מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סגולה מיוחסת להחיד"א?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' מרץ 02, 2018 2:52 am

קופת העיר בני ברק פירסמו השנה "סגולה ותפילה לתענית אסתר", ובתוך הדברים כתבו:
כתב החיד"א: כשקמים בעלות השחר יש המדליקים אחרי נטילת ידיים וברכות השחר שתי נרות: נר אחד למרדכי היהודי, ונר שני לאסתר המלכה. הם מבקשים מהם שיהיו מליצי יושר בשמים לפני בורא עולם.

מסתבר שיש כאן טעות ואינו מהחיד"א.
האם ידוע אם יש איזה מקור כל שהוא לדברים האלו?
[יש להעיר, שבהמשך הדברים הביאו את הסגולה הידועה מבעל קב הישר לומר בתענית אסתר מזמור כ"ב למנצח על אילת השחר וכו', ואח"כ הביאו בענין זה דבר המיוחס להשל"ה, והוסיפו בסוגרים "ולא מצאנו מקור מפורש". ולפ"ז קצת תמוה אם לגבי המובא בשם השל"ה הם טרחו לחפש מקור ולציין שלא מצאו, למה במה שכתבו בשם החיד"א לא עשו בדיקה מינימלית אם יש לזה מקור?]

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי אישצפת » ש' מרץ 03, 2018 7:47 pm

אפשר שהחשבון הוא פשוט מאוד.
בעל של"ה לא חיבר ספרים רבים ובקלות אפשר לבדוק אם כתב סגולה כזאת (במיוחד עם האינדקס שיש כיום). מה שאין כן החיד"א חיבר ספרים רבים מה שמקשה על חיפוש הסגולה ונוטים להאמין יותר כי עד שנחפש בכל ספריו כבר יגיע פורים הבא...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי דרומי » ש' מרץ 03, 2018 8:17 pm

איני מאמין שהדברים יצאו מפי איזה גדול בישראל.

עובדיה חן
הודעות: 1833
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי עובדיה חן » ש' מרץ 03, 2018 8:24 pm

דרומי כתב:איני מאמין שהדברים יצאו מפי איזה גדול בישראל.

עניין הדלקת נר הוא מנהג עתיק,אומנם לא ברור לי מה טיבו ,אבל חלילה לזלזל בזה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי דרומי » ש' מרץ 03, 2018 8:25 pm

הדלקת נר הוא מנהג עתיק, אבל הפירוט של "לאחר נטילת ידים וברכות השחר" נראה לי משונה.

יעל
הודעות: 206
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי יעל » א' מרץ 04, 2018 5:49 pm

סגולה כעין זו מוכרת לי מדברים שכתב רבי חיים פאלאג'י הן ב"רוח חיים" (אזמיר תרל"ו, סימן תרצה, א, קי ע"ג-ע"ד) והן ב"מועד לכל חי" [תרכ"א], סימן לא, מה, רסב ע"ב-רסג ע"א). הוא מזכיר מנהג הדלקת שני נרות לכל הפחות בסעודת פורים: אחד לכבוד מרדכי ואחד לכבוד אסתר.
הזכרתי את העניין הזה במאמרי המקיף על מנהג "סעודת אסתר" בכתב העת "מועד" (ראו את הערך ב"המכלול" או בויקיפדיה).
נערך לאחרונה על ידי יעל ב א' מרץ 04, 2018 7:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי ושא_נס » א' מרץ 04, 2018 6:08 pm

ספר מועד לכל חי לא נדפס באזמיר אלא בשאלוניקי. והוא כנראה הספר האחרון או כמעט אחרון מספרי החבי"ף שנדפסו בשאלוניקי, וכל אלו שאחריו (למעט אחד כפי הנראה) נדפסו בעירו אזמיר, הן בחייו, וביותר אחר פטירתו על ידי בנו ר' אברהם פאלאג'י, ועוד.
והרבה יש להרחיב על היחס בין הספרים כף החיים ומועד לכל חי, וספר רוח חיים.

יעל
הודעות: 206
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי יעל » א' מרץ 04, 2018 6:55 pm

ושא_נס כתב:ספר מועד לכל חי לא נדפס באזמיר אלא בשאלוניקי. והוא כנראה הספר האחרון או כמעט אחרון מספרי החבי"ף שנדפסו בשאלוניקי, וכל אלו שאחריו (למעט אחד כפי הנראה) נדפסו בעירו אזמיר, הן בחייו, וביותר אחר פטירתו על ידי בנו ר' אברהם פאלאג'י, ועוד.
והרבה יש להרחיב על היחס בין הספרים כף החיים ומועד לכל חי, וספר רוח חיים.

בדקתי את העניין שוב. הדבר לא ידוע בוודאות. לפי יערי הוא נדפס באזמיר. וגם המילואים לספר נדפס שם.
ראה כאן:
http://aleph.nli.org.il/F/5RXLU7T81L16T ... format=999

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי ושא_נס » א' מרץ 04, 2018 7:18 pm

אני מתאר לעצמי שנתת לינק למפעל הביבליוגרפיה, והנה תיאורו:
מחבר ‬ ‫ פאלאג’י, חיים בן יעקב. ‬
‫ כותר-מקדים ‬ ‫ ספר ‬
‫ כותר ‬ ‫ מועד לכל חי ‬
‫ המשך כותר ‬ ‫ הרי זה לקט לחדשי השנה (ניסן - אדר)... פסקי דיני’ ותוכחו’ מוסר... פי המדבר... חיים פאלאג’י... ‬
‫ מקום הוצאה ‬ ‫ [שלוניקי] ‬
‫ מדפיס ‬ ‫ חסר שם מדפיס ‬
‫ שנת הוצאה ‬ ‫ תרכ"א-תרכ"ב ‬
[1861].
‫ תאורת ‬ ‫ יב, רלו, רלה-רפב דף. 8°. ‬
‫ הערות ‬ ‫ בשער הפרט: אתן שנת ר’א’י’ת’י’ את כל ה’חיים לפ"ג [תרכ"א]. ‬
‫ קולופון: ת"ו [תם ונשלם] היום ח"י לח[ודש] חשון מש[נת] ת’ב’ר’ך’ את שמך [תרכ"ב]. ‬
‫ בשולי השער: ’14’. מספר סידורי לפרסומי המחבר. ‬
‫ א’ יערי, הדפוס העברי באזמיר, ארשת, א, תשי"ט, עמ’ 153, מס’ 110, כותב: אזמיר. ‬
‫ מלואים לספר פרסם המחבר בספרו לב חיים, חלק ב, אזמיר תרכ"ט. ‬
‫ אישים נוספ ‬ ‫ יערי, אברהם בן חיים יוסף ‬
‫ מספר מערכת ‬ 000156383
‫ קישור קבוע ‬ http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... base=MBI01


במפעל הביבליוגרפיה הכלל היכן שלא נכתב בספר עצמו בפירוש מקום הדפוס, הם השלימו בסוגריים מרובעים. ובמקומות בהם הסתפקו השלימו בסוגריים מרובעים עם סימן שאלה כמסתפקים בדבר.

בנדון דידן שאין סימן שאלה וספק, ברור שגם אצלם היה מוכח בבירור מוחלט באלף אחוזים כי הספר נדפס בשאלוניקי. אם כבר יש להשלים כבמפעל הביבליוגרפיה: "[שאלוניקי] תרכ"א-תרכ"ב". ואנכי הקטן כותב בלי להסס ובלי שום סוגריים וספקות כלפי ספר מועד לכל חי: "שאלוניקי תרכ"א", או "שאלוניקי תרכ"א-תרכ"ב".

אין ספק כי יערי טעה בזה לחלוטין טעות מוחלטת, וכל מי שמתמצא ולו במעט בספרים שנדפסו באזמיר ובשאלוניקי יווכח בכך בקלות עצומה מהרבה צדדים.

ההוכחה הניצחת ביותר שהספר נדפס בשאלוניקי ולא באזמיר, יען כי באו בו כמה הגהות מהמדפיס, והוא כמובן היה איש שאלוניקי. ובאחת מהן המדפיס מזכיר את סבו שהיה מרבני שאלוניקי.

ספר מועד לכל חי דומה מאד במבנהו לספר כף החיים, וספר כף החיים ודאי נדפס בשאלוניקי. ואין שום ספר שנדפס באזמיר עד שנת תרכ"ב באותו גודל פיזי (כך לזכרוני כעת, ושמא אני טועה), שאפשר יהיה לומר כי מועד לכל חי נדפס באזמיר. וגם ספר ימצא חיים להחבי"ף ז"ל אשר נדפס באזמיר תרכ"ג (גבי שנת ההדפסה יש להרחיב במקום אחר), שונה מהותית באותיות ובהכל ביחס לספריו מועד לכל חי וכף החיים וספר חיים (שלשה ספרים קטנים) אשר נדפסו בעיר שאלוניקי.

זה שבסוף לב חיים חלק ב' (אזמיר תרכ"ט) נדפסו מלואים לספר מועד לכל חי, לא אומר שספר מועד לכל חי נדפס באזמיר. ואדרבה, דומני בלב חיים יש השמטות נוספות לספרים שודאי נדפסו בשאלוניקי, וכי גם בהם נגיד כי בגלל שנדפסו להם השמטות בספר שנדפס באזמיר, נדפסו אף הספרים עצמם באזמיר ולא בשאלוניקי?

אגב אעיר כי מה שכתבו במפעל הביבליוגרפיה שהמחבר פרסם מלואים בסוף ספרו לב חיים חלק ב', זה גם כן שיבוש, ואצלי ברור שלא המחבר החליט וקבע שהמלואים יודפסו שם, אלא בנו ר' אברהם הוא שקבע כן הדבר. ואופתע מאד אם אמצא שהחבי"ף באחד מחיבוריו שנדפסו קודם פטירתו יציין למלואים אלו שבסוף לב חיים חלק ב' במיקום זה.
ספר לב חיים חלק ב' הוא מהספרים הראשונים של החבי"ף אשר נדפסו אחר פטירתו בשנת תרכ"ח (חלק מספר ברכת מועדיך לחיים חלק א', צוואה מחיים, כפר לחיים, משהו מספר חיים ומזון. וצ"י).

נזכרתי כעת שר' ראובן מרגליות ז"ל משום מה כשמביא ספר "טהרת המים" כותב כי נדפס בליוורנו. וגם זה שיבוש מוחלט וסר טעם, וכמובן נדפס הספר בשאלוניקי. והשתבש בזה כי בשער הספר לא נכתב מקום הדפוס. ומה הגיון יש שחכם משאלוניקי ישלח להדפיס ספרו בליוורנו, בשעה שבשאלוניקי היה דפוס יפה ופעיל, ואדרבה בליוורנו הדפוס היה בעיקר של סידורים ומחזורים. ומעיקרא גם בזה ניתן לזהות בנקל על פי סוג האותיות והעימוד של הספר כי ספר טהרת המים נדפס בשאלוניקי.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' מרץ 05, 2018 3:05 pm

יעל כתב:סגולה כעין זו מוכרת לי מדברים שכתב רבי חיים פאלאג'י הן ב"רוח חיים" (אזמיר תרל"ו, סימן תרצה, א, קי ע"ג-ע"ד) והן ב"מועד לכל חי" [תרכ"א], סימן לא, מה, רסב ע"ב-רסג ע"א). הוא מזכיר מנהג הדלקת שני נרות לכל הפחות בסעודת פורים: אחד לכבוד מרדכי ואחד לכבוד אסתר.

מנהג הדלקת שתי נרות בסעודת פורים ידוע.
אך כאן מדובר בתענית אסתר (בזמן עלות השחר) וזה דבר אחר. ועל זה מחפשים מקור.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' מרץ 05, 2018 4:11 pm

פרנצויז כתב:קופת העיר בני ברק פירסמו השנה "סגולה ותפילה לתענית אסתר", ובתוך הדברים כתבו:
כתב החיד"א: כשקמים בעלות השחר יש המדליקים אחרי נטילת ידיים וברכות השחר שתי נרות: נר אחד למרדכי היהודי, ונר שני לאסתר המלכה. הם מבקשים מהם שיהיו מליצי יושר בשמים לפני בורא עולם.

מסתבר שיש כאן טעות ואינו מהחיד"א.
האם ידוע אם יש איזה מקור כל שהוא לדברים האלו?

קיבלתי באישי מאחד מחשובי משתתפי הפורום.
סגולה זו התפרסמה כלשונה, באדר תש"ע, בכיכר השבת, ע"י הרב חיים פוקס.
http://www.kikar.co.il/%D7%A1%D7%92%D7% ... %AA-1.html

אלא שערבך ערבא צריך, ויש לבדוק מאיפה העתיק אותה ה"מומחה" לסגולות?
[הוא קיבל שם כמה תגובות, אך לא יכלתי לקרוא אותם, כי אני חסום]

וכדאי להוסיף עצה טובה לקופת העיר, אל תעתיקו סגולות בלי לבדוק, גם אם התפרסמו ע"י "מומחה" לסגולות!

[וראה עוד
viewtopic.php?f=17&t=5520&p=443445#p443445
עיי"ש]

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 22, 2020 11:12 am

פרנצויז כתב: . . [הוא קיבל שם כמה תגובות, אך לא יכלתי לקרוא אותם, כי אני חסום] . .

מצו"ב:

לר' חיים כתב:אין לזה שום מקור באחריות.. [25/02/2010]
(אין לקרוא פרקי תהלים מזמן השקיעה עד חצות הלילה שזה זמנן של המזיקין, ופרקי התהלים נותנים להם כח. אך אחרי חצות הלילה מתחלפות המשמרות ויש רבים שנהגו להקל ולומר תהלים בזמן זה ללא חשש)

אבל חוץ מזה כתבה יפה (כמו תמיד.. )תודה


למגיב 1 כתב:מקור 1 מתוך... כמה שאמצא... [26/02/2010]

להגיד שאין הכי קל -אבל אי אפשר להוכיח...:)

אז הנה לפחות אחד...

בן איש חי - הלכות- פרשת פקודי- אות ז'

"אין לקרא מקרא בלילות של חול, והטעם דהמקרא בעשיה והלילה בחי' עשיה והכל הוא דינין ואין לעורר הדינין וכמ"ש רבינו ז"ל בשער המצות פרשת ואתחנן ע"ש, מיהו בליל שבת וליל יו"ט קורין מקרא ואין לחוש, וכן בליל ששי קורין כ"ו פסוקים ואין חשש, אבל ליל ר"ח דינו בענין זה כשאר לילות החול, והגאון חיד"א ז"ל בהשמטות ספר פתח עינים כתב דעם הארץ שאינו יודע לקרות אלא רק תורה שבכתב שרי לקרות בלילה ע"ש, מיהו נראה אם יודע לקרות פרק איזהו מקומן או פתיחת אליהו זכור לטוב שיש בסידורים באשורית ומנוקדים, יקרא אותם ויחזור אותם כמה פעמים וזה עדיף מלקרוא מקרא: וכתב הגאון חיד"א ז"ל ששמע מאדם גדול ומקובל דיש לחלק בין בריאת תהלים לשאר המקרא ע"ש, ויש לסמוך על דבריו בקריאת תהלים אחר חצות לילה דוקא"

הצו"ק ח"פ



1 ל2 כתב:שים לב לדבריך [26/02/2010]

בבן איש חי לא כתוב תהילים...

באותו אדם גדול גם חילק בין תהילים למקרא..

כי תהילים זה תפילה..

והחיד"א כתב שיש לסמוך על דבריו מחצות ..

זאת אומרת רק החיד"א למד בבן איש חי שהולך גם על תהילים..

ומחצות מותר במילא...

אז כך שאין עדיין שום מקור שאוסר..


טוב מאוחר מלא כלום...

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי אישצפת » ד' אפריל 22, 2020 11:57 am

אותי דוקא תפסה שורה מעניינת
החיד"א למד בבן איש חי
אם אינני טועה הבן איש חי נולד כשלשים שנה אחרי שמרן החיד"א שבק חיי לכל בריה..

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סגולה מיוחסת להחיד"א?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 22, 2020 12:01 pm

ידוע כי תגובות באתרי־קוטג' כהלז, בד"כ, אינן מדויקות בעליל. וזו דוגמא נוספת (וממחישה) לכך...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כלבאשבוע ו־ 169 אורחים