חד מקמאי כותב, שאבן עזרא כתב "קצת מאלו הסודות" (מהסודות וטעמי הקורבנות) בפרשיות ויקרא ואמור.
עיינתי בפירושיו לאותן פרשיות ולא מצאתי מאומה. אך אפשר, שלפי שאיני רגיל בסגנונו של אבן עזרא נעלמו לי דבריו.
אודה למי שיכול לעזור בעניין.
והנה דעת ר"א בענין הקרבנות שהן כפר נפש, ובאור הענין לדעתי כי הקרבנות בתורה לא יבאו כי אם על השגגות, ואין בשגגה הכרת הנפש ועונש גיהנם, רק ראוי לעונש מי שלא היה נזהר במצות בוראו ולא פחד ממאמרו עד שטעה בו, והנה הוא חייב שיתודה לאלהיו ויתפלל לו וימחול עונו ולא ימות. ולפי שהמעשים צריכים לשלמות בפועל, כמו החטא, במחשבה שלא נזהר, ובמעשה שאכל את החלב, כן צריך שיביא גוף בעל חי ויסמוך ידו עליו בכחו כדי להשלים הכונה ויתודה, שכל הקרבנות צריכין ודוי, וישחט אותו לפני אלהיו, כמו שראוי אדם שישפוך דמו על חטאו בזה, ויקטיר החלבים שהם חדרי המחשבה והכליות ששם כח תאותו, לומר שראוים כלי מחשבתו להשרף על חטאו ויהיה כפר לו בחמלת אלהיו עליו ובחסדו.
וזה לשון ר"א - בתת חלק בעתו ימלט החלק על כן פירוש לכפר, לתת כפר, והעד מתחלת כי תשא, על כן כתוב פן יפגענו בדבר. גם יתבונן מכל קרבן סוד התולדה, החטאת והמנות להחיות מורי התורה, ועל דעתו קרבן התמיד לכפרת הרבים, להיות כפר על החטאים שאינם נודעים, ואעפ"י שיש מקצת קרבנות על זדון, אינן בדבר שחייב כרת אלא בחיוב לאווין שאין שם הכרת הנפש, אבל היות העולה לעולם זכר והחטאת לעולם נקבה, וכיוצא בהן בפרטי הקרבנות, איננו יודע, והוא אומר, אולי יבחר לעולה המין הנכבד, כי הזכר נכבד מהנקבה. ומכל מקום זה טעם נאה וראוי לקבלו.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 430 אורחים