מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יסודות מפורסמים מגדולי המוסר שכיוונו להם מחברים אחרים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

יסודות מפורסמים מגדולי המוסר שכיוונו להם מחברים אחרים

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' אוקטובר 16, 2017 10:25 pm

יש יסודות מפורסמים במוסר, שמתבדרין בי מדרשא בשם גדולי המוסר הג"ר ישראל סלאנטער ותלמידיו, ונדפסו בספריהם, ומתברר שגדולים אחרים, מכל קצות העולם, כיוונו לדבריהם.

יש יסוד ידוע בשם הג"ר איצל'ה בלאזער (בעל פרי יצחק) בספרו כוכבי אור (שבסוף אור ישראל) סי' ה', בענין מש"כ הרמב"ם הלכות תשובה פ"ג ה"ג: "והבינוני תולין לו עד יוה"כ, אם עשה תשובה נחתם לחיים ואם לאו נחתם למיתה". דמקשים דגם בלא עשה תשובה יוכל להכריע כף הזכויות אם יעשה מצוה אחת. וע"ז תירץ הג"ר יצחק בלאזר דאם לא יעשה תשובה לא יועיל לו, (אף אם יעשה כמה מצוות), כי העון הגדול של מניעת התשובה (ובפרט בעשי"ת ויוה"כ) מכריע כף העונות, (עיי"ש דף ע"ה ע"ב).
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 144&hilite
[וכבר תירצו כעין תירוץ זה על קושיא אחרת, דבחציו זכאי וחציו חייב אמאי נחתם למיתה הא כתיב ורב חסד מטה כלפי חסד, עיין לחם משנה שם (ד"ה אם),
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 123&hilite
ועיין במקורות וציונים שברמב"ם ר"ש פרנקל שם שציינו ריטב"א ר"ה ט"ז ע"ב, וחבור התשובה להמאירי מאמר ב' פ"א (עמ' 247), וע"ע שם בס' המפתח. אמנם יש תוספת חידוש בדברי ר"י בלאזר, שבלח"מ כתב שמניעת התשובה נחשב עון אחד, ולר"י בלאזר מניעת התשובה שקול כנגד הרבה מצוות].
והרב מה שנכון נכון באשכול אחר,
viewtopic.php?f=19&t=34117&p=403597#p402455
העיר שבמחזור אהלי יעקב (לרבי יעקב יצחקי) ח"א סליחות דף ט"ז ע"א, ד"ה דרשנוך המצא לנו, כיוון ליסוד הגר"י בלאזר, עיי"ש.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =43&hilite
[אמנם, אני כשלעצמי מסופק בזה, כי לכאורה הקושיא המובאת בדברי האהלי יעקב שם היא קושיית הלחם משנה, וגם בתירוצו לענ"ד נראה יותר לומר שהתכוון לדברי הלח"מ, ואין ראיה גמורה מדבריו שהתכוון לתוספת חידושו של הגר"י בלאזר. והמעיין יבחר].

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: יסודות מפורסמים מגדולי המוסר שכיוונו להם מחברים אחרים

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' אוקטובר 16, 2017 10:28 pm

והנה דוגמה נוספת.
מפורסם בשם הג"ר ישראל מסלאנט מה שאמר על הפסוק "משפטי ה' אמת צדקו יחדיו", עיין ספר "חכמה ומוסר" להג"ר שמחה זיסל זיו (הסבא מקלם), חלק א' מאמר י"ח עמ' ל"ח, שהביא בשם רבו הגר"י מסלאנט כי מדת בית דין של בשר ודם דאדם שנתחייב מיתה ממיתים אותו אף אם בני ביתו וקרוביו לא נתחייבו בצער הזה, משא"כ מדת הקב"ה שמעכב את העונש על האדם כדי שקרוביו לא יסבלו צער שלא נתחייבו בו.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =53&hilite
[הועתק גם בס' אור רש"ז במדבר (מסעי) מאמר תשפ"ב (עמ' קפ"ב)].
וכן כתב בס' חפץ חיים עה"ת עמ' רפ"ה (במהדורה ישנה עמ' ר"ו) בהגהות מעשי למלך בשם הגר"י סלאנטר (פ' האזינו) על הפסוק "הצור תמים פעלו".
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 216&hilite
ענין זה הובא בשם רבי ישראל סלאנטר בהרבה ספרים. עיין לב אליהו (להגר"א לופיאן), חלק ד' (תחילת שביבי לב) עמ' שנ"א, על הפסוק א' אמונה ואין עול, (במהדורה חדשה תשס"ה, שביבי לב מס' ראש השנה, ח"א עמ' רפ"א), [וע"ע בסוף לב אליהו קונט' מערכות התשובה (סי' ה') "למען תלמד ליראה" עמ' רצ"ו (במהדו"ח ח"ג עמ' שנ"ח) שמביא דברי הסבא מקלם שאמר עפ"ז שכדאי להרבות באוהבים כדי לזכות בדין], ועיי' ס' ילקוט לקח טוב פ' האזינו (עמ' ריב-ריג). והאריך בזה הג"ר חנוך קרלינשטיין זצ"ל בספרו קונטרס עצות לזכות בדין בימים הנוראים סי' ה' ס"ק ה', (עמ' מ"ג והלאה).
והנה מצאנו שגדולים אחרים כיוונו מעצמם ליסוד זה, גם מגדולי גאוני הספרדים וגם מגדולי האדמורים החסידיים, שכנראה לא הכירו ולא שמעו על רבי ישראל סלאנטר.
היסוד הזה הובא בשם הג"ר אברהם יצחקי (ראש רבני ירושלים, בעל זרע אברהם, נכד החסד לאברהם), ע"י שאר בשרו הג"ר חיד"א בספרו צוארי שלל (בסוף פני דוד) הפטרת בהר (אות א'), על הפסוק גדול העצה ורוב העליליה, עיי"ש, והדמיון בין הדברים מפליא ביותר.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =44&hilite
וכן הובא היסוד הזה בשם האדמו"ר רבי בונם מפשיסחא, בתוך ס' שמחת ישראל (לר"י ברגר), תורת שמחה אות מ"א, על הפסוק משפטי ה' אמת צדקו יחדיו, עיי"ש, שהדברים ממש דומים.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =66&hilite
[ועיין בס' מבשר טוב - יסודות עבודת השם (לאדמו"ר מביאלא שליט"א) עמ' קפה-קפו שכתב כן בשם ספרי זקנו אדמו"ר בעל דברי בינה, וכן כתב בשם אדמו"ר רבי מאיר מפרימישלאן (כנראה מסורת בעל פה), עיי"ש. וכן כתב בעוד כמה מספריו].

אחד הרבנים
הודעות: 180
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

Re: יסודות מפורסמים מגדולי המוסר שכיוונו להם מחברים אחרים

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ג' אוקטובר 17, 2017 1:06 am

הנה ציטוט מהקדמה לחי' הגרנ''ט,
https://www.otzar.org/wotzar/getimg.asp ... 00-0-3-971
וכ' פה היסוד הידוע של הגר''ח שמואלביץ כנדפס במאמר כ''ב בשנת ל''ג.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: יסודות מפורסמים מגדולי המוסר שכיוונו להם מחברים אחרים

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' דצמבר 27, 2017 12:08 am

יש יסוד ידוע מהגר"ח שמואלביץ שביאר את חכמתו של שלמה המלך שציוה על שמעי בן גרא שלא לצאת מירושלים, ובכך יכל לקיים את צוואת אביו להורגו, ומהיכן ידע ששמעי יצא מירושלים, הלא ישנם אנשים שמימיהם לא יצאו מירושלים, והסביר כי האדם אינו רוצה להיות מוכרח, ויכול הוא לשבת בעירו כל ימיו מבלי לצאת ממנה, אך כל זאת רק מחמת רצונו ומדעתו, אבל אם יהיה מוכרח, אזי בכל כוחותיו יתאוה לפרוץ את כבליו, ולכן ידע שלמה ששמעי בן גרא יעבור על ציוויו ויצא מירושלים.

יסוד זה מפורש בהרחבה באלשיך הק' במראות הצובאות (מלכים א ב, ל"ו), על דרך גדול המצווה ועושה.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=108

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: יסודות מפורסמים מגדולי המוסר שכיוונו להם מחברים אחרים

הודעהעל ידי פלגינן » ד' דצמבר 27, 2017 12:40 am

יסוד ר"ח מוואלאזין על 'אין עוד מלבדו' מופיע במו"נ.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים