מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שפתי חכמים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי אליהוא » ד' אפריל 18, 2012 9:15 am

תשאל את רבך הגר"ש אוירבאך מה הוא אומר על ה'שפתי חכמים'.
השפתי חכמים לא הי' אחד מגדולי דורו, כמבואר לכל מעיין בהקדמת ספרו ובהסכמות שם.
העובדה שכמה אחרונים רחוקים מביאים אותו אינה ראי' כלל כמובן.

כמה דוגמאות [מהאשכול הנ"ל]

בפסוק "הבה את אשתי.. ואבואה אליה"
פירש רש"י שאפי' קל שבקלים אינו אומר כן
הפירוש מובן לכל מתחיל,
אך בשפתי חכמים מתעקש לפרש אותו בצורה לא הגיונית
"שאין מדרך המוסר שהשכיר יבקש בסיום עבודתו את שכרו"
וכבר עמד ע"ז בספר משכיל לדוד כאן:
"ובש"ח פירש והלא קל שבקלים וכו' שאין מדרך מוסר שיאמר השכיר תכף שהגיעו שני עבודתו הבה את שכרי ע"כ ואין זה משמעות הלשון כלל.
ולשון הרא"ם אטעיתי' ולא דק דהרב לא כתב כן אלא לאסבורי טעמא למה לא פירש"י כתרגום אנקלוס ארי אשלימו יומי פולחני ע"ש"

וראה עוד בתשו' יגל יעקב או"ח מ"ה.
ד) מה שמתמה על השפתי חכמים פ׳ אמור שם דשאר מ״מ שאינו או״א אינו מטמא להם הכהן, שהוא נגד הש״ס בנזיר (מ׳׳ח ע״ב) ושאר דוכתא, וסיים שמצוה ליישב, אין אני רואה כאן שום מצוה ליישב, רק מצוה לפרסם בשער בת רבים אשר בשפתי חכמים מצוים דברים בדוים כאלה הרבה, כנודע בשער המצוינים בהלכה, ולדוגמא אציג לו עוד אחת בפ׳ תצא בפי' לא יבוא ממזר ושם אות מ׳ לענין פצוע דכה שם דאם נשא לא יוציא, והוא שקר מוחלט נגד המפורש בברייתא יבמות(ע״ט ע׳׳ב) ובש״ע א״ע (סי׳ קע״ב ס״ג) דגם אם נשא יוציא וכבר כתבתי בגליון שכל דבריו צריכין בדיקה, וכן שמעתי עוד בילדותי שיש בדבריו טעותים לרוב.

ודי בזה לע"ע.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' פברואר 16, 2017 4:29 pm

הקפצת אשכול מעניין אף שיש עוד להוסיף בזה ואכמ"ל.

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ה' נובמבר 23, 2017 2:24 am

.
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ד' ינואר 10, 2018 6:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' נובמבר 23, 2017 9:08 am

מי הוא המחבר של שפתי חכמים על מס' מגילה????

עוסק
הודעות: 45
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 9:52 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי עוסק » ה' נובמבר 23, 2017 9:13 am

חשבתם פעם איזו זכות גדולה היתה לו להרב בעל 'שפתי חכמים' שזכה להיות מודפס צמוד לחומש ורש"י, מאות שנים, ונדפס מאות אם לא אלפי פעמים, בכל בית יהודי

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי קראקובער » ה' נובמבר 23, 2017 10:01 am

רש"י עה"פ בזעת אפיך תאכל לחם; לאחר שתטרח בו הרבה ובש"ח מסביר "לא שתאכל לחם מעורב בזיע".

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 12, 2018 6:55 am

פירוש לקט בהיר על רש"י יצא בכמה מהדורות. במהדורה הראשונה (תש"מ) השתלח המחבר בדברים חריפים נגד השפתי חכמים. עקב זאת הוא קיבל הזהרה מהמסכימים שאם לא ידפיס מהדורה חדשה בלי הלשונות יסירו את הסכמתם ואכן עשה זאת ויצאה מהדורה בשנת תשמ"ב בה השמיטו את הלשונות והוסיפו במקומם פירושים בכדי שלא יראו שורות ריקות, אך עדיין ניתן לראות פה ושם מרווחים קצרים. בשנת תשמ"ה נפטר המחבר באופן פתאומי בגיל צעיר יחסית. בשנת תשמ"ח יצאה מהדורה נוספת שבה השמיטו והוסיפו דברים נוספים, אך עשו עבודה רשלנית ויש שורות שלימות ריקות. בשנת תשנ"ו הדפיסו מהדורה חדשה בה הכל סודר מחדש.
מצ"ב קובץ עם דף השער של שלשת המהדורות הראשונות ולאחר כל שער צילום של אותו עמוד שבו ניתן לראות את השינויים.
קבצים מצורפים
חומש לקט בהיר.pdf
(2.19 MiB) הורד 305 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב א' מרץ 26, 2023 7:05 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 12, 2018 7:31 am

מי המה המסכימים על המהדורא הראשונה?
לא זכור לי שהיה לו איזה הסכמות או שהזהירו אותו על חזרה מהסכמות,
הסיבה שהשמיט את הלשונות החריפים, פשוט כי התחרט על צאתו בכותבת הגסה נגד מחבר פירוש מקובל ומפורסם שנתקבל בקרב ישראל
המחבר 'לקט בהיר' היה נהג אוטובוס במוסדות סאטמאר, ובדרכו להוביל הילדים לחדר, היה רגיל להתפלפל עם מלמדי תשב"ר שנסעו עמו באוטובוס, בפירוש דברי רש"י או אוה"ח הק', ודין גרמא וכמעט שאירע אסון בנהיגה.....

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 12, 2018 7:50 am

בקובץ המצורף של פתיחת המהדורה השלישית ניתן לראות בנוסף להסכמות את התנצלות המחבר.
מה שאתה כותב שהיה רגיל להתפלפל עם מלמדי תשב"ר בשעת הנהיגה איני יודע, אך צ"ע האם זה לכבודו לומר עליו שהיה נהג אוטובוס... שכן נראה מספרו שהיה ת"ח והרבה מחשיבים את פירושו על רש"י כאחד הטובים ביותר, ואף השגותיו על הש"ח נכונות בעיקרם.
קבצים מצורפים
פרשנדתא - לקט בהיר.pdf
(1.07 MiB) הורד 266 פעמים
הסכמות והתנצלות.pdf
(164.97 KiB) הורד 224 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' ספטמבר 13, 2018 4:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5795
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 12, 2018 3:50 pm

נכון שצריך לדבר בכבוד, אבל מותר שלכל אחד יהיה עיניים לבד.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' ספטמבר 12, 2018 4:02 pm

ובוודאי שנחות הוא בדרגתו הרוחנית, אם עבד לפרנסתו

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 12, 2018 4:45 pm

זאב ערבות כתב:לידיעתך, הדברים ידועים לי ממקור ראשון מת"ח כבן שבעים הגר בוויליאמסבורג והכיר אותו אישית. תעיין בקבצים המצורפים ויאורו עיניך. הזהירו ועוד איך הזהירו, תשאל את הזקנים של וויליאמסבורג או את אלו ששמעו ממנו את השיעורים שנתן ברש"י באחד מבתי המדרש שם ויאמרו לך. הדבר ידוע וברור כשמש ויתכן שרוצים להעלים זאת כעת מפני כבוד המחבר. בקובץ המצורף של פתיחת המהדורה השלישית ניתן לראות בנוסף להסכמות את התנצלות המחבר.
מה שאתה כותב שהיה רגיל להתפלפל עם מלמדי תשב"ר בשעת הנהיגה איני יודע, אך צ"ע האם זה לכבודו לומר עליו שהיה נהג אוטובוס... שכן נראה מספרו שהיה ת"ח והרבה מחשיבים את פירושו על רש"י כאחד הטובים ביותר, ואף השגותיו על הש"ח נכונות בעיקרם.

לא גיליתי את אמעריקא,
הוא היה נהג אוטובוס שנים רבות, ואולי אפילו רוב שנותיו, דבר ידוע ומפורסם כאן בעירינו, ורוב התלמידים והמלמדים עדיין זוכרים אותו היטב
ואם גם היה תלמיד חכם, אדרבא זאת מחייב אותנו יותר, כמאמרם ז"ל הלל מחייב את העניים
מלבד זאת, הרי השפתי חכמים בעצמו היה עוסק לפרנסתו בהיותו מדפיס בפראג...

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 12, 2018 4:57 pm

לייטנר כתב:ובוודאי שנחות הוא בדרגתו הרוחנית, אם עבד לפרנסתו

נהניתי מתגובתך. גם מחבר הש"ח, ר' שבתי בס עבד לפרנסתו בתור מדפיס.
מצורף קובץ מהספר בשולי גליוני מאת רב משה לייטר להוריות י ע"א שם מביא את רשימת כל התנאים והאמוראים שעסקו במלאכה לפרנסתם.
קבצים מצורפים
בשולי גליוני - בעלי מלאכה בגמרא.pdf
(3.05 MiB) הורד 204 פעמים

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי קראקובער » ד' ספטמבר 12, 2018 5:12 pm

זאב ערבות כתב:פירוש לקט בהיר על רש"י יצא בכמה מהדורות. במהדורה הראשונה (תש"מ) השתלח המחבר בדברים חריפים נגד השפתי חכמים. עקב זאת הוא קיבל הזהרה מהמסכימים שאם לא ידפיס מהדורה חדשה בלי הלשונות יסירו את הסכמתם ואכן עשה זאת ויצאה מהדורה בשנת תשמ"ב בה השמיטו את הלשונות והוסיפו במקומם פירושים בכדי שלא יראו שורות ריקות, אך עדיין ניתן לראות פה ושם מרווחים קצרים. בשנת תשמ"ה נפטר המחבר באופן פתאומי ובשנת תשמ"ח יצאה מהדורה נוספת שבה השמיטו והוסיפו דברים נוספים, אך כאן עשו עבודה רשלנית ויש שורות שלימות ריקות. בשנת תשנ"ו הדפיסו מהדורה חדשה בה הכל סודר מחדש.
מצ"ב קובץ עם דף השער של שלשת המהדורות הראשונות ולאחר כל שער צילום של אותו עמוד שבו ניתן לראות את השינויים.

נזכרתי בספר של אהרן מרכוס שהשמיטו הקטעים המעניינים/בעייתיים ועשו לנו חיים קלים בזה שהשאירו מרווחים קצרים ואפשר להשוות בקלות ולראות כל 'הפנינים'.
נערך לאחרונה על ידי קראקובער ב ד' ספטמבר 12, 2018 5:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' ספטמבר 12, 2018 5:12 pm

אראל כתב:
זאב ערבות כתב:לידיעתך, הדברים ידועים לי ממקור ראשון מת"ח כבן שבעים הגר בוויליאמסבורג והכיר אותו אישית. תעיין בקבצים המצורפים ויאורו עיניך. הזהירו ועוד איך הזהירו, תשאל את הזקנים של וויליאמסבורג או את אלו ששמעו ממנו את השיעורים שנתן ברש"י באחד מבתי המדרש שם ויאמרו לך. הדבר ידוע וברור כשמש ויתכן שרוצים להעלים זאת כעת מפני כבוד המחבר. בקובץ המצורף של פתיחת המהדורה השלישית ניתן לראות בנוסף להסכמות את התנצלות המחבר.
מה שאתה כותב שהיה רגיל להתפלפל עם מלמדי תשב"ר בשעת הנהיגה איני יודע, אך צ"ע האם זה לכבודו לומר עליו שהיה נהג אוטובוס... שכן נראה מספרו שהיה ת"ח והרבה מחשיבים את פירושו על רש"י כאחד הטובים ביותר, ואף השגותיו על הש"ח נכונות בעיקרם.

לא גיליתי את אמעריקא,
הוא היה נהג אוטובוס שנים רבות, ואולי אפילו רוב שנותיו, דבר ידוע ומפורסם כאן בעירינו, ורוב התלמידים והמלמדים עדיין זוכרים אותו היטב
ואם גם היה תלמיד חכם, אדרבא זאת מחייב אותנו יותר, כמאמרם ז"ל הלל מחייב את העניים
מלבד זאת, הרי השפתי חכמים בעצמו היה עוסק לפרנסתו בהיותו מדפיס בפראג...

כאשר כותבים באידיש כותבים "אמעריקא", אך בעברית כותבים "אמריקה".
נכון שמחבר לקט בהיר היה נהג אוטובוס להסעת ילדים, אך מדוע צריך לומר זאת ולחזור ולומר ואף להדגיש את הדבר? ב"ה פעם היו בעלי בתים שידעו ללמוד. אם הייתי אומר שהאדמו"ר שלך היה סוחר נדל"ן היית עובר על כך בשתיקה? בוודאי שלא, אלא היית מכה בי בכל כוחך ואומר שזה בזיון התורה. הידיעה שהיה נהג אוטובוס לא מעלה ולא מורידה מחשיבות הספר.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ה' ספטמבר 13, 2018 4:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 12, 2018 5:20 pm

מצידי אתה יכול לומר שהברך היה סוחר נדל"ן
מה החסרון?
איני רואה שום חסרון בכך במה שרבי ישעי' ווייס היה נהג אוטובס
אבי מורי שליט"א היה נוסע עם רבי ישעי' באוטובוס בכל יום, בהיותו עוסק לפרנסתו עד היום הזה ב"ה לאויש"ט מלמד תינוקות לעדרי צאן קדשים, וזכה ליסע עם האוטובוס של הגה"צ רבי ישעיה שהיה מנהיג ישראל אמיתי וכפשוטו, הנהיג בכל יום ויום עדרי צאן קדשים לתלמוד תורה, וכמבואר בגמרא שזה הוא זכות גדול ונורא, עד כדי כך שהנשים זוכים בגלל כן לברכת 'למען ירבו ימיכם על האדמה וגו'', בעבור דאמטויי בנייהו לבי כנישתא

והאיך כותבים 'אמעריקא', אני מבטיחך, אי"ה כאשר יעלה לפני שאלה אודות כתיבת גט, אולי אכניס עצמי בעובי הקורה לברר הדק הטב האיך כותבים 'אמעריקא' או 'אמריקה', כרגע אין זה משנה אצלי כלום, כל עוד שמובן היטב הכוונה לחבל הארץ המערבי שנתגלה על ידי קולומבוס מלפני חמש מאות שנה, ובשעתו זה היה גילוי עצום ונורא, אבל מה שרבי ישעי' ווייס היה מנהיג אוטובוס, כמדומני שאין בזה משום גילוי או לשון הרע, שהרי הוא עובדא ידוע ומפורסם
אקוה שביארתי עצמי באר היטב, ואם עדיין יש למעלת כבודו איזה קושי בהבנה, אולי אנסה כפי מסת הפנאי שבידי לבאר לך כיד ה' הטובה

לבי במערב
הודעות: 9205
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 05, 2018 4:13 pm

הא לחמא עניא כתב:מי הוא המחבר של שפתי חכמים על מס' מגילה????

ראה כאן.

איש פלוני
הודעות: 757
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי איש פלוני » ש' דצמבר 08, 2018 10:18 pm

הראני מו"ר הגר"ש פישר שליט"א שהק' בשפ"ח (בראשית ח' כ"ב) היאך ידע נח חשבון השעות והימים כיון דהשמש לא זזה כל ימי המבול, ותי' שהיה לו שעון שמש... [כלי שיעור שקורין זונן זייגר]

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' דצמבר 09, 2018 8:31 pm

איש פלוני כתב:הראני מו"ר הגר"ש פישר שליט"א שהק' בשפ"ח (בראשית ח' כ"ב) היאך ידע נח חשבון השעות והימים כיון דהשמש לא זזה כל ימי המבול, ותי' שהיה לו שעון שמש... [כלי שיעור שקורין זונן זייגר]

יפה...
באמת לא מתאים לו טעות כזו.
[כנראה שחשב שמדובר באורלוגין המופעל בכח השמש, והקדים את האנרגיה הסולרית בדורות...].

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' דצמבר 09, 2018 8:48 pm

איש פלוני כתב:הראני מו"ר הגר"ש פישר שליט"א שהק' בשפ"ח (בראשית ח' כ"ב) היאך ידע נח חשבון השעות והימים כיון דהשמש לא זזה כל ימי המבול, ותי' שהיה לו שעון שמש... [כלי שיעור שקורין זונן זייגר]

ומקורו מנחת יהודה
מעיין כתב:ובזכרוני, שראיתי באיזה ספר, שהרבה מן הטענות שהקשו על השפתי חכמים, לא ממנו יצאו אלא מספר 'מנחת יהודה' נדפס לראשונה בלובלין שסט.
קבצים מצורפים
מנחת יהודה.pdf
(202.97 KiB) הורד 227 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' דצמבר 10, 2018 5:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 09, 2018 10:12 pm

העיר ע"ז גם רח"א ממונקאטש בחיים ושלום, ובמנח"א ד, מב (הועתק שם בהערה).

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי חיימשה » ב' דצמבר 10, 2018 4:12 pm

זאב ערבות כתב:
אראל כתב:
זאב ערבות כתב:לידיעתך, הדברים ידועים לי ממקור ראשון מת"ח כבן שבעים הגר בוויליאמסבורג והכיר אותו אישית. תעיין בקבצים המצורפים ויאורו עיניך. הזהירו ועוד איך הזהירו, תשאל את הזקנים של וויליאמסבורג או את אלו ששמעו ממנו את השיעורים שנתן ברש"י באחד מבתי המדרש שם ויאמרו לך. הדבר ידוע וברור כשמש ויתכן שרוצים להעלים זאת כעת מפני כבוד המחבר. בקובץ המצורף של פתיחת המהדורה השלישית ניתן לראות בנוסף להסכמות את התנצלות המחבר.
מה שאתה כותב שהיה רגיל להתפלפל עם מלמדי תשב"ר בשעת הנהיגה איני יודע, אך צ"ע האם זה לכבודו לומר עליו שהיה נהג אוטובוס... שכן נראה מספרו שהיה ת"ח והרבה מחשיבים את פירושו על רש"י כאחד הטובים ביותר, ואף השגותיו על הש"ח נכונות בעיקרם.

לא גיליתי את אמעריקא,
הוא היה נהג אוטובוס שנים רבות, ואולי אפילו רוב שנותיו, דבר ידוע ומפורסם כאן בעירינו, ורוב התלמידים והמלמדים עדיין זוכרים אותו היטב
ואם גם היה תלמיד חכם, אדרבא זאת מחייב אותנו יותר, כמאמרם ז"ל הלל מחייב את העניים
מלבד זאת, הרי השפתי חכמים בעצמו היה עוסק לפרנסתו בהיותו מדפיס בפראג...

כאשר כותבים באידיש כותבים "אמעריקא", אך בעברית כותבים "אמריקה".
נכון שמחבר לקט בהיר היה נהג אוטובוס להסעת ילדים, אך מדוע צריך לומר זאת ולחזור ולומר ואף להדגיש את הדבר? ב"ה פעם היו בעלי בתים שידעו ללמוד. אם הייתי אומר שהאדמו"ר שלך היה סוחר נדל"ן היית עובר על כך בשתיקה? בוודאי שלא, אלא היית מכה בי בכל כוחך ואומר שזה בזיון התורה. הידיעה שהיה נהג אוטובוס לא מעלה ולא מורידה מחשיבות הספר.
לענ''ד, אם היה מדובר במח''ס מן השורה, אינו מן העניין להדגיש את עיסוקו.
אך כאשר אדם מרשה לעצמו לכתוב לשונות חריפים מאד, [אינו לפני אך ראיתים לפני שנים רבות וזכור לי שהוא התייחס אל הש''ח כאילו היה העוזר שלו באוטובוס] על מחבר שהחת''ס מצטט אותו, ואפי' בעל מנח''א שהיה מבקר ידוע מנסה לתרצו בדוחק, בהחלט יש בנותן טעם שנדע את מעמדו, אם היה אחד ממרביצי התורה בירשולים או ב''ב, או שמלאכתו קבע ותורתו עראי.
יש לציין שגם האדמו''ר בעל ברך משה הסתייג מהעזתו להדפיס את חידושיו בצמוד לחומש. [מה שנשמע לא רלוונטי בימינו...]

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 10, 2018 5:45 pm

חיימשה כתב:
זאב ערבות כתב:
אראל כתב:
זאב ערבות כתב:לידיעתך, הדברים ידועים לי ממקור ראשון מת"ח כבן שבעים הגר בוויליאמסבורג והכיר אותו אישית. תעיין בקבצים המצורפים ויאורו עיניך. הזהירו ועוד איך הזהירו, תשאל את הזקנים של וויליאמסבורג או את אלו ששמעו ממנו את השיעורים שנתן ברש"י באחד מבתי המדרש שם ויאמרו לך. הדבר ידוע וברור כשמש ויתכן שרוצים להעלים זאת כעת מפני כבוד המחבר. בקובץ המצורף של פתיחת המהדורה השלישית ניתן לראות בנוסף להסכמות את התנצלות המחבר.
מה שאתה כותב שהיה רגיל להתפלפל עם מלמדי תשב"ר בשעת הנהיגה איני יודע, אך צ"ע האם זה לכבודו לומר עליו שהיה נהג אוטובוס... שכן נראה מספרו שהיה ת"ח והרבה מחשיבים את פירושו על רש"י כאחד הטובים ביותר, ואף השגותיו על הש"ח נכונות בעיקרם.

לא גיליתי את אמעריקא,
הוא היה נהג אוטובוס שנים רבות, ואולי אפילו רוב שנותיו, דבר ידוע ומפורסם כאן בעירינו, ורוב התלמידים והמלמדים עדיין זוכרים אותו היטב
ואם גם היה תלמיד חכם, אדרבא זאת מחייב אותנו יותר, כמאמרם ז"ל הלל מחייב את העניים
מלבד זאת, הרי השפתי חכמים בעצמו היה עוסק לפרנסתו בהיותו מדפיס בפראג...

כאשר כותבים באידיש כותבים "אמעריקא", אך בעברית כותבים "אמריקה".
נכון שמחבר לקט בהיר היה נהג אוטובוס להסעת ילדים, אך מדוע צריך לומר זאת ולחזור ולומר ואף להדגיש את הדבר? ב"ה פעם היו בעלי בתים שידעו ללמוד. אם הייתי אומר שהאדמו"ר שלך היה סוחר נדל"ן היית עובר על כך בשתיקה? בוודאי שלא, אלא היית מכה בי בכל כוחך ואומר שזה בזיון התורה. הידיעה שהיה נהג אוטובוס לא מעלה ולא מורידה מחשיבות הספר.
לענ''ד, אם היה מדובר במח''ס מן השורה, אינו מן העניין להדגיש את עיסוקו.
אך כאשר אדם מרשה לעצמו לכתוב לשונות חריפים מאד, [אינו לפני אך ראיתים לפני שנים רבות וזכור לי שהוא התייחס אל הש''ח כאילו היה העוזר שלו באוטובוס] על מחבר שהחת''ס מצטט אותו, ואפי' בעל מנח''א שהיה מבקר ידוע מנסה לתרצו בדוחק, בהחלט יש בנותן טעם שנדע את מעמדו, אם היה אחד ממרביצי התורה בירשולים או ב''ב, או שמלאכתו קבע ותורתו עראי.
יש לציין שגם האדמו''ר בעל ברך משה הסתייג מהעזתו להדפיס את חידושיו בצמוד לחומש. [מה שנשמע לא רלוונטי בימינו...]

מהי הגדרתך ל"ספר מן השורה"? האם יש איזה כללים בדבר? יש ת"ח שהוגים בתורתם יומם ולילה אך ספריהם אינם מוצלחים מכל סיבה שלא תהיה ולא קבלו תפוצה או תהודה (איני מדבר פה על הצלחה מסחרית), לעומת זאת יש ספרים שנתחברו במשך הדורות ע"י מה שנראה לכאורה אנשים פשוטים וסוחרים למיניהם וספריהם התקבלו כספרי יסוד ומרבים לציין זאת בתור תורה וגדולה במקום אחד ושזכו לשני שולחנות (בלי להביא דוגמאות).
האם בגלל שהחת"ס מצטט ספר מסויים זה מיד מוריד מהספר ביקורת? יכול להיות שאותו קטע שהחת"ס מביא הוא טוב אך לא מוכיח על כל הספר. יש ספרים בעייתיים שמתפלספים אם הם טובים או לא לפי מי שמצטט אותם, לדוגמא שו"ת בשמים ראש, חמדת הימים ועוד. בקשר ללשונות החריפים שמשתמש נגד הש"ח אכן כבר ידוע כפי שציינתי שקיבל על זה ביקורת חריפה (ויש אומרים שפטירתו בלא עת היתה בגלל הקפדת הש"ח אך אין לי עסק בנסתרות).
במחשבה שניה, אולי כן מן הראוי לציין שהיה נהג אוטובוס שכן זה לימוד שאפילו נהג אוטובוס יכול לכתוב חיבור תורני כפי שקהתי כתב את פירושו למשנה ובגלל כמה ציטוטים לא מאנ"ש לא ראוי לפסול את כל הספר. במהדורה החדשה של לקט בהיר אין זכר לכל הלשונות האלו, ולגוף הפירוש עצמו, הרבה אומרים שאם נתעלם מהקטעים של הש"ח, זה אחד הפירושים הטובים על רש"י.
הנה לפניכם מה שהוא מצטט בהקדמת הספר (ועוד בהרבה ספרים ציינו לבעיות בש"ח).
קבצים מצורפים
הקדמת לקט בהיר.jpg
הקדמת לקט בהיר.jpg (43.05 KiB) נצפה 8746 פעמים

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' דצמבר 10, 2018 6:46 pm

בסדר הדורות חלק ב ערך ר' אבינא מחמרא דנהר פניא, מביא את מה שכתוב בספר יוחסין, ואת מה שכתוב בשפתי ישינים [לבעל שפ"ח], ואח"כ כתב שאינו יודע איך "פה קדוש יאמר דבר זה"!
לא ברור לי על מי משניהם כיוון בכותבו 'פה קדוש'.
[בעל סדר הדורות משתמש במקומות אחרים בביטוי 'פה קדוש' על רש"י, בעל צדה לדרך (ר' מנחם בן-זרח), בעל יפה תואר ובעל ברית שלום.]

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי חיימשה » ב' דצמבר 10, 2018 6:52 pm

שום ספר אינו חסין מביקורת, אך ספר שהחת''ס מצטט אותו נחשב אוטומטית לספר שנתקבל בכלל ישראל, מבחינתנו הוא אחד האחרונים, ולא יכול לבוא אי מי בן דורנו ו'לטפל' בו כאילו היה אחד הריקים.
ובמקרה שהוא משתשמש בלקסיקון של נהג אוטובוס, ראוי שנדע את הרקע.
ובמפורש לגבי חמדת ימים ודומיו, נושא מרכזי הוא מי המצטטים ממנו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 10, 2018 7:07 pm

קאצ'קלה כתב:בסדר הדורות חלק ב ערך ר' אבינא מחמרא דנהר פניא, מביא את מה שכתוב בספר יוחסין, ואת מה שכתוב בשפתי ישינים [לבעל שפ"ח], ואח"כ כתב שאינו יודע איך "פה קדוש יאמר דבר זה"!
לא ברור לי על מי משניהם כיוון בכותבו 'פה קדוש'.

לכאו' הבאת השפת"י היא אגבית ומוסגרת, ועיקר דברי סה"ד מתייחסים ליוחסין. [לכל היותר יש להסתפק אולי 'פה קדוש' מוסב על כל אחד משניהם, וג"ז לנ"ל].
אגב, האם בעל שפת"י 'הבין כן' (כל' סה"ד כאן, ובעוד), או שרק העתיק השמות מהיוחסין (כ"נ מפשטות לשונו בריש שער בת רבים).

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 10, 2018 7:19 pm

בקרו טלה כתב:ומקורו מנחת יהודה.
מעיין כתב:ובזכרוני, שראיתי באיזה ספר, שהרבה מן הטענות שהקשו על השפתי חכמים, לא ממנו יצאו אלא מספר 'מנחת יהודה' נדפס לראשונה בלובלין שסט.

יש להדגיש שהשפ"ח כותב במפורש בהקדמתו: "סתמא כפירושו, וזהו העתקתי מספר מנחת יהודה, וקצור מזרחי שנדפס אצל החומש. ומה שהעתקתי מספרים אחרים כתבתי כל אחד משמו".
כך שכל דבר המובא בסתם בשפ"ח יש לחפשו ראשונה בא' משני ספרים אלו.

גם שתי הדוגמאות שהביא הלקט בהיר בהקדמתו, שאין כהן מטמא למת מצוה שאינו אביו ואמו, ושפצוע דכא אם נשא לא יוציא, הן העתקה מס' מנחת יהודה (כולל הלשון 'כך מצאתי בדוגמא הא'). וכן מה שהובא לעיל שבבהמה עולה קודמת לחטאת, לקוח מהמנח"י. (אבל הנז"ל על ותהלך אש ארצה, הוא כנראה מדיליה). כך שיש להעביר הרבה מהטענות והדיונים מהמדפיס ר' שבתי בס אל "הגאון המופלא ר' יהודה לייב (איילינבורג) ר"מ ואב"ד דק"ק בריסק דליטא" (משער הספר)/ "הגאון הגדול המופלא נר ישראל עמוד הימני פטיש החזק" (ממצבתו).
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ב' דצמבר 10, 2018 8:18 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 10, 2018 7:35 pm

חיימשה כתב:שום ספר אינו חסין מביקורת, אך ספר שהחת''ס מצטט אותו נחשב אוטומטית לספר שנתקבל בכלל ישראל, מבחינתנו הוא אחד האחרונים, ולא יכול לבוא אי מי בן דורנו ו'לטפל' בו כאילו היה אחד הריקים.
ובמקרה שהוא משתשמש בלקסיקון של נהג אוטובוס, ראוי שנדע את הרקע.
ובמפורש לגבי חמדת ימים ודומיו, נושא מרכזי הוא מי המצטטים ממנו.

איש לא ביטל או מזלזל ח"ו בשפתי חכמים שזכה לשכון כבוד כמעט בכל חומש ומ"ג וגם עשו ממנו קיצור ש"ח - כבוד שרק מעט מאוד ספרים זכו לו, אלא בעל לקט בהיר בא רק לציין את כל המקומות התמוהים בפירושו ומרוב קנאותו או סיבה אחרת שתהיה אשר תהיה נקט בלשונות לא מכובדים ולכן נתנו לו אזהרה מפורשת ואשר בעקבותיה הסיר את כל הלשונות והשאיר רק את דברי הביקורת. כעת מי שמעוניין ובר הכי יכול לעבור על פירושיו ולראות עם צדק בהשגותיו! והיה אם צדק, אז מה זה משנה מה היתה פרנסתו, והלא הרבה מחכמי התלמוד היו בעלי פרנסות שהיום נחשבות לא מכובדות, האם זה מפחית במידה כלשהיא מקדושתם וגדולתם?

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי חיימשה » ב' דצמבר 10, 2018 7:38 pm

ואם אצלי יש עדיין את המהדורה המקורית עם הגידופים?
א''צ לחזור שוב ושוב על פרנסתם של האמוראים, הדברים ידועים,
וכאשר נהג אוטובוס מתנהג במקרה כמו שמקובל כיום אצל נהגי אוטובוס מותר לציין שמדובר בנהג אוטובוס. הא ותו לא.
רצונך לטעון שגם אם לא היה נהג היה מתנהג כמו נהג? לחיי.

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 10, 2018 8:09 pm

חיימשה כתב:ואם אצלי יש עדיין את המהדורה המקורית עם הגידופים?
א''צ לחזור שוב ושוב על פרנסתם של האמוראים, הדברים ידועים,
וכאשר נהג אוטובוס מתנהג במקרה כמו שמקובל כיום אצל נהגי אוטובוס מותר לציין שמדובר בנהג אוטובוס. הא ותו לא.
רצונך לטעון שגם אם לא היה נהג היה מתנהג כמו נהג? לחיי.

אז מהדורתך יקרת המציאות ותצטרך להחליט אם לגנוז אותה או למכור אותה. בקשר לנהג אוטובוס, האם אתה רוצה שאביא ציטוטים מספרי מחברים (בשמם) שהם יושבי כולל, בעלי שטעלאר, ר"י וכו'? האם ההנהלה תרשה לי לעשות זאת? איני מעוניין לבזבז את זמני ושאח"כ הדברים יוסרו או שיתנו לי על הראש שאני כותב לשון הרע ומוציא שם רע, אך אתה יודע טוב מאוד שיש בספרים הרבה מאוד כינויים לא יפים כלפי אישים שונים ואכן בהרבה מקרים הם מצונזרים. למשל מישהוא מאלעד שביקר בספריתי העיר שבארחות רבינו יש קטע בו מובאים דברים חריפים נגד רב עובדיה יוסף בענין היתר מכירה בשביעית ושבדק בכל הישיבות ובתי כנסיות בארץ שיש בהם את הספר והדף נתלש! כמדומני ה בחלק ד' אך איני זוכר ולא בדקתי במהדורה החדשה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' דצמבר 10, 2018 8:31 pm

זאב ערבות כתב:
חיימשה כתב:ואם אצלי יש עדיין את המהדורה המקורית עם הגידופים?
א''צ לחזור שוב ושוב על פרנסתם של האמוראים, הדברים ידועים,
וכאשר נהג אוטובוס מתנהג במקרה כמו שמקובל כיום אצל נהגי אוטובוס מותר לציין שמדובר בנהג אוטובוס. הא ותו לא.
רצונך לטעון שגם אם לא היה נהג היה מתנהג כמו נהג? לחיי.

אז מהדורתך יקרת המציאות ותצטרך להחליט אם לגנוז אותה או למכור אותה. בקשר לנהג אוטובוס, האם אתה רוצה שאביא ציטוטים מספרי מחברים (בשמם) שהם יושבי כולל, בעלי שטעלאר, ר"י וכו'? האם ההנהלה תרשה לי לעשות זאת? איני מעוניין לבזבז את זמני ושאח"כ הדברים יוסרו או שיתנו לי על הראש שאני כותב לשון הרע ומוציא שם רע, אך אתה יודע טוב מאוד שיש בספרים הרבה מאוד כינויים לא יפים כלפי אישים שונים ואכן בהרבה מקרים הם מצונזרים. למשל מישהוא מאלעד שביקר בספריתי העיר שבארחות רבינו יש קטע בו מובאים דברים חריפים נגד רב עובדיה יוסף בענין היתר מכירה בשביעית ושבדק בכל הישיבות ובתי כנסיות בארץ שיש בהם את הספר והדף נתלש! כמדומני ה בחלק ד' אך איני זוכר ולא בדקתי במהדורה החדשה.

ר' זאב, אינני מבין מדוע הינך מתעקש מלקבל דברי טעם.
הדוגמא שלך מארחות רבינו (אגב, חלק ה ולא ח"ד) היא דוגמא מצויינת לכך שאחד מגדולי הדור מתבטא בחריפות כנגד בן אותו דור, ומה בכך? דבר זה מצוי בכל הספרים. כאן מדובר בהתבטאויות חמורות כלפי אדם מלפני מאות שנים. אם מדובר בגדול בישראל, יש לכך משמעות אחרת, מאשר אם הכותב הוא נהג הסעות, ולו הוא אדם תורני ויודע ספר. מה לא ברור?

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' דצמבר 10, 2018 8:35 pm

מה שנכון נכון כתב:אגב, האם בעל שפת"י 'הבין כן' (כל' סה"ד כאן, ובעוד), או שרק העתיק השמות מהיוחסין (כ"נ מפשטות לשונו בריש שער בת רבים).

ברור במאה אחוז שרק העתיק מיוחסין.

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' דצמבר 10, 2018 8:46 pm

נוטר הכרמים כתב:
זאב ערבות כתב:
חיימשה כתב:ואם אצלי יש עדיין את המהדורה המקורית עם הגידופים?
א''צ לחזור שוב ושוב על פרנסתם של האמוראים, הדברים ידועים,
וכאשר נהג אוטובוס מתנהג במקרה כמו שמקובל כיום אצל נהגי אוטובוס מותר לציין שמדובר בנהג אוטובוס. הא ותו לא.
רצונך לטעון שגם אם לא היה נהג היה מתנהג כמו נהג? לחיי.

אז מהדורתך יקרת המציאות ותצטרך להחליט אם לגנוז אותה או למכור אותה. בקשר לנהג אוטובוס, האם אתה רוצה שאביא ציטוטים מספרי מחברים (בשמם) שהם יושבי כולל, בעלי שטעלאר, ר"י וכו'? האם ההנהלה תרשה לי לעשות זאת? איני מעוניין לבזבז את זמני ושאח"כ הדברים יוסרו או שיתנו לי על הראש שאני כותב לשון הרע ומוציא שם רע, אך אתה יודע טוב מאוד שיש בספרים הרבה מאוד כינויים לא יפים כלפי אישים שונים ואכן בהרבה מקרים הם מצונזרים. למשל מישהוא מאלעד שביקר בספריתי העיר שבארחות רבינו יש קטע בו מובאים דברים חריפים נגד רב עובדיה יוסף בענין היתר מכירה בשביעית ושבדק בכל הישיבות ובתי כנסיות בארץ שיש בהם את הספר והדף נתלש! כמדומני ה בחלק ד' אך איני זוכר ולא בדקתי במהדורה החדשה.

ר' זאב, אינני מבין מדוע הינך מתעקש מלקבל דברי טעם.
הדוגמא שלך מארחות רבינו (אגב, חלק ה ולא ח"ד) היא דוגמא מצויינת לכך שאחד מגדולי הדור מתבטא בחריפות כנגד בן אותו דור, ומה בכך? דבר זה מצוי בכל הספרים. כאן מדובר בהתבטאויות חמורות כלפי אדם מלפני מאות שנים. אם מדובר בגדול בישראל, יש לכך משמעות אחרת, מאשר אם הכותב הוא נהג הסעות, ולו הוא אדם תורני ויודע ספר. מה לא ברור?

הדבר ברור כשמש ביום בהיר, אני מבין ומקבל שיש לחלק, אני רק מתיחס לשימוש בלשונות חריפים. כלומר אל לייחס לדברי יותר ממה שהם. בנוסף, בקשתי ממי שיש לו זמן שיתיחס לדברי הלקט בהיר לגופם, האם יש בהם ממש ובלי להתייחס למקצועו. אם אכן יש בהם ביקורת הוגנת, מה לי מתי חי בעל השפתי חכמים שאף הוא היה בעל מקצוע כידוע ולא מיושבי בית המדרש. וכבר כתבתי כמה פעמים שאכן לא היה ראוי להשתמש בלשונות האלו ועל זה אין ויכוח כך שאין טעם להמשיך בענין הזה. ורק אסיים שכל הויכוח התחיל עם אותו אחד שראה לנכון להזכיר שהיה נהג אוטובוס והערתי שיתייחס לגוף השגותיו ולא למקצועו.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' דצמבר 11, 2018 12:56 am

יין המשמח כתב:ישנם בדבריו כמה תמיהות
לדוג' א':
במכת ברד (סוף פ' וארא) הוא כותב על הפס' ותיהלך אש ארצה שהוא "עדין לא נכתב" בפסוק שלאחריו...

מקורו נחלת יעקב
קבצים מצורפים
נחלת יעקב.pdf
(116.79 KiB) הורד 169 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' דצמבר 11, 2018 2:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 11, 2018 1:00 am

ייש"כ. מצויין שם בשפ"ח נחלת יעקב, אבל חשבתי בטעות שהולך על שלפניו, ובאמת הציונים שבמוסגר הם על שלאחריהם.
במהדו"ח של הנח"י צוין למש"כ עליו בזה התועפות ראם.

----
לחומר הקושיא נראה שיש להגיה בדברי הנח"י "דהא כבר נכתב" במקום "דהא עדיין לא נכתב".

וזו הצעת הדברים:

בפסוק כג נאמר "ויט משה את מטהו על השמים וה' נתן קולת וברד ותהלך אש ארצה".
ובפסוק כד "ויהי ברד ואש מתלקחת בתוך הברד".

ופירש רש"י "מתלקחת בתוך הברד - נס בתוך נס, האש והברד מעורבין, והברד מים הוא, ולעשות רצון קונם עשו שלום ביניהם".
וכתב הרא"ם "נס בתוך נס. בשמו"ר. שירדה האש למטה הפך תנועתה, כדכתיב ותהלך אש ארצה. ועוד שנתערבה עם הברד שהוא מים, והם שני הפכים".

והיינו שהנס הראשון שכיון אליו רש"י הוא שהאש ירדה מלמעלה למטה היפך טבעה, ודבר זה נלמד מהאמור בפסוק כג "ותהלך אש ארצה".
וע"ז תמה הנח"י "ולא נהירא. חדא דכמה פעמים מצינו שירדה האש למטה מן השמים לארץ הן לטובה והן לרעה ולא נחשב לנס. ועוד דהא (עדיין לא) [כבר] נכתב פסוק ותהלך אש ארצה".
כלומר שמכיון שלדברי הרא"ם נס זה נלמד כבר מפסוק כג, א"כ למה כותב אותו רש"י בפסוק כד בפירושו למלים "מתלקחת בתוך הברד", דמזה משמע שגם הנס הראשון נלמד רק מפסוק זה.
ואם כנים הדברים, נשאר הפלא רק על השפ"ח שהעתיק את הנח"י כלשונו, ולא הרגיש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 31, 2018 10:45 am

ספר אהל יששכר (עלה לה"ב מאוצה"ח).
"תקון על שפתי חכמים" (שער). "לתקן כל מקומות המעוותים שבשפ"ח" (הסכמה).
ובהקדמה:
אהל.PNG
אהל.PNG (96.33 KiB) נצפה 8368 פעמים

ויעו"ע בהשגותיו בגוף הספר.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' ינואר 25, 2019 9:15 am

האם מקור נוסח רש"י המצוי כיום בחומשים הוא מבעל 'שפתי חכמים'?
ראה כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=520108#p520108

זאב ערבות
הודעות: 8534
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: שפתי חכמים

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' מרץ 26, 2023 7:31 am

במהדורה הראשונה של חומש לקט בהיר בסוף אקדמות מילין בתחתית הדף יש דברי ברכה לבעל דפוס נחמד. כעת הגיעה לידי עותק של מהדורה נדירה שבה יש מדבקה מעל דברי הברכה עם התנצלות המחבר על שיצא נגד הש"ח, ודבר תמוה שבמהדורת תשמ"ב עדיין מופיעים דברי הברכה למרות שבהתנצלות התאריך בין המצרים תשמ"א, ומופיעה בדפוס רק במהדורת תשמ"ח.
קבצים מצורפים
לקט בהיר מהדורת תשמ.jpg
לקט בהיר מהדורת תשמ.jpg (14.87 KiB) נצפה 1486 פעמים
לקט בהיר מהדורת תשמ עם מדבקה.jpg
לקט בהיר מהדורת תשמ עם מדבקה.jpg (28.75 KiB) נצפה 1486 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 245 אורחים