מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

עניינים פילוסופיים

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' פברואר 06, 2018 8:00 pm

מתעסק אני בההדרת קטע קטן מתוך חיבור פילוסופי שכתב חכם איטלקי (בן המאה הארבע-עשרה, כנראה), הרווי במונחים ומושגים מעולמה של הפילוסופיה היהודית שמבית מדרשו של הרמב"ם וממשיכיו.
לצערי, התחום הזה רחוק ממני מאוד, אני ממש עם הארץ בזה (ואל תשאלו, אם כן מדוע תחבתי את ראשי בחיבור זה. קושיא טובה...), אך ידעתי, שיש בין חברי הפורום הבקיאים טובא בכבשונם של הפילוסופים, ולכן חשבתי שאעלה לכאן את ספיקותי ושאלותי, ומנייכו תסתיים שמעתתא.
חשובים לי בעיקר מקורות קדומים, ועדיף מספריו של הרמב"ם.

1. הסולם שראה יעקב בחלומו הם הגלגלים (ראיתי משהו במו"נ, אך לבורותי אני ממש לא יכול להיות בטוח שזו אכן כוונתו).
2. "וה' יתעלה המשגיח בפרטי מין האדם, והם ישראל עם סגולתו". - מקורו?
3. 'גלגל המקיף' הוא 'ערבות' (כן כתב ברבינו בחיי, בראשית א לא. האם אין מקור קדום יותר?)
4. גלגל המקיף (הוא הגלגל התשיעי; 'ערבות') הוא "סיבת היום והלילה". - לא הבנתי. הרי בחגיגה יב ע"ב אמרו כן על רקיע וילון.

תודה רבה,
המשך יבוא...

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' פברואר 06, 2018 9:06 pm

בנוגע לשאלה 4 דלעיל,
הנה כתב הרמב"ם (יסודי התורה, ג א): "גלגל תשיעי הוא גלגל החוזר בכל יום מן המזרח למערב והוא המקיף ומסבב את הכל", ואצל ר"ש אבן גבירול ב'כתר מלכות' מפורט יותר:
כתר מלכות תשיעי.jpg
כתר מלכות תשיעי.jpg (86 KiB) נצפה 2596 פעמים

האם דבריו שהגלגל התשיעי "מנהיג את כוכבי השמים ממזרח למערב" זהה לדברי מחברנו, שגלגל זה הוא "סבת היום והלילה"?!?!

יקנה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 5:52 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי יקנה » ג' פברואר 06, 2018 9:58 pm

חד ברנש כתב:בנוגע לשאלה 4 דלעיל,
הנה כתב הרמב"ם (יסודי התורה, ג א): "גלגל תשיעי הוא גלגל החוזר בכל יום מן המזרח למערב והוא המקיף ומסבב את הכל", ואצל ר"ש אבן גבירול ב'כתר מלכות' מפורט יותר:
כתר מלכות תשיעי.jpg

האם דבריו שהגלגל התשיעי "מנהיג את כוכבי השמים ממזרח למערב" זהה לדברי מחברנו, שגלגל זה הוא "סבת היום והלילה"?!?!

פשוט שכן! מה שכהיום מסבירים שכדה"א סובב סביב צירו וזה גורם לתנועת כל צבא השמים וחמה ולבנה בכללן, היה אז מוסבר שזה מחמת גלגול התשיעי שמסובב כל הגלגלים [קרי: כל גרמי שמים].
עי' באריכות בספרו של וידאל צבא השמים [ישנו באוצר], בעיקר חלק ד' וה' שמסביר יפה כמה מושגי אוסטרונומיים של חז"ל ושל הרמב"ם.

ארזי הלבנון
הודעות: 959
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ג' פברואר 06, 2018 10:10 pm

עי' בביאור 'מקור חיים' לרח"י פאללאק, בהקדמתו לשער ל"א בעקידת יצחק. שם הוא נותן הקדמה כללית, גדולה וחשובה, לכל עניין הגלגלים, ההבדלים בין גלגל לגלגל ותפקידם.

הוגה ומעיין
הודעות: 1494
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' פברואר 06, 2018 10:21 pm

מתוך הקשר העניינים שהבאת ברור למדי שמקור הכל במורה נבוכים ח"א פרק טו ומפרשיו על אתר, המפרשים את כוונתו לגלגל ערבות שמתנועתו הקבועה היא ההוכחה ה"ניצבת" למציאותו, וזהו לדרכו "והנה ה' נצב עליו".

לכאורה אין מנוס מללמוד את הפרק ההוא עם מפרשיו לפני שכותבים את הביאור לדברי ההוגה שלך...

גביר
הודעות: 1040
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי גביר » ד' פברואר 07, 2018 8:17 am

אולי כדאי שיסתייע מר בספרו של יעקב קלצקין 'אוצר המונחים הפלוסופיים', ניו יארק :פעלדהיים,תשכ"ח [1968].

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 9:30 am

יישר כוח גדול לכולם! תבורכו ממעון הברכות.
הרב הוגה ומעיין, איזה מפרש למו"נ הוא הטוב ביותר?

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 10:00 am

נשאר לי, לעת עתה, עניין אחד שאיני יודע מקורו, סעיף 2 דלעיל:
"וה' יתעלה המשגיח בפרטי מין האדם, והם ישראל עם סגולתו". - מקורו?
כמה שידוע לי, זה תואם לתורת ההשגחה של הרמב"ם, אך היכן בדיוק הרמב"ם כתב את הדברים?

ארי שבחבורה
הודעות: 941
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' פברואר 07, 2018 1:33 pm

חד ברנש כתב:נשאר לי, לעת עתה, עניין אחד שאיני יודע מקורו, סעיף 2 דלעיל:
"וה' יתעלה המשגיח בפרטי מין האדם, והם ישראל עם סגולתו". - מקורו?
כמה שידוע לי, זה תואם לתורת ההשגחה של הרמב"ם, אך היכן בדיוק הרמב"ם כתב את הדברים?

לא מדויק.
לפי הרמב"ם אין פריבילגיה מיוחדת לעם ישראל, כל אדם נידון לגופו ורמת ההשגחה עליו תלויה ברמת דבקותו בה'. הדברים הללו תואמים שיטות אחרות שסברו שיש בענין זה חלוקה עקרונית בין עם ישראל לאומות העולם, כדוגמת העקידת יצחק הרמח"ל ועוד.
הרמב"ם כתב את שיטתו במורה נבוכים ג, יז-יח.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 1:41 pm

יישר כוחך.
אבל בעל העקדה מאוחר מעט עבורי, מי עוד (קדום יותר) הסובר כדעה שהבאתי?

ארי שבחבורה
הודעות: 941
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' פברואר 07, 2018 1:44 pm

חד ברנש כתב:יישר כוחך.
אבל בעל העקדה מאוחר מעט עבורי, מי עוד (קדום יותר) הסובר כדעה שהבאתי?

לי לא ידוע על מישהו קדום יותר.
יבואו חכמים ממני ויחכימונו.

הוגה ומעיין
הודעות: 1494
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' פברואר 07, 2018 1:58 pm

רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

במפרשי הרמב"ם - שולח לך במייל.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 2:22 pm

ייש"כ רבינו ההוגה,
והיכן ריה"ל כתב על זה?

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 3:06 pm

שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

ארי שבחבורה
הודעות: 941
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' פברואר 07, 2018 5:03 pm

הוגה ומעיין כתב:רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

כל דברי הכוזרי בנושא זה מתייחסים לכלל ולא לפרט. 'הענין האלהי' או 'הדבר האלהי' (בתרגום שוורץ) דבק בעם ישראל ועל כן כל מה שקורה לעם ישראל הוא בהשגחה פרטית (וגם זה רק כאשר עם ישראל שרויים על אדמתם, והכוזרי מסתפק האם גם בגלות עדיין כל מאורעותיו של עם ישראל הם בהשגחה פרטית או לא). לעומת זאת, לגבי היחיד הכוזרי קובע 'כי הדבר האלהי חל על אדם במידת התכוננותו, אם היתה מועטת - מעט, אם היתה רבה - הרבה' (ב, כד), וממילא די ברור שגם ההשגחה הפרטית עליו משתנה בהתאם לכך בדומה לדעת הרמב"ם.

יקנה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 5:52 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי יקנה » ד' פברואר 07, 2018 5:16 pm

חד ברנש כתב:שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

מו"נ ח"ב פ"י [באמצע].

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 5:35 pm

יקנה כתב:
חד ברנש כתב:שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

מו"נ ח"ב פ"י [באמצע].

תודה רבה. תבורך בכל הברכות!
ועיינתי שם (במהדורת הרב קאפח), וראיתי גם את הפיסקא הבאה:
נמצאו אלה.jpg
נמצאו אלה.jpg (37.16 KiB) נצפה 2344 פעמים

האם אין מדובר כאן על חלוקת דומם-צומח-חי-מדבר שכאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 076#p20076 הביאוה רק מ'ספר הכוזרי'?

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 5:46 pm

ארי שבחבורה כתב:
הוגה ומעיין כתב:רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

כל דברי הכוזרי בנושא זה מתייחסים לכלל ולא לפרט. 'הענין האלהי' או 'הדבר האלהי' (בתרגום שוורץ) דבק בעם ישראל ועל כן כל מה שקורה לעם ישראל הוא בהשגחה פרטית (וגם זה רק כאשר עם ישראל שרויים על אדמתם, והכוזרי מסתפק האם גם בגלות עדיין כל מאורעותיו של עם ישראל הם בהשגחה פרטית או לא). לעומת זאת, לגבי היחיד הכוזרי קובע 'כי הדבר האלהי חל על אדם במידת התכוננותו, אם היתה מועטת - מעט, אם היתה רבה - הרבה' (ב, כד), וממילא די ברור שגם ההשגחה הפרטית עליו משתנה בהתאם לכך בדומה לדעת הרמב"ם.

היכן בדיוק כתב הכוזרי את המשפט המודגש? (עדיף לי במהדורת שורץ)

יקנה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 5:52 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי יקנה » ד' פברואר 07, 2018 6:24 pm

חד ברנש כתב:
יקנה כתב:
חד ברנש כתב:שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

מו"נ ח"ב פ"י [באמצע].

תודה רבה. תבורך בכל הברכות!
ועיינתי שם (במהדורת הרב קאפח), וראיתי גם את הפיסקא הבאה:
נמצאו אלה.jpg

האם אין מדובר כאן על חלוקת דומם-צומח-חי-מדבר שכאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 076#p20076 הביאוה רק מ'ספר הכוזרי'?

לא, מדבר שם מארבע היסודות ארמ"ע שמוזכר הרבה בספרו [וכן בספר המדע הל' יסוה"ת ג-ד].

ארי שבחבורה
הודעות: 941
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' פברואר 07, 2018 6:26 pm

חד ברנש כתב:
ארי שבחבורה כתב:
הוגה ומעיין כתב:רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

כל דברי הכוזרי בנושא זה מתייחסים לכלל ולא לפרט. 'הענין האלהי' או 'הדבר האלהי' (בתרגום שוורץ) דבק בעם ישראל ועל כן כל מה שקורה לעם ישראל הוא בהשגחה פרטית (וגם זה רק כאשר עם ישראל שרויים על אדמתם, והכוזרי מסתפק האם גם בגלות עדיין כל מאורעותיו של עם ישראל הם בהשגחה פרטית או לא). לעומת זאת, לגבי היחיד הכוזרי קובע 'כי הדבר האלהי חל על אדם במידת התכוננותו, אם היתה מועטת - מעט, אם היתה רבה - הרבה' (ב, כד), וממילא די ברור שגם ההשגחה הפרטית עליו משתנה בהתאם לכך בדומה לדעת הרמב"ם.

היכן בדיוק כתב הכוזרי את המשפט המודגש? (עדיף לי במהדורת שורץ)

א, קט.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' פברואר 07, 2018 6:28 pm

תודה רבה לכם, הרבנים יקנה וארי שבחבורה!!

בנוגע לשיטת הרמב"ם, שההשגחה היא לפי רמתו הרוחנית, וממילא אין לכלל ישראל השגחה מיוחדת,
מצאתי כעת שחכם בשם ר' קלונימוס כותב (קבץ על יד, יד, עמ' 362) כך:
משרת משה.jpg
משרת משה.jpg (227.72 KiB) נצפה 2330 פעמים

ואם הבנתי נכונה, הרי שלהסברו, גם לרמב"ם יש השגחה פרטית מיוחדת על ישראל "לפי שההמוני הריק באומתנו אי אפשר שלא יתעסק בקצת מצות מתרי"ג מצות".
האם הבנתי נכונה את דבריו? (וזה לא משנה אם באמת אין זו דעת הרמב"ם)

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' פברואר 08, 2018 2:25 pm

מחברנו הנזכר מחלק את הבריאה לארבעה:
העולם הארצי, "החומר הראשון שמורכב מד' יסודות", "גלגל המקיף", "מים העליונים, היא החכמה העליונה".
האם חלוקה זו ידועה?
כל עזרה תתקבל בברכה מרובה!

איש פלוני
הודעות: 337
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי איש פלוני » ה' פברואר 08, 2018 2:53 pm

למען הבנת כל אלו הענינים המנחים והמושגים בדרך הקדמונים כדאי לעיין בספר עמודי המחשבה הישראלית (קיים באוצר) חלק ג' פרק שלישי (מעמ' 38 והלאה).
רוב אלו המונחים לקוחים מדברי אריסטו ולכן כדאי להבינם משם, אמנם כל אחד מהמחברים ניתב את הדברים לכיוון שונה (בעיקר מחמת צורך להתאמה לדעת התורה) ולכן צריך לעיין בכל ענין לגופו.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' פברואר 08, 2018 3:10 pm

עצתך נכונה, אך מסופקני אם שווה לי להשקיע וללמוד דבר חדש לי רק בשביל כמה שאלות ספיציפיות.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' פברואר 08, 2018 9:21 pm

הפילוסופים חילקו את החכמות לשלושה: לימודית, טבעית, אלוקית.
היכן נכתב, בשפה ברורה ופשוטה, שהחכמה הטבעית היא יותר גבוהה וחשובה מהחכמה הלימודית?

ארי שבחבורה
הודעות: 941
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' פברואר 08, 2018 11:23 pm

חד ברנש כתב:הפילוסופים חילקו את החכמות לשלושה: לימודית, טבעית, אלוקית.
היכן נכתב, בשפה ברורה ופשוטה, שהחכמה הטבעית היא יותר גבוהה וחשובה מהחכמה הלימודית?

ראה בתחילת הקדמת רבנו בחיי לחובות הלבבות.

מרחביה
הודעות: 783
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי מרחביה » ו' פברואר 09, 2018 12:28 am

חד ברנש כתב:הפילוסופים חילקו את החכמות לשלושה: לימודית, טבעית, אלוקית.
היכן נכתב, בשפה ברורה ופשוטה, שהחכמה הטבעית היא יותר גבוהה וחשובה מהחכמה הלימודית?

מוה"נ א לד כתב:אי אפשר אם כן בהכרח, למי שירצה השלמות האנושי, מבלתי התלמד תחלה במלאכת ההגיון ואחר כן בלימודיות על הסדר, ואחר כן בטבעיות, ואחר כן באלהיות.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » א' פברואר 11, 2018 11:08 am

ייש"כ גדול לשניכם. תבורכו!!

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' פברואר 13, 2018 2:21 pm

האם הפסוק (משלי כה יא): "תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו", נקשר באופן מובהק לחכמת הטבע? (שהרי כאמור בהודעות קודמות, יש שלוש חכמות).
ראיתי את דברי המורה בפתיחתו, שהזכיר את הפסוק והסבירו וכו', אך לצערי לא הבנתי את הדברים ואת ההקשר כולו.
תודה רבה!

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' פברואר 13, 2018 4:54 pm

שאלה נוספת, ברשותכם:
(וכנראה זו השאלה האחרונה, כי אני מסיים את ההדרת הקטע הפילוסופי)
כבר ידענו שסדר הפילוסופיה העיונית היא כזו (מהנמוכה לגבוהה): לימודית, טבעית ואלוהית.
ההשגה הגבוהה ביותר היא החכמה האלוהית.
אבל מה נמצא במקום הנמוך מהחכמה הלימודית? האם קיום המצוות (בלא להבין את עומקן, כנראה) עומד מתחת ולפני החכמה הלימודית?
ואם אכן, זו דעת הפילוסופים, אנא מכם הביאו לפני את המקורות (מו"נ או ספרים אחרים).

אני שואל את הדברים כי בחיבור הנזכר הוא מסביר מדוע נמנו ארבעת המינים בסדר הזה: אתרוג, לולב, הדס וערבות. והוא מסביר שזה בסדר היורד של החכמות:
לב הלולב = חכמת האלהות
עלי הלולב = חכמת הטבע
ההדסים = החכמה הלימודית
וערבות = קיום המצוות.
(דבריו על האתרוג אינם נוגעים לענייננו).
הוא לא כותב ממש בלשון זו, אך כן משמעות דבריו.

תודה מרובה לכל עזרה בנידון!

מרחביה
הודעות: 783
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי מרחביה » ג' פברואר 13, 2018 5:59 pm

במשל הארמון שבמו"נ ג נא הרמב"ם כתב:והרוצים לבא אל בית המלך ולהכנס אצלו אלא שלא ראו בית המלך כלל, הם המון אנשי התורה רצה לומר עמי הארץ העוסקים במצות... ודע בני שאתה כל עוד שתתעסק בחכמות הלמודיות ובמלאכת ההגיון, אתה מכת המתהלכים סביב הבית לבקש השער

יקנה
הודעות: 53
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 5:52 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי יקנה » ג' פברואר 13, 2018 6:04 pm

חד ברנש כתב:שאלה נוספת, ברשותכם:
(וכנראה זו השאלה האחרונה, כי אני מסיים את ההדרת הקטע הפילוסופי)
כבר ידענו שסדר הפילוסופיה העיונית היא כזו (מהנמוכה לגבוהה): לימודית, טבעית ואלוהית.
ההשגה הגבוהה ביותר היא החכמה האלוהית.
אבל מה נמצא במקום הנמוך מהחכמה הלימודית? האם קיום המצוות (בלא להבין את עומקן, כנראה) עומד מתחת ולפני החכמה הלימודית?
ואם אכן, זו דעת הפילוסופים, אנא מכם הביאו לפני את המקורות (מו"נ או ספרים אחרים).

אני שואל את הדברים כי בחיבור הנזכר הוא מסביר מדוע נמנו ארבעת המינים בסדר הזה: אתרוג, לולב, הדס וערבות. והוא מסביר שזה בסדר היורד של החכמות:
לב הלולב = חכמת האלהות
עלי הלולב = חכמת הטבע
ההדסים = החכמה הלימודית
וערבות = קיום המצוות.
(דבריו על האתרוג אינם נוגעים לענייננו).
הוא לא כותב ממש בלשון זו, אך כן משמעות דבריו.

תודה מרובה לכל עזרה בנידון!

בתרגום שוורץ מתרגם קטע הנ"ל (א לג) כדלהלן:
מכאן שבהכרח אין מנוס למבקש את השלמות האנושית מלהתאמן תחילה במקצוע ההגיון, אחר כך במתימטיקה - לפי הסדר - אחר כך במדע הטבע, ולאחר זאת במטפיסקה.

מרחביה
הודעות: 783
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי מרחביה » ג' פברואר 13, 2018 6:16 pm

חד ברנש כתב:האם הפסוק (משלי כה יא): "תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו", נקשר באופן מובהק לחכמת הטבע? (שהרי כאמור בהודעות קודמות, יש שלוש חכמות).
ראיתי את דברי המורה בפתיחתו, שהזכיר את הפסוק והסבירו וכו', אך לצערי לא הבנתי את הדברים ואת ההקשר כולו.
תודה רבה!

אם אתה מחפש דווקא התייחסות לפסוק, איני מכיר. אבל אם שאלתך היא אם אופן ההסתרה באמצעות משלים, שביחס אליו מביא הרמב"ם את הפסוק בפתיחה, נוהג גם בחכמת הטבע, כלך לך אצל פרק יז בח"א שם:
לא תחשוב כי החכמה האלהית לבד היא הנמנעת מן ההמון, אבל רוב חכמת הטבע. וכבר נכפל לך אמרנו ולא במעשה בראשית בשנים. ואין זה אצל בעלי תורה לבד, אבל גם אצל הפילוסופים, וחכמי האומות מקדם היו מסתירין הדברים בהתחלות ומדברים בהם בחידות.

חד ברנש
הודעות: 2697
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עניינים פילוסופיים

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' פברואר 13, 2018 7:08 pm

רבינו מרחביה, יישר כוח גדול, כפול שניים!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot], יקוב האמת ו־ 54 אורחים