מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר הנהרות, ובירור בספר עיני העדה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ושא_נס
הודעות: 1406
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

ספר הנהרות, ובירור בספר עיני העדה

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' דצמבר 13, 2017 3:09 am

ר"א הכהן בספרו שבט מוסר פרק לא, וכן בספרו עיני העדה ח"א דף קד ע"ב, מצטט פיסקא בשם "ספר הנהרות", וז"ל: "מצאתי בספר הנהרות מי שמתים בניו מיתה פתאומית כשנולד לו תינוק אל ילבישנו כי אם כלי פשתן בלבד בלי עירוב בהן שום מין אחר ויחיה".
מה הוא ספר הנהרות? מחיפושים באוצר לא מצאתי אזכורים מוקדמים ועצמאיים לספר זה.

קודם לדבריו אלו הביא בספרו שבט מוסר פיסקא קצרה בשם "ספר רזיאל", ובספרו עיני העדה שם דף קד ע"א השמיט המלים "מספר רזיאל", וזו תכנה של פיסקא זו: "סגולה לתינוק שלא ניזוק יקח מילת נער קטון שעדיין אינו יודע וישים מילתו בפי הילד זה הנולד". ענין זה מצוי בכמה ספרים בכמה אופנים, ואולי משם אפשר להאיר.
היש עמנו יודע לאיזה ספר נתכוין בכותבו "ספר רזיאל"?
עלה רעיון בלבי שנתכוין לספר "סוד ה'" לר' דוד מלידא, בעניני ברית מילה, אלא שלפי שעה לא מצאתי שם הדברים הנ"ל.

פיסקא נוספת מצויה בספר שבט מוסר שם, ונכפלה גם בספר עיני העדה שם, והיא פותחת "מצאתי כתוב קבלה מהרב רבי משה הדרשן זלה"ה, הרוצה לעמוד על שער התבואה...". פיסקא זו לכאורה מקורה מספר תקון יששכר דף קג ע"ב. מישהו דן בפיסקא זו ובייחוסה לר"מ הדרשן? ראיתי שרצו להוכיח ממנה שר"מ הדרשן עסק גם באסטרולוגיה.

בספר עיני העדה שם, אחר הפיסקא בשם ר"מ הדרשן (שמופיעה כאמור גם בספרו שבט מוסר), מצויה פיסקא בזו הלשון: "מצאתי, היוצא לדרך או היוצא מבית לבית, אינו טוב לצאת באחד לחדש, ולא בשלשה לחדש, ולא בעשרים וחמשה לחדש. ספר החסידים".
פיסקא זו אינה מופיעה בספר שבט מוסר שם. ואחר פיסקא זו בספר עיני העדה מופיעה הפיסקא דלעיל בשם ספר הנהרות שמצויה גם בשבט מוסר.

הפיסקא הנ"ל בשם ספר החסידים, היש עמנו יודע היכן מצויה בדפוס או בכ"י בשם ר' יהודה החסיד, עד שנת תפ"ט בה נפטר ר"א הכהן?

בדפוסים מאוחרים של ספר החסידים סופחה פיסקא זו לצוואת ריה"ח, אלא שלכאורה אינה לר' יהודה החסיד, כעולה מספר חסידים מהדורת אוצר הפוסקים ח"א עמ' יט בהערה, ומקורה האמיתי מנספח לספר אורחות צדיקים (שנת תמ"ח) ומספר חקי חיים. ואם הדברים נכונים ואותה פיסקא בצוואת ריה"ח שבדפוסים המצויים אינה לריה"ח אלא נוספה בשגגה, מנין הביא ר"א הכהן זה בשם ריה"ח? (יש להעיר כי הוא עצמו בספרו שבט מוסר שם לעיל בפרק לא, הביא פיסקא זו באופן שונה מספר חקי חיים).

מן האמור נראה כי יש להעיר על חד (בר נש) מינן נר"ו שהתייחס בהגהותיו לספר גימטריאות לריה"ח ח"א עמ' רסו, לפיסקא הנ"ל בצוואת ריה"ח, כפיסקא ודאית לריה"ח, והשווה אותה עם גוף דברי הרב ספר גימטריאות. ואם כנים הדברים נראה כי דברים אלו אינם לריה"ח.

תודה לכל עזרה

שבע
הודעות: 1691
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: ספר הנהרות

הודעהעל ידי שבע » ד' דצמבר 13, 2017 10:48 am

ראה בפירוש גנזי המלך לרבי אברהם אסקירא - על ספר המלכות לרבי דוד הלוי (ממקובלי דרעא), ירושלים תשס"ח (מהדורת אלנקוה), ומצ"ב סריקות.

כנראה שהספר חובר בדרעא (דרום מרוקו), ואבד ברבות הימים.

וכעין זה בספר פרדס רמונים להרמ"ק, שער ז', פרק ה' - אודות "ספר הצינורות":
והועד אלינו שנמצא ספר ששמו ספר הצינורות הוא מדבר בענין צינורות דווקא ומונה ששים רבוא צינורות. ובעוונותינו לא זכינו אליו, ואומרים שהוא נמצא אצל אחינו שבמדינת פאס יצ"ו.


והילך האזכורים הבודדים מספר הנהרות בפירוש הנזכר (בד"ה והם, ובד"ה והאופנים, ובד"ה שמונה, ובד"ה וז"ש):
קבצים מצורפים
עמוד קצג.jpg
עמוד קצג.jpg (218.04 KiB) נצפה 2100 פעמים
עמוד רצט.jpg
עמוד רצט.jpg (112.89 KiB) נצפה 2100 פעמים

קאצ'קלה
הודעות: 1516
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ספר הנהרות, ובירור בספר עיני העדה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 2:33 pm

אודות ספר הנהרות העירני ידיד:
סגולה זו מופיעה בספר חסד לאברהם מעין ד נהר נב בשם 'סכ"י' [=ספר כתיבת יד]. כמעט ברור שרבי אליהו הכהן מכנה לספר זה 'ספר הנהרות' על שם חלוקתו למעינות ונהרות.

ושא_נס
הודעות: 1406
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ספר הנהרות, ובירור בספר עיני העדה

הודעהעל ידי ושא_נס » ה' דצמבר 14, 2017 10:13 am

קאצ'קלה כתב:אודות ספר הנהרות העירני ידיד:
סגולה זו מופיעה בספר חסד לאברהם מעין ד נהר נב בשם 'סכ"י' [=ספר כתיבת יד]. כמעט ברור שרבי אליהו הכהן מכנה לספר זה 'ספר הנהרות' על שם חלוקתו למעינות ונהרות.

רעיון יפה. אלא שבבדיקה בספר חסד לאברהם מעיין רביעי עין יעקב נהר נב, ששם נזכרה הסגולה של בגדי פשתן, לא נכתבה הסגולה לגבי מי שבניו מתים בפתאומיות בקטנותם.
נ
שבע כתב:ראה בפירוש גנזי המלך לרבי אברהם אסקירא - על ספר המלכות לרבי דוד הלוי (ממקובלי דרעא), ירושלים תשס"ח (מהדורת אלנקוה), ומצ"ב סריקות.

כנראה שהספר חובר בדרעא (דרום מרוקו), ואבד ברבות הימים.

וכעין זה בספר פרדס רמונים להרמ"ק, שער ז', פרק ה' - אודות "ספר הצינורות":
והועד אלינו שנמצא ספר ששמו ספר הצינורות הוא מדבר בענין צינורות דווקא ומונה ששים רבוא צינורות. ובעוונותינו לא זכינו אליו, ואומרים שהוא נמצא אצל אחינו שבמדינת פאס יצ"ו.


והילך האזכורים הבודדים מספר הנהרות בפירוש הנזכר (בד"ה והם, ובד"ה והאופנים, ובד"ה שמונה, ובד"ה וז"ש):

ייש"כ, מציאה יפה.
חשבתי בדעתי שאולי ספר חסד לאברהם נודע אצל חכמי המערב הקדומים בשם ספר הנהרות, על שם מבנהו וחלוקתו למעיינות ונהרות (אם כך מדוע לא ספר המעיינות?), אלא שלפו"ר לא מצאתי בספר חסד לאברהם מה שהביא בשמו ר"א הכהן בספר עיני העדה ובספר שבט מוסר, ולא מצאתי בו גם מה שהביא בספר גנזי המלך.
סביר להניח שלפני ר"א הכהן לא היה ספר הנהרות עצמו, הוא מזכיר בכל חיבוריו רק בענין הנדון כאן, ולא סביר שאם היה בידו לא היה מזכירו עוד.
גם אם איך שהוא יתברר שהכונה לספר חסד לאברהם, ברור שר"א הכהן לא כינהו בכינוי "הנהרות", הוא תמיד מזכירו בשמו בפירוש.
ואולי באמת היה אצל חכמי המערב הקדומים ספר בשם "ספר הנהרות", ואין לו זיקה לספר "חסד לאברהם" לר' אזולאי, וממנו העתיק איזה חכם (כדרך שהעתיק בספר גנזי המלך), ומאותו חכם הוא שהעתיק ר"א הכהן. ויתכן שר"א הכהן העתיק בספרו שבט מוסר ובספרו עיני העדה שם, ענינים נוספים מאותו חכם, אשר בכללם נכללה אותה פיסקא בשם ספר הנהרות. וכל זה צ"ע גדול.

ומה שכתבתי בעניני ספר רזיאל,
נתבררו הדברים פה יפה
viewtopic.php?f=17&t=25147&p=253753&hilit=%D7%A8%D7%96%D7%99%D7%90%D7%9C#p253753
לאור האמור שם גבי מקור הסגולה לגבי מילת ילד (מה שבטעות כביכול מובא בספר שבט מוסר בשם רזיאל), שמופיעה סגולה זו בשל"ה, והיה בהניח כי כל הסגולות בספר שבט מוסר מקורן אחד (והסגולה על מילת ילד לא העתיקה ר"א הכהן מספר של"ה), אפשר לדחוק ולשער כי אותו החכם שציטט הסגולה מ"ספר הנהרות", העתיק גם הסגולה גבי מילת ילד משל"ה, והיו לפניו שני מקורות נפרדים, ודברי אותו חכם היו נגד עיני ר"א הכהן, ומשם העתיק.
דוחק לומר שהיה מקור קדום לסגולת מילת ילד, וממנו הוא שהעתיק השל"ה לחוד, וכן אותו חכם ששימש מקור לר"א הכהן לחוד.
היש עמנו בקיאים בספרי סגולות למילה מסוף שנות השי"ן ושנות התוי"ם?
בפרט אם קיימים ספרים כאלו מחכמי המערב?

קאצ'קלה
הודעות: 1516
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ספר הנהרות, ובירור בספר עיני העדה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' דצמבר 14, 2017 3:04 pm

ושא_נס כתב:
קאצ'קלה כתב:אודות ספר הנהרות העירני ידיד:
סגולה זו מופיעה בספר חסד לאברהם מעין ד נהר נב בשם 'סכ"י' [=ספר כתיבת יד]. כמעט ברור שרבי אליהו הכהן מכנה לספר זה 'ספר הנהרות' על שם חלוקתו למעינות ונהרות.

רעיון יפה. אלא שבבדיקה בספר חסד לאברהם מעיין רביעי עין יעקב נהר נב, ששם נזכרה הסגולה של בגדי פשתן, לא נכתבה הסגולה לגבי מי שבניו מתים בפתאומיות בקטנותם.

ידידי הנ"ל התכוון לקטע זה בחסד לאברהם, כפי שוודאי ידוע לך:
חסד לאברהם.JPG
חסד לאברהם.JPG (54.25 KiB) נצפה 2002 פעמים

ונראה שבכותבו "מיתה פתאומית" התכוון ר"א הכהן למה שכתוב בחסד לאברהם "על ידי הלילית או רוח רעה".

קאצ'קלה
הודעות: 1516
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ספר הנהרות, ובירור בספר עיני העדה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' דצמבר 14, 2017 4:50 pm

ושא_נס כתב:חשבתי בדעתי שאולי ספר חסד לאברהם נודע אצל חכמי המערב הקדומים בשם ספר הנהרות, על שם מבנהו וחלוקתו למעיינות ונהרות (אם כך מדוע לא ספר המעיינות?) - - -

בספר חסד לאברהם יש 7 מעינות, ואילו 275 נהרות. מובן אפוא מדוע הוא נקרא על שם הנהרות שבו ולא על שם המעינות.
ובעיקר ההשערה שהכוונה היא לספר חסד לאברהם, חשוב לי להבהיר, כי סברא יש כאן, והחלטה אין כאן.

ושא_נס
הודעות: 1406
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ספר הנהרות, ובירור בספר עיני העדה

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' דצמבר 18, 2017 2:32 pm

יישר כוח.
צריך לבדוק אם באמת מה שמובא בספר של אותו חכם מרוקאי מדרעא, אכן נמצא בספר חסד לאברהם, בצורה מעמיקה.
אני מקבל את דבריך לגבי מיתה פתאומית וכו'.
אולי יש באמת ספר הנהרות לחוד, שאיננו יודעים מה הוא, ויש גם שכינו את חס"ל בשם ספר הנהרות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 177 אורחים