מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ג' מרץ 06, 2018 7:46 pm

בשער הכוונות מעיד מהרח"ו שהאריז"ל היה אומר פסוקי "ויתן לך" במוצ"ש בביתו כשהיה מבדיל על הכוס. ומציין כמקור לעצם אמירת הפסוקים את הזוה"ק בח"א דף י"ד ע"ב (-סוף ההקדמה).

והנה זה לשון הזוהר שם ".. ואינון מקיימי על ההוא בר נש כל ברכאן דקא אמרי ציבורא ויתן לך האלקים מטל השמים וכו'. ".

הרי להדיא שפסוקי 'ויתן לך' נאמרים בציבור בביהכנ"ס.

ועי' בזוהר אמ"ד תקל"א, שהעיר הרש"ב על אתר, שמכאן מקור למנהג המערב לומר ויתן לך בבכנ"ס. (הערה זו לא נדפסה בדפוסי הזוהר הבאים, למעט בדפוסי אמ"ד בשני המהדורות הבאות).

מהו הטעם שרבינו האריז"ל לא נהג בזה כפי המשתמע מדברי הזוהר.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 06, 2018 9:22 pm

טעמו אינני יודע.
אבל יש להעיר ממנהג חב"ד שאומרים זאת [בבית] אחרי הבדלה, אך מדייקים לומר שנים ביחד, בד"כ מתוך סידור אחד.

מחצד חקלא
הודעות: 235
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ד' מרץ 07, 2018 10:36 am

עזריאל ברגר כתב:טעמו אינני יודע.
אבל יש להעיר ממנהג חב"ד שאומרים זאת [בבית] אחרי הבדלה, אך מדייקים לומר שנים ביחד, בד"כ מתוך סידור אחד.


זה לא יושיענו, שנים בוודאי אינם בכלל "ציבור".

יהודה בן יעקב
הודעות: 2907
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' מרץ 07, 2018 1:51 pm

כמדומני ששמעתי שמאחר שהיה מתפלל בביהכ"נ של ספרדים, שהם לא היו אומרים זאת, היה אומר זאת בבית בשעת הבדלה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11678
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 07, 2018 1:57 pm

יהודה בן יעקב כתב:כמדומני ששמעתי שמאחר שהיה מתפלל בביהכ"נ של ספרדים, שהם לא היו אומרים זאת, היה אומר זאת בבית בשעת הבדלה.

סידור ר' אשר.GIF
סידור ר' אשר.GIF (8.71 KiB) נצפה 2162 פעמים

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי חיימקה » ד' מרץ 07, 2018 3:39 pm

מחצד חקלא כתב:
עזריאל ברגר כתב:טעמו אינני יודע.
אבל יש להעיר ממנהג חב"ד שאומרים זאת [בבית] אחרי הבדלה, אך מדייקים לומר שנים ביחד, בד"כ מתוך סידור אחד.


זה לא יושיענו, שנים בוודאי אינם בכלל "ציבור".


אולי לא כ"כ ציבור - אבל בוודאי "ברוב עם".
יעויין בסי' ח' ס"ה ובמ"ב ס"ק יג. סי' קסז סי"א ובבה"ל ד"ה אחד. סי' ריג מ"ב סק"ג.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2248
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' מרץ 07, 2018 6:54 pm

מחצד חקלא כתב:בשער הכוונות מעיד מהרח"ו שהאריז"ל היה אומר פסוקי "ויתן לך" במוצ"ש בביתו כשהיה מבדיל על הכוס. ומציין כמקור לעצם אמירת הפסוקים את הזוה"ק בח"א דף י"ד ע"ב (-סוף ההקדמה).

והנה זה לשון הזוהר שם ".. ואינון מקיימי על ההוא בר נש כל ברכאן דקא אמרי ציבורא ויתן לך האלקים מטל השמים וכו'. ".

הרי להדיא שפסוקי 'ויתן לך' נאמרים בציבור בביהכנ"ס.

ועי' בזוהר אמ"ד תקל"א, שהעיר הרש"ב על אתר, שמכאן מקור למנהג המערב לומר ויתן לך בבכנ"ס. (הערה זו לא נדפסה בדפוסי הזוהר הבאים, למעט בדפוסי אמ"ד בשני המהדורות הבאות).

מהו הטעם שרבינו האריז"ל לא נהג בזה כפי המשתמע מדברי הזוהר.




לדעת האריז"ל זמנו אחרי הבדלה ולא לפני.
בעבר היו נוהגים להבדיל בבית הכנסת, ולכן 'ויתן לך' הוא בציבור לאחר הבדלה.
מנהגו של האריז"ל לומר בביתו הוא כאשר התפלל בבית הכנסת שאין מבדילין שם.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מדוע האריז"ל לא אמר 'ויתן לך' בביכנ"ס

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' מרץ 08, 2018 3:53 am

עזריאל ברגר כתב:טעמו אינני יודע.
אבל יש להעיר ממנהג חב"ד שאומרים זאת [בבית] אחרי הבדלה, אך מדייקים לומר שנים ביחד, בד"כ מתוך סידור אחד.

זה סיפור אחר לגמרי ללא קשר לענין ציבור כי אם לענין הברכה בל' יחיד שהאחד מברך לשני


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 257 אורחים