ידוע לי שאותיות נ,ש,א,ל (מסתמא גם י ו-ה) הן אותיות מצד הקדושה
ואותיות ח,מ,ס הן אותיות מצד הס"א
מה עם שאר האותיות (מקור)?
יאיר כתב:ידוע לי שאותיות נ,ש,א,ל (מסתמא גם י ו-ה) הן אותיות מצד הקדושה
ואותיות ח,מ,ס הן אותיות מצד הס"א
מה עם שאר האותיות (מקור)?
הפקדתי שומרים כתב:ועוד מביאים בזה כאן. "ראיתי באחד הספרים דהנה מדוע צוה הקב”ה את נח לעשות תיבה, דווקא עם מידות אלו, 300 אמה אורך, 50 אמה רוחב, 30 אמה גובה, ואל אמה תכלנה, שהגג יהיה אמה. ופירש כך בדרך רמז, שהנה המחטיא את האדם בעולם הזה הוא הנחש הקדמוני, שהוא הראשון שהחטיא את אדם הראשון וגרם מיתה לעולם. ועוד המחטיא את האדם-הוא היצר הרע, הוא השטן הוא מלאך המות.
וידוע ששמו של מלאך המות הוא “סמ-אל”. ושניהם הנחש והשטן והס”מ החטיאו את דור המבול. וע”י כך מלאה הארץ חמס מפניהם, וכדי שנח יבטל את החטא הזה של דור המבול אמר לו הקב”ה לבנות תיבה, עם מידות אלו דוקא, שע”י כך יתבטל החטא הזה.
והיינו דהנה האות האמצעית של הנחש, היא ח’ ובצירוף האותיות ס”מ של מלאך המות, ביחד “חמס”, שהם גרמו להחטיא את דור המבול בחמס, וכדי לבטלם הוא ע”י האותיות הנותרות שנשארו מהם, והיינו מהמילה “נחש” נשארו אותיות נ’, ו-ש’. וזה שאמר הקב”ה לנח לבנות תיבה, שאורכה 300 אמה כנגד האות ש’ של הנחש, ו-50 אמה רחבה כנגד האות נ’ של הנחש.
וכן כדי לבטל את הס’מ הרי האותיות שנשארו מהס’מ הם “אל”, וזה שאמר הקב”ה לנח, שיבנה 30 אמה גובה התיבה כנגד האות ל’ של אל, ואל אמה תכלנה, כנגד האות א’ של אל.
הקב”ה הגן על נח ובניו בתיבה בכח שם הוי’ה אדנות שהוא יחוד קוב”ה ושכינתיה כי השמות של שילוב הוי’ה אדנות הם המידות של התיבה כזה יא הד וד הי י’ פעמים א’ הם 10, ה’ פעמים ד’ הרי 20, יחד שלושים הרי שלושים אמה קומתה, ו’ פעמים נ’ הם 300 הרי שלש מאות אמה אורך התיבה, ה’ פעמים י’ הם חמשים הרי חמשים אמה רחבה, הרי לפנינו מידות התיבה המרומזים בשלוב הוי”ה אדנות המגינים על יושבי התיבה, וסה”כ המידות הנ”ל של התיבה, אם נוסיף להם את מה שכתוב ואל אמה תכלנה מלמעלה, אמה אותיות מאה הרי 480 כמנין “לילית” שבכח זה הכניעו את פלונית, וכן בגי’ שלום עם ד’ אותיות שעי”ז יעשה שלום בעולם.
וכן נביא בענין מידות התיבה מה שכתב מו"ר בספרו “שמע שלמה” ונבאר ענין המידות של התיבה, הנה בספר קרית ארבע למהר”א קליין ז”ל כתב דזה נרמז בתיבת “חמס” שהאות חי”ת דחמס היא מהנחש, והנה ידועים המה דברי הרה”ק מהר”ש מאוסטרופולי ז”ל הי”ד על הנחש שהוא המחטיא הראשון ונהפך לסמל הרע, וגם הוא אין כל אותיותיו רעות אלא רק האות חי”ת שבו היא הרע שלו, אבל אותיות נו”ן ושי”ן שבו הן אותיות המיתוק. וזה שאמר רבי יהודה במסכת ב”ק (כג ב) ובסנהדרין (עח א) “ארס נחש בין שיניו” כלומר הארסיות של ה”נחש” היא באות חי”ת שבו, העומדת בין שיניו כלומר בין אותיות שי”ן ונו”ן. וכן שט”ן תוציא אות ט’ ישאר ש”ן וז”ש שאלו את הנחש מהיכן אתה ממית אמר בשניים בין הש”ן של הנח”ש יש אות ח’ ובין הש”ן של השט”ן יש אות ט’, יחד יש ח”ט מבין השינים יש חט.
והנה בני דור המבול לקחו רק את האות חי”ת לבדה מהנחש דאיהו יצה”ר והניחו אותיות נו”ן ושי”ן. נשארו אותיות מ’ ס’ מחמס והן אותיות ס”מ שהוא השר הממונה על הסטרא אחרא ושמו ס”מ עם א’ ל’. וגם בשם זה הרע שבו הן אותיות סמ”ך ומ”ם אבל אותיות אל”ף ולמ”ד הן ממתקות ומטהרות לפי שאותיות אל”ף למ”ד אותיות של חסד הם כדכתיב תהלים (נב ג) “חסד אל כל היום”, ורשעים אלו הניחו אותיות א’ ל’ ולקחו אותיות ס’ מ’ וחיברום לאות חי”ת של נחש ונעשה חמ”ס רח”ל. וזהו “רק רע” כי מלאה הארץ חמס, וראה זה פלא שגם בימינו הדבר חוזר על עצמו רח”ל.
ואמר לו הקב”ה לנח שיתקן את המצב ע”י עשיית התיבה, אשר במדותיה מתוקן הרע ההוא, כי בני דור המבול לקחו רק את הרע ממש, והוא כנגדם יקח רק את הטוב בלבד בלא שום רע, וזה שאמר לו, “וזה אשר תעשה אותה שלש מאות אמה אורך התבה חמשים אמה רחבה ושלשים אמה קומתה. צהר תעשה לתיבה ואל אמה תכלנה מלמעלה ופתח התבה בצדה תשים תחתים שנים ושלשים תעשה”.
“שלש מאות” אמה אורך התיבה “וחמשים” אמה רוחב התיבה הם כנגד אותיות שי”ן ונו”ן של נח”ש שעולין בגימטריא ש”נ, והן אותיות המיתוק של נחש, וזה כנגד הח’ דטומאה שלקחו הרשעים מתיבת נח”ש והחסירו אותיות ש”נ ו”שלשים” אמה קומתה, ואל “אמה” תכלנה מלמעלה הן עולין כמנין אותיות א”ל, וזה כנגד אותיות ס”מ דטומאה שלקחו הרשעים והחסירו אותיות א”ל, וזה לעומת זה עשה אלהים, שנתן לנח את דרך התיקון באותו ענין שבו קלקלו בני דורו, ובמקום שהם לקחו את הרע לבדו ואת הטוב השליכו אחרי גוום, נתן לו הקב”ה לנח את דרך התיקון שיקח רק את הטוב בלא תערובת של רע, ומזה נעשה רווח והצלה לעולם להמשיך להתקיים עם בריותיו ברחמים. זת”ד (הרב קרית ארבע הנ”ל משם מהר”ש אוסטרופולי זלה”ה הי”ד).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 420 אורחים