בתוך הגולה כתב:ידוע בשער בת רבים פירושו של הרשב"ץ לאזהרות רבי שלמה אבן גבירול ושמו יקבנו זוהר הרקיע.
פירוש זה נדפס לראשונה בקושטא שנת ערה ושוב כו"כ פעמים ולאחרונה ע"י ר"ד אברהם. (וקצת כתבו ע"ז כאן)
אמנם באמ"ד שנת השקיפה (תצ"ה) נדפסו אזהרות רבנו יצחק אלברגלוני ואזהרות רשב"ג (עם שער ומספור דפים נפרד) שלאחרון נוסף פי' הרשב"ץ (לדברי המדפיסים הם נדפסו מחדש. מה שמרמז לכאורה על הדפסה קודמת של הפי')
והנה כל מעיין יראה שפי' זה שונה בתכלית שינוי מפי' הרשב"ץ בזה"ר הן בחסר והן ביתר. השאלה היא האם באמת מדובר בפי' נוסף של הרשב"ץ או בפי' ממחבר אחר
שהמדפיסים יחסו אותו לרשב"ץ.
...
(אגב. אני עליתי על הדברים בעקבות הפניה שמצאתי בס' קובץ שעל הרמב"ם (פ"ט הי"ב) לדברי הרשב"ץ באזהרות. ומאחר והחידוש שם גדול מנשוא ולא מצאתיו בזה"ר חיפשתי בחו"ס להבין מה מקור הדברים. כעת אני מסתפק אם אכן אי"ז מדברי הרשב"ץ האם יש טעם לצטט אותם)
בתוך הגולה כתב:...
הפניה שמצאתי בס' קובץ שעל הרמב"ם (פ"ט הי"ב) לדברי הרשב"ץ באזהרות.
...
הזדמן לי אמש רמב"ם זמנים מהד' פרנקל החדשה* ובדקתי בספר הליקוטים (הכולל כידוע את ספר הקובץ). ושם העירו שאי"ז מדברי הרשב"ץ אלא מדברי מהר"י חאגיז בספר אזהרות רשב"ץ עם פי' פתיל תכלת ונציה תי"ב
...
* בישנה איננו רק מצוין דף ל ע"ב מבלי להפנות לספר/מהד'. והדבר אכן מתאים לאזהרות אמ"ד הנז"ל
הא לך אע"פ שלא הבנתי מה צורך יש לך בזה, הלא זה נמצא כתוב גם במהדורה אליה ציינת בהודעתך הראשונה. (כאמור שתי מהדורות לרשב"ג עם קיצור רשב"ץ הופיעו באותו הזמן, זו שקישרת אליה והיא כוללת עוד אזהרות ופירושיהן, וזו המתוארת במאמר עליה כתב מהרא"צ את שכתב).בתוך הגולה כתב:הרב אי"ס! יש"כ גדול על פתירת תעלומה שהדריכה אותי מאד בזמנו.
[אתה תדע אם אותו חידוש זר, לפיו בעקירה או הנחה בלבד בשבת יש איסור תורה (לאו!) שהביא בספר קובץ הנזכ"ל בשם האזהרות לרשב"ץ נכלל באותו חיבור שעסקתי בו בזמנו...]
בתוך הגולה כתב:[אתה תדע אם אותו חידוש זר, לפיו בעקירה או הנחה בלבד בשבת יש איסור תורה (לאו!) שהביא בספר קובץ הנזכ"ל בשם האזהרות לרשב"ץ נכלל באותו חיבור שעסקתי בו בזמנו...]
בתוך הגולה כתב:אם נא יואיל כת"ר לחלות פני המחבר שיואיל להעלות דבריו לפנינו אזי תושלם השמחה.
החותם בתודה מראש למשקה ולמשקה
הצב"י
איש_ספר כתב:אגב העירני המחבר כי בשלושת כתבי היד של קיצור זהר הרקיע (שנים נסקרו במאמר ועוד שלישי עליו עמד הכותב לאחר פרסומו), מופיע חידוש מופלג זה, פרי רוחו של מהר"ש מפראטו מחבר הקיצור, בחילופי לשון, באופן שאם לא שהיה כתב יד רביעי שנעלם מאיתנו, נראה שידו של הר"ש אדהאן היתה בנוסח שבא בדפוס.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים