מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד זה ריב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

כיצד זה ריב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 22, 2017 2:45 pm

שנינו:
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת תענית פרק ד
ר' עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר דין הוא מלכא משיחא א"ל ר' יוחנן בן תורתא עקיבה יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבא.

וכן הוא באיכה רבה ב ד.

בסופו של דבר רבי יוחנן בן תורתא צדק ולא רבי עקיבא. הכיצד?


נראה שהרמב"ם לא החשיב מאד את דעתו של רחב"ת בויכוח זה, אע"פ שהוא זה שצדק. ואף ד"ז צ"ע.
רמב"ם הלכות מלכים פרק יא
שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעונות

רמב"ם הלכות תעניות פרק ה
ונלכדה עיר גדולה וביתר שמה והיו בה אלפים ורבבות מישראל והיה להם מלך גדול ודימו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא המלך המשיח, ונפל ביד גוים ונהרגו כולם והיתה צרה גדולה כמו חורבן המקדש,
נערך לאחרונה על ידי עקביה ב ש' נובמבר 25, 2017 10:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 22, 2017 2:52 pm

דברי הרמב"ם פשוטים, שהרי תשאל כל בר בי רב דחד יומא מה הוא יודע על ר"ע ומה הוא יודע על רחב"ת. תראה את גודל ההבדל ביניהם בהשפעתם לדורות. וברור שעל רע"ק נאמרו דברים גדולים ומפליגים בעניני חכמת התורה וכו' הרבה יותר משאר חכמים ואין להאריך בדבר הפשוט (הזמן לזה הוא בל"ג בעומר..). ולכן לא חש הרמב"ם להזכיר את הדיעה החולקת עליו שהיתה במיעוט.

לעצם השאלה - נזכרתי בסיפור המסופר בספר 'תורת מנחם רשימת היומן' (עמ' שלד) אודות המהר"ש מליובאוויטש (בנו של הצמח צדק), שעסק פעם באיזה שידוך והשקיע בו הרבה וכנראה היתה לבסוף אכזבה רבה. אחיינו של המהר"ש, ר' ישעי' ברלין, אמר לו: "נו, פעטער..." והשיב לו בחריפות (כדרכו בקודש): "אף וועמען שטייט 'משיב חכמים אחור' - אף דיר, פעטאח"?...

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' נובמבר 22, 2017 3:26 pm

עקביה כתב:שנינו:
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת תענית פרק ד
ר' עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר דין הוא מלכא משיחא א"ל ר' יוחנן בן תורתא עקיבה יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבא.

וכן הוא באיכה רבה ב ד.

בסופו של דבר רבי יוחנן בן תורתא צדק ולא רבי עקיבא. הכיצד?

איזו מין שאלה משונה ביותר.


נראה שהרמב"ם לא החשיב מאד את דעתו של רחב"ת בויכוח זה, אע"פ שהוא זה שצדק. ואף ד"ז צ"ע.
רמב"ם הלכות מלכים פרק יא
שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעונות

רמב"ם הלכות תעניות פרק ה
ונלכדה עיר גדולה וביתר שמה והיו בה אלפים ורבבות מישראל והיה להם מלך גדול ודימו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא המלך המשיח, ונפל ביד גוים ונהרגו כולם והיתה צרה גדולה כמו חורבן המקדש,

מה רצית שיכתוב, שהיה מלך גדול עד שאמר עליו ר"י בן תורתא שאינו מלך המשיח?

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 22, 2017 4:53 pm

דרומי כתב:דברי הרמב"ם פשוטים, שהרי תשאל כל בר בי רב דחד יומא מה הוא יודע על ר"ע ומה הוא יודע על רחב"ת. תראה את גודל ההבדל ביניהם בהשפעתם לדורות. וברור שעל רע"ק נאמרו דברים גדולים ומפליגים בעניני חכמת התורה וכו' הרבה יותר משאר חכמים ואין להאריך בדבר הפשוט (הזמן לזה הוא בל"ג בעומר..). ולכן לא חש הרמב"ם להזכיר את הדיעה החולקת עליו שהיתה במיעוט.

מסכים בהחלט. מה שכאן תמוה בעיני הוא שהדעה החולקת, שהיתה במיעוט, התבררה כנכונה. האם זו לא סיבה, מתוך חכמה שלאחר מעשה, לתת לה משקל גדול יותר?
דרומי כתב:לעצם השאלה - נזכרתי בסיפור המסופר בספר 'תורת מנחם רשימת היומן' (עמ' שלד) אודות המהר"ש מליובאוויטש (בנו של הצמח צדק), שעסק פעם באיזה שידוך והשקיע בו הרבה וכנראה היתה לבסוף אכזבה רבה. אחיינו של המהר"ש, ר' ישעי' ברלין, אמר לו: "נו, פעטער..." והשיב לו בחריפות (כדרכו בקודש): "אף וועמען שטייט 'משיב חכמים אחור' - אף דיר, פעטאח"?...

סיפור יפה. מן הסתם זה הכיוון, ובכל זאת...
('משיב חכמים אחור' אמר ר"ע עצמו על ריב"ז).

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 22, 2017 5:42 pm

לא הבנתי, הרי הלכה בזה לדורות היא כרבי עקיבא ולכן כך כתב הרמב"ם, ואילו הצד ההיסטורי מאי דהוה הוה

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד זה ריב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 22, 2017 5:56 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי, הרי הלכה בזה לדורות היא כרבי עקיבא ולכן כך כתב הרמב"ם, ואילו הצד ההיסטורי מאי דהוה הוה

במילים אחרות:
לא מכריעים הלכה לפי היסטוריה!
רבי עקיבא צדק שבר כוכבא היה "בחזקת משיח", ואילו ריב"ת (ולא רחב"ת - רבי חנינא בן תרדיון) לא צדק במחלוקת "ההלכתית".
זה שאח"כ גרמו העוונות וכו' - לא הופך את ר"ע ל"טועה".
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ד' נובמבר 22, 2017 6:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 22, 2017 5:56 pm

כל זה לדעת הרמב"ם, והראב"ד חולק

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' נובמבר 22, 2017 6:10 pm

דרומי כתב:כל זה לדעת הרמב"ם, והראב"ד חולק

בענין אם ר"ע טעה בזה או לא, ראה מה שאסף רב"ש המבורגר באחד הנספחים שבסו"ס משיחי השקר ומתנגדיהם.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי אביגדור » ד' נובמבר 22, 2017 9:41 pm

עקביה כתב:בסופו של דבר רבי יוחנן בן תורתא צדק ולא רבי עקיבא. הכיצד?
מה בדיוק השאלה?
עקביה כתב:נראה שהרמב"ם לא החשיב מאד את דעתו של ריב"ת בויכוח זה, אע"פ שהוא זה שצדק.
הרמב"ם מוכיח מדעת ר"ע שמלך המשיח אינו צריך לעשות מופתים. אין משמעות בדברי ר"י בן תורתא שהוא חלק על זה, ולכן אין נפק"מ להלכה.
גם אם הרמב"ם פסק לא כמו אחד התנאים א"א לכתוב שהוא "לא החשיב את דעתו"

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' נובמבר 22, 2017 10:14 pm

יש משהו לא מובן בדיון פה.
ברור שר"ע לא באמת צדק שבר כוזיבא הוא המשיח את זה אנחנוו יודעים גם בלי דברי ר' יוחנן בן תורתא.
מצד שני ר' יוחנן בן תורתא לא הסביר מה הם השיקולים שעל פיהם ידע שבר כוזיבא אינו משיח. למעלה מזו, הוא אפילו לא אמר לר"ע משהו על העקרון אלא אמר לו בלשון מליצית שבר כוזיבא אינו המשיח. אז מה אנחנו יכולים ללמוד מזה? שום דבר מעשי.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 22, 2017 10:39 pm

אביגדור כתב:גם אם הרמב"ם פסק לא כמו אחד התנאים א"א לכתוב שהוא "לא החשיב את דעתו"

מלשון הרמב"ם (כמדומני בהלכות תענית) "ודימה הוא וכל חכמי דורו" משמע שבעיניו ריב"ת לא היה מחכמי הדור.

עוסק
הודעות: 45
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 9:52 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עוסק » ד' נובמבר 22, 2017 10:44 pm

וודאי ר' יוחנן בן תורתא מגדולי התנאים היה עד שבכוחו לחלוק על ר' עקיבא,
אך הרמב"ם כתב "וכל חכמי דורו" משום שמשמע בירושלמי הנ"ל שרק ר' יוחנן חלק על ר' עקיבא וכמעט כל חכמי הדור הסכימו איתו, כי אילו הרוב היו חולקים על ר"ע, היה אומר הירושלמי "ולו הודו לו חכמים" כמ"ש בעלי תמר שם.

עוסק
הודעות: 45
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 9:52 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עוסק » ד' נובמבר 22, 2017 10:46 pm

ולגבי שאלת הרב אוצה"ח,
ר"י אברבנאל כותב על ירושלמי זה בטעמו של ר' יוחנן, "לפי שקיימו וקבלו שזמן ההמנעות יעבור עכ"פ". (ספר ישועות משיחו חלק שני, העיון הראשון - פרק ד')

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 22, 2017 10:51 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי, הרי הלכה בזה לדורות היא כרבי עקיבא ולכן כך כתב הרמב"ם, ואילו הצד ההיסטורי מאי דהוה הוה

נכון. מה שהוקשה לי בלשון הרמב"ם הוא שנראה מדבריו שהוא לא "ספר" את רבי יוחנן בן תורתא, שהרי הוא כותב ש'כל חכמי דורו' או 'כל ישראל וגדולי החכמים' (בשני הציטוטים שהבאתי) סברו שב"כ הוא המשיח, ולאן נעלם ריב"ת, האם העובדה שהוא זה שצדק מבחינה היסטורית לא מלמדת שהיה חכם גדול מאד הרואה את הנולד יותר מאחרים? (זו תשובה גם לאביגדור, וכפי שכתב עזריאל ברגר).
עזריאל ברגר כתב:ריב"ת (ולא רחב"ת - רבי חנינא בן תרדיון)

צודק. עמד בזיכרוני 'רבי חנינא בן תורתא' הנמצא בחלק מהמקורות המאוחרים.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 23, 2017 6:44 pm

עזריאל ברגר כתב:. . לשון הרמב"ם (כמדומני בהלכות תענית) "ודימה הוא וכל חכמי דורו"

אתה לומד שיעור הרמב"ם היומי?
הל' מלכים ומלחמותיהם פי"א ה"ג

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 23, 2017 11:07 pm

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:. . לשון הרמב"ם (כמדומני בהלכות תענית) "ודימה הוא וכל חכמי דורו"

אתה לומד שיעור הרמב"ם היומי?
הל' מלכים ומלחמותיהם פי"א ה"ג

אכן טעיתי.
הרמב"ם מזכיר זאת פעמיים:
בהלכות תענית (פ"ה ה"ג) כותב "ודמו כל ישראל וגדולי החכמים שהוא המלך המשיח", והלשון שציטטתי היא מהלכות מלכים, כפי שכתבת.
ומשום-מה חשבתי שזה הפוך.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד זה רחב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' נובמבר 24, 2017 1:55 am

אוצר החכמה כתב:מצד שני ר' יוחנן בן תורתא לא הסביר מה הם השיקולים שעל פיהם ידע שבר כוזיבא אינו משיח. למעלה מזו, הוא אפילו לא אמר לר"ע משהו על העקרון אלא אמר לו בלשון מליצית שבר כוזיבא אינו המשיח. אז מה אנחנו יכולים ללמוד מזה? שום דבר מעשי.

לכאורה המשמעות של דברי ריב"ת היא שלדעתו עדיין לא בא זמן הגאולה, ובזה נחלק על ר"ע עקרונית. שהרי לא אמר לו שבר כוזיבא אינו המשיח, אלא שבן דוד (יהיה אשר יהיה) לא עתיד לבוא עד שיעלו עשבים בלחייו של ר' עקיבא.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כיצד זה ריב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' נובמבר 24, 2017 3:39 pm

סגי נהור כתב:לכאורה המשמעות של דברי ריב"ת היא שלדעתו עדיין לא בא זמן הגאולה, ובזה נחלק על ר"ע עקרונית. שהרי לא אמר לו שבר כוזיבא אינו המשיח, אלא שבן דוד (יהיה אשר יהיה) לא עתיד לבוא עד שיעלו עשבים בלחייו של ר' עקיבא.


כוונת אוצה"ח כנראה (לאו דוקא שאני מסכים עמה, אבל זו כוונתו), שאין לדייק בדברי ריב"ת כאלו ניתנו למשה בסיני, וכונתו היתה לבטא בלשון מליצית את זאת שבר כוכבא אינו משיח.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כיצד זה ריב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' נובמבר 24, 2017 3:41 pm

ר' עקבי', פותח האשכול: אולי תשנה סו"ס את שמו לריב"ת (כנכון, וכמש"ל)?

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד זה ריב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' נובמבר 25, 2017 9:09 pm

לבי במערב כתב:
סגי נהור כתב:לכאורה המשמעות של דברי ריב"ת היא שלדעתו עדיין לא בא זמן הגאולה, ובזה נחלק על ר"ע עקרונית. שהרי לא אמר לו שבר כוזיבא אינו המשיח, אלא שבן דוד (יהיה אשר יהיה) לא עתיד לבוא עד שיעלו עשבים בלחייו של ר' עקיבא.


כוונת אוצה"ח כנראה (לאו דוקא שאני מסכים עמה, אבל זו כוונתו), שאין לדייק בדברי ריב"ת כאלו ניתנו למשה בסיני, וכונתו היתה לבטא בלשון מליצית את זאת שבר כוכבא אינו משיח.

עשבים בלחיים זאת לשון מליצית (ע"ד הפשט), אבל תוכן הדברים הוא שעוד לא באה עת הגאולה, וזו מחלוקתו עם ר"ע.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כיצד זה ריב"ת קלע אל האמת יותר מר"ע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' נובמבר 28, 2017 2:40 am

סגי נהור כתב:
לבי במערב כתב:כוונת אוצה"ח כנראה (לאו דוקא שאני מסכים עמה, אבל זו כוונתו) . .

עשבים בלחיים זאת לשון מליצית (ע"ד הפשט), אבל תוכן הדברים הוא שעוד לא באה עת הגאולה, וזו מחלוקתו עם ר"ע.

לא עלי תלונותיכם, כבר הקדמתי ואמרתי של"ד שכן דעתי. ורק לפרש דברי הרב אוצה"ח באתי.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 270 אורחים