עמוד 1 מתוך 1

עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 8:00 pm
על ידי חד ברנש
מתעסק אני בההדרת קטע קטן מתוך חיבור פילוסופי שכתב חכם איטלקי (בן המאה הארבע-עשרה, כנראה), הרווי במונחים ומושגים מעולמה של הפילוסופיה היהודית שמבית מדרשו של הרמב"ם וממשיכיו.
לצערי, התחום הזה רחוק ממני מאוד, אני ממש עם הארץ בזה (ואל תשאלו, אם כן מדוע תחבתי את ראשי בחיבור זה. קושיא טובה...), אך ידעתי, שיש בין חברי הפורום הבקיאים טובא בכבשונם של הפילוסופים, ולכן חשבתי שאעלה לכאן את ספיקותי ושאלותי, ומנייכו תסתיים שמעתתא.
חשובים לי בעיקר מקורות קדומים, ועדיף מספריו של הרמב"ם.

1. הסולם שראה יעקב בחלומו הם הגלגלים (ראיתי משהו במו"נ, אך לבורותי אני ממש לא יכול להיות בטוח שזו אכן כוונתו).
2. "וה' יתעלה המשגיח בפרטי מין האדם, והם ישראל עם סגולתו". - מקורו?
3. 'גלגל המקיף' הוא 'ערבות' (כן כתב ברבינו בחיי, בראשית א לא. האם אין מקור קדום יותר?)
4. גלגל המקיף (הוא הגלגל התשיעי; 'ערבות') הוא "סיבת היום והלילה". - לא הבנתי. הרי בחגיגה יב ע"ב אמרו כן על רקיע וילון.

תודה רבה,
המשך יבוא...

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 9:06 pm
על ידי חד ברנש
בנוגע לשאלה 4 דלעיל,
הנה כתב הרמב"ם (יסודי התורה, ג א): "גלגל תשיעי הוא גלגל החוזר בכל יום מן המזרח למערב והוא המקיף ומסבב את הכל", ואצל ר"ש אבן גבירול ב'כתר מלכות' מפורט יותר:
כתר מלכות תשיעי.jpg
כתר מלכות תשיעי.jpg (86 KiB) נצפה 9643 פעמים

האם דבריו שהגלגל התשיעי "מנהיג את כוכבי השמים ממזרח למערב" זהה לדברי מחברנו, שגלגל זה הוא "סבת היום והלילה"?!?!

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 9:58 pm
על ידי יקנה
חד ברנש כתב:בנוגע לשאלה 4 דלעיל,
הנה כתב הרמב"ם (יסודי התורה, ג א): "גלגל תשיעי הוא גלגל החוזר בכל יום מן המזרח למערב והוא המקיף ומסבב את הכל", ואצל ר"ש אבן גבירול ב'כתר מלכות' מפורט יותר:
כתר מלכות תשיעי.jpg

האם דבריו שהגלגל התשיעי "מנהיג את כוכבי השמים ממזרח למערב" זהה לדברי מחברנו, שגלגל זה הוא "סבת היום והלילה"?!?!

פשוט שכן! מה שכהיום מסבירים שכדה"א סובב סביב צירו וזה גורם לתנועת כל צבא השמים וחמה ולבנה בכללן, היה אז מוסבר שזה מחמת גלגול התשיעי שמסובב כל הגלגלים [קרי: כל גרמי שמים].
עי' באריכות בספרו של וידאל צבא השמים [ישנו באוצר], בעיקר חלק ד' וה' שמסביר יפה כמה מושגי אוסטרונומיים של חז"ל ושל הרמב"ם.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 10:10 pm
על ידי ארזי הלבנון
עי' בביאור 'מקור חיים' לרח"י פאללאק, בהקדמתו לשער ל"א בעקידת יצחק. שם הוא נותן הקדמה כללית, גדולה וחשובה, לכל עניין הגלגלים, ההבדלים בין גלגל לגלגל ותפקידם.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 06, 2018 10:21 pm
על ידי הוגה ומעיין
מתוך הקשר העניינים שהבאת ברור למדי שמקור הכל במורה נבוכים ח"א פרק טו ומפרשיו על אתר, המפרשים את כוונתו לגלגל ערבות שמתנועתו הקבועה היא ההוכחה ה"ניצבת" למציאותו, וזהו לדרכו "והנה ה' נצב עליו".

לכאורה אין מנוס מללמוד את הפרק ההוא עם מפרשיו לפני שכותבים את הביאור לדברי ההוגה שלך...

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 8:17 am
על ידי גביר
אולי כדאי שיסתייע מר בספרו של יעקב קלצקין 'אוצר המונחים הפלוסופיים', ניו יארק :פעלדהיים,תשכ"ח [1968].

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 9:30 am
על ידי חד ברנש
יישר כוח גדול לכולם! תבורכו ממעון הברכות.
הרב הוגה ומעיין, איזה מפרש למו"נ הוא הטוב ביותר?

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 10:00 am
על ידי חד ברנש
נשאר לי, לעת עתה, עניין אחד שאיני יודע מקורו, סעיף 2 דלעיל:
"וה' יתעלה המשגיח בפרטי מין האדם, והם ישראל עם סגולתו". - מקורו?
כמה שידוע לי, זה תואם לתורת ההשגחה של הרמב"ם, אך היכן בדיוק הרמב"ם כתב את הדברים?

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 1:33 pm
על ידי ארי שבחבורה
חד ברנש כתב:נשאר לי, לעת עתה, עניין אחד שאיני יודע מקורו, סעיף 2 דלעיל:
"וה' יתעלה המשגיח בפרטי מין האדם, והם ישראל עם סגולתו". - מקורו?
כמה שידוע לי, זה תואם לתורת ההשגחה של הרמב"ם, אך היכן בדיוק הרמב"ם כתב את הדברים?

לא מדויק.
לפי הרמב"ם אין פריבילגיה מיוחדת לעם ישראל, כל אדם נידון לגופו ורמת ההשגחה עליו תלויה ברמת דבקותו בה'. הדברים הללו תואמים שיטות אחרות שסברו שיש בענין זה חלוקה עקרונית בין עם ישראל לאומות העולם, כדוגמת העקידת יצחק הרמח"ל ועוד.
הרמב"ם כתב את שיטתו במורה נבוכים ג, יז-יח.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 1:41 pm
על ידי חד ברנש
יישר כוחך.
אבל בעל העקדה מאוחר מעט עבורי, מי עוד (קדום יותר) הסובר כדעה שהבאתי?

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 1:44 pm
על ידי ארי שבחבורה
חד ברנש כתב:יישר כוחך.
אבל בעל העקדה מאוחר מעט עבורי, מי עוד (קדום יותר) הסובר כדעה שהבאתי?

לי לא ידוע על מישהו קדום יותר.
יבואו חכמים ממני ויחכימונו.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 1:58 pm
על ידי הוגה ומעיין
רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

במפרשי הרמב"ם - שולח לך במייל.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 2:22 pm
על ידי חד ברנש
ייש"כ רבינו ההוגה,
והיכן ריה"ל כתב על זה?

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 3:06 pm
על ידי חד ברנש
שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 5:03 pm
על ידי ארי שבחבורה
הוגה ומעיין כתב:רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

כל דברי הכוזרי בנושא זה מתייחסים לכלל ולא לפרט. 'הענין האלהי' או 'הדבר האלהי' (בתרגום שוורץ) דבק בעם ישראל ועל כן כל מה שקורה לעם ישראל הוא בהשגחה פרטית (וגם זה רק כאשר עם ישראל שרויים על אדמתם, והכוזרי מסתפק האם גם בגלות עדיין כל מאורעותיו של עם ישראל הם בהשגחה פרטית או לא). לעומת זאת, לגבי היחיד הכוזרי קובע 'כי הדבר האלהי חל על אדם במידת התכוננותו, אם היתה מועטת - מעט, אם היתה רבה - הרבה' (ב, כד), וממילא די ברור שגם ההשגחה הפרטית עליו משתנה בהתאם לכך בדומה לדעת הרמב"ם.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 5:16 pm
על ידי יקנה
חד ברנש כתב:שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

מו"נ ח"ב פ"י [באמצע].

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 5:35 pm
על ידי חד ברנש
יקנה כתב:
חד ברנש כתב:שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

מו"נ ח"ב פ"י [באמצע].

תודה רבה. תבורך בכל הברכות!
ועיינתי שם (במהדורת הרב קאפח), וראיתי גם את הפיסקא הבאה:
נמצאו אלה.jpg
נמצאו אלה.jpg (37.16 KiB) נצפה 9391 פעמים

האם אין מדובר כאן על חלוקת דומם-צומח-חי-מדבר שכאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 076#p20076 הביאוה רק מ'ספר הכוזרי'?

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 5:46 pm
על ידי חד ברנש
ארי שבחבורה כתב:
הוגה ומעיין כתב:רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

כל דברי הכוזרי בנושא זה מתייחסים לכלל ולא לפרט. 'הענין האלהי' או 'הדבר האלהי' (בתרגום שוורץ) דבק בעם ישראל ועל כן כל מה שקורה לעם ישראל הוא בהשגחה פרטית (וגם זה רק כאשר עם ישראל שרויים על אדמתם, והכוזרי מסתפק האם גם בגלות עדיין כל מאורעותיו של עם ישראל הם בהשגחה פרטית או לא). לעומת זאת, לגבי היחיד הכוזרי קובע 'כי הדבר האלהי חל על אדם במידת התכוננותו, אם היתה מועטת - מעט, אם היתה רבה - הרבה' (ב, כד), וממילא די ברור שגם ההשגחה הפרטית עליו משתנה בהתאם לכך בדומה לדעת הרמב"ם.

היכן בדיוק כתב הכוזרי את המשפט המודגש? (עדיף לי במהדורת שורץ)

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 6:24 pm
על ידי יקנה
חד ברנש כתב:
יקנה כתב:
חד ברנש כתב:שאלה נוספת:
5. חלוקת המצוי בעולם הארצי לשני מינים: "כי כשתבחן פעולות אלה הכחות תמצאם שני מינים: מהוות כל מה שיתהווה, ושמירת מין המתהווה".
- מי כתב רעיון כזה?

מו"נ ח"ב פ"י [באמצע].

תודה רבה. תבורך בכל הברכות!
ועיינתי שם (במהדורת הרב קאפח), וראיתי גם את הפיסקא הבאה:
נמצאו אלה.jpg

האם אין מדובר כאן על חלוקת דומם-צומח-חי-מדבר שכאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 076#p20076 הביאוה רק מ'ספר הכוזרי'?

לא, מדבר שם מארבע היסודות ארמ"ע שמוזכר הרבה בספרו [וכן בספר המדע הל' יסוה"ת ג-ד].

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 6:26 pm
על ידי ארי שבחבורה
חד ברנש כתב:
ארי שבחבורה כתב:
הוגה ומעיין כתב:רבי יהודה הלוי הוא המקור הקדום לסגולת ישראל בהשגחה בשל "העניין האלוהי" הדבק בהם.

כל דברי הכוזרי בנושא זה מתייחסים לכלל ולא לפרט. 'הענין האלהי' או 'הדבר האלהי' (בתרגום שוורץ) דבק בעם ישראל ועל כן כל מה שקורה לעם ישראל הוא בהשגחה פרטית (וגם זה רק כאשר עם ישראל שרויים על אדמתם, והכוזרי מסתפק האם גם בגלות עדיין כל מאורעותיו של עם ישראל הם בהשגחה פרטית או לא). לעומת זאת, לגבי היחיד הכוזרי קובע 'כי הדבר האלהי חל על אדם במידת התכוננותו, אם היתה מועטת - מעט, אם היתה רבה - הרבה' (ב, כד), וממילא די ברור שגם ההשגחה הפרטית עליו משתנה בהתאם לכך בדומה לדעת הרמב"ם.

היכן בדיוק כתב הכוזרי את המשפט המודגש? (עדיף לי במהדורת שורץ)

א, קט.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ד' פברואר 07, 2018 6:28 pm
על ידי חד ברנש
תודה רבה לכם, הרבנים יקנה וארי שבחבורה!!

בנוגע לשיטת הרמב"ם, שההשגחה היא לפי רמתו הרוחנית, וממילא אין לכלל ישראל השגחה מיוחדת,
מצאתי כעת שחכם בשם ר' קלונימוס כותב (קבץ על יד, יד, עמ' 362) כך:
משרת משה.jpg
משרת משה.jpg (227.72 KiB) נצפה 9377 פעמים

ואם הבנתי נכונה, הרי שלהסברו, גם לרמב"ם יש השגחה פרטית מיוחדת על ישראל "לפי שההמוני הריק באומתנו אי אפשר שלא יתעסק בקצת מצות מתרי"ג מצות".
האם הבנתי נכונה את דבריו? (וזה לא משנה אם באמת אין זו דעת הרמב"ם)

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ה' פברואר 08, 2018 2:25 pm
על ידי חד ברנש
מחברנו הנזכר מחלק את הבריאה לארבעה:
העולם הארצי, "החומר הראשון שמורכב מד' יסודות", "גלגל המקיף", "מים העליונים, היא החכמה העליונה".
האם חלוקה זו ידועה?
כל עזרה תתקבל בברכה מרובה!

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ה' פברואר 08, 2018 2:53 pm
על ידי איש פלוני
למען הבנת כל אלו הענינים המנחים והמושגים בדרך הקדמונים כדאי לעיין בספר עמודי המחשבה הישראלית (קיים באוצר) חלק ג' פרק שלישי (מעמ' 38 והלאה).
רוב אלו המונחים לקוחים מדברי אריסטו ולכן כדאי להבינם משם, אמנם כל אחד מהמחברים ניתב את הדברים לכיוון שונה (בעיקר מחמת צורך להתאמה לדעת התורה) ולכן צריך לעיין בכל ענין לגופו.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ה' פברואר 08, 2018 3:10 pm
על ידי חד ברנש
עצתך נכונה, אך מסופקני אם שווה לי להשקיע וללמוד דבר חדש לי רק בשביל כמה שאלות ספיציפיות.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ה' פברואר 08, 2018 9:21 pm
על ידי חד ברנש
הפילוסופים חילקו את החכמות לשלושה: לימודית, טבעית, אלוקית.
היכן נכתב, בשפה ברורה ופשוטה, שהחכמה הטבעית היא יותר גבוהה וחשובה מהחכמה הלימודית?

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ה' פברואר 08, 2018 11:23 pm
על ידי ארי שבחבורה
חד ברנש כתב:הפילוסופים חילקו את החכמות לשלושה: לימודית, טבעית, אלוקית.
היכן נכתב, בשפה ברורה ופשוטה, שהחכמה הטבעית היא יותר גבוהה וחשובה מהחכמה הלימודית?

ראה בתחילת הקדמת רבנו בחיי לחובות הלבבות.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ו' פברואר 09, 2018 12:28 am
על ידי מרחביה
חד ברנש כתב:הפילוסופים חילקו את החכמות לשלושה: לימודית, טבעית, אלוקית.
היכן נכתב, בשפה ברורה ופשוטה, שהחכמה הטבעית היא יותר גבוהה וחשובה מהחכמה הלימודית?

מוה"נ א לד כתב:אי אפשר אם כן בהכרח, למי שירצה השלמות האנושי, מבלתי התלמד תחלה במלאכת ההגיון ואחר כן בלימודיות על הסדר, ואחר כן בטבעיות, ואחר כן באלהיות.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: א' פברואר 11, 2018 11:08 am
על ידי חד ברנש
ייש"כ גדול לשניכם. תבורכו!!

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 2:21 pm
על ידי חד ברנש
האם הפסוק (משלי כה יא): "תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו", נקשר באופן מובהק לחכמת הטבע? (שהרי כאמור בהודעות קודמות, יש שלוש חכמות).
ראיתי את דברי המורה בפתיחתו, שהזכיר את הפסוק והסבירו וכו', אך לצערי לא הבנתי את הדברים ואת ההקשר כולו.
תודה רבה!

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 4:54 pm
על ידי חד ברנש
שאלה נוספת, ברשותכם:
(וכנראה זו השאלה האחרונה, כי אני מסיים את ההדרת הקטע הפילוסופי)
כבר ידענו שסדר הפילוסופיה העיונית היא כזו (מהנמוכה לגבוהה): לימודית, טבעית ואלוהית.
ההשגה הגבוהה ביותר היא החכמה האלוהית.
אבל מה נמצא במקום הנמוך מהחכמה הלימודית? האם קיום המצוות (בלא להבין את עומקן, כנראה) עומד מתחת ולפני החכמה הלימודית?
ואם אכן, זו דעת הפילוסופים, אנא מכם הביאו לפני את המקורות (מו"נ או ספרים אחרים).

אני שואל את הדברים כי בחיבור הנזכר הוא מסביר מדוע נמנו ארבעת המינים בסדר הזה: אתרוג, לולב, הדס וערבות. והוא מסביר שזה בסדר היורד של החכמות:
לב הלולב = חכמת האלהות
עלי הלולב = חכמת הטבע
ההדסים = החכמה הלימודית
וערבות = קיום המצוות.
(דבריו על האתרוג אינם נוגעים לענייננו).
הוא לא כותב ממש בלשון זו, אך כן משמעות דבריו.

תודה מרובה לכל עזרה בנידון!

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 5:59 pm
על ידי מרחביה
במשל הארמון שבמו"נ ג נא הרמב"ם כתב:והרוצים לבא אל בית המלך ולהכנס אצלו אלא שלא ראו בית המלך כלל, הם המון אנשי התורה רצה לומר עמי הארץ העוסקים במצות... ודע בני שאתה כל עוד שתתעסק בחכמות הלמודיות ובמלאכת ההגיון, אתה מכת המתהלכים סביב הבית לבקש השער

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 6:04 pm
על ידי יקנה
חד ברנש כתב:שאלה נוספת, ברשותכם:
(וכנראה זו השאלה האחרונה, כי אני מסיים את ההדרת הקטע הפילוסופי)
כבר ידענו שסדר הפילוסופיה העיונית היא כזו (מהנמוכה לגבוהה): לימודית, טבעית ואלוהית.
ההשגה הגבוהה ביותר היא החכמה האלוהית.
אבל מה נמצא במקום הנמוך מהחכמה הלימודית? האם קיום המצוות (בלא להבין את עומקן, כנראה) עומד מתחת ולפני החכמה הלימודית?
ואם אכן, זו דעת הפילוסופים, אנא מכם הביאו לפני את המקורות (מו"נ או ספרים אחרים).

אני שואל את הדברים כי בחיבור הנזכר הוא מסביר מדוע נמנו ארבעת המינים בסדר הזה: אתרוג, לולב, הדס וערבות. והוא מסביר שזה בסדר היורד של החכמות:
לב הלולב = חכמת האלהות
עלי הלולב = חכמת הטבע
ההדסים = החכמה הלימודית
וערבות = קיום המצוות.
(דבריו על האתרוג אינם נוגעים לענייננו).
הוא לא כותב ממש בלשון זו, אך כן משמעות דבריו.

תודה מרובה לכל עזרה בנידון!

בתרגום שוורץ מתרגם קטע הנ"ל (א לג) כדלהלן:
מכאן שבהכרח אין מנוס למבקש את השלמות האנושית מלהתאמן תחילה במקצוע ההגיון, אחר כך במתימטיקה - לפי הסדר - אחר כך במדע הטבע, ולאחר זאת במטפיסקה.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 6:16 pm
על ידי מרחביה
חד ברנש כתב:האם הפסוק (משלי כה יא): "תַּפּוּחֵי זָהָב בְּמַשְׂכִּיּוֹת כָּסֶף דָּבָר דָּבֻר עַל אָפְנָיו", נקשר באופן מובהק לחכמת הטבע? (שהרי כאמור בהודעות קודמות, יש שלוש חכמות).
ראיתי את דברי המורה בפתיחתו, שהזכיר את הפסוק והסבירו וכו', אך לצערי לא הבנתי את הדברים ואת ההקשר כולו.
תודה רבה!

אם אתה מחפש דווקא התייחסות לפסוק, איני מכיר. אבל אם שאלתך היא אם אופן ההסתרה באמצעות משלים, שביחס אליו מביא הרמב"ם את הפסוק בפתיחה, נוהג גם בחכמת הטבע, כלך לך אצל פרק יז בח"א שם:
לא תחשוב כי החכמה האלהית לבד היא הנמנעת מן ההמון, אבל רוב חכמת הטבע. וכבר נכפל לך אמרנו ולא במעשה בראשית בשנים. ואין זה אצל בעלי תורה לבד, אבל גם אצל הפילוסופים, וחכמי האומות מקדם היו מסתירין הדברים בהתחלות ומדברים בהם בחידות.

Re: עניינים פילוסופיים

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 7:08 pm
על ידי חד ברנש
רבינו מרחביה, יישר כוח גדול, כפול שניים!