מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתירה בדברי הגר"א לעניין אסרו חג

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

סתירה בדברי הגר"א לעניין אסרו חג

הודעהעל ידי השעיר החיי » ה' אוקטובר 12, 2017 11:21 pm

בהלכות פסח סימן תכ"ט כתב הרמ"א:
ונוהגים להרבות קצת באכילה ושתיה ביום אחר החג והוא אסרו חג
ובביאור הגר"א כתב:
אבל מותר להתענות כמ"ש בספ"ב דתענית שבתות וי"ט כו' ושם ה"נ לא נצרכה כו' ובחגיגה י"ח מעשה כו' מפני כו' הא לא"ה מותר להתענות.

דהיינו מותר להתענות באסרו חג סוכות ובתענית מבואר שיום אחר חג דאורייתא אין איסור תענית כי לא צריך חיזוק ובחגיגה מסופר שאסרו הספד ביום לאחר שבועות בגלל שהוא יום טבוח, ומשמע רק בגלל כך אבל בסוכות אין את הטעם הזה ומותר.

ואילו לגבי שבועות כתב השולחן ערוך בסימן תצ"ד, ג:
אסור להתענות במוצאי חג השבועות
ובביאור הגר"א כתב:
כמ"ש בפ"ד מסוכה כל העשה איסור לחג וכו' וכפי' השני של רש"י..ובפ"ב דחגיגה מעשה ומת אלכסא בלוד ובאו כו' ולכן כ' כאן

דהיינו הגר"א אומר שהאיסור לצום במוצאי שבועות הוא מדין אסרו חג הכללי ומה שהזכירו השולחן ערוך רק לגבי שבועות הוא בגלל שהסיפור בגמרא לעניין אלכסא במקרה היה בשבועות.
ובמילים אחרות תמיד אסור לצום ביום שאחרי החג וגם בסוכות.

ובעת הזאת לא ראיתי מי שעמד בסתירה זו. ותקוותי שחברי הפורום יושיעו.
ניסיתי לחלק ששם מגיה על הרמ"א וכאן על השולחן ערוך ולא עלתה בידי.

(וביותר צ"ע על המשנ"ב שהביא בסימן תצ"ד שהגר"א אומר שתמיד אסור לצום באסרו חג ולא הזכיר שהגר"א בתכ"ט במפורש אומר שרק בשבועות אסור. ואגב כמו כן כתב המשנ"ב שמוכח בב"י שאסור בכל החגים - וה"מוכח" הזה לא פשוט אבל ודאי צ"ע שלא הביא שהמג"א בתכ"ט אמר שמפורש בב"י שם שרק בשבועות אסור (וע' מחצית השקל ופמ"ג) ממש הפוך מהמשנ"ב).

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: סתירה בדברי הגר"א לעניין אסרו חג

הודעהעל ידי יזל מדליו » ו' אוקטובר 13, 2017 2:54 pm

אולי יש לחלק בין אסור חג של פסח וסוכות, מאסור חג של שבועות.

דאסור חג של פסח וסוכות אינו לאחר החג שהרי החג [דהיינו הרגל] היה בט"ו, וגם שאין מקריבים יותר קרבנות.

לעומת זאת האיסור חג של שבועות הוא ממש אחר החג אחר הרגל ולכן היו מקריבים קרבנות אם חל בשבת. והיה יום טבוח.

ולכן נפסק להלכה שמותר להתענות באסור חג של סוכות ופסח. ואילו באסור חג של שבועות אסור להתענות.

והגר"א בסימן תצ"ד עוסק רק באסרו חג של שבועות. ומש"כ "לכן כתב כאן" כוונתו לכן כתב כאן ההלכה שאסור, בשונה ממה שכתב להתיר בפסח.

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: סתירה בדברי הגר"א לעניין אסרו חג

הודעהעל ידי השעיר החיי » ש' אוקטובר 14, 2017 8:34 pm

אם כך היה צריך להביא את המקור מיום טבוח; ובמקום זה הביא את המקור מלעשות איסור לחג לפי הפירוש השני ברש”י וזה דין בכל החגים לא דווקא שבועות

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: סתירה בדברי הגר"א לעניין אסרו חג

הודעהעל ידי יזל מדליו » ש' אוקטובר 14, 2017 8:42 pm

במעשה בחגיגה י"ח עם אלכסא שם מבואר שיום אחר חג השבועות הוא יום טבוח. ורש"י במסכת סוכה באמת עוסק רק באסרו חג של שבועות ולא של שאר הרגלים.
כי שאר האסרו חג אינם באמת לגמרי איסור חג, מכיון שאינם אחר הרגל.

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: סתירה בדברי הגר"א לעניין אסרו חג

הודעהעל ידי השעיר החיי » ש' אוקטובר 14, 2017 11:56 pm

זה כבר חידוש עוד יותר גדול ולא מסתבר. ההגרא בשבועות גם הביא ירושלמי שלא ציטטתי וגם אותו להסב רק על שבועות זה דוחק גדול.
ואיך שלא יהיה עוד יותר צ״ע על המשנה ברורה

מענה איש
הודעות: 1024
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: סתירה בדברי הגר"א לעניין אסרו חג

הודעהעל ידי מענה איש » א' אוקטובר 15, 2017 11:31 pm

ראה ספר 'שדה אליהו' למסכת סוכה מה: שדן בדברי הגר''א הללו ולדבריו רק באסרו חג שבועות יש איסור להתענות
הספר קיים באוצר


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 485 אורחים