עמוד 1 מתוך 2

כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 11:38 am
על ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א
בית נאמן.jpg
בית נאמן.jpg (110.09 KiB) נצפה 9464 פעמים

קראתי פעם שמנהג סאלוניקי (שכידוע מרן הבית יוסף שהה באיזור זה כשלש עשרה שנה).
לקרוא לסעודה שלישית 'סאלי סעודות' (היינו שלש סעודות -כנראה בלאדינו).
הרי שמנהג זה רווח גם בקהילות אלו וא"כ נפל פיתא בבירא.

מה אומרים הידענים דפה?

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 11:51 am
על ידי פלגינן
מצאתי כעת שר"י נג'ארה בשם אביו (ר' משה) מכנה ס"ש בשם שלש סעודות. בכתבו 'שלש סעודות' הוא מתייחס לכאורה לסעודה שלישית כפי שנראה מההמשך.
[יש כאן ט"ס ולכאו' צ"ל "נזהרים בענין"].

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 12:05 pm
על ידי עובדיה חן
ביטול עשה יותר חמור מגזל ועריות? מה כוונתו אולי ר"ל שהוי מומר לד"א

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 12:28 pm
על ידי חיים סגל
פלגינן כתב:מצאתי כעת שר"י נג'ארה בשם אביו (ר' משה) מכנה ס"ש בשם שלש סעודות. בכתבו 'שלש סעודות' הוא מתייחס לכאורה לסעודה שלישית כפי שנראה מההמשך.
[יש כאן ט"ס ולכאו' צ"ל "נזהרים בענין"].

אני לא חושב שיש כאן משהו, אלא כוונתו שאינם נזהרים לקיים 'המצוה לאכול שלש סעודות' - ע"י זה שנמנעים מלאכול סעודה שלישית, אך הוא לא 'קורא' לסעודה שלישית 'שלש סעודות'

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 2:29 pm
על ידי ההוא גברא
דבריך נכונים, אבל לפי זה נפלה גם ראיית הגר"מ מאזוז: גם מרן המחבר בא לומר בכותרת שצריך לאכול שלוש סעודות בשבת ולא שצריך לאכול סעודה שלישית.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 2:56 pm
על ידי ישראל אליהו
יעויין בסוף כללי הגמרא שעל הליכות עולם למהר"י קארו, ששם כותב שכבר אינו יכול להמשיך, וכן אינו יכול לעשות מפתחות כאשר עם לבבו. ומשמע שעל שאר חיבוריו עשה מפתחות.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 6:16 pm
על ידי כתבן
כותרת או"ח סי' מ"ח היא לשון הרמ"א - אומרים פרשת התמיד, ואינו נושא כלל בב"י ובשו"ע.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' אוקטובר 15, 2017 6:25 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בנוגע לכינוי סעודה שלישית "שלוש סעודות", הרב טל מוכיח שגם בעל המנהיג (נולד בפרובנס ולמד בה ובצרפת ועבר לספרד) מכנה כך, וגם בעל שבלי הלקט (איטליה), וגם ראשונים מאשכנז, וכל דבריו בשביל ליישב את דברי הרשב"א שנראה ממנו שאף הוא נקט לשון זו. הנה: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 09&hilite=

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 12:08 am
על ידי משה שריפי
הש"ך בחו"מ סימן שפו ס"ק ד בתחילתו כותב "וגם מלשון המחבר מה שרשם בתחילת הסימן" משמע שהשו"ע בעצמו כתב את הכותרות, ועיי"ש שאף למד מזה הלכה.

הש"ך נפטר בתכ"ג זה פחות ממאה שנה לאחר שיצא לאור השו"ע הראשון.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 12:10 am
על ידי עדיאל ברויאר
משה שריפי כתב:הש"ך בחו"מ סימן שפו ס"ק ד בתחילתו כותב "וגם מלשון המחבר מה שרשם בתחילת הסימן" משמע שהשו"ע בעצמו כתב ת הכותרות, ועיי"ש שאף למד מזה הלכה.

הש"ך נפטר בתכ"ג זה פחות ממאה שנה לאחר שיצא לאור השו"ע הראשון.


לא מספיק קרוב כדי להיות מוסמך מצד זה בלבד. (תחשוב מה אנחנו וגדולי הדור יודעים מדרכם של כאלו שחיו לפני 100 שנה בכתיבת חיבוריהם, אלמלא מה שהם כתבו בעצמם על כך. וזה עוד בזמן שיש הרבה ידע שמסתובב).

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 12:15 am
על ידי משה שריפי
אני גם לא יודע עד כמה הראייה של הרב מזוז מוכרחת, אפשר להגיד שמש"כ מרן השו"ע דין שלש סעודות כוונתו שבשונה מיו"ט שצריך לעשות רק ב' סעודות בשבת צריך לעשות ג' סעודות וזה בא לידי ביטוי בסעודה שלישית והוא הולך ומפרט את דיניה.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 1:42 pm
על ידי חיים סגל
ההוא גברא כתב:דבריך נכונים, אבל לפי זה נפלה גם ראיית הגר"מ מאזוז: גם מרן המחבר בא לומר בכותרת שצריך לאכול שלוש סעודות בשבת ולא שצריך לאכול סעודה שלישית.

משה שריפי כתב:אני גם לא יודע עד כמה הראייה של הרב מזוז מוכרחת, אפשר להגיד שמש"כ מרן השו"ע דין שלש סעודות כוונתו שבשונה מיו"ט שצריך לעשות רק ב' סעודות בשבת צריך לעשות ג' סעודות וזה בא לידי ביטוי בסעודה שלישית והוא הולך ומפרט את דיניה.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 2:09 pm
על ידי כח עליון
יש להוכיח כהר"מ, מכתורת סי' מח שבאו"ח

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 2:13 pm
על ידי ישראל אליהו
איני מבין מדוע א"א לומר שבאמת הכותרות ממרן הב"י, אלא שפעמים ישנם מדפיסים ששינו והוסיפו או גרעו. וכך ניישב את כל הראיות שהובאו כאן. וכי בגוף השו"ע לא נכנסו שינויים במשך השנים?

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 3:05 pm
על ידי ההוא גברא
אפשר והם גם שינו, אבל יש לנו את הדפוס הראשון של המחבר. אפשר שהמגיה שלח בו יד קצת. אבל לא מסתבר.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 16, 2017 7:07 pm
על ידי משה שריפי
ראיתי לאחרונה מאמר שגילה שבמהדורות הראשונות של השו"ע, השו"ע באו"ח בסימן תרה כתב בכותרת "מנהג כפרות בערב יום הכפורים הוא מנהג שטות" הגירסא שלפנינו היא רק "מנהג כפרות בערב יום הכפורים", ככל הנראה ע"י צנזורה מאוחרת יותר שלא רצתה להראות זלזולים במנהג עמי"ש או שטענה שח"ו שיצאו הדברים מפ"ק של מרן וכו' (כותב המאמר טען שזה נעשה ע"י ר' שמואל אבוהב, לא בדקתי את ראיותיו בעניין הזה). בדקתי את הדברים בהיברובוקס ואכן ניתן לראות שם במהדורות ראשונות של השו"ע את הגירסא המקורית.
אני מניח שלא מסתבר שרב אשכנזי כתב על הכפרות שזה מנהג שטות, והלא הרמ"א מחזק את המנהג.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ג' אוקטובר 17, 2017 7:39 am
על ידי שמואל דוד

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ג' אוקטובר 17, 2017 11:10 am
על ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א
עדיאל ברויאר כתב:בנוגע לכינוי סעודה שלישית "שלוש סעודות", הרב טל מוכיח שגם בעל המנהיג (נולד בפרובנס ולמד בה ובצרפת ועבר לספרד) מכנה כך, וגם בעל שבלי הלקט (איטליה), וגם ראשונים מאשכנז, וכל דבריו בשביל ליישב את דברי הרשב"א שנראה ממנו שאף הוא נקט לשון זו. הנה: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 09&hilite=


יישר כח.
מצורף כתמונה.

טל חיים שבת.jpg
טל חיים שבת.jpg (251.18 KiB) נצפה 9091 פעמים

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 7:07 am
על ידי מה שנכון נכון
באשר לכותרת על מנהג הכפרות.
השינוי בדפוס אמ"ד תס"ח לא נעשה על סמך מש"כ בשמש צדקה, כי ספר זה נדפס רק בשנת תק"ג. (כמובן שערי השערות לא ננעלו שנודע להם באיזו דרך וכו'. ובפרט ע"פ המובא להלן מהמאמר של בניהו).

מש"כ בשמש צדקה בשם מהר"ש אבוהב צ"ב איך מתאים לשיטתו (בדב"ש סי' רנ"ה, הזכירה גם הרנ"ג בקובץ הנ"ל) ששמע אומרים שכל השו"ע נכתב ע"י תלמידי הר"י קארו, וא"כ מה קבלה צריך לענין הכותרות, והראיה שמביא מלשון השו"ע "יש למנוע" אינה מתאימה לשיטתו הנ"ל (המשמעות בשמש צדקה שגם זה מדברי הרש"א).

לעיקר הדבר יעויין בתשובת הרשב"א שהביא בב"י שכתב "בענין הכפרה שעושין לנערים... אני מצאתי מנהג זה פשוט בעירנו עם שאר דברים שהיו נוהגין כיוצא בזה. שהיו שוחטין תרנגול זקן לכפרה על הנער היולד וחותכים ראשו ותולים הראש בנוצתו בפתח הבית עם שומים. והבלים הרבה שנראו בעיני כדרכי האמורי... ואף על פי ששמעתי מפי אנשים הגונים מאד מאשכנז היושבים עמנו בבית המדרש שכל רבני ארצם עושין כן ערבי יום הכפורים ושוחטין לכפרה אווזין ותרנגולין. גם שמעתי כי נשאל לרבינו האיי גאון ז"ל ואמר שכן נהגו. ועם כל זה מנעתי המנהג הזה מעירנו. ומכל מקום אינו רואה לפסול השחיטה מפני שלא פסלו אלא השוחט לשם דבר הנדר והנדב. ודוקא תמימים אבל בעלי מומין לא. לפי שכל הרואה יודע שאין זה לשם עולה ולשם שלמים דוקא אלא דברי הבאי בעלמא". ואי"ז רחוק כ"כ מ"מנהג שטות".

ככלל, כל ספר שיצא לאור בחיי מחברו, הבא לומר שחלו בו ידים צריך להביא ראיות יותר חזקות מאלו הקלושות (ופחות מזה) שהובאו לעיל.

אך אליבא דאמת מצאנו סיוע לעדות הנ"ל לענין הכותרת דסי' תרה. מצו"ב ממאמרו של בניהו באסופות ג.

1.PNG
1.PNG (28.95 KiB) נצפה 9033 פעמים

2.PNG
2.PNG (95.78 KiB) נצפה 9033 פעמים


--
וע"ע מש"כ הריח"ס.

ברית יעקב עמ' שי.PNG
ברית יעקב עמ' שי.PNG (74.28 KiB) נצפה 9028 פעמים

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 7:39 am
על ידי קאצ'קלה
לפני שנים רבות שמעתי בשיעור שמסר מורה הוראה מובהק, שיש ללמוד הלכה גם מכותרות הסימנים של השו"ע. וביאר:
בשו"ע יו"ד סי' קצו מובא: "ביום שפסקה מלראות ובודקת עצמה כאמור, תלבש חלוק הבדוק לה שאין בו כתם, ובלילה תשים סדינים הבדוקים מכתמים, ומיום המחרת תתחיל לספור שבעה נקיים". ולא הזכיר מרן שצריכה ללבוש בגדים לבנים דווקא. אבל בכותרת הסימן כתב "דיני לבישת הלבון ובדיקתה". כאן גילה דעתו שהבגדים יהיו לבנים.

עד כאן שמעתי.
וכשאני לעצמי חשבתי אז: אולי התכוון מרן בכותבו "דיני לבישת הלבון", שהבגדים יהיו נקיים (כ'המלבן' בשבת, שאינו רק בצמר לבן). מובן שצבע הבגדים יהיה בהיר, כדי שייראה בהם הכתם, אבל לאו דווקא לבן ממש.
ואיני יודע אם יש ממש בדברי.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 7:48 am
על ידי מה שנכון נכון
קאצ'קלה כתב:לפני שנים רבות שמעתי בשיעור שמסר מורה הוראה מובהק, שיש ללמוד הלכה גם מכותרות הסימנים של השו"ע. וביאר:
בשו"ע יו"ד סי' קצו מובא: "ביום שפסקה מלראות ובודקת עצמה כאמור, תלבש חלוק הבדוק לה שאין בו כתם, ובלילה תשים סדינים הבדוקים מכתמים, ומיום המחרת תתחיל לספור שבעה נקיים". ולא הזכיר מרן שצריכה ללבוש בגדים לבנים דווקא. אבל בכותרת הסימן כתב "דיני לבישת הלבון ובדיקתה". כאן גילה דעתו שהבגדים יהיו לבנים.

עד כאן שמעתי.
וכשאני לעצמי חשבתי אז: אולי התכוון מרן בכותבו "דיני לבישת הלבון", שהבגדים יהיו נקיים (כ'המלבן' בשבת, שאינו רק בצמר לבן). מובן שצבע הבגדים יהיה בהיר, כדי שייראה בהם הכתם, אבל לאו דווקא לבן ממש.
ואיני יודע אם יש ממש בדברי.

ע"ע רמ"א הל' ט"ב תקנא ס"ג.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 8:07 am
על ידי מנצפך
מעניין הנידון, הראני פעם ידיד שבכותרת סימן תקפ"ג נכתב 'דברים שנוהגים לאכל בליל ראש השנה', כשבסימן עצמו וכן בכל הנו"כ לא הוזכר שיש לאוכלם בלילה דוקא, וזהו מנהג הנלמד מן הכותרת!

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן?

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 10:12 am
על ידי כח עליון
קאצ'קלה כתב:לפני שנים רבות שמעתי בשיעור שמסר מורה הוראה מובהק, שיש ללמוד הלכה גם מכותרות הסימנים של השו"ע. וביאר:
בשו"ע יו"ד סי' קצו מובא: "ביום שפסקה מלראות ובודקת עצמה כאמור, תלבש חלוק הבדוק לה שאין בו כתם, ובלילה תשים סדינים הבדוקים מכתמים, ומיום המחרת תתחיל לספור שבעה נקיים". ולא הזכיר מרן שצריכה ללבוש בגדים לבנים דווקא. אבל בכותרת הסימן כתב "דיני לבישת הלבון ובדיקתה". כאן גילה דעתו שהבגדים יהיו לבנים.

עד כאן שמעתי.
וכשאני לעצמי חשבתי אז: אולי התכוון מרן בכותבו "דיני לבישת הלבון", שהבגדים יהיו נקיים (כ'המלבן' בשבת, שאינו רק בצמר לבן). מובן שצבע הבגדים יהיה בהיר, כדי שייראה בהם הכתם, אבל לאו דווקא לבן ממש.
ואיני יודע אם יש ממש בדברי.


אם כבר הזכרת, בסי' קצ"ט מיו"ד, הכותרת על שני חלקיה תלושה לגמרי מהסימן. החלק הראשון בכלל לא מבואר ( בכותרת 'לבדוק', בסימן 'להדיח'. אפשר ליישב ע"פ סעי' ח', אבל א"כ למה הקדימו בכו') והשני סתם מוזר, כל הסימן מדבר על חפיפה, אבל הכותרת על חפיפה בשבת

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 1:47 pm
על ידי קלונימוס הזקן
מטבע הלשון המכנה את הדבר האחרון בסדרה כשם הסדרה כולה, כמו "סעודה שלישית" - "שלוש סעודות", מופיע כבר בגמרא. למשל:
ובבשרן משתשקע החמה של שני ימים (זבחים נו:)

כשהכוונה לשקיעה של היום השני (ולא לשתי שקיעות).

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 7:14 am
על ידי זאב ערבות
מהספר אריה שאג, שו"ת מהגרח"ק מאת אהרן אריה כהן

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 12:12 pm
על ידי יוצא פוניבז'
כתבן כתב:כותרת או"ח סי' מ"ח היא לשון הרמ"א - אומרים פרשת התמיד, ואינו נושא כלל בב"י ובשו"ע.

ואכן בשו"ע דפו"ר ליתא לתיבות אלו בכותרת.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 1:22 pm
על ידי לב חיים
זכורני שבאור לציון דייק הלכה מהכותרת.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 1:30 pm
על ידי תורה מפוארת
לב חיים כתב:זכורני שבאור לציון דייק הלכה מהכותרת.

לי זכור את ההלכה דלהלן: מהיכן יודעים שאוכלים את סימני ליל ר"ה דווקא בלילה דבר שלא הוזכר ככל וכלל בתוך הסימן? דבר זה נלמד מהכותרת דנכתב: תקפ"ג דברים שנוהגים לאכול בליל ר"ה, ובו ב' סעיפים.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 1:34 pm
על ידי תורה מפוארת
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
בית נאמן.jpg

קראתי פעם שמנהג סאלוניקי (שכידוע מרן הבית יוסף שהה באיזור זה כשלש עשרה שנה).
לקרוא לסעודה שלישית 'סאלי סעודות' (היינו שלש סעודות -כנראה בלאדינו).
הרי שמנהג זה רווח גם בקהילות אלו וא"כ נפל פיתא בבירא.

מה אומרים הידענים דפה?

ןלפירושו של הרבי מלובלין [החוזה] זצ"ל לא קשיא מידי, שפירש למה נקראה שמה שאלע'ש סעודות ולא סעודה שלישית, כלומר, שנאמר שלש לפני הסעודה. כי פעמיים שהאדם אוכל אף בסעודת שבת לתענודות ליבו ולא ניכר שזה לשם שמים, אולם כשאוכל סעודה שלישית ופעמים שאינו רעב ואם כן מדוע הוא אוכל? אין זה כי ה' ציוה לאכול ג' סעודות. וא"ש שמזה מוכח שכל הסעודות לפנ"כ גם נאכלו רק כי ה' ציוה. ולכן נקרא ג' סעודות ולא סעודה ג' לפי שהיא מגלה על כל הסעודות כולם. ודפח"ח.
ולק"מ קושיית הרב מזוז והוכחתו

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 1:49 pm
על ידי לב חיים
תורה מפוארת כתב:
לב חיים כתב:זכורני שבאור לציון דייק הלכה מהכותרת.

לי זכור את ההלכה דלהלן: מהיכן יודעים שאוכלים את סימני ליל ר"ה דווקא בלילה דבר שלא הוזכר ככל וכלל בתוך הסימן? דבר זה נלמד מהכותרת דנכתב: תקפ"ג דברים שנוהגים לאכול בליל ר"ה, ובו ב' סעיפים.

אגב בבא"ח כתב שהיה מנהגם לאכול גם ביום.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 2:15 pm
על ידי ישראל אליהו
לב חיים כתב:זכורני שבאור לציון דייק הלכה מהכותרת.

שו"ת אור לציון חלק ב - הערות פרק כא הלכה ד'
לכתחילה צריך לסעוד סעודה שניה קודם חצות היום, וכמו שמשמע מהרמב"ם בפרק ל' מהלכות שבת הלכה ט', שכתב, חייב אדם לאכול שלוש סעודות בשבת, אחת ערבית ואחת שחרית ואחת במנחה. משמע שסעודה שניה זמנה בשחרית דוקא. וכן הבין המ"מ בדבריו, ע"ש. וכן משמע מדברי הזוה"ק והאריז"ל, וכמ"ש בכה"ח בסימן רצ"א אות ב', ע"ש. וכן משמע מלשון השו"ע בסימן רפ"ט, שכתב בראש הסימן סדר סעודת שחרית של שבת, ולא כתב סדר סעודה שניה, משמע דזמנה בשחרית דוקא. ע"כ.

וצ"ע, דגם בשו"ע גופיה כתב כן,
סימן רצ סעיף ב: "אחר סעודת שחרית קובעים מדרש לקרות בנביאים".
ולמה הביא "ממרחק" לחמו?
[ואולי הא גופא רצה להשמיענו, שלמדים מהכותרות].

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 2:42 pm
על ידי מה שנכון נכון
ישראל אליהו כתב:וצ"ע, דגם בשו"ע גופיה כתב כן,
סימן רצ סעיף ב: "אחר סעודת שחרית קובעים מדרש לקרות בנביאים".

ועוד קודם לכן בסימן רע"ד ס"ד. וע"ע רצ"א ס"ג.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' ספטמבר 08, 2019 3:25 pm
על ידי תורה מפוארת
לב חיים כתב:
תורה מפוארת כתב:
לב חיים כתב:זכורני שבאור לציון דייק הלכה מהכותרת.

לי זכור את ההלכה דלהלן: מהיכן יודעים שאוכלים את סימני ליל ר"ה דווקא בלילה דבר שלא הוזכר ככל וכלל בתוך הסימן? דבר זה נלמד מהכותרת דנכתב: תקפ"ג דברים שנוהגים לאכול בליל ר"ה, ובו ב' סעיפים.

אגב בבא"ח כתב שהיה מנהגם לאכול גם ביום.

וכבדרך אגב, ראה בבני יששכר, שעל פי הקבלה אין עניין לאכול ביום ב'.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן

פורסם: ד' אוקטובר 16, 2019 2:04 pm
על ידי יוצא פוניבז'
כעת נתפרסם בעץ חיים מאמר בענין, ותורף דבריו שמוצאים בכמה מקומות שהכותרת אינה מתאימה למה שנמצא בשו"ע באותו סימן אלא למה שנמצא בטור, וכדו', מה שמלמד שהמסדר לא היה בקי בכל הנכתב רק עשה כראות עיניו לפו"ר ונעזר בכותרות הנמצאים בטור.
מי שיכול להעלות המאמר לכאן תע"ב

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: ב' אוקטובר 28, 2019 3:08 am
על ידי זאב ערבות
בספר זכור לאברהם - קובץ תורני תש"ס - א, עמ' קי"א ואילך יש כמה תשובות בנושא כותרת הסימנים בשו"ע וכבר הובא אף כאן viewtopic.php?t=32471#p348871

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 3:25 am
על ידי סליחות
עוסק בשאלת כותרות הסימנים בשו"ע גם בשו"ת נחלת לוי ח"ב בהקדמה עמ' 5-6.
ייתכן שיש שם מראי מקומות נוספים לנושא שלא נזכרו כאן.

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 9:18 am
על ידי יהודה בן יעקב
חת"ס כתובות יט, ב. ראה הערה עח
חתס.png
חתס.png (66.28 KiB) נצפה 6306 פעמים

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 2:16 pm
על ידי ישראל אליהו
בסוף חיבורו על כללי הגמ' [שעל הליכות עולם], כתב מרן הר"י קארו שנבצר ממנו להשלים את המלאכה, וכן לכתוב כותרות לכל ענין וענין "כאשר עם לבב". כלומר שאני רגיל לתת כותרות. ומוכח שאת הכותרות לשו"ע כתב הוא בעצמו.
ואם נמצאו איזה כותרות תמוהות, אין זה אומר כלום. וגם בשו"ע עצמו ישנם איזה דינים תמוהים לכמה מהאחרונים, וגם אפשר שיד המדפיסים נגעה בהם [כמו בשו"ע עצמו שיש שם שינויי נוסחאות ואכמ"ל].

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 2:20 pm
על ידי יוצא פוניבז'
ישראל אליהו כתב:בסוף חיבורו על כללי הגמ' [שעל הליכות עולם], כתב מרן הר"י קארו שנבצר ממנו להשלים את המלאכה, וכן לכתוב כותרות לכל ענין וענין "כאשר עם לבב". כלומר שאני רגיל לתת כותרות. ומוכח שאת הכותרות לשו"ע כתב הוא בעצמו.
ואם נמצאו איזה כותרות תמוהות, אין זה אומר כלום. וגם בשו"ע עצמו ישנם איזה דינים תמוהים לכמה מהאחרונים, וגם אפשר שיד המדפיסים נגעה בהם [כמו בשו"ע עצמו שיש שם שינויי נוסחאות ואכמ"ל].

כאשר עם לבב הכוונה כמו שאני רוצה, ולא כמו שאני רגיל.
האם קראת את המאמר בעץ חיים האחרון?

Re: כותרות הסימנים אינם ממרן (כינוי 'שלש-סעודות' לס"ג אצל הספרדים)

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 2:40 pm
על ידי ישראל אליהו
גם כדבריך, עדיין משמע שבשו"ע [ובב"י] הוא נתן את הכותרות.

וכי תמיד רצה ולא הצליח?

לא קראתי.