מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 3:42 am

מצאתי לחכמים אחדים שנקראו בזוהר בר רב:
רבי זירא בר רב (נשא קמח ע"א).
רבי חזקיה בר רב (אדרא רבא, נשא קכז ע"ב)
רבי חייא בר רב (ויחי ריט סוע"א).
רבי יהודה בר רב (נשא קכז ע"ב)
רבי יודאי בר רב (תרומה קעד ע"ב). אולי הוא רבי יהודה בר רב.
רבי יעקב בר רב (לך לך צב ע"ב, לגירסת דפוס קרימונה).
האם ידוע מי הם החכמים הללו, ומדוע כינו אותם "בר רב"? האם הכוונה היא שהיו בניו של רב [חייא בר רב ידוע], או "בר רב" הוא כמו ברבי?

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 4:24 am

אודות רבי זירא בר רב, מצאתי כעת להרב שבת של מי (שבת פא ע"ב) שהבין בפשיטות שהכוונה היא שרבי זירא היה בנו של רב, אלא שתלה שיש שם ט"ס ושיש לגרוס רבי זירא בר רב איסי, עיי"ש.
תבנא לשאילתין: ממה שמוזכרים בזוהר כמה חכמים המכונים "בר רב", נראה שיש לזה ביאור, ואיני יודע מה.

שבע
הודעות: 1692
הצטרף: ג' יוני 14, 2011 10:22 am

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי שבע » ד' דצמבר 13, 2017 11:32 am

קאצ'קלה כתב:מצאתי לחכמים אחדים שנקראו בזוהר בר רב:
רבי חייא בר רב (ויחי ריט סוע"א).
רבי יעקב בר רב (לך לך צב ע"ב, לגירסת דפוס קרימונה).
האם ידוע מי הם החכמים הללו, ומדוע כינו אותם "בר רב"? האם הכוונה היא שהיו בניו של רב [חייא בר רב ידוע], או "בר רב" הוא כמו ברבי?


רבי חייא בר רב
באור יקר, פ' ויחי, סימן ג' (כרך ו', עמ' קפב):
ר' חייא בר רב (נ"א: רבי)


רבי יעקב בר רב
בראשית חכמה, שער הקדושה, פרק ז' גורס:
ורבי יעקב ברבי הוה עמיה

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 2:18 pm

תבורך!
ובהיותי בזה אוסיף תמיהה: ידוע מספר 'בן סירא' שר' זירא לא נודע לו אב, כיון שאמו נתעברה באמבטי (בלי להכנס כאן לשקלא וטריא אודות סמכותם של דברים אלה), ובעל סדר הדורות בערך ר' זירא מצא לו אב, עיי"ש. העיר עליו בגליון הגרי"ש נתנזון אב"ד לבוב:
כתב בספר בן סירה שלא היה לו אב, שנולד באמבטי, והוא חפש ומצא אב לר' זירא. עיין בזוהר פרשת נשא בפסוק ושמו את שמי על בני ישראל , עיין שם ודו"ק.

בציינו לזוהר פרשת נשא, מובן שהתכוון להביא משם את ר' זירא בר רב.
אבל לא ירדתי לסוף כוונתו, מה רצה לציין בזה? האם רצה לומר שר' זירא שבשני התלמודים הוא ר' זירא בר רב המוזכר בזוהר, ובכן ידוע לו אב, ומאן איהו? רב. או להיפך, שנקרא "בר רב" בלי לפרש שם האב, כי לא היה ברור להם מי הוא?

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 13, 2017 3:46 pm

קאצ'קלה כתב:תבורך!
ובהיותי בזה אוסיף תמיהה: ידוע מספר 'בן סירא' שר' זירא לא נודע לו אב, כיון שאמו נתעברה באמבטי (בלי להכנס כאן לשקלא וטריא אודות סמכותם של דברים אלה), ובעל סדר הדורות בערך ר' זירא מצא לו אב, עיי"ש. העיר עליו בגליון הגרי"ש נתנזון אב"ד לבוב:
כתב בספר בן סירה שלא היה לו אב, שנולד באמבטי, והוא חפש ומצא אב לר' זירא. עיין בזוהר פרשת נשא בפסוק ושמו את שמי על בני ישראל , עיין שם ודו"ק.

בציינו לזוהר פרשת נשא, מובן שהתכוון להביא משם את ר' זירא בר רב.
אבל לא ירדתי לסוף כוונתו, מה רצה לציין בזה? האם רצה לומר שר' זירא שבשני התלמודים הוא ר' זירא בר רב המוזכר בזוהר, ובכן ידוע לו אב, ומאן איהו? רב. או להיפך, שנקרא "בר רב" בלי לפרש שם האב, כי לא היה ברור להם מי הוא?

הדברים אינם נכונים, אביו של ר' זירא נקרא איסי כמו"ק כ:, ומוזכר ג"כ בתענית כו: ובסנהדרין כה:.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 3:59 pm

יבנה כתב:הדברים אינם נכונים, אביו של ר' זירא נקרא איסי כמו"ק כ:, ומוזכר ג"כ בתענית כו: ובסנהדרין כה:.

כדבריך כבר הבאתי לעיל בשם שבת של מי, וכבר כתב כן סדר הדורות המצויין לעיל. השאלה היא, מה רצה הגרי"ש נתנזון להעיר/להוסיף על דברי הסדר הדורות?

ואגב, בנוגע למה שמוזכר "אבוה דר' זירא" בתענית שציינת, חשוב להזכיר גירסת כת"י שם: "אהבה בריה דר' זירא". וכן הגירסא בשאלתות פרשת בהעלתך שאילתא קכג. ראה דק"ס שם.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 13, 2017 5:39 pm

קאצ'קלה כתב:
יבנה כתב:הדברים אינם נכונים, אביו של ר' זירא נקרא איסי כמו"ק כ:, ומוזכר ג"כ בתענית כו: ובסנהדרין כה:.

כדבריך כבר הבאתי לעיל בשם שבת של מי, וכבר כתב כן סדר הדורות המצויין לעיל. השאלה היא, מה רצה הגרי"ש נתנזון להעיר/להוסיף על דברי הסדר הדורות?

ואגב, בנוגע למה שמוזכר "אבוה דר' זירא" בתענית שציינת, חשוב להזכיר גירסת כת"י שם: "אהבה בריה דר' זירא". וכן הגירסא בשאלתות פרשת בהעלתך שאילתא קכג. ראה דק"ס שם.

מסתמא התכוון שמשם נראה שהיה בן של רב. אך כפי שכבר כתבתי הדבר לא יתכן דמוכח בבבלי שלא היה בנו של רב אלא של איסי שהיה מוכס. גם פשוט שהיה צריך להיות מוזכר כבנו של רב וכדמצינו בחייא בר רב.
לומר שלא היה ידוע מי אביו גם אינו נכון, שידוע מי אביו אך השאלה אם מבחינת ההלכה נחשב כאביו או שנחשב שאין לו אב כלל.
לענין הזוהר מצד עצמו לכאורה הוא כמו שכתבת קודם שהוא לשון חשיבות, וכלשון ברבי. ולא ייחוס, דלא מסתבר שהיה לרב כ"כ הרבה בנים שלא ידועים ממקומות אחרות. עוד יש לבדוק אם רב הוזכר בזוהר, ובמידה שכן האם נקרא רב או שמא רבי אבא וכפי שמוזכר בברייתות.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 5:54 pm

יבנה כתב:מסתמא התכוון שמשם נראה שהיה בן של רב. אך כפי שכבר כתבתי הדבר לא יתכן דמוכח בבבלי שלא היה בנו של רב אלא של איסי שהיה מוכס. גם פשוט שהיה צריך להיות מוזכר כבנו של רב וכדמצינו בחייא בר רב.

באמת לא רציתי לחשוד בגאון ישראל הגרי"ש נתנזון שהוא חשב את ר' זירא כבנו של רב. שהוא דבר בטל. בכל זאת העליתי לעיל אפשרות כזו בביאור דבריו.
יבנה כתב:לומר שלא היה ידוע מי אביו גם אינו נכון, שידוע מי אביו אך השאלה אם מבחינת ההלכה נחשב כאביו או שנחשב שאין לו אב כלל.

ב'בן סירא' הנ"ל "ולא היו יודעים מי אביהם". אבל הדברים מפוקפקים מיסודם.
יבנה כתב:לענין הזוהר מצד עצמו לכאורה הוא כמו שכתבת קודם שהוא לשון חשיבות, וכלשון ברבי. ולא ייחוס, דלא מסתבר שהיה לרב כ"כ הרבה בנים שלא ידועים ממקומות אחרות. עוד יש לבדוק אם רב הוזכר בזוהר, ובמידה שכן האם נקרא רב או שמא רבי אבא וכפי שמוזכר בברייתות.

איני יודע אם רב נזכר בזוהר בכינויו 'רב', אבל על ר' אבא שבזוהר אמרו המקובלים שהוא 'רב'. ויש חולקים, והאמת אתם.
ובנוגע לר' אבא שבברייתות - ודאי סמכת על דברי הערוך שהכוונה ל'רב', אבל כבר הארכתי בענין זה במקום אחר שאין הדבר פשוט כלל ושרב האי גאון חולק בפירוש על דעה זו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' דצמבר 13, 2017 6:30 pm

נדמה לי שנראה קצת מהלשון שהשו"מ בא ליישב את דברי בן סירא מהשגתו של הסה"ד ('חפש ומצא') עליהם.
כחיזוק קצת לזה ראה את התיחסותו החיובית של השו"מ לעיקר האגדה (נגד המפקפקים בה) במקומות המצוינים במגדים חדשים חגיגה עמ' שסג.
ומאחר שזה כנראה הכיוון י"ל שכונתו שאף שר"ז שבש"ס ידוע שם אביו כמ"ש שם הסה"ד (וכן שאר הר"ז'ים שבסה"ד), אפשר לקיים האגדה ברב זירא בר רב המוזכר בזוהר, ואין הכונה לרב הידוע אלא כמו "בר חכם פלוני".

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 6:36 pm

מה שנכון נכון כתב:נדמה לי שנראה קצת מהלשון שהשו"מ בא ליישב את דברי בן סירא מהשגתו של הסה"ד ('חפש ומצא') עליהם.
כחיזוק קצת לזה ראה את התיחסותו החיובית של השו"מ לעיקר האגדה (נגד המפקפקים בה) במקומות המצוינים במגדים חדשים חגיגה עמ' שסג.
ומאחר שזה כנראה הכיוון י"ל שכונתו שאף שר"ז שבש"ס ידוע שם אביו כמ"ש שם הסה"ד (וכן שאר הר"ז'ים שבסה"ד), אפשר לקיים האגדה ברב זירא בר רב המוזכר בזוהר, ואין הכונה לרב הידוע אלא כמו "בר חכם פלוני".

יפה מאוד.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' דצמבר 13, 2017 11:29 pm

קאצ'קלה כתב:ידוע מספר 'בן סירא' שר' זירא לא נודע לו אב, כיון שאמו נתעברה באמבטי

לשם הדיוק: לא 'ספר בן סירא' אלא 'אלפא ביתא דבן סירא' (יש מרחק רב מאוד בין שני חיבורים אלה).

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: חכמים המכונים בזוהר "בר רב"

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' דצמבר 14, 2017 12:43 am

לייבעדיג יענקל כתב:
קאצ'קלה כתב:ידוע מספר 'בן סירא' שר' זירא לא נודע לו אב, כיון שאמו נתעברה באמבטי

לשם הדיוק: לא 'ספר בן סירא' אלא 'אלפא ביתא דבן סירא' (יש מרחק רב מאוד בין שני חיבורים אלה).

ידעתי גם ידעתי, אלא שכדבריך - לא דייקתי בכתיבתי.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים

cron