ר"א הכהן בספרו שבט מוסר פרק לא, וכן בספרו עיני העדה ח"א דף קד ע"ב, מצטט פיסקא בשם "ספר הנהרות", וז"ל: "מצאתי בספר הנהרות מי שמתים בניו מיתה פתאומית כשנולד לו תינוק אל ילבישנו כי אם כלי פשתן בלבד בלי עירוב בהן שום מין אחר ויחיה".
מה הוא ספר הנהרות? מחיפושים באוצר לא מצאתי אזכורים מוקדמים ועצמאיים לספר זה.
קודם לדבריו אלו הביא בספרו שבט מוסר פיסקא קצרה בשם "ספר רזיאל", ובספרו עיני העדה שם דף קד ע"א השמיט המלים "מספר רזיאל", וזו תכנה של פיסקא זו: "סגולה לתינוק שלא ניזוק יקח מילת נער קטון שעדיין אינו יודע וישים מילתו בפי הילד זה הנולד". ענין זה מצוי בכמה ספרים בכמה אופנים, ואולי משם אפשר להאיר.
היש עמנו יודע לאיזה ספר נתכוין בכותבו "ספר רזיאל"?
עלה רעיון בלבי שנתכוין לספר "סוד ה'" לר' דוד מלידא, בעניני ברית מילה, אלא שלפי שעה לא מצאתי שם הדברים הנ"ל.
פיסקא נוספת מצויה בספר שבט מוסר שם, ונכפלה גם בספר עיני העדה שם, והיא פותחת "מצאתי כתוב קבלה מהרב רבי משה הדרשן זלה"ה, הרוצה לעמוד על שער התבואה...". פיסקא זו לכאורה מקורה מספר תקון יששכר דף קג ע"ב. מישהו דן בפיסקא זו ובייחוסה לר"מ הדרשן? ראיתי שרצו להוכיח ממנה שר"מ הדרשן עסק גם באסטרולוגיה.
בספר עיני העדה שם, אחר הפיסקא בשם ר"מ הדרשן (שמופיעה כאמור גם בספרו שבט מוסר), מצויה פיסקא בזו הלשון: "מצאתי, היוצא לדרך או היוצא מבית לבית, אינו טוב לצאת באחד לחדש, ולא בשלשה לחדש, ולא בעשרים וחמשה לחדש. ספר החסידים".
פיסקא זו אינה מופיעה בספר שבט מוסר שם. ואחר פיסקא זו בספר עיני העדה מופיעה הפיסקא דלעיל בשם ספר הנהרות שמצויה גם בשבט מוסר.
הפיסקא הנ"ל בשם ספר החסידים, היש עמנו יודע היכן מצויה בדפוס או בכ"י בשם ר' יהודה החסיד, עד שנת תפ"ט בה נפטר ר"א הכהן?
בדפוסים מאוחרים של ספר החסידים סופחה פיסקא זו לצוואת ריה"ח, אלא שלכאורה אינה לר' יהודה החסיד, כעולה מספר חסידים מהדורת אוצר הפוסקים ח"א עמ' יט בהערה, ומקורה האמיתי מנספח לספר אורחות צדיקים (שנת תמ"ח) ומספר חקי חיים. ואם הדברים נכונים ואותה פיסקא בצוואת ריה"ח שבדפוסים המצויים אינה לריה"ח אלא נוספה בשגגה, מנין הביא ר"א הכהן זה בשם ריה"ח? (יש להעיר כי הוא עצמו בספרו שבט מוסר שם לעיל בפרק לא, הביא פיסקא זו באופן שונה מספר חקי חיים).
מן האמור נראה כי יש להעיר על חד (בר נש) מינן נר"ו שהתייחס בהגהותיו לספר גימטריאות לריה"ח ח"א עמ' רסו, לפיסקא הנ"ל בצוואת ריה"ח, כפיסקא ודאית לריה"ח, והשווה אותה עם גוף דברי הרב ספר גימטריאות. ואם כנים הדברים נראה כי דברים אלו אינם לריה"ח.
תודה לכל עזרה