מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'יצירה נאה' לט"ו בשבט <זהב ציון לכבוד דוד המלך>

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מני
הודעות: 8
הצטרף: ד' ינואר 19, 2011 10:25 pm

'יצירה נאה' לט"ו בשבט <זהב ציון לכבוד דוד המלך>

הודעהעל ידי מני » ד' ינואר 19, 2011 10:35 pm

אני מעלה כאן פיוט נפלא בת כ"ב שורות של א"ב, וכל שורה בגימ' תשע"א, ומסיימת ב"אילן".
קבצים מצורפים
Ohr Netzach.pdf
(274.05 KiB) הורד 495 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מני ב א' ינואר 23, 2011 9:32 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 19, 2011 10:41 pm

הפלא ופלא, במיוחד עשירות המקורות.

מי הוא בעל החרוזות?

הבל הבלים
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 11:39 pm

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי הבל הבלים » ד' ינואר 19, 2011 11:16 pm

בעל החרוז הוא הרב בן ציון גאלדמאן (זהב ציון...) אחיו של בעל המנגן הידוע ר' משה גולדמאן ז"ל
מחשובי חסידי באבוב ארה"ב, סופר וידען נפלא.

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי דראל » ה' ינואר 20, 2011 8:09 am

חרוזים לא מצאתי, וגם בעושר המקורות אפשר לפקפק, אעפ"כ מרגלית גנוזה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' ינואר 20, 2011 8:29 am

דראל כתב:חרוזים לא מצאתי, וגם בעושר המקורות אפשר לפקפק, אעפ"כ מרגלית גנוזה.
.

דראל, דומני, כי כאשר סוף כל פיסקא מסתיימת ב'אילן' אלו חרוזים.

והערה אישית כללית, טוב עין הוא יבורך כתיב, הצעתי לך: תחת להטיל פקפוקים ולדקדק תדיר בדקדוקי עניות ודברי קנטור, מוטב כי תהיה קריינא דאיגרתא' להראות לנו ולו בתחום אחד עשירות מה היא.

וכדי שלא ביאתי ריקנית מד"ת, אבוא אעיר"ה, על דבר המנהג הנזכר למעלה בפיוט להתפלל על אתרוג מהודר ביום זה, ובמקורות צויין מהבן איש חי והבני יששכר. תמיהני, למה אין מעוררים להתפלל על האתרוג בר"ה לפירות האילן - חג הביכורים, אשר בו נידונים בפרטות על פירות האילן, והוא לכאורה היום היותר מתאים לכך.

ישבב הסופר
הודעות: 2763
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' ינואר 20, 2011 9:09 am

תיקון קל בכותרת:
אין זו פיוט כ"א חרוזים. לא די שאין משקל או מבנה, גם אין בו משום יופי פיוטית או תפארת המליצה, אלא ליקוט יפה שהותקן באקרוסתיכונו לא"ב.

כולל יונגערמאן
הודעות: 600
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' ינואר 20, 2011 9:31 am

נוטר הכרמים כתב:
דראל כתב:חרוזים לא מצאתי, וגם בעושר המקורות אפשר לפקפק, אעפ"כ מרגלית גנוזה.
.

דראל, דומני, כי כאשר סוף כל פיסקא מסתיימת ב'אילן' אלו חרוזים.

והערה אישית כללית, טוב עין הוא יבורך כתיב, הצעתי לך: תחת להטיל פקפוקים ולדקדק תדיר בדקדוקי עניות ודברי קנטור, מוטב כי תהיה קריינא דאיגרתא' להראות לנו ולו בתחום אחד עשירות מה היא.

וכדי שלא ביאתי ריקנית מד"ת, אבוא אעיר"ה, על דבר המנהג הנזכר למעלה בפיוט להתפלל על אתרוג מהודר ביום זה, ובמקורות צויין מהבן איש חי והבני יששכר. תמיהני, למה אין מעוררים להתפלל על האתרוג בר"ה לפירות האילן - חג הביכורים, אשר בו נידונים בפרטות על פירות האילן, והוא לכאורה היום היותר מתאים לכך.


לכאורה תמיהתך כלולה בקושית עולם הידועה: לכאורה נהפכו היוצרות, בר"ה לאילנות - ט"ו בשבט אוכלים פירות, ובראש השנה לפירות - שבועות נוטלים אילנות (כידוע א' מהטעמים שמניחין אילנות ופרחים הוא מחמת היותו ר"ה לפירות האילן).

וזכרון אחד עולה לכאן ולכאן

מעיין
הודעות: 1963
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי מעיין » ה' ינואר 20, 2011 7:08 pm

ישבב הסופר כתב:תיקון קל בכותרת:
אין זו פיוט כ"א חרוזים. לא די שאין משקל או מבנה, גם אין בו משום יופי פיוטית או תפארת המליצה, אלא ליקוט יפה שהותקן באקרוסתיכונו לא"ב.

לא באתי לדרוש בגנות ח"ו
מ"מ הרגיל בפיוטי הקדמונים שהוא על משקלים יתדות ותנועות
יודה לדברי ישבב
שעל יצירה זו ניתן להגדירו כ"יצירה נאה".
אבל לא כ"הפלא ופלא"
דוגמאות לפיוטים שאכן הם נפלאים
שיר נפלא מרבינו הש"ך
פיוט שך.jpg
פיוט שך.jpg (232.93 KiB) נצפה 8416 פעמים

וקינה הפלא ופלא
מר' יהודה ארי' די מודינא
פיוט מודינא.jpg
פיוט מודינא.jpg (118.7 KiB) נצפה 8416 פעמים

גם יש "אלף אלפין"
"בקשת הממין"
דברים שבאמת נפלאים
-------
בזכרוני שגדול א' אמר על הגאון רעק"א, שזאת גופא מה שבגליון הש"ס נאמר הגדרות שונות, וצ"ע וצע"ק וצע"ג, זה היא לימוד בפני עצמו.

והא לך דברי הגאון ר' אפרים זלמן מרגליות
מה שהתמרמר שבדורו כל א' מכנה לאביו תוארים גדולים שאין הולמתם
ומביא מחסידי קדמאי שלא נהגו כן
מעלות היוחסין.jpg
מעלות היוחסין.jpg (165.28 KiB) נצפה 8417 פעמים

מעלות היוחסין2.jpg
מעלות היוחסין2.jpg (140.54 KiB) נצפה 8414 פעמים


ורבינו החיד"א תאר כל א' החכמים בתוארים אחרים כידוע, באופן שאם מעירים שאין זה הפלא ופלא, אין זה כי אם העמדת הדברים על דיוקן
ומעין הפתיחה, היא באמת , 'יצירה נאה'.
ויתן לנו עוד מזהב ציון ויפוצו מעינותיו חוצה.

כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי כותב » ה' ינואר 20, 2011 7:51 pm

כוונת נוטר הכרמים שיצירה כזה למחבר מבני דורינו ראוי להגדירו כהפלא ופלא, כי לאו בכל יומא רואים 'יצירה נאה' כזה, ולא כדורות הראשונים דורות האחרונים...

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי דראל » ה' ינואר 20, 2011 9:31 pm

אע"פ שבכל דור יש סגנון אחר לכתיבה (השווה לביקורתו הנוקבת של ראב"ע, האמון עלי השירה הערבית, על ר' אלעזר הקליר, בפירוש ראב"ע לקהלת ה), מ"מ גם בדורנו יש היודעים לכתוב ויש שעדיין צריכים להתאמן על כך. אעפ"כ כמובן שאין לבזותם, ועלינו להעמידם בקרן אורה וכו'.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17367
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ינואר 20, 2011 10:33 pm

בלי קשר לשאלה אם זה הפלא ופלא
זו לא שירה
זה ליקוט הלכות ועניינים הפותח באותיות הא ב ומסיים באותה מילה בכל שורה.

כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי כותב » ה' ינואר 20, 2011 10:37 pm

כבר דנו על זה למעלה:

תיקון קל בכותרת:
אין זו פיוט כ"א חרוזים. לא די שאין משקל או מבנה, גם אין בו משום יופי פיוטית או תפארת המליצה, אלא ליקוט יפה שהותקן באקרוסתיכונו לא"ב.

ישבב הסופר
הודעות: 2763
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' ינואר 20, 2011 10:43 pm

אוצר: אנמם כדבריך כן נמתי לעיל.
ואם זה פיוט יקרא, אז גם "אילו הוציאנו ממצרים - דיינו" שבהגש"פ נכתב בחרוזים...
נו, בכל זאת לא איכפת לי אם בעל השיר הלז ימשך בשירו, רק יתקושש ואל ישמש בנזר 'שיר'.

כותב
הודעות: 861
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי כותב » ה' ינואר 20, 2011 10:47 pm

הבט נא וראה פעם נוסף בקובץ המצורף. הוא לא שימש בנזר 'שיר', רק בנזר 'דבר בעתו'...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17367
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ינואר 20, 2011 10:54 pm

לא דווקא בקשר לאמור
חרוזים ושיר הם שני עניינים
יכול להיות שיר שאינו חרוז (כגון השירות במקרא), וחרוזים שאינם שירה.
כמו שלא כל צירוף תוים הוא מנגינה לא כל צירוף משפטים הוא שיר.

בגולה
הודעות: 1391
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי בגולה » ו' ינואר 21, 2011 4:14 am

נראה פה מכל הויכוח שלא שמו לב לנקודת העיקר ביצירה הזו, שזו בעצם הסיבה שלא נכתב בחרוזים וכו',
שכל שורה ושורה עולה בגימטריא ה' אלפים תשע"א -5771 [בגימ' מנצפך]

בגולה
הודעות: 1391
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי בגולה » ו' ינואר 21, 2011 4:20 am

בנוגע לפיוט של הר' יהודה ארי' דימודינה - במדבר יהודה - ש'מעיין' הביא העתקתו, מעניין שממש לפני כמה ימים ראיתיו לראשונה, במקורו בתוך הספר, וכמבין ומדבר השפה האיטלקית ממש נתפלאתי לראות יצירה שכזו - וכפי שכתב המחבר עצמו שהללו אותה יהודים ולהבדיל נוצרים רבים.

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: פיוט נפלא לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ש' ינואר 22, 2011 7:45 pm

נוטר הכרמים כתב:
דראל כתב:חרוזים לא מצאתי, וגם בעושר המקורות אפשר לפקפק, אעפ"כ מרגלית גנוזה.
.

דראל, דומני, כי כאשר סוף כל פיסקא מסתיימת ב'אילן' אלו חרוזים.



כאשר כל שורה מסתיימת במילה אילן, אילו אינם חרוזים כי אם אוסף משפטים הנגמרים באותה מילה. אם ברצונך לדעת חרוזים מהם - לך אצל רבותינו המשוררים בשיריהם, בפיוטיהם, בסליחותיהם ובקינותיהם, שם תלמד שיר מהו וחרוזים מהם.


בגולה כתב:נראה פה מכל הויכוח שלא שמו לב לנקודת העיקר ביצירה הזו, שזו בעצם הסיבה שלא נכתב בחרוזים וכו',
שכל שורה ושורה עולה בגימטריא ה' אלפים תשע"א -5771 [בגימ' מנצפך]


זה כמו לאכול פפריקה בלי עוף. אחרי שיש שיר אפשר להוסף לו פרפראות גימטריאות ואקרוסטיכונים כיד המשורר הטובה. אבל צריך להתחיל עם שיר.

הבל הבלים
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 11:39 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי הבל הבלים » א' ינואר 23, 2011 2:18 pm

התנפלות מוזרה!!!
בעל המחבר לא הזכיר לא 'שיר' ולא 'פיוט' וגם 'חרוז' לא חרז בתוך דבריו.
כי אם ליקוט הליכות והלכות טעמים ומנהגים, דבר בעתו
רק שבמקום לכותבם באופן פשוט ורגיל וללקט מה שליקטו כבר אחרים
השכיל ועשה באופן חדש ונאה ובדיוק נפלא של גימט' שוות.
וגרם שיעיינו בו רבים ולא יזרקוהו כלאחר יד כמו שאנו רגילים לעשות לכל העלונים למיניהם.

ואדרבה אם בכוחכם לעשות כמעשהו, הנה פורים כבר מאחורי הדלת...

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי דראל » א' ינואר 23, 2011 4:41 pm

ידידי, על הלכות חנוכה כבר כתב הראי"ה קוק בחריזה נפלאה בטרם הגיעו לעשרים (אאל"ט).
כך שחיבור שיר מחורז על הלכות (והסכם איתי שהלכות חנוכה מעט יותר מפורטות מהלכות ט"ו בשבט) הוא בהחלט דבר אפשרי.

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' ינואר 23, 2011 9:02 pm

הבל הבלים כתב:התנפלות מוזרה!!!
בעל המחבר לא הזכיר לא 'שיר' ולא 'פיוט' וגם 'חרוז' לא חרז בתוך דבריו.
כי אם ליקוט הליכות והלכות טעמים ומנהגים, דבר בעתו
רק שבמקום לכותבם באופן פשוט ורגיל וללקט מה שליקטו כבר אחרים
השכיל ועשה באופן חדש ונאה ובדיוק נפלא של גימט' שוות.
וגרם שיעיינו בו רבים ולא יזרקוהו כלאחר יד כמו שאנו רגילים לעשות לכל העלונים למיניהם.

ואדרבה אם בכוחכם לעשות כמעשהו, הנה פורים כבר מאחורי הדלת...


אין עין איש צרה בגימטריותיו של המחבר ודבר נאה עשה בעתו, אך מ"מ 'פיוט נפלא', כדברי פותח האשכול, אין כאן.

מעיין
הודעות: 1963
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי מעיין » א' ינואר 23, 2011 9:14 pm

תחת לחזור על הישנות בהלוך וחזור
אציע לחכמי הפורום להנות הקוראים ולציין ולהפנות ליצירות מגדולי הפייטנים, שאכן הם מופלאים, ויש בהן דברים מיוחדים הן בתכנם או בצורת מבנה השיר,
ואינם עוברים על אזהרת האבן עזרא של לא תחרוז בשור וחמור

מני
הודעות: 8
הצטרף: ד' ינואר 19, 2011 10:25 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי מני » א' ינואר 23, 2011 9:25 pm

לבקשת הרבים אני מעלה כאן 'פיוט ושיר' מהמחבר 'זהב ציון' הנ"ל, שיצא לאור בשנה שעעל"ט על חג השבועות, יומא דהילולא של דוד המלך ע"ה.
קבצים מצורפים
Ohr Netzach..pdf
(672.3 KiB) הורד 426 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15802
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 23, 2011 10:42 pm

מעיין כתב:תחת לחזור על הישנות בהלוך וחזור
אציע לחכמי הפורום להנות הקוראים ולציין ולהפנות ליצירות מגדולי הפייטנים, שאכן הם מופלאים, ויש בהן דברים מיוחדים הן בתכנם או בצורת מבנה השיר,
ואינם עוברים על אזהרת האבן עזרא של לא תחרוז בשור וחמור

לא מופלא אבל מחוכם:
נחקק על מצבת ר' גרשון שנפטר בי"ח טבת שנת שע"ו:
אדון נעלם/אשר הלך/בתום עם על/יציר נברא.
לעת אעשה/בחפץ אל/ אז"י טבת שמו נקרא.
ואחרי כקרות הקול/לרב גרשון/ מאד נורא.
והוא חיה/והוא הווה/והוא יחיה/בתפארה.

מיהו המליץ טוב?

מעיין
הודעות: 1963
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט <זהב ציון לכבוד דוד המלך>

הודעהעל ידי מעיין » א' ינואר 23, 2011 10:59 pm

ייש"כ לך איש הספר 'אוצר בלתי שאוב'
ואם מעט לנו, תוסיף כהנה וכהנה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15802
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'יצירה נאה' לט"ו בשבט - מיוחד לשנה זו תשע"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 24, 2011 8:03 pm

איש_ספר כתב:
מעיין כתב:תחת לחזור על הישנות בהלוך וחזור
אציע לחכמי הפורום להנות הקוראים ולציין ולהפנות ליצירות מגדולי הפייטנים, שאכן הם מופלאים, ויש בהן דברים מיוחדים הן בתכנם או בצורת מבנה השיר,
ואינם עוברים על אזהרת האבן עזרא של לא תחרוז בשור וחמור

לא מופלא אבל מחוכם:
נחקק על מצבת ר' גרשון שנפטר בי"ח טבת שנת שע"ו:
אדון נעלם/אשר הלך/בתום עם על/יציר נברא.
לעת אעשה/בחפץ אל/ אז"י טבת שמו נקרא.
ואחרי כקרות הקול/לרב גרשון/ מאד נורא.
והוא חיה/והוא הווה/והוא יחיה/בתפארה.

מיהו המליץ טוב?

במקום שאין פותר: רי"א ממודינא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot], בברכה המשולשת ו־ 307 אורחים