מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' דצמבר 19, 2017 12:53 am

חד מקמאי כותב, שאבן עזרא כתב "קצת מאלו הסודות" (מהסודות וטעמי הקורבנות) בפרשיות ויקרא ואמור.
עיינתי בפירושיו לאותן פרשיות ולא מצאתי מאומה. אך אפשר, שלפי שאיני רגיל בסגנונו של אבן עזרא נעלמו לי דבריו.
אודה למי שיכול לעזור בעניין.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי הגהמ » ג' דצמבר 19, 2017 1:59 am

האם יתכן מצד ההקשר שהוא מפנה לסודו הידוע של הראב"ע בענין שעיר לעזעזאל?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' דצמבר 19, 2017 9:47 am

לבראשית נדפס לפירושו גם "שיטה אחרת". איני מכיר את הפירוש. אם היה (או שמא יש) שיטה אחרת גם לויקרא, אולי הדברים נמצאים שם ולכן לא מצאת (אם אכן אין בנוסח שבידינו).

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' דצמבר 19, 2017 10:48 am

למיטב ידיעתי, לבראשית ולשמות יש שני פירושים, קצר וארוך, אך לא לחומש ויקרא.

מרחביה
הודעות: 885
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי מרחביה » ג' דצמבר 19, 2017 12:59 pm

בתחילת ויקרא יש לראב"ע רמז "יש בעולות סודות לעתידות גם יתבונן מכל קרבן סוד התולדת".

מה שנכון נכון
הודעות: 11688
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 19, 2017 1:25 pm

ככלל על טעם לפרטי הקרבנות כותב האב"ע בשמות כג, כ: " ואם (=יגבה לב האדם) בעבור דעת התורות והמצות, אין חכם שיבינם עד שידע למה יתענה בעשור, וחלקי הקרבנות".
[וכ"כ הר"מ].

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' דצמבר 19, 2017 2:03 pm

תודה רבה לשניכם!

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: היכן מופיע בפירוש אבן עזרא טעם לקרבנות

הודעהעל ידי הגהמ » א' דצמבר 24, 2017 1:12 am

לשון הרמב"ן בדרוש 'תורת ה' תמימה' (בתוך 'כתבי הרמב"ן', מהד' רח"ד שעוועל, כרך א, עמ' קנד):
והנה דעת ר"א בענין הקרבנות שהן כפר נפש, ובאור הענין לדעתי כי הקרבנות בתורה לא יבאו כי אם על השגגות, ואין בשגגה הכרת הנפש ועונש גיהנם, רק ראוי לעונש מי שלא היה נזהר במצות בוראו ולא פחד ממאמרו עד שטעה בו, והנה הוא חייב שיתודה לאלהיו ויתפלל לו וימחול עונו ולא ימות. ולפי שהמעשים צריכים לשלמות בפועל, כמו החטא, במחשבה שלא נזהר, ובמעשה שאכל את החלב, כן צריך שיביא גוף בעל חי ויסמוך ידו עליו בכחו כדי להשלים הכונה ויתודה, שכל הקרבנות צריכין ודוי, וישחט אותו לפני אלהיו, כמו שראוי אדם שישפוך דמו על חטאו בזה, ויקטיר החלבים שהם חדרי המחשבה והכליות ששם כח תאותו, לומר שראוים כלי מחשבתו להשרף על חטאו ויהיה כפר לו בחמלת אלהיו עליו ובחסדו.

וזה לשון ר"א - בתת חלק בעתו ימלט החלק על כן פירוש לכפר, לתת כפר, והעד מתחלת כי תשא, על כן כתוב פן יפגענו בדבר. גם יתבונן מכל קרבן סוד התולדה, החטאת והמנות להחיות מורי התורה, ועל דעתו קרבן התמיד לכפרת הרבים, להיות כפר על החטאים שאינם נודעים, ואעפ"י שיש מקצת קרבנות על זדון, אינן בדבר שחייב כרת אלא בחיוב לאווין שאין שם הכרת הנפש, אבל היות העולה לעולם זכר והחטאת לעולם נקבה, וכיוצא בהן בפרטי הקרבנות, איננו יודע, והוא אומר, אולי יבחר לעולה המין הנכבד, כי הזכר נכבד מהנקבה. ומכל מקום זה טעם נאה וראוי לקבלו.

וראה מש"כ בזה ר"א ליפשיץ בס' 'עיונים בלשונות הראב"ע' עמ' 59 ואילך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 430 אורחים