מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"שם" תהא קבורתו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלוני אלמוני
הודעות: 108
הצטרף: ב' אפריל 30, 2012 1:26 am

"שם" תהא קבורתו

הודעהעל ידי פלוני אלמוני » ג' דצמבר 12, 2017 1:42 am

אני רוצה להעלות ענין שמאוד כואב לי כבר זמן מה, ואיני יודע אם הכאב שלי מוצדק או לא, לכן אניח את הצדדים לפני חכמי הפורום.

הענין הוא על הציונים שנמצא בספרים ובמקום אחד מציינים כמה פעמים לספר אחד, ומפני אהבת הקיצור העורכים כותבים במקום השני והלאה 'שם'. ולהלומד בספר בדרך עיון מן הסתם בניקל לו לדעת איה מקומו של ה'שם', אמנם להמעיין שאינו תוך הסוגיא, ובא לו להסתכל בספר מענין לענין, [וביותר אחרי שנתרבה המשתמישם במאגרי הספרים, ונמצאים לפניהם אלפי ספרים הקדושים] ורואה הציון 'שם' ואינו יודע 'שם' זה איפוא הוא, ומתחיל לחפש ומבלה זמן הרבה עד שמאתר ה'שם' של ה'שם', ולפעמים מסופק מי שם ה'שם', האם הגיע לה'שם' הנכון או לא.

ולדוגמא המעיין בבית יוסף במקום שאינו אוחז שם באמצע ומציון גמ' 'שם' או רמב"ם 'שם' סמ"ק 'שם וכדומה, ולפעמים המקום הראשון שנזכר הוא לפני עשר דפים, ובאמצע יש הרבה ציונים אחרים שאינו ה'שם' שהוא מחפש.

כמובן שקשה מאוד למלאות את הספרים אם כ"כ הרבה ציונים, אמנם צריך להיות איזה פתרון, להקיל בעד המעיין.

נ.ב. כאן המקום להביא עוד כאב על הספרים שאינם מציינים כלל, לדוגמת ספר בדי השלחן על יו"ד, שהולך בעקבות הגאון בעל המ"ב, ומציין פמ"ג, כאילו יש פמ"ג א' בכל הסימן, ולא כהרי המשנה ברורה שנדפס בזמן שהיה מקמצים ביותר על הוצאת הדפוס, אבל בזמנינו למה קשה לו לציין מקומו המדויק.

אולי אני מפריז על המידה.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: "שם" תהא קבורתו

הודעהעל ידי פלתי » ג' דצמבר 12, 2017 1:51 am

באנציקלופדיה תלמודית הענין הזה בולט שבעתיים.

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: "שם" תהא קבורתו

הודעהעל ידי מיני ומינך » ג' דצמבר 12, 2017 2:03 am

מענין לענין, לי כואב משהו אחר לראות מ"מ [למשל כשמובא המשך של הפסוק שכבר צוין לעיל (ויש גם דיו ונייר מיותר)] (שם, שם שם)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "שם" תהא קבורתו

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 12, 2017 8:36 am

פלתי כתב:באנציקלופדיה תלמודית הענין הזה בולט שבעתיים.

חשוב לדעת שבאנצ"ת ה"שם" הוא לעולם לא מחוץ לאותו קטע ("דיבור"). וכיון שהקטעים באנצ"ת לרוב אינם ארוכים, (נדיר קטע שיתארך על עמוד שלם!) המלאכה למצוא את המקור הראשון אינה כ"כ קשה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: "שם" תהא קבורתו

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 12, 2017 9:53 am

תלונת פותח האשכול נכונה ומוצדקת, ובמקום שידי מגעת אני משתדל מאוד להימנע מציון "שם".

יש להוסיף, ששרשרת ציוני ה"שם" מביאה לטעויות רבות, ופעם ראיתי מחקר יפה על מאמר מסויים שמיוחס בספרים לבעל ה'לבוש', בשעה שלא נמצא לו זכר ב'לבוש' ואדרבה. מה שהתברר לבסוף הוא שמחבר מפורסם התבלבל בעקבות ציוני ה'שם' וחשב שהכוונה ללבוש, ואחריו באו והעתיקו ממנו ולא ראו שה'שם' הוא שהטעה את אותו מחבר ותו לא מידי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: "שם" תהא קבורתו

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 12, 2017 10:02 am

איש_ספר כתב:
פלתי כתב:באנציקלופדיה תלמודית הענין הזה בולט שבעתיים.

חשוב לדעת שבאנצ"ת ה"שם" הוא לעולם לא מחוץ לאותו קטע ("דיבור"). וכיון שהקטעים באנצ"ת לרוב אינם ארוכים, (נדיר קטע שיתארך על עמוד שלם!) המלאכה למצוא את המקור הראשון אינה כ"כ קשה.

כעת כתב לי אחד העורכים הותיקים:

בעבר לא היה כך, זה כלל שנתחדש בזמני, אחרי שהיו תקלות מרובות. היתה פעם גם שהרב באט ז"ל הורה לכולם לא לכתוב בשום אופן "שם", אלא לפתוח הכל, אבל מכל העורכים אני הייתי היחיד שציית, ובסוף כמובן נוספה לי עבודה להחזיר עטרה ליושנה.
כט"ס


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 179 אורחים