מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ירחון האוצר - גיליון י'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ירחון האוצר
הודעות: 191
הצטרף: ג' ינואר 24, 2017 4:15 pm
מיקום: חו"ל

ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי ירחון האוצר » א' נובמבר 19, 2017 2:44 am

בס"ד
ירחון האוצר גיליון י’
הירחון האלקטרוני לכל מקצועות התורה

הערות למחברים ולמערכת וכן מאמרים לירחון הבא יתקבלו בשמחה בכתובת הדוא"ל:
HaOtzar5777@gmail.com


לתשומת לב המעיינים שמות המאמרים במפתחות הינם קישורים למאמרים בפנים, וכן לחיצה על "האוצר" בסוף כל עמוד מחזירה את הקורא למפתחות.


להורדה download/file.php?id=52476

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי נהר שלום » א' נובמבר 19, 2017 4:15 am

מש"כ הרב יעבץ שנשים אינן חייבות במצוות מאה ברכות. ראה בהליכות עולם (ח"א עמוד נ"ט) שכתב שדברי השבט הלוי [שהבאתם בהערה כ"ה] ודברי הרבבות אפרים (ח"ג סימן מ"ז), אינם מוכרחים, ויש לנשים להשלים מאה ברכות בפירות ומגדנות. וכ"כ הגרי"ש אלישיב (הובא בשו"ת ישיב משה טורצקי עמוד י"ט).
ובעניין האם חייב לחזר אחר ברכות, הדבר שנוי במחלוקת. החיד"א (מחזיק ברכה ריש סימן ר"צ) כתב שהוא מידת חסידות, והרב פתח הדביר (סימן ר"צ סק"ג) העלה שהוא חיוב גמור וכ"כ השדי חמד (מערכת ח' כלל ל"ד). ועי"ש בהליכות עולם.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי סעדיה » א' נובמבר 19, 2017 8:39 am

במש"כ הגרי"ד אילן שלגבי הדלקת המנורה ל"ש 'מקריבין אע"פ שאין בית' - יש להעיר מדברי המור וקציעה ר"ס תר"ע.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' נובמבר 22, 2017 4:43 am

למאמר הרב וון דייק
עיין בשו"ת זרע אמת (ח"ב דף קצ"ט:, הובא בחזון עובדיה אבילות ח"א עמוד ז') שכתב, שאם העושה השכבה הוא תלמידו של הנפטר, אין לו להזכירו בשמו בלבד. משום שאסור להזכיר לרבו בשמו, אפילו אם צוה כן, ואע"פ שחכם שמחל על כבודו כבודו מחול, שאני הכא דחשיב כבזיון. אלא יאמר בהשכבה אבי פלוני או רבי פלוני. עי"ש.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' נובמבר 22, 2017 8:59 am

נהר שלום כתב:מש"כ הרב יעבץ שנשים אינן חייבות במצוות מאה ברכות. ראה בהליכות עולם (ח"א עמוד נ"ט) שכתב שדברי השבט הלוי [שהבאתם בהערה כ"ה] ודברי הרבבות אפרים (ח"ג סימן מ"ז), אינם מוכרחים, ויש לנשים להשלים מאה ברכות בפירות ומגדנות. וכ"כ הגרי"ש אלישיב (הובא בשו"ת ישיב משה טורצקי עמוד י"ט).
ובעניין האם חייב לחזר אחר ברכות, הדבר שנוי במחלוקת. החיד"א (מחזיק ברכה ריש סימן ר"צ) כתב שהוא מידת חסידות, והרב פתח הדביר (סימן ר"צ סק"ג) העלה שהוא חיוב גמור וכ"כ השדי חמד (מערכת ח' כלל ל"ד). ועי"ש בהליכות עולם.

וראה עוד בדברות יעקב (דהן) שנשים אינן חייבות במאה ברכות.

וכן מוכח מהרבה ראשונים, שכשבאים לבאר אכיצד מברכים מאה ברכות מונים את תפילין וציצית וערבית, שבכל אלו נשים אינן חייבות. וממשיכים הראשונים שביו"ט ושבת חסרות ברכות וכו', ולא איכפת להם שלנשים ג"כ חסרות הרבה ברכות? א"ו פטורות.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' דצמבר 01, 2017 4:48 am

ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:מש"כ הרב יעבץ שנשים אינן חייבות במצוות מאה ברכות. ראה בהליכות עולם (ח"א עמוד נ"ט) שכתב שדברי השבט הלוי [שהבאתם בהערה כ"ה] ודברי הרבבות אפרים (ח"ג סימן מ"ז), אינם מוכרחים, ויש לנשים להשלים מאה ברכות בפירות ומגדנות. וכ"כ הגרי"ש אלישיב (הובא בשו"ת ישיב משה טורצקי עמוד י"ט).
ובעניין האם חייב לחזר אחר ברכות, הדבר שנוי במחלוקת. החיד"א (מחזיק ברכה ריש סימן ר"צ) כתב שהוא מידת חסידות, והרב פתח הדביר (סימן ר"צ סק"ג) העלה שהוא חיוב גמור וכ"כ השדי חמד (מערכת ח' כלל ל"ד). ועי"ש בהליכות עולם.

וראה עוד בדברות יעקב (דהן) שנשים אינן חייבות במאה ברכות.

וכן מוכח מהרבה ראשונים, שכשבאים לבאר אכיצד מברכים מאה ברכות מונים את תפילין וציצית וערבית, שבכל אלו נשים אינן חייבות. וממשיכים הראשונים שביו"ט ושבת חסרות ברכות וכו', ולא איכפת להם שלנשים ג"כ חסרות הרבה ברכות? א"ו פטורות.

לדברות יעקב גם נשים מותרות לברך על מצוות עשה שהז"ג, וא"כ לא חסר להם ברכות... בכסף משנה לא הזכיר ציצית ותפילין במניין מאה ברכות.

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' דצמבר 01, 2017 8:36 am

נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:מש"כ הרב יעבץ שנשים אינן חייבות במצוות מאה ברכות. ראה בהליכות עולם (ח"א עמוד נ"ט) שכתב שדברי השבט הלוי [שהבאתם בהערה כ"ה] ודברי הרבבות אפרים (ח"ג סימן מ"ז), אינם מוכרחים, ויש לנשים להשלים מאה ברכות בפירות ומגדנות. וכ"כ הגרי"ש אלישיב (הובא בשו"ת ישיב משה טורצקי עמוד י"ט).
ובעניין האם חייב לחזר אחר ברכות, הדבר שנוי במחלוקת. החיד"א (מחזיק ברכה ריש סימן ר"צ) כתב שהוא מידת חסידות, והרב פתח הדביר (סימן ר"צ סק"ג) העלה שהוא חיוב גמור וכ"כ השדי חמד (מערכת ח' כלל ל"ד). ועי"ש בהליכות עולם.

וראה עוד בדברות יעקב (דהן) שנשים אינן חייבות במאה ברכות.

וכן מוכח מהרבה ראשונים, שכשבאים לבאר אכיצד מברכים מאה ברכות מונים את תפילין וציצית וערבית, שבכל אלו נשים אינן חייבות. וממשיכים הראשונים שביו"ט ושבת חסרות ברכות וכו', ולא איכפת להם שלנשים ג"כ חסרות הרבה ברכות? א"ו פטורות.

לדברות יעקב גם נשים מותרות לברך על מצוות עשה שהז"ג, וא"כ לא חסר להם ברכות... בכסף משנה לא הזכיר ציצית ותפילין במניין מאה ברכות.

אבל לא חייבות במעש"ג . וממילא א"א לחייבם במאה ברכות.
והרבה ראשונים כן הזכירו ציצית ותפילין. וחוץ מזה, הרי לדעת הרע"י אסור לנשים לברך גם ברכות ק"ש. האם גם את זה לא מנה הכס"מ?
ועוד, הרי כמעט לכו"ע הנשים פטורות מערבית, והמציאות היא שלא נהגו להתפלל אותה, וא"כ חסרות להן ממש עשרות ברכות, ועד שדואגים לאנשים בשבתות ויוה"כ איך ישלימו הברכות, למה לא היה איכפת לאף פוסק לתת עצות כיצד הנשים ישלימו מאה ברכות.
הנידון הוא כמעט תיאורטי, כי במציאות, אפשר לומר שכמעט אף אשה לא מגיעה למאה ברכות ביום.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' דצמבר 01, 2017 7:35 pm

ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:וראה עוד בדברות יעקב (דהן) שנשים אינן חייבות במאה ברכות.

וכן מוכח מהרבה ראשונים, שכשבאים לבאר אכיצד מברכים מאה ברכות מונים את תפילין וציצית וערבית, שבכל אלו נשים אינן חייבות. וממשיכים הראשונים שביו"ט ושבת חסרות ברכות וכו', ולא איכפת להם שלנשים ג"כ חסרות הרבה ברכות? א"ו פטורות.

לדברות יעקב גם נשים מותרות לברך על מצוות עשה שהז"ג, וא"כ לא חסר להם ברכות... בכסף משנה לא הזכיר ציצית ותפילין במניין מאה ברכות.

אבל לא חייבות במעש"ג . וממילא א"א לחייבם במאה ברכות.
והרבה ראשונים כן הזכירו ציצית ותפילין. וחוץ מזה, הרי לדעת הרע"י אסור לנשים לברך גם ברכות ק"ש. האם גם את זה לא מנה הכס"מ?
ועוד, הרי כמעט לכו"ע הנשים פטורות מערבית, והמציאות היא שלא נהגו להתפלל אותה, וא"כ חסרות להן ממש עשרות ברכות, ועד שדואגים לאנשים בשבתות ויוה"כ איך ישלימו הברכות, למה לא היה איכפת לאף פוסק לתת עצות כיצד הנשים ישלימו מאה ברכות.
הנידון הוא כמעט תיאורטי, כי במציאות, אפשר לומר שכמעט אף אשה לא מגיעה למאה ברכות ביום.

בזה אנו חוזרים למחלוקת האם חייבים לחזר אחר ברכות להשלים הק'.
יתכן ולא כתבו עצות לנשים מכיון ואין (לאפוקי שבתות ויוט שיש עצות כגון לכוין בברכות העולים לתורה וכ'ו)

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: ירחון האוצר - גיליון י'

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' דצמבר 03, 2017 12:34 am

נהר שלום כתב:יתכן ולא כתבו עצות לנשים מכיון ואין (לאפוקי שבתות ויוט שיש עצות כגון לכוין בברכות העולים לתורה וכ'ו)

יפה, אז נשים פטורות ממאה ברכות. או חייבות במאה ברכות, אבל לא חייבות לחזר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 218 אורחים