מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' ינואר 31, 2011 8:15 pm

בגמ' מגילה ג. מובא כדלהלן
א.PNG
א.PNG (27.79 KiB) נצפה 8172 פעמים


והמקור בגמ' יד: כדלהלן
ב.PNG
ב.PNG (7.56 KiB) נצפה 8171 פעמים

הרי לנו שהיו ליהושע בנות ורק בנים נענש שלא היה לו מכיוון שביטל את ישראל מפו"ר.
והנה ברש"י מסכת עירובין דף סג:
ג.PNG
ג.PNG (14.88 KiB) נצפה 8144 פעמים
וא"כ מי שיש לו רק בנות הוא ערירי.
בשבילי זה היה חידוש.

מישהו יודע מה ההסבר של המילה הזו.
נערך לאחרונה על ידי ישראל הר כסף ב ב' ינואר 31, 2011 8:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 31, 2011 8:25 pm

עי' רש"א ורש"ש בעירובין שם

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' ינואר 31, 2011 10:18 pm

מעיין כתב:עי' רש"א ורש"ש בעירובין שם

מהרש"א מצאתי,אבל בלי קשר לנידון הזה, הוא לא מבאר ענין זה אלא רק מה שהוא מידה כנגד מידה על ביטול פו"ר,
רש"ש לא מצאתי.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ינואר 31, 2011 11:41 pm

ללא עיון מעמיק, אלא מקופיא.
רש"י מסביר לפשוטם של דברי הגמרא שהיה יהושע ערירי, היינו ללא בנים ממש, כדדרשו הכתוב נון בנו יהושע בנו. ואין כאן כל קושיא על רש"י וגם משמעות תיבות ערירי הינה כפי שמסביר רש"י בפרשת לך לך - ללא בנים (עיי"ש ג' ביאורים בתיבת זו).
ואף שהגמרא בדף יד: חזרה מכך וסברה שהיו לו בנות אך לא בנים, מובן מאליו שאין בכך כל קושיא על רש"י שבסך הכל הסביר את דברי הגמרא כאן.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ג' פברואר 01, 2011 2:20 am

ישראל הר כסף כתב:
מעיין כתב:עי' רש"א ורש"ש בעירובין שם

מהרש"א מצאתי,אבל בלי קשר לנידון הזה, הוא לא מבאר ענין זה אלא רק מה שהוא מידה כנגד מידה על ביטול פו"ר,
רש"ש לא מצאתי.


אותיות מחכימות
רשש.jpg
רשש.jpg (32.54 KiB) נצפה 8056 פעמים

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי חנבין » ג' פברואר 01, 2011 12:25 pm

בשביל מה יש אוהצה"ח? חיפוש מביא כמה ספרים שהעירו בזה וכתבו שרש"י חולק על תוס' וסובר שגם בנות לא היו לו, אבל יש שכתבו שאין כל חילוקי דעות כי גם מי שיש לו בנות קרוי ערירי המחבר הבא רוצה גם להביא ראיה לדברים:

ללא שם.JPG
גביע הכסף - עירובין מאת: הר"ר גדעון עטיה
ללא שם.JPG (24.47 KiB) נצפה 8023 פעמים

וראיתו דחויה, הרי מה שהיתה לאאע"ה בת, לומדים שם בב"ב מהפסוק "וה' ברך את אברהם בכל" שנאמר הרבה אחרי שיצחק נולד, ואילו הכתוב "ואנכי הולך ערירי" נאמר כמובן לפני לידת יצחק.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ג' פברואר 01, 2011 12:51 pm

כמו כן תמהני על המחבר הנ"ל, שכדי לתרץ קושיה על רש"י הולך סחור סחור, תחילה מביא להקשות מאונקלוס, ואח"כ מביא לתרץ מהספורנו - בעוד שברש"י עצמו א' בחר לא להביא את תרגום אונקלוס, ב' הביא בשם מנחם בן סרוק את הפירוש שבספורנו, ג' כתב בעצמו פירוש שלישי (שזהו מלשון צער), וממילא אין כאן שום קושיה.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ג' פברואר 01, 2011 9:41 pm

חשבתי סברא בענין, כי המילה ערירי מקורה מהמילה 'ערער', כמו (ירמיהו פרק יז) "וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב" ופירש רש"י "כערער - כעץ יחידי ל' ערירי" דהיינו יחיד ובודד, ואם כן מי שיש לו בנים זכרים הרי יש לו המשך המתייחס אחריו, אבל מי שיש לו רק בנות הרי אין מי שמתייחס אחריו, כי זה פשוט שאשה בטילה לבעלה ובניה מתייחסים אחרי אביהם, וא"כ חשיב בודד, וכאילו אין לו המשך. שמא.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' פברואר 02, 2011 9:10 am

ישראל הר כסף כתב:חשבתי סברא בענין, כי המילה ערירי מקורה מהמילה 'ערער', כמו (ירמיהו פרק יז) "וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב" ופירש רש"י "כערער - כעץ יחידי ל' ערירי" דהיינו יחיד ובודד, ואם כן מי שיש לו בנים זכרים הרי יש לו המשך המתייחס אחריו, אבל מי שיש לו רק בנות הרי אין מי שמתייחס אחריו, כי זה פשוט שאשה בטילה לבעלה ובניה מתייחסים אחרי אביהם, וא"כ חשיב בודד, וכאילו אין לו המשך. שמא.

כרגע אני ללא ספרים, אבל דומני שמתוך דברי רש"י משמע להיפך. כלומר, לא ערירי מקורו מערער אלא ערער מקורו מערירי. ויעויין עוד ברש"י פרשת לך לך שמביא ג' ביאורים לערירי.

כלבאשבוע
הודעות: 446
הצטרף: ה' יוני 10, 2010 5:24 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי כלבאשבוע » ד' פברואר 02, 2011 3:03 pm

עי' בפסחים קי"ט: שלא יזכה לזמן בסעודת הלוייתן "אומר לו ליהושע טול וברך אומר להן איני מברך שלא זכיתי לבן דכתיב יהושע בן נון נון בנו יהושע בנו"

ועוד עי' בתורה תמימה פרשת שלח פרק י"ג אות י"ח על הגמ' בסוטה בענין ראש קטיעא

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 4:42 pm

חנבין כתב:בשביל מה יש אוהצה"ח? חיפוש מביא כמה ספרים שהעירו בזה וכתבו שרש"י חולק על תוס' וסובר שגם בנות לא היו לו, אבל יש שכתבו שאין כל חילוקי דעות כי גם מי שיש לו בנות קרוי ערירי המחבר הבא רוצה גם להביא ראיה לדברים:

ללא שם.JPG

וראיתו דחויה, הרי מה שהיתה לאאע"ה בת, לומדים שם בב"ב מהפסוק "וה' ברך את אברהם בכל" שנאמר הרבה אחרי שיצחק נולד, ואילו הכתוב "ואנכי הולך ערירי" נאמר כמובן לפני לידת יצחק.


לא שאני חושב שהקושיה קושיה, אבל לתרץ שברור שאותה בת פלאית שהיתה לאברהם נולדה אחר יצחק צריכה ראיה, וערבך ערבא צריך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 02, 2011 5:04 pm

אני לא יודע מה כוונתך במילה "פלאית"
בכל מקרה כיוון שמדובר כ 37 שנה אחר לידת יצחק אפשר להניח שנולדה אחריו ובכל מקרה על המקשה להביא ראייה ולא על המתרץ.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 02, 2011 6:24 pm

אולי כוונת דראל בכותבו בת 'פלאית' לבלי שם, שלא נודע שמה, כמו שופטים יג יח גבי מלאך דשמשון
'למה זה תשאל לשמי והוא פלאי'
ועיי' שם במלבי"ם
[והרי נודע ששמה היתה בכל, ועיין רמב"ן]
ויש לומר כוונתו שכל מציאתה תלוי במחלוקת אי הי' לו בת או לא, וגם עכ"פ לא נודע אימתי נולדה, עכ"פ תולדתה פלאי ומכוסה.
----
דרך אגב, שמעתי פעם צחות על למדן א', שדרש בעת שמחת נישואין, ליישב קושית התוס' אמאי לא נשאה יצחק
והסביר בטוב טעם, שכיון שהי' עולה תמימה, לא רצה שקידושיו יהי' קידושי ספק...

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 6:40 pm

מניין לכם שלא נולדה אותה בת (פלאית, כיון שאינה מוזכרת בכתובים במפורש) לפני יצחק?!
ואע"פ שניתן להבין מהמילים "אין לה ולד" שלא ילדה שרה עד יצחק, מניין שאותה בת נולדה משרה? הרי ה' ברך את אברהם בכל, ולא את שרה.
ושוב חזרנו לדיון האם הבנת מדרש כפשוטו היא בעייתית ביותר, ואכמ"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 02, 2011 6:58 pm

אני ממש לא מבין מה אתה רוצה מנין לנו שלא נולדה לפני יצחק ותהיה קושיה על התרגום, תגיד שנולדה אח"כ ואין קושיה.
וגם אם כוונתך מנין לנו שלא נולדה קודם ויש ראייה שערירי זה גם אם יש לו בת, אותה תשובה תטען, על המביא ראייה להוכיח ואולי נולדה אח"כ ואין ראייה.



ומה קשור כאן הבנת מדרש כפשוטו, בכל מקרה מאור עינינו הרמב"ן הבין שלר"מ ור"י הוא פשוטו ורק דן בדברי אחרים שאמרו שבכל שמה.
ובאמת מדרש זה הוא מדרש לפי פשוטו של מקרא כי פרוש המילה בכל הכוונה שלא חסר לו דבר בעושר ונכסים וכבוד כמו שכתב האב"ע וע"ז נחלקו אם מי שלא חסר לו דבר וודאי שהיה לו גם בת כי מי שאין לו בת אי אפשר לומר עליו שיש לו הכל או שכאן זה להיפך (בגלל שאין לו למי להשיאה כפירוש הרמב"ן לדוגמה) ומה שאמרו אחרים שבכל שמה זה אכן כבר עניין דרושי וכמו שביאר הרמב"ן.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 7:33 pm

אכן לומר שלאברהם אבינו היתה בת (וכלל אין זה משנה מה שמה) זהו דרש גמור, בדיוק כפי שציין ראב"ע במפורש: "וה' ברך את אברהם בכל - באורך ימים ועושר וכבוד ובנים, וזו כל חמדת האדם. ודרש שבתו היה שמה 'בכל' צריך להוסיף בי"ת משרת" [היינו היה צ"ל כתוב: "וה' ברך את אברהם ב'בכל'].
גם הרשב"ם כלל לא חשב שיש לפרש שלאברהם היתה בת. אגב, ההבנה שאם כאן סופר על בתו של אברהם, סימן שהיא נולדה אחרי יצחק, היא הבנה שגויה לכל אורך התורה. בתורה מסופרים פרטים במקום שנצרכים לסיפור עצמו בהגדרה של רשב"ם: 'וחם הוא אבי כנען' (שלא זכינו להכיר את פירושו שם, וחבל על דאבדין).
גם מפרשים אחרים לא ראו להתייחס בדרך הפשט למדרש זה - ספורנו, רבנו בחיי, כלי יקר והנצי"ב,
הסברו היפה של הרמב"ן, מבלי להתייחס לחלק המיסטי שבו, מסביר את דרשתם של חז"ל, אך בוודאי אינו שייך לחלק הפשט של פירושו, כפי שמכיר כל אדם שעיין קמעא בפירוש הרמב"ן.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 02, 2011 7:58 pm

החת"ס מקשר הדרש עם הפשט שבדרש כ' שנתן את השם לבתה 'בכל' על פי 'מדה העליונה' ושניהם בקנה א' עולים.
ענין הפשט והדרש, וביאורי הפשטנים שבמפרשי התורה, צריך ביאור רחב מאוד מאוד, והרגיל בספרי מהר"ל יראה דעתו דעת תורה ודעת נוטה.
וידוע הפתגם מי שמפקפק בנגלה על הנסתר סימן שמפקפק בנסתר על הנגלה.
חכמים הזהרו בדבריכם, פן יחטיאו המטרה, והבאתם עליכם אשם, שוא"ת עדיף.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 02, 2011 8:16 pm

ואולי כדאי לנצל את המומנטום...
viewtopic.php?f=7&t=2799&start=0&st=0&sk=t&sd=a

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 8:25 pm

מעיין כתב:החת"ס מקשר הדרש עם הפשט שבדרש כ' שנתן את השם לבתה 'בכל' על פי 'מדה העליונה' ושניהם בקנה א' עולים.
ענין הפשט והדרש, וביאורי הפשטנים שבמפרשי התורה, צריך ביאור רחב מאוד מאוד, והרגיל בספרי מהר"ל יראה דעתו דעת תורה ודעת נוטה.
וידוע הפתגם מי שמפקפק בנגלה על הנסתר סימן שמפקפק בנסתר על הנגלה.
חכמים הזהרו בדבריכם, פן יחטיאו המטרה, והבאתם עליכם אשם, שוא"ת עדיף.


האם ייתכן שהחת"ס מסתמך על הרמב"ן בעניין זה? שהרי אלו דברי הרמב"ן.
לתשומת הלב, המתייחס למדרש כאל 'נסתר', מקבע את המדרש כדרש!
ועל אלו החושבים שכל מדרש הוא פשוטו של מקרא, כבר אמר הרמב"ם: "רק עם סכל וטיפש הגוי הקטן הזה" (ציטוט לא מדויק).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 02, 2011 8:30 pm

הרמב"ן הבין שלדעת ר"מ ולדעת ר"י הדורשים שהיתה לו בת או שלא היתה לו בת זה פשט במובן הזה שכך היה, ולכן נתן לזה הסבר פשטי, כדרכו, בגלל בנות כנען. ובדברי אחרים הדורשים ששמה היה בכל הסביר הסבר ע"פ סוד.
לא נעים לחזור על הראשונות אבל אף אחד לא אמר שבגלל שזה מוזכר אח"כ זה ראייה שנולדה אחרי לידת יצחק כל מה שאמרו זה שאם זה היה מוזכר לפני לידת יצחק היה בזה ראייה שנולדה קודם ועכשיו שמוזכר אח"כ אין ראייה לשום צד, אולי נולדה קודם ואולי נולדה אח"כ ,וממילא אין מקום להקשות קושיה שמתבססת על ההנחה שנולדה קודם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 02, 2011 8:48 pm

עוד נקודה אחת לענ"ד
אין לזה גם קשר לשאלה מה היה באמת היתה לו בת או לא
הנושא כאן הוא לשונות התורה ולימודה ואם המילה ערירי פירושה שאין בנות והמדרש אומר שהמילה בכל פירושה שהיתה לו בת צודק המקשה שיש להקשות מזה קושייה כי לדעת המדרש שהיתה לו בת (כלומר שכך מתפרש הפסוק גם אם זה בדרך דרש) יש להקשות קושייה מהמילה ערירי.
רק ע"ז יש לתרץ את התירוץ לעיל שהיה אח"כ וכאמור.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 8:50 pm

אמת. כלל לא התייחסתי לעצם הדיון, אלא רק ל'בכל'.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי יאיר » ד' פברואר 02, 2011 9:22 pm

דראל כתב:
מעיין כתב:החת"ס מקשר הדרש עם הפשט שבדרש כ' שנתן את השם לבתה 'בכל' על פי 'מדה העליונה' ושניהם בקנה א' עולים.
ענין הפשט והדרש, וביאורי הפשטנים שבמפרשי התורה, צריך ביאור רחב מאוד מאוד, והרגיל בספרי מהר"ל יראה דעתו דעת תורה ודעת נוטה.
וידוע הפתגם מי שמפקפק בנגלה על הנסתר סימן שמפקפק בנסתר על הנגלה.
חכמים הזהרו בדבריכם, פן יחטיאו המטרה, והבאתם עליכם אשם, שוא"ת עדיף.


האם ייתכן שהחת"ס מסתמך על הרמב"ן בעניין זה? שהרי אלו דברי הרמב"ן.
לתשומת הלב, המתייחס למדרש כאל 'נסתר', מקבע את המדרש כדרש!
ועל אלו החושבים שכל מדרש הוא פשוטו של מקרא, כבר אמר הרמב"ם: "רק עם סכל וטיפש הגוי הקטן הזה" (ציטוט לא מדויק).

דראל..לעומת הרמב"ם ישנה גם שיטת הגר"א שאגדות חז"ל כפשטן כמובא באשכול זה: viewtopic.php?f=7&t=719&start=0&st=0&sk=t&sd=a
ועיין בקובץ המצורף כאן: viewtopic.php?f=7&t=719&p=4645&hilit=#p4645

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 02, 2011 9:43 pm

בענין זה 'פשט ודרש' 'ביאורי האגדות' 'נגלה ונסתר' וכל אביזרייהו. הנידונים כאן ובאשכולות הסמוכים, יש להרחיב ולא ניתן לכל מאן דהו לחוות דעה כפי חכמת הביקורת שלו. ביקורת לפעמים יכול לגבול עם כפירה... לא תתורו כתיב...
שמעתי פעם פתגם, צריכים להיות בעצמו גדול, להבין ולומר מבינות על אנשים גדולים...
ולענינינו נאמר צריכים להיות בעצם גדול, לחוות דעה ולומר מבינות על דברים גדולים...
יש להביא רק מגדולי האומה, שהי' בקיאים בכל מכמני התורה, והי' נאמנים לתורה שבכתב ושבעל פה, לנגלות ולנסתרות, וידעו חכמת האמת על בורי, וכו' וכו' - והמבין יבין

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 9:47 pm

הלחוצים - יילחצו, והרוצים להחכים וללמוד - יעשו זאת.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 02, 2011 9:51 pm

למוד לשונך לומר איני יודע!
זה גופא ללימוד יחשב
וזה אשר כתבתי בנושא אחר בענין חכמי ופירושי מחקר, נגד חכמי ופירושי קבלה
לדעתי בכל אלו הענינים הגישה צריך להיות כענין הלכתא כבתראי,
ובוודאי לא המשכילים והוגי דעות שעסקו בביקורת המקרא וכדומה יחשבו כבתראי,
אלא הכוונה לגדולי האומה, המפורסמים בגדלם בכל החכמות, חקירה ופילוספיא, וגם בקבלה האמיתיות, כמו המהר"ל וכדומה, שראו דברי רס"ג, האבן עזרא, המורה, והאברבנאל, הרלב"ג, וגם קבלו הקבלה האמתית מחכמי האמת, והם כתבו ופלפלו מה שהחקירה מסכים אל הקבלה, ומה לרחק ומה לקרב.
מצאנו גדולי הקבלה וחסידות ומתלמידי הגר"א, שהביאו גם דברי חכמי המחקר מגדולינו, בכמה דברים, ולא ראו כל סתירה בזה, ומ"מ בהרבה דברים נטו מדבריהם ע"פ הקבלה האמיתית.
אבל לא כאיש ספר שכ'

להיות ניחון בחוש ביקורת מה לרחק ומה לקרב ואפי' מתוך מורא חכמים, ואפי' כננס על גבי ענקים.


אל לנו לסמוך על חוש הביקרת שלנו, יכולין לטעות בזה, ולעבור על לא תתורו זה מינות, או להיפך לעבור על ביזוי תלמידי חכמים.
הגישה הנכונה צריך להיות לבקר בחוש ביקורת שיש לכלל ישראל, איזה מהגדולים מדורות שעברו וגם בדורינו שיש להם ידיעה הרחבה בחקירה וגם בקבלה האמיתית לידע מה לרחק ומה לקרב, ולקבל את דעתם, ואם אין מבינים דבריהם אז לא לנגוע בדברים הללו, שבקל יכולים ליכשל.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 9:56 pm

הביטוי 'ביקורת לפעמים יכול[ה] לגבול בכפירה' הוא ביטוי המרחיק את הרצון להבין, משום שדברים שלא יהיו נוחים לאוזן ייתלו בכפירה.
לא כל אחד יכול לברור את הבר מן התבן, ואכן אחד כזה אינו חייב להירתע בבהלה עם דברים שנוגדים את מה שלמד בגן, אלא יכול לוותר על דיון כזה.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 02, 2011 10:02 pm

הבהלה היא לא שינגד למה שלמד בגן 'ילדים'
רק שינגד להתורה שלומדים בגן 'עדן'...

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 10:03 pm

אם אתה יודע מה לומדים בגן עדן ומה לא, אנא למד את כולם.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 02, 2011 10:13 pm

מה שלומדים שם איני יודע
אבל זאת היא דבר ברור שב'דרך הביקורת' אין לומדים שם.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 10:17 pm

מעיין כתב:מה שלומדים שם איני יודע
אבל זאת היא דבר ברור שב'דרך הביקורת' אין לומדים שם.


דרך הביקורת של ראב"ע?
או דילמא דרך הביקורת של דון יצחק אברבנאל?
אולי דרך הביקורת של הרלב"ג?
או שאולי הכוונה לדרך הביקורת של הנצי"ב?

לדעתך, מהי 'דרך הביקורת'? (והיכן מצאת כזו באשכול זה?)

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעיין » ד' פברואר 02, 2011 10:22 pm

מדרכי הביקורת, שיבואו האחרים ויכריעו... עם מי הצדק

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי דראל » ד' פברואר 02, 2011 10:30 pm

אם אפשר גם שכתלי בית המדרש ייטו, שעץ החרוב יוכיח וגם המעיין.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ד' פברואר 02, 2011 11:08 pm

אוצר החכמה כתב:עוד נקודה אחת לענ"ד
אין לזה גם קשר לשאלה מה היה באמת היתה לו בת או לא
הנושא כאן הוא לשונות התורה ולימודה ואם המילה ערירי פירושה שאין בנות והמדרש אומר שהמילה בכל פירושה שהיתה לו בת צודק המקשה שיש להקשות מזה קושייה כי לדעת המדרש שהיתה לו בת (כלומר שכך מתפרש הפסוק גם אם זה בדרך דרש) יש להקשות קושייה מהמילה ערירי.
רק ע"ז יש לתרץ את התירוץ לעיל שהיה אח"כ וכאמור.


לא הבנתי הרי אם אין פירוש דברי המדרש אלא דרך משל כמ"ש הרמב"ן אי אפשר ללמוד אלא שאין בכלל לשון ערירי שלא תהיה לו בת על דרך משל...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 02, 2011 11:26 pm

כבר התבאר לעיל שהרמב"ן כתב את עניין המשל על בכל ולא על המ"ד שהיתה לו בת עיין לעיל
ודברי אמורים ביחס למה שהביא יאיר ולדיון מה היתה המציאות וע"ז כתבתי שאם המדרש סובר שכך יכולים הפסוקים להתפרש (אפילו אם יאמר מישהו שאין כוונת המדרש שהיתה לו בפועל) הקושיה קושיה.

מעט דבש
הודעות: 3987
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מי שזכה רק לבנות-'ערירי'?!

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' נובמבר 20, 2017 11:01 am

תוספות מסכת בבא בתרא דף קמא עמוד א
בת היה לו ובכל שמה - וא"ת ולמה לא השיאה ליצחק למ"ד בפרק ארבע מיתות (סנהדרין דף נח:) דבן נח מותר באחותו וי"ל דשמא קטנה היתה ולא רצה עדיין להשיאה ליצחק אי נמי מהגר היתה לו ולא משרה ולכך לא רצה להשיאה ליצחק.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 373 אורחים