"ם רוצה להדגיש, שגדר אחר יש כאן. לאמיתו של דבר, בזה שלא מדליקים נר חנוכה ומעדיפים להדליק את נר השבת, אין משום 'פגיעה' וחסרון במצוות נר חנוכה; אדרבה, דין זה נקבע בהלכות חנוכה, כי אכן הוא חלק וגדר מתוך הלכות חנוכה עצמן. הלכות חנוכה עצמן 'דורשות' שידליקו את נר השבת, אף אם לא ידליקו את נר חנוכה.
מה מביא את הלכות חנוכה להעדיף את נר השבת?... דבר זה מבואר מתוך המשך הלכה זו גופא: "גדול השלום שכל התורה לא ניתנה אלא לעשות שלום בעולם". כל מצוות התורה, כולל גם מצוות נר חנוכה, יש בהן מטרה – "לעשות שלום בעולם". אם כל המצוות מטרתן לעשות שלום, מובן שכאשר קיימת מצוה שקשורה בשלום כפשוטו, שלום גלוי בעולמנו הגשמי – נר שבת, שמביא בפועל לשלום בית – וודאי שכל מצוה (בעניננו, נר חנוכה) מחייבת שיעדיפו את אותה מצוה של שלום בית, ואפילו על פני המצוה 'שלה' עצמה. דבר זה הוא חלק מהגדר של המצוה גופא, ובעניננו, הדלקת נר שבת היא חלק מתוך הלכות חנוכה עצמן.
והנה ביאור נוסף, שבו רואים כיצד לפי העיון במקומה של ההלכה, מיושבת סתירה גדולה בפסקי הרמב"ם. – מצורע שנטהר, מצווה להקריב קרבנות מיוחדים, והתורה נתנה ברמת החיוב דרגות שונות. עשיר מחוייב בקרבן גדול יותר, בעוד לגבי מי שאין ידו משגת מסתפקת ההלכה בקרבן זול. מה הדין כאשר אדם עשיר קיבל על עצמו לספק קרבנות על ידי מצורע עני: האם עליו להביא קרבן עני, שהרי המצורע עצמו – המתכפר - הוא עני, או שכיון וידו של המתחייב משגת, הוא אינו יכול להסתפק בקרבן עני, ועליו להביא את הקרבן היקר יותר?
פוסק הרמב"ם (סוף הל' מחוסרי כפרה): "עשיר שאמר קרבנו של מצורע זה עלי, והמצורע הי' עני - הרי זה מביא על ידו קרבנות עשיר, שהרי יד הנודר משגת". הווי אומר, האפשרות המיוחדת שנתנה התורה להביא קרבן עני, היא דוקא כאשר אין כאן מי שיביא את הקרבן היקר; ובעניננו, כיון שהעשיר קיבל על עצמו להביא את קרבנו של העני, אין כאן עוד את ההגדרה של "אין ידו משגת", ולכן מביא על ידו קרבנות עשיר.
ההלכה הזאת מעוררת קושי: מדוע באמת יתחייב העשיר להביא קרבן עשיר? הרי הוא אמר "קרבנו של מצורע זה עלי", בדברו על קרבנו של המצורע העני בלבד; הוא מעולם לא קיבל על עצמו להביא קרבן עשיר! אך מעבר לעצם הקושי ההגיוני, התמיהה מתחזקת כשרואים שהרמב"ם עצמו פוסק כך במקום אחר (הלכות מעשה הקרבנות פי"ד ה"ט), שם הוא אומר במפורש:
"האומר קרבן מצורע זה או יולדת זו עלי, אם הי' אותו מצורע או היולדת עניים מביא הנודר קרבן עני" – כאן הרמב"ם לא מזכיר שבוחנים את מדת יכולתו של הנודר, אלא רק איזו התחייבות הוא קיבל על עצמו, לפי מדת יכולתו של המתכפר (המצורע או היולדת)! איך מסבירים את הסתירה בין שתי ההלכות?
את המפתח לביאור הענין, אפשר לראות ע"י המקום בו נמצאים ההלכות בתוך ספר היד. הלכה אחת מופיעה בהלכות מעשה הקרבנות; והשני' נמצאת בהלכות מחוסרי כפרה. בכך מתורצת הסתירה: כאשר עוסקים בהלכות מעשה הקרבנות – כאן נפסקת ההלכה שהנודר, שהתחייב בקרבנו של העני, צריך להביא קרבן עני, שאותו דוקא קיבל על עצמו; ואילו כאשר מגיעים ולומדים את הלכות מחוסרי כפרה – מצד גדרן של ההלכות הללו, לא די בכך שהוא יביא קרבן עני, אלא עליו להביא קרבן עשיר, בהתאם ליכולתו הכלכלית שלו עצמו.
וכך מבוארים הדברים :
בכלל, כל הדין הזה לפיו אדם יכול להתחייב בהבאת קרבנות עבור יהודי אחר הזקוק לכפרה, מעורר שני דיונים יסודיים: 1) האם בכלל נתפס הנדר? הלוא קיימות הגבלות בדברים שאותם יכול האדם להתחייב, ולא כל נדר תופס. הנה הלכה מפורשת (הל' מעה"ק פי"ד ה"ח): "חטאת ואשם .. אינן באין בנדר ובנדבה, האומר הרי עלי חטאת או אשם .. לא אמר כלום". ובעניננו, אדם שמקבל על עצמו קרבן של אדם אחר, האם בכלל חלה כאן ההתחייבות – או שכיון ומדובר בקרבן של אדם אחר, אין לו שום ק
שר לכך והנדר אינו ולא כלום?
2) דיון נוסף מתעורר כאן, מבחינתו של אותו מצורע שזקוק להביא קרבן כפרה. הרי החיוב להביא קרבן חל עליו עצמו, כמובן; האם על ידי שאדם אחר מקריב את הקרבנות עבורו, מתכפר לו כאילו הוא עצמו הביא קרבן – או שלא די בכך שאדם אחר מביא קרבנות עבורו, והוא צריך לבוא ולהקריב בעצמו?
זה הוא ההבדל בין ההלכה כמו שהיא מופיעה בהלכות מעשה הקרבנות, להלכה כמו שהיא באה כחלק מהלכות מחוסרי כפרה. הלכות מעשה הקרבנות עוסקות בחלות קרבן; כיצד נעשה הקרבן לקרבן, ומה הן הפעולות שעושים בקרבן. בתוך מסגרת הלכות אלו, באים לאותו דיון, כאשר אדם נדר עבור חברו, האם זה אכן יוצר קרבן? על כך פוסק הרמב"ם, שאכן כן. למרות שלא מדובר בחובה שלו, בכל זאת חל הנדר והוא אכן חייב בקרבן. אך, איזה חיוב קרבן נוצר כאן? כיון שכל החיוב חל עליו מצד נדרו, מובן שעליו להביא כפי שנדר. ואם קיבל על עצמו קרבן עני – הוא מחוייב להביא קרבן עני בלבד. (וכדיוק לשונו של הרמב"ם, "מביא הנודר קרבן עני", מצד הנדר – הוא מביא קרבן עני).
בהלכות מחוסרי כפרה, דנים שוב באותו מקרה, אך מהיבט שונה לחלוטין. כאן לא מתייחסים לשאלה, האם הנדר נתפס ונוצרה חובת קרבן על הנודר (את הפסק בענין זה ראינו כבר בהלכות מעשה הקרבנות, מקומו של דיון זה); כאן מדברים מבחינתו של אותו מחוסר כפרה, המצורע המתכפר. האם הקרבן שמביא עליו חבירו מוציא אותו ידי חובתו?
על כך בא פסק הדין, שמצד דין ערבות – כל ישראל ערבין זה בזה – חידשה התורה שיהודי אחר יכול להביא את הקרבן "על ידו", ובכך מתכפר לו. אלא, שכיון וכאן אנו רוצים לחדש שאכן המצורע מתכפר ע"י הקרבנות שהביא חבירו, כאן משתנה הדין; לא די בקרבן עני, והחובה היא להביא קרבן עשיר, כפי השגת ידו של הנודר.
וההסבר פשוט: כשבאנו לברר מהו החיוב שחל עליו מצד נדרו (בהל' מעשה הקרבנות) – אפשר להסתפק גם בקרבן עני, שהרי זה מה שהוא התחייב; אך כאן (הל' מחוסרי כפרה), כשאנו דנים בשאלה: האם הקרבן שהוא מביא יכול אכן לכפר על חבירו? – מנקודת מבט זו לא מספיק שהוא יביא קרבן עני. אם הוא בא לכפר על חבירו, דבר שנובע מהערבות ההדדית שביניהם, משמעות הדברים היא שאותה חובה שהוטלה על המצורע, עוברת עתה עליו עצמו, הוא עצמו כאילו נחשב מצורע ומתחייב בקרבן. ואם החובה מוטלת עליו בעצמו, וודאי שהוא צריך להביא קרבן עשיר, כפי השגת ידו.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' דצמבר 29, 2021 4:00 am

ל' ר' מאיר שמחה הכהן בחי' לפרק הכונס (כח, א) בא"ד "ומפורש בסידור לשון רבינו בפירקין לכל מסתכל."

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 31, 2021 1:42 pm

לא ראיתי אם הובאה כבר תמיהת הרמב"ם עצמו "וכי דרשיתו סמוכין בתלמוד?!" - https://www.sefaria.org.il/Teshuvot_HaR ... .3?lang=he
ואם הוא ממאן לדרוש סמוכין בספרים שלפניו - מסתבר שהוא לא כתב את ספרו באופן שמתאים לדרשת-סמוכין.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ג' ינואר 04, 2022 12:12 am

מה שמסתבר למר רחוק מסברתי. וכי אין דבריו בספר היד מסודרים יותר משל התלמוד? אלא שהתלמוד בלול מענינים שונים ואין להסיק דינים מסמיכות. אך אין בכך קביעות על ספרו הוא. ואינו תלוי בתקופה, אלא בכוונת המחבר. האם תוכל להצביע על הלכה אחת בספריו שנזכרה כבדרך אגב (דבר שמצוי כמה פעמים ברוב דפי הש"ס)?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי באמונתו » ג' ינואר 04, 2022 3:40 am

לעניות דעתי, יש להבחין היטב, בין מדרש "סמוכין" המקורי: סמוכים לעד לעולם... אשר מדרכי הדרש, שלא שייך כ"א במקרא (לרבי יהודה אך במשנה תורה), לבין סדר מושכל של הלכות ערוכות, כלומר, מסגרת כל דבר בהקשרו הראוי, כבמפעלו הפלאי של הרמב"ם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 04, 2022 10:28 am

גיורא בשמי שמיא כתב:האם תוכל להצביע על הלכה אחת בספריו שנזכרה כבדרך אגב (דבר שמצוי כמה פעמים ברוב דפי הש"ס)?

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר: כל הלכות קדימה במצוות (תדיר קודם, מקודש קודם וכו') - באמצע הלכות מוסף דר"ה.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' ינואר 05, 2022 7:27 pm

עזריאל ברגר כתב:
גיורא בשמי שמיא כתב:האם תוכל להצביע על הלכה אחת בספריו שנזכרה כבדרך אגב (דבר שמצוי כמה פעמים ברוב דפי הש"ס)?

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר: כל הלכות קדימה במצוות (תדיר קודם, מקודש קודם וכו') - באמצע הלכות מוסף דר"ה.


נר' שמשם אין ראי', שהרי שורש הדין [דתדיר ומקודש] אחת היא. הרי הא ודאי שהל' תו"מ היא מקומה הראויה של הלכות כל התדיר, ומיקומה הפרטית במקום הזה אולי יש בה משום דרך אגב (ואנני מונח בסוגיות לחוות דעה), אך אין זה סוגיא אחרת, כמו שמצינו בש"ס בדף אחד דינים שונים ומגוונים שבאו אגב פרט אחד כגון שמות בעלי השמועה, או דבר צדדי אחר...

ז"א, בספר היד ודאי שיש סדר עניני, ולכן אפשר למשמע מן סידורו הלכתא גברוותא, ובש"ס אין סדר עניני (במיקרו, ובנגלה) ולכן קאמר הרמב"ם שאין דורשין סמוכין ממנו.

באמונתו כתב:לעניות דעתי, יש להבחין היטב, בין מדרש "סמוכין" המקורי: סמוכים לעד לעולם... אשר מדרכי הדרש, שלא שייך כ"א במקרא (לרבי יהודה אך במשנה תורה), לבין סדר מושכל של הלכות ערוכות, כלומר, מסגרת כל דבר בהקשרו הראוי, כבמפעלו הפלאי של הרמב"ם.


כמובן שחילוק זה לא נעלם מהרמב"ם, וכאשר כתב הרמב"ם
תשובות הרמב"ם כתב:וכי דרשיתו סמוכין בתלמוד?!
אין ספק שכונתו היתה על דרך השאלה, ואין ספק גם שד"ז לא נעלם ממורנו הרב עזריאל ברגר שיחי', ובזה טען כענין. אך בעיקר טענתו כבר השבתי, וכנראה שגם כבודו ידיו אמונה להחזיק ידי הדעה הנפוצה.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ינואר 05, 2022 8:03 pm

הרב 'עזריאל ברגר', יעוי' נא ב'יין מלכות' מהדו"ח ח"א סי' כב. ח"ב סי' כב. ח"ג סי' יח... [וראה 'התוועדויות' תשד"מ ח"ב ס"ע 2620. תשמ"ו ח"ג ע' 585. תשמ"ט ח"ב ע' 508 בשוה"ג. תנש"א ח"ב ע' 101].

ועוד מעט מהשייך במקצת לנדון האשכול:
יד מלאכי.JPG
יד מלאכי.JPG (55.8 KiB) נצפה 1940 פעמים

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: סדר ההלכות ברמב"ם כלימוד על טיבה של ההלכה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' ינואר 05, 2022 8:15 pm

גיורא בשמי שמיא כתב:
באמונתו כתב:לעניות דעתי, יש להבחין היטב, בין מדרש "סמוכין" המקורי: סמוכים לעד לעולם... אשר מדרכי הדרש, שלא שייך כ"א במקרא (לרבי יהודה אך במשנה תורה), לבין סדר מושכל של הלכות ערוכות, כלומר, מסגרת כל דבר בהקשרו הראוי, כבמפעלו הפלאי של הרמב"ם.
כמובן שחילוק זה לא נעלם מהרמב"ם, וכאשר כתב הרמב"ם
תשובות הרמב"ם כתב:וכי דרשיתו סמוכין בתלמוד?!
אין ספק שכונתו היתה על דרך השאלה, ואין ספק גם שד"ז לא נעלם ממורנו הרב עזריאל ברגר שיחי', ובזה טען כענין. אך בעיקר טענתו כבר השבתי, וכנראה שגם כבודו ידיו אמונה להחזיק ידי הדעה הנפוצה.

נכון החילוק, אשר ברמב"ם סדר דבריו והלכותיו וענייניו בולט ביותר, כאחד ממאפייניו המובהקים והמוחלטים.
מאידך, לענ"ד, טועה השולל כל משמעות, מסֵדר דברי התלמוד, ועריכתה הפנימית.
כרגע זכורים לי רק שתי דוגמאות אגדתיות, אחת מנפש החיים - שער ד פרק ז:
וכן באמצע הלימוד. הרשות נתונה להאדם להפסיק זמן מועט. טרם יכבה מלבו יראתו ית"ש שקיבל עליו קודם התחלת הלימוד. להתבונן מחדש עוד מעט ביראת ה'. כשרז"ל עוד (שבת ל"א) משל לאדם שאמר לשלוחו העלה לי כור של חטים לעליה כו' א"ל עירבת לי בהן קב חומטין א"ל לא. א"ל מוטב שלא העלית. וקאי על אמצע העסק בתבואות חכמת התורה שראוי ג"כ לערב בתוכו יראתו ית'. כדי שתתקיים תלמודו בידו. ולכן סמך אצלו הברייתא תני דבי ר"י מערב אדם קב חומטין בכור של תבואה ואינו חושש. והוא דין מדיני גזל ואונאה אשר מקומו בס' נזיקין - ומאי שייטי' הכא. אמנם הורונו בזה. שכמו במו"מ הגם שנראה כגזל ואונאה. אמנם כיון שהקב עפר הוא השימור והקיום של כל הכור תבואה אינו חושש משום גזל. כן רשאי האדם להפסיק ולבטל זמן מועט מהלימוד. להתבונן מעט ביראת ה'. ואינו חושש בזה. משום ביטול תורה כיון שהוא הגורם שתתקיים אצלו חכמה התורה:

תורה תמימה - הערות בראשית פרק לז הערה כ:
ולא יפלא אם לא ראו מה שבתוך הבור, כי לפי מה שכתב המפרש למס' תמיד ספ"ק דאין השלכה פחות מעשרים אמה, וכאן דכתיב וישליכו, א"כ הי' הבור עמוק עשרים אמה ויותר, וקיי"ל דלמעלה מעשרים אין עינו של אדם שולטת כמו דקיי"ל לענין נר חנוכה וסוכה [ויש לכוין לפי"ז סמיכות ושייכות דרשא זו בגמרא עם הדין נר חנוכה שהניחה למעלה מעשרים אמה פסולה משום דלא שלטא בה עינא, ולבד הסמיכות שנאמרו שני הענינים מחד אמורא, י"ל עוד משום דטעם שניהם שוה, להורות דלמעלה מעשרים אמה אין העין שולטת, ודו"ק].
כמדומני שרבים מן המפרשים מלפני התורה תמימה, הקדימוהו מכבר, בחיפוש עניין סמיכות אותם מאמרים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 398 אורחים