ברכת ארוסין לפני הקידושין שמא ישכח לברך(?)
פורסם: ב' אוקטובר 09, 2017 10:03 am
מצאתי כתוב באחד הראשונים:
ראשית, לא מובן הדימוי שלו למילה ולטבילה, שם יש סיבות מיוחדות לכך שלא מברכים 'עובר לעשייתן'.
שנית, הראשונים שסוברים שיש לברך קודם הקידושין, כתבו בפשיטות משום 'עובר', ואלו הסוברים לברך אחרי הקידושין נצרכו לכמה ביאורים, שתלוי בדעת אחרים או שאינה ברכת המצוות וכו', ופלא שכותב זה נצרך לטעם ייחודי למה לברך קודם.
שלישית, אני מחפש מקבילות לביאורו בדברי הראשונים.
ואם תאמר היה לנו ליתן לה החפץ ואחר כך יברך לקדש את האשה, מידי דהוה אבירכת מילה ולהכניסו וכן בטבילה ובדומיהם.
ויש לומ', דהכא אי אפשר בעניין אחר, דהכא מאי נעביד, ליתב לה מקמיה ברכה והדר לבריך נפיק חורבא מיניה דאלתר דיהיב לה שוה פרוטה נתקדשה מיד ולפעמים ישכח ולא יברך אח"כ לקדש את האשה ויאמרו לא נתקדשה ואתו לשרויי אשת איש לעלמא, דוודאי מקודשת היא, כיון שנתן לה שוה פרוטה בתורת קידושין.
ראשית, לא מובן הדימוי שלו למילה ולטבילה, שם יש סיבות מיוחדות לכך שלא מברכים 'עובר לעשייתן'.
שנית, הראשונים שסוברים שיש לברך קודם הקידושין, כתבו בפשיטות משום 'עובר', ואלו הסוברים לברך אחרי הקידושין נצרכו לכמה ביאורים, שתלוי בדעת אחרים או שאינה ברכת המצוות וכו', ופלא שכותב זה נצרך לטעם ייחודי למה לברך קודם.
שלישית, אני מחפש מקבילות לביאורו בדברי הראשונים.