מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי פלגינן » ה' נובמבר 16, 2017 12:13 pm

ספר מחקר העוסק ביחסים בין יהודים לאסלאם ומצטט לא מעט מהקוראן או משאר כתבי האסלאם, כמובן עם שם אלהות ככתבו, מהו להכניסו לבית הכסא?
מקורות ולא סברות.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 16, 2017 12:40 pm

כדאי שתפתח את ראשי התבות וש"ס - ככה זה לא נשמע טוב

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' נובמבר 16, 2017 12:44 pm

כבר נידון בפורום.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי פלגינן » ה' נובמבר 16, 2017 1:55 pm

חד ברנש כתב:כבר נידון בפורום.

ראיתי את כל האשכולות בפורום, האם מותר לקרוא, האם יש להם דין ע"ז ועוד. אין לי מספיק שכל בשביל להסיק גם לשאלה שלי.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי ברמן » ה' נובמבר 16, 2017 3:35 pm

פלגינן כתב:ספר מחקר העוסק ביחסים בין יהודים לאסלאם ומצטט לא מעט מהקוראן או משאר כתבי האסלאם, כמובן עם שם אלהות ככתבו, מהו להכניסו לבית הכסא?
מקורות ולא סברות.

שמעתי פעם מר' יהודה יברוב ששאל זאת מהגרי"ש אלישיב בשנת תשס"ג בשם הועדה הרוחנית של יתד נאמן (דאז), והראה לו ציטוט מהעיתון בו נכתב בשם ערפאת: "אלהים יברך את...", האם שם זה צריך גניזה.
והגרי"ש ענה שאין בזה קדושה.
ואיני זוכר איזה טעם אמר לו אז הגרי"ש.
- אולי אפשר לברר אצל ר' יהודה יברוב

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי פלגינן » ו' נובמבר 17, 2017 6:32 am

ברמן כתב:
פלגינן כתב:ספר מחקר העוסק ביחסים בין יהודים לאסלאם ומצטט לא מעט מהקוראן או משאר כתבי האסלאם, כמובן עם שם אלהות ככתבו, מהו להכניסו לבית הכסא?
מקורות ולא סברות.

שמעתי פעם מר' יהודה יברוב ששאל זאת מהגרי"ש אלישיב בשנת תשס"ג בשם הועדה הרוחנית של יתד נאמן (דאז), והראה לו ציטוט מהעיתון בו נכתב בשם ערפאת: "אלהים יברך את...", האם שם זה צריך גניזה.
והגרי"ש ענה שאין בזה קדושה.
ואיני זוכר איזה טעם אמר לו אז הגרי"ש.
- אולי אפשר לברר אצל ר' יהודה יברוב

מקור נאה. אשמח לקבל אסמכתא. וכמובן מקורות נוספים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' נובמבר 17, 2017 8:19 am

מרן הראש"ל הגר"מ אליהו פסק שיש לשם הזה דין של שם ה' (בהערותיו לקיצוש"ע)

סלקא דעתך
הודעות: 119
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ו' נובמבר 17, 2017 8:56 am

חד ברנש כתב:כבר נידון בפורום.

היכן?
כבר הרבה זמן אני חושש לש"ש לבטלה בהזכרת "אללה אכבר"

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' נובמבר 17, 2017 10:02 am

סלקא דעתך כתב:
חד ברנש כתב:כבר נידון בפורום.

היכן?
כבר הרבה זמן אני חושש לש"ש לבטלה בהזכרת "אללה אכבר"

ומאידך גיסא גם יש חשש חילול השם לכנות שם לכרסן "אללה עכבר".

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' נובמבר 17, 2017 10:44 am

שו"ת רדב"ז חלק ג סימן תכא (תתסג)
והוי יודע שאע"פ שכתבתי שהנשבע באללה הוי שבועה לענין הזכרת השם לא הוי כמזכיר את השם שאם הזכירו לבטלה חייב נדוי ודקדקתי כן מלשון הרמב"ם ז"ל שכתב פ' בתרא דשבועות (הלי"א) וז"ל ולא שבועה (לשם בבגד) [לשוא בלבד] היא [ש]אסורה אלא אפילו להזכיר שם מן השמות המיוחדים לבטלה אסור ע"כ. ומשמע שם מן השמות המיוחדים אבל להזכיר את הכינוין לית לן בה וכן הדין במזכיר אללה שהם כינוי לשם. ומ"מ טוב להזהר גם מזה. והנראה לע"ד כתבתי:

ולא הבנתי למה לדעתו אללה הוא כינוי ולא שם גמור. האם כל שם בלע"ז הוא כינוי?

ובמ"ב פ"ה סק"י ורט"ו סקי"ט כ' שיש איסור הזכרת ש"ש לבטלה בלע"ז.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי ברמן » ו' נובמבר 17, 2017 10:59 am

שש ושמח כתב:
שו"ת רדב"ז חלק ג סימן תכא (תתסג)
והוי יודע שאע"פ שכתבתי שהנשבע באללה הוי שבועה לענין הזכרת השם לא הוי כמזכיר את השם שאם הזכירו לבטלה חייב נדוי ודקדקתי כן מלשון הרמב"ם ז"ל שכתב פ' בתרא דשבועות (הלי"א) וז"ל ולא שבועה (לשם בבגד) [לשוא בלבד] היא [ש]אסורה אלא אפילו להזכיר שם מן השמות המיוחדים לבטלה אסור ע"כ. ומשמע שם מן השמות המיוחדים אבל להזכיר את הכינוין לית לן בה וכן הדין במזכיר אללה שהם כינוי לשם. ומ"מ טוב להזהר גם מזה. והנראה לע"ד כתבתי:


מה זה שייך לענין השאלה הנדונית?
יש שאלה אחת האם שם ה' הנאמר ע"י יהודים בשפה הערבית הוא קודש. ועל זה עונה הרדב"ז. (יהודים השתמשו בשם הכינוי הזה רבות, ראה בתפסירי רס"ג, פיה"מ להרמב"ם, ובכל ספרי הראשונים והאחרונים שנכתבו בערבית).
השאלה שפותח האשכול שאל, היא בציטוט שם אללה או אלוהים או כל כינוי אחר הנאמר בשם מוסלמי ושאר אומות העולם (כדוגמת הציטוט מהעיתון "יתד נאמן" : "ערפאת אמר אלוהים יברך את...", שעליו נשאל הרב אלישיב), ועל זה הבאתי את הדברים של הגרי"ש אלישיב בנדונו זה.
נערך לאחרונה על ידי ברמן ב ו' נובמבר 17, 2017 11:04 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' נובמבר 17, 2017 11:02 am

לא התחייבתי להגיב דווקא לפותח האשכול ולא למגיבים שאחריו.
וחצמזה, בפשטות יש קשר בין הנידונים, לא בדקתי כעת.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי ברמן » ו' נובמבר 17, 2017 11:14 am

ברמן כתב:
פלגינן כתב:ספר מחקר העוסק ביחסים בין יהודים לאסלאם ומצטט לא מעט מהקוראן או משאר כתבי האסלאם, כמובן עם שם אלהות ככתבו, מהו להכניסו לבית הכסא?
מקורות ולא סברות.

שמעתי פעם מר' יהודה יברוב ששאל זאת מהגרי"ש אלישיב בשנת תשס"ג בשם הועדה הרוחנית של יתד נאמן (דאז), והראה לו ציטוט מהעיתון בו נכתב בשם ערפאת: "אלהים יברך את...", האם שם זה צריך גניזה.
והגרי"ש ענה שאין בזה קדושה.
ואיני זוכר איזה טעם אמר לו אז הגרי"ש.
- אולי אפשר לברר אצל ר' יהודה יברוב


מצאתי אצלי עכשיו את מה שרשמתי בזמנו על גבי העתון מיום שישי ט"ו אלול תשס"ג, (עמוד הראשון) ושם נדפס כך:
במחנה הפליטים עין אל חילוה נשאו עשרו תומכי ערפאת את דגלי פלשתין ואת תמונות היושב ראש, ושרו "אלוהים יברך את ערפאת" ו"מות ליהודים"

לעתון זה מוצמדת אצלי פיתקה בה רשמתי אז:
בס"ד. שמעתי מהרב יהודה יברוב שי' כי בערש"ק (היום בו נפל מרן שליט"א למשכב) שאלוהו אודות הכתוב פה >>
אם יש בזה קדושה, כיון שהמוסלמים מאמינים בקל אחד.
ואמר שכיון שגוי אמרו אין בזה קדושה ואין צריך לגונזו.
[/quote]

מדובר בשאלה שנשאלה בערב אותו יום בו נתאשפז הגרי"ש בסכנה גדולה ופתאומית, וניצל אז בחסדי ה' יתברך על דורנו, בהצלה פלאית, של שיטת ניתוח שנתחדשה באותם הימים (כמדומני שיום הניתוח היה כ"ג אלול).

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי פלוריש » א' נובמבר 19, 2017 10:28 am

לגבי קריאתם של המוסלמים, פעם מישהו שלח לי כדברים האלו:
פרופ' ניסים דנה הסביר את המושג "אללה אכבר" כך:
הפירוש המילולי הוא "אללה יותר גדול", כלומר - לפי זה יש עוד אלהים, אך לא במעמד של אללה. הכוונה כאן ל-3 האלילות. הביטוי הזה בעייתי ביחס למונותאיזם הטהור (סלמן רושדי סיכן את חייו בכך שכתב דברים נגד מוחמד בעניין זה). מתעוררת שאלה - איך ייתכן שבקוראן שנכתב ע"י אללה, והוא מונותאיסט מופיע העניין של 3 אלילות?
תשובת המוסלמים: השטן בלבל את אללה ומייד אח"כ התעשת. את הקוראן לא כתב אללה אלא מוחמד שלא ידע קרוא וכתוב, וכך כשקיבל נבואה, העביר אותה לחבורה שסביבו והם שיננו (וטעו) והעבירו הלאה. ומכיוון שהדברים כבר נכתבו בקוראן אי אפשר לשנותם.

להבדיל זכור לי שנחלקו הפרי חדש והפרי תואר לגבי משמעות קריאה זו, האם הוא פוסלת את השחיטה וכו'

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי שש ושמח » א' נובמבר 19, 2017 2:26 pm

לא נחלקו אחרונים האם פוסל את השחיטה אלא האם נחשב הפסק לגבי ברכה, ואדרבא מוכח מדבריהם שבעצם האמירה אין שום פסול.
ודברי הפרו' שהבאת נראים שטויות גמורות כדרכם של פרופסורים. וגם אם הוא צודק, הרי ודאי שהמוסלמי הפשוט אינו חושב כך, ודעתו היא שחשובה לנידון ההלכתי.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קדושת שם 'אלוהי' האסלאם [קוראן וש"ס]

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' נובמבר 19, 2017 3:15 pm

מתשובת הרמב"ם לעובדיה הגר:
אלו הישמעאלים אינם עובדי ע"ז כלל, וכבר נכרתה מפיהם ומלבם והם מיחדים לאל יתעלה יחוד כראוי יחוד שאין בו דופי ולא מפני שהם משקרים עלינו ומכזבים... נכזב כך אנחנו עליהם ונאמר שהם עובדי ע"ז. התורה העידה עליהם אשר פיהם דבר שוא וימינם ימין שקר. והיא העידה עלינו שארית ישראל לא יעשו עולה ולא ידברו כזב ולא ימצא בפיהם לשון תרמית... וטעותם וטפשותם בדברים אחרים היא... אבל ביחוד השם יתעלה אין להם טעות כלל.

וכידוע.

מש"כ בשם הפרו' שהספר נכתב ע"י נביאם, כמדומני שזו טעות גמורה ומפורסמת. לאמונתם הוא ניתן לו מהשמים ע"י גבריאל. וא' הראיות שהרי מחמד עצמו לא ידע קרוא וכתוב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 247 אורחים