הודעהעל ידי נויירא » ב' מאי 31, 2010 8:53 pm
אזכיר שמעבר לדקדוק במקראות והמדרשים [שבהם המקור לדברי רש"י, אך אין כוונתם שהמקרא דוקא לאדה"ר, אלא שבו התיישם המקרא באופן מוחלט, שהיה ישר והשתנה בביקוש חשבונות, וכמו כל מדרש של זה אברהם ... זה משה ...., כידוע],הרי מכירים אנו את דין חזקת כשרות לעדות ולשבועה [והחידוש שבו בולט בסוגיות מיגו דחשיד אממונא חשיד אשבועתא, וביותר לרע"א [לא זוכר איפה] שהוא מצד שההוכחה מהכפירה משמשת במקום שבועה],
ואלו דברי מהרשד"ם חו"מ ש"י:
גלוי וידוע שכל ישראל בחזקת כשרים הם כמו שאנו אומרי' בהמה בחייה בחזקת איסור עומדת עד שיודע לך במה נשחט ויוצאה מחזקת איסור אבר מן החי נשחט' יצא' מחזק' האיסו' אשר היה לה ובחזקת היתר עומדת עד שיודע לך בבירו' במה נטרף כמבואר פ' קמא דחולין כמו כן כל בן ישר' עשאו ה' ישר מתחל' בריאתו ובחזקת כשר עומד עד יודע לך בבירו' בקש חשבונות [א.ה. ברור שכוונתו על משקל המקרא המדובר באשכולנו] ואורחו' עקלקלו' לצאת מדר' האמת והיושר.
ובבית אפרים יו"ד ב' על דברי שואלו שהביא דברי הפנ"י [גיטין יז. ותשובה כ"ד, כמדומה] עד"ז, דחאו הבית אפרים:
וליתא כי אין זה בטבע האדם והוא בעל בחירה חופשית וכו' כי המקרא צווח כי יצר לב האדם רע מנעוריו, יעוי"ש שלכך הכריע שאין חזקת כשרות אלא מחזקה דמעיקרא, כפלוגתת הפוסקים הנודעה.
ואזכיר את חלוקת אסכולות המוסר, הסבא מנוברדוק התבטא רבות על היוסף שבו שהוא עיר פרא, כשהרמב"ם כותב שסתם אדם ילך בדרך הממוצעת ואילו אדם החולה בתכונותיו [דעות בלשון הר"מ, ומידות בלע"ז] יקצין וכו', אמר הסבא מקלם שהאדם בחזקת חולה שעיר פרא אדם יולד [כמבון שברמב"ם מפורש לא כך, ובזה היתה משוגתם העיקרית של הרבה מבעלי המוסר, ראה להלן], וידועים דברי ר' אלחנן בביאורי האגדות בכך שכל החיות נתנו את תכונותיהם באדם ונמצא האדם חיה מכל הכיוונים, את הפסוק הזה שמענו רבות מהמשגיח בישיבה קטנה + אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו וכבר ראינו את הנאצים וכו' [ע"כ שיחת המשגיח], וכמ"כ - להבדיל - חכמי האומות נחלקו בזה רבות, שפינוזה לעומת ניטשה ועוד מקמאי ובתראי.
מבחינה מציאותית ניכר שעל אף התכונות החיתיות שבאדם, שישנם כולם בכל אדם ומתחלקים בין הגזעים והיחידים רק בעוצמה [בזה חלוקת תכונות יהודי מגוי כידוע], בכ"ז לכולם ישנו משהו שדורש להשתלט על החיתיות, וממנה הדרישה הפנימית למוסריות הכרת טובה רוחניות לאמיתיות, זה לא סוג של תכונה נפשית אלא הוא האנושיות שבאדם, האני שבאדם רוצה את זה [האריכו בכך רבים], הוא קיים אצל כולם [וגם באומות העולם, ע"ע חכמי יון וכל הפילוסופיה העתיקה, דתות המזרח, במידה מסויימת נצרות, ואכמ"ל] והחלוקה רק מחמת שחיקה של ההתייחסות לבפנים של האדם לעומת ההתייחסות לצרכי הגוף.
כך ש'עיר פרא אדם יולד' הינו ביחס לתכונות, לחיתיות, ואילו 'עשה את האדם ישר', הינו יושר פנימי, אנושיות, שישנו בכל מין האדם [הכולל גם גוי כמש"כ תוס' ביבמות המוזכר בהודעות הקודמות], זהו הסיבה שכל אדם השולט על החיתיות שמח בכך [חינוך שפ"ז], הסיבה שהרמב"ם מסתפק בכך שישאר סתם אדם כפי שהוא בדרך הממוצע, הוא מאחר שהוא יוכל לנווט עפ"י הראוי מכח האנושיות שבו - זש"כ במורה הנבוכים ג-יב שאבדון השליטה על תאוות האכילה ומשגל ושאר חיתיות הוא מההמה בקשו חשבונות רבים, ועד"ז ברמב"ן אגרת הקודש שג"כ הביא המקרא הלזה - על אף שודאי יהו מדי פעם סטיות [כמש"כ הרמב"ם שהממוצע אינו כועס שלא כראוי אלא לעיתים רחוקות, וכמוכח בפשטות ממשה ועוד, אכמ"ל], ולבעלי המוסר היה נערווען מהחד פעמי ולכך הגדירו את מצד הממוצע לחזקת חולה, בשונה מהחזו"א [אמו"ב ד' סוף או"ב] שהאדם רק צריך לשקוד להיות במידה הראויה [לשמור שיהא בדרך הממוצע] ואל"כ יהא מוזנח ל"טבע האדם אשר עיר פרא יולד" ע"ש.
הדברים עתיקים וארוכים ואינני בא אלא לציון הנקודות.
נערך לאחרונה על ידי
נויירא ב ג' יוני 01, 2010 8:45 am, נערך פעם 1 בסך הכל.