מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו חלק "הרמז" שבתורה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מדבר קדש
הודעות: 186
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 9:13 am

מהו חלק "הרמז" שבתורה?

הודעהעל ידי מדבר קדש » ה' פברואר 15, 2018 11:33 pm

שלום וברכה,

מורגל אני מימים ימימה כי חלק הרמז שבתורה (מתוך פרד"ס התורה) היינו גימטריות וחישובים שונים וכד'. השבוע למדתי בשל"ה הקדוש, בחלק הבתים, ונוכחתי לראות כי הוא מפרש בפשטות שהרמז היינו רמזי המקראות הבאים בתלמוד לשם לימוד הלכות ופירושים. כמו מילים ואותיות יתירות המלמדות הלכות בתורה שבע"פ. תמהתי ושמחתי מעצם החידוש. והנה כיום שמעתי שיעור מפי ת"ח אחד שהזכיר בשם הזוה"ק (אינני יודע היכן) כי פרד"ס היינו פשט-ראיה-דרש-סוד, והיינו כשל"ה!

האם רק לי הדבר מתחדש, האם מי מהקוראים יוכל להעשיר אותי במקורות נוספים ובהסברים מעניינים?

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: מהו חלק "הרמז" שבתורה?

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ה' פברואר 15, 2018 11:39 pm

מדבר קדש כתב:שלום וברכה,

מורגל אני מימים ימימה כי חלק הרמז שבתורה (מתוך פרד"ס התורה) היינו גימטריות וחישובים שונים וכד'. השבוע למדתי בשל"ה הקדוש, בחלק הבתים, ונוכחתי לראות כי הוא מפרש בפשטות שהרמז היינו רמזי המקראות הבאים בתלמוד לשם לימוד הלכות ופירושים. כמו מילים ואותיות יתירות המלמדות הלכות בתורה שבע"פ. תמהתי ושמחתי מעצם החידוש. והנה כיום שמעתי שיעור מפי ת"ח אחד שהזכיר בשם הזוה"ק (אינני יודע היכן) כי פרד"ס היינו פשט-ראיה-דרש-סוד, והיינו כשל"ה!

האם רק לי הדבר מתחדש, האם מי מהקוראים יוכל להעשיר אותי במקורות נוספים ובהסברים מעניינים?

הרמב"ן בהשגות לספר המצוות, שורש השני, סובר שההלכות שחז"ל ראו כרמוזות ב'פסוקים סתמיים' הינם נכנסים לכלל 'אין מקרא יוצא מידי פשוטו'.
היינו שלפי הרמב"ן ה'רמז' שהבאת בדבריך הוא ה'פשט' של הרמב"ן (דעת הרמב"ם אינה כך).

מדבר קדש
הודעות: 186
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 9:13 am

Re: מהו חלק "הרמז" שבתורה?

הודעהעל ידי מדבר קדש » ו' פברואר 16, 2018 11:18 am

ארזי הלבנון כתב:
מדבר קדש כתב:שלום וברכה,

מורגל אני מימים ימימה כי חלק הרמז שבתורה (מתוך פרד"ס התורה) היינו גימטריות וחישובים שונים וכד'. השבוע למדתי בשל"ה הקדוש, בחלק הבתים, ונוכחתי לראות כי הוא מפרש בפשטות שהרמז היינו רמזי המקראות הבאים בתלמוד לשם לימוד הלכות ופירושים. כמו מילים ואותיות יתירות המלמדות הלכות בתורה שבע"פ. תמהתי ושמחתי מעצם החידוש. והנה כיום שמעתי שיעור מפי ת"ח אחד שהזכיר בשם הזוה"ק (אינני יודע היכן) כי פרד"ס היינו פשט-ראיה-דרש-סוד, והיינו כשל"ה!

האם רק לי הדבר מתחדש, האם מי מהקוראים יוכל להעשיר אותי במקורות נוספים ובהסברים מעניינים?

הרמב"ן בהשגות לספר המצוות, שורש השני, סובר שההלכות שחז"ל ראו כרמוזות ב'פסוקים סתמיים' הינם נכנסים לכלל 'אין מקרא יוצא מידי פשוטו'.
היינו שלפי הרמב"ן ה'רמז' שהבאת בדבריך הוא ה'פשט' של הרמב"ן (דעת הרמב"ם אינה כך).

יישר כח! עד עתה סברתי שפשוט לכולם שכך הוא, אולי כ'דרש' לכל היותר.

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מהו חלק "הרמז" שבתורה?

הודעהעל ידי בן אדם » ו' פברואר 16, 2018 1:46 pm

מדבר קדש כתב:שלום וברכה,

מורגל אני מימים ימימה כי חלק הרמז שבתורה (מתוך פרד"ס התורה) היינו גימטריות וחישובים שונים וכד'. השבוע למדתי בשל"ה הקדוש, בחלק הבתים, ונוכחתי לראות כי הוא מפרש בפשטות שהרמז היינו רמזי המקראות הבאים בתלמוד לשם לימוד הלכות ופירושים. כמו מילים ואותיות יתירות המלמדות הלכות בתורה שבע"פ. תמהתי ושמחתי מעצם החידוש. והנה כיום שמעתי שיעור מפי ת"ח אחד שהזכיר בשם הזוה"ק (אינני יודע היכן) כי פרד"ס היינו פשט-ראיה-דרש-סוד, והיינו כשל"ה!

האם רק לי הדבר מתחדש, האם מי מהקוראים יוכל להעשיר אותי במקורות נוספים ובהסברים מעניינים?

ואם כן מהו חלק ה'דרש'?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 253 אורחים