מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת ביאור מאמר הזוהר אודות העשיר שהקריב קרבן עני

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

בקשת ביאור מאמר הזוהר אודות העשיר שהקריב קרבן עני

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' מרץ 23, 2018 10:53 am

להלן קטע מהזוהר (ח"ג ט.):
חד עתירא קריב קמי כהנא תרין יונין, אמר ליה כהנא, קורבנא דא לאו דידך הוא, אתי לביתיה והוה עציב, אמר ליה אחוי אמאי את עציב, אמר ליה דלא קריב כהנא קורבנא, אמר ליה ומאי איהו, אמר ליה תרין יונין, אמר ליה ולאו דידך הוא, דהא כתיב 'ואם דל הוא ואין ידו משגת, והביא שתי תורים' וגו', אלא קריב קורבנך. אמר ליה, ומה איהו. אמר ליה ומה כל כך חמירא חד מחשבה, נדירנא דלא סליקנא על לבא עוד מחשבה דחטאה מכאן ולהלן. מה עבד, כל יומא אשתדל בסחורתא ובליליא נאים. כד אתער, קרי ליה אחוי למילף לה מילי דאוריתא, והוא לעי עד דסליק יממא. אשתכח דאוליף אוריתא והוו קראן ליה יהודה אחרא...


את חציו האחרון לא זכיתי להבין, לדוגמא הקשר בין תחילת הסיפור למחשבת החטא שבסופו וכו'. ילמדוני החכמים דהכא, מה כוונת הזוהר?

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בקשת ביאור מאמר הזוהר אודות העשיר שהקריב קרבן עני

הודעהעל ידי יבנה » ו' מרץ 23, 2018 2:03 pm

כאן מנוסח אחר:
עובדא בההוא עתירא דקריב קמי כהנא תרין יונין כד חמא ליה כהנא אמר ליה לאו דידך הוא האי קרבנא, אתא לביתיה והוה עציב, אמרו ליה אחוי אמאי את עציב אמר להו דלא קריב לי כהנא קרבנא דילי, אמרו ליה ומאי איהו אמר להו תרין יונין, אמרו ליה והא מן מסכנא איהו ולאו דידך דהא כתיב ואם דל הוא ואין ידו משגת וגו' אלא קריב קרבנך אמר להו מאי איהו, אמרו ליה חד תורא אמר להו ומה כל כך חמירא מחשבה דחטאה, נדרנא דלא אסלק על לבאי מחשבה דחטאה, מתמן ולהלאה מה עבד כל יומא אשתדל בסחורתא ובליליא הוה נאים כד אתער הוה קרי לאחוי ואוליפו ליה מלי דאורייתא והוה לעי עד דסליק יממא ואשתכח דאוליף אורייתא והוו קארו ליה יהודה אחרא,

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: בקשת ביאור מאמר הזוהר אודות העשיר שהקריב קרבן עני

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' מרץ 23, 2018 2:35 pm

יבנה כתב:כאן מנוסח אחר...

תודה.
אכן, נוסחאות בזוהר לא חסרות.
את שאלתי שאלתי לפי גרסא זו דווקא שנמצאת גם בדפוסים נוספים.
אגב, גם לפי הנוסחא שציטטת - הקשר עדיין אינו מובן.

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בקשת ביאור מאמר הזוהר אודות העשיר שהקריב קרבן עני

הודעהעל ידי יבנה » ו' מרץ 23, 2018 2:54 pm

מהגירסא שהבאת חסר בטעות את התשובה של אחיו שהוא חייב להקריב בהמה.
והעשיר התפעל מכך שעל דבר קטן צריך לשלם כ"כ ואמר כו'. והיינו שקרבן עולה ויורד מובא על שבועות שהם דיבור בעלמא, ומחשבה ל"ד.
בהנוסח שהבאתי גם נפלו טעויות וצ"ל שה שהרי זה קרבן העשיר, ובינוני בעופות ודל במנחה כמבואר בפרשת ויקרא פרק ה'. ונצטרך להדחק בפסוק של ואם דל הוא שבויקרא י"ד כ"א.
או שנעמיד הכל בקרבן המצורע שבפרשת מצורע פרק י"ד שעשיר מקריב ג' כבשים ודל מביא כבש וב' ציפורים, ונדחוק במה שהובא בפרשת ויקרא. והוא עונש ללה"ר שהוא דיבור.
עכ"פ א"א לגרוס תורא.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: בקשת ביאור מאמר הזוהר אודות העשיר שהקריב קרבן עני

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ש' מרץ 24, 2018 10:58 pm

יבנה כתב:מהגירסא שהבאת חסר בטעות את התשובה של אחיו שהוא חייב להקריב בהמה.
והעשיר התפעל מכך שעל דבר קטן צריך לשלם כ"כ ואמר כו'. והיינו שקרבן עולה ויורד מובא על שבועות שהם דיבור בעלמא, ומחשבה ל"ד.
בהנוסח שהבאתי גם נפלו טעויות וצ"ל שה שהרי זה קרבן העשיר, ובינוני בעופות ודל במנחה כמבואר בפרשת ויקרא פרק ה'. ונצטרך להדחק בפסוק של ואם דל הוא שבויקרא י"ד כ"א.
או שנעמיד הכל בקרבן המצורע שבפרשת מצורע פרק י"ד שעשיר מקריב ג' כבשים ודל מביא כבש וב' ציפורים, ונדחוק במה שהובא בפרשת ויקרא. והוא עונש ללה"ר שהוא דיבור.
עכ"פ א"א לגרוס תורא.

ייש"כ.
אם הבנתי נכון, כוונתך להעמיד את דברי הזוהר שהעשיר חטא בחטא של שבועה?

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בקשת ביאור מאמר הזוהר אודות העשיר שהקריב קרבן עני

הודעהעל ידי יבנה » א' מרץ 25, 2018 12:30 am

ארזי הלבנון כתב:
יבנה כתב:מהגירסא שהבאת חסר בטעות את התשובה של אחיו שהוא חייב להקריב בהמה.
והעשיר התפעל מכך שעל דבר קטן צריך לשלם כ"כ ואמר כו'. והיינו שקרבן עולה ויורד מובא על שבועות שהם דיבור בעלמא, ומחשבה ל"ד.
בהנוסח שהבאתי גם נפלו טעויות וצ"ל שה שהרי זה קרבן העשיר, ובינוני בעופות ודל במנחה כמבואר בפרשת ויקרא פרק ה'. ונצטרך להדחק בפסוק של ואם דל הוא שבויקרא י"ד כ"א.
או שנעמיד הכל בקרבן המצורע שבפרשת מצורע פרק י"ד שעשיר מקריב ג' כבשים ודל מביא כבש וב' ציפורים, ונדחוק במה שהובא בפרשת ויקרא. והוא עונש ללה"ר שהוא דיבור.
עכ"פ א"א לגרוס תורא.

ייש"כ.
אם הבנתי נכון, כוונתך להעמיד את דברי הזוהר שהעשיר חטא בחטא של שבועה?

זה האפשרות הראשונה אם נסבור שכוונת הזוהר להאמור בויקרא פרק ה'. האפשרות השניה היא שמדובר בחטאים הגורמים לצרעת אם נסבור שהכוונה להאמור בויקרא פרק י"ד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 302 אורחים