מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

תבונות ב - ניסן תשע"ח

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלגינן
הודעות: 2916
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי פלגינן » ב' מרץ 26, 2018 12:09 pm

נתבשרתי כעת כי יצא לאור הקובץ החדש של תבונות - קובץ ב. לא עיינתי בו עדיין, אך התרשמתי בהחלט שהמערכת לקחה לתשומת לבה את רוב ההערות החשובות שהוערו באתרא הדין ובכל אתר ואתר, גם אלו שנאמרו בהתקפה ובאגרסיביות לא הוגנת, והקובץ בהחלט התקדם והשתפר. חשוב לזכור שעדיין שם 'חדש' עליו ומן הראוי להעיר ולהאיר בהבנה, בעדינות ובכבוד כראוי לבני תרבות.
תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_1.jpg
תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_1.jpg (159.1 KiB) נצפה 5491 פעמים

תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_2.jpg
תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_2.jpg (169 KiB) נצפה 5491 פעמים

תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_3.jpg
תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_3.jpg (177.02 KiB) נצפה 5491 פעמים

תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_4.jpg
תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_4.jpg (176.28 KiB) נצפה 5491 פעמים

תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_5.jpg
תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_5.jpg (171.66 KiB) נצפה 5491 פעמים

תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_6.jpg
תבונות ב תוכן העניינים_עמוד_6.jpg (95.36 KiB) נצפה 5491 פעמים

חד ברנש
הודעות: 3157
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' מרץ 26, 2018 12:25 pm

תוכן משובח ביותר. עלו והצליחו!

עורך סופר
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 7:41 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי עורך סופר » ב' מרץ 26, 2018 8:19 pm

ראוי לציין היכן ניתן להשיגו!

אב בבינה
הודעות: 756
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי אב בבינה » ב' מרץ 26, 2018 9:12 pm

עורך סופר כתב:ראוי לציין היכן ניתן להשיגו!

יבוא העורך וילמדינו!

זסבה
הודעות: 205
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי זסבה » ב' מרץ 26, 2018 10:44 pm


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11840
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 27, 2018 4:39 am

נראה מרשים מאד.
לפי התוכן מופיע בספר פירושו של ר"א בן עזריאל בעל ערוה"ב על אהבה דרשב"ג הפותחת "שני פעמים מקוימים"
במה זה שונה ממה שנדפס בערוה"ב ראש ח"ב?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11840
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מרץ 27, 2018 4:49 am

הדפסת כתבי ר"א אזכרי על הש"ס, היא בשורה חשובה מאד. שכן לע"ע זכינו רק לשיטתו על נדרים שנדפסה בספר זכרון שיצא לפני שלושים שנה ויותר, ואילו שאר החיבור טמון בכתב היד שבסמינר. ובכן יש"כ של העוסקים במלאכה.
אכן ראיתי בתוכן שהדפיסו גם מחידושי ר"א אזכרי על פרשת מטות, האם זה נשמט מספר זה? http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H002263212

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4938
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי מיללער » ג' מרץ 27, 2018 7:35 am

איש_ספר כתב:הדפסת כתבי ר"א אזכרי על הש"ס, היא בשורה חשובה מאד. שכן לע"ע זכינו רק לשיטתו על נדרים שנדפסה בספר זכרון שיצא לפני שלושים שנה ויותר, ואילו שאר החיבור טמון בכתב היד שבסמינר. ובכן יש"כ של העוסקים במלאכה.
אכן ראיתי בתוכן שהדפיסו גם מחידושי ר"א אזכרי על פרשת מטות, האם זה נשמט מספר זה? http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H002263212

אזכרי או אזקרי?

אישצפת
הודעות: 883
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי אישצפת » ג' מרץ 27, 2018 7:40 am

מיללער כתב:
איש_ספר כתב:הדפסת כתבי ר"א אזכרי על הש"ס, היא בשורה חשובה מאד. שכן לע"ע זכינו רק לשיטתו על נדרים שנדפסה בספר זכרון שיצא לפני שלושים שנה ויותר, ואילו שאר החיבור טמון בכתב היד שבסמינר. ובכן יש"כ של העוסקים במלאכה.
אכן ראיתי בתוכן שהדפיסו גם מחידושי ר"א אזכרי על פרשת מטות, האם זה נשמט מספר זה? http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H002263212

אזכרי או אזקרי?

אם אינני טועה המחבר כותב בהקדמתו לספר חרדים 'אזקרי'.

פלגינן
הודעות: 2916
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי פלגינן » ג' מרץ 27, 2018 8:04 am

איש_ספר כתב:נראה מרשים מאד.
לפי התוכן מופיע בספר פירושו של ר"א בן עזריאל בעל ערוה"ב על אהבה דרשב"ג הפותחת "שני פעמים מקוימים"
במה זה שונה ממה שנדפס בערוה"ב ראש ח"ב?

כפי הנראה בתוכן, רק הביאור שעליו מחודש. לטענת המהדיר, הפירוש נדפס רק פעם אחת - "בצורה 'מדעית' קצת, ע"י מי שהי' רחוק מבית המדרש, מחברת 'מקיצי נרדמים', ומאז לא נדפס במהדורה נוספת (כי אם בהדפסה נוספת כתמונת ההדפסה הראשונה)". הקובץ מנסה להיראות ישיבתי ורחוק ממחקרים וזה מה שגרם לכזה דבר להיכנס, למרות שערוה"ב מראה נוכחות בכל אוצה"ס חשוב. מכל מקום, נדפס כאן הפיוט בשלמותו יחד עם ערוה"ב, כשעל שניהם הערות המהדיר.
איש_ספר כתב:הדפסת כתבי ר"א אזכרי על הש"ס, היא בשורה חשובה מאד. שכן לע"ע זכינו רק לשיטתו על נדרים שנדפסה בספר זכרון שיצא לפני שלושים שנה ויותר, ואילו שאר החיבור טמון בכתב היד שבסמינר. ובכן יש"כ של העוסקים במלאכה.
אכן ראיתי בתוכן שהדפיסו גם מחידושי ר"א אזכרי על פרשת מטות, האם זה נשמט מספר זה? http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H002263212

מצוין שם ש'מנחת ישראל' הוציאו אמנם את הספר על התורה, אך קטע זה נשמט מן הדפוס.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3086
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' מרץ 29, 2018 11:42 pm

אישצפת כתב:
מיללער כתב:
איש_ספר כתב:הדפסת כתבי ר"א אזכרי על הש"ס, היא בשורה חשובה מאד. שכן לע"ע זכינו רק לשיטתו על נדרים שנדפסה בספר זכרון שיצא לפני שלושים שנה ויותר, ואילו שאר החיבור טמון בכתב היד שבסמינר. ובכן יש"כ של העוסקים במלאכה.
אכן ראיתי בתוכן שהדפיסו גם מחידושי ר"א אזכרי על פרשת מטות, האם זה נשמט מספר זה? http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H002263212

אזכרי או אזקרי?

אם אינני טועה המחבר כותב בהקדמתו לספר חרדים 'אזקרי'.


בישורון לה עמ' פא מוזכר מעתיק בשם שמואל בר משה אזכר/אזכרי. אולי אחיו של בעל ספר חרדים (אין לנו שום מידע אחר עליו).
כדאי לבדוק מה נכתב על שם המשפחה ע"י פרופ' מרדכי פכטר במבוא לספר: מילי דשמיא לר' אלעזר אזכרי, תל-אביב תשנ"א (אינו לפניי כרגע).
נערך לאחרונה על ידי עדיאל ברויאר ב ה' מרץ 29, 2018 11:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3086
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' מרץ 29, 2018 11:44 pm

פלגינן כתב:
איש_ספר כתב:נראה מרשים מאד.
לפי התוכן מופיע בספר פירושו של ר"א בן עזריאל בעל ערוה"ב על אהבה דרשב"ג הפותחת "שני פעמים מקוימים"
במה זה שונה ממה שנדפס בערוה"ב ראש ח"ב?

כפי הנראה בתוכן, רק הביאור שעליו מחודש. לטענת המהדיר, הפירוש נדפס רק פעם אחת - "בצורה 'מדעית' קצת, ע"י מי שהי' רחוק מבית המדרש, מחברת 'מקיצי נרדמים', ומאז לא נדפס במהדורה נוספת (כי אם בהדפסה נוספת כתמונת ההדפסה הראשונה)". הקובץ מנסה להיראות ישיבתי ורחוק ממחקרים וזה מה שגרם לכזה דבר להיכנס, למרות שערוה"ב מראה נוכחות בכל אוצה"ס חשוב. מכל מקום, נדפס כאן הפיוט בשלמותו יחד עם ערוה"ב, כשעל שניהם הערות המהדיר.


כיוון דאתי ליידן נזכיר שלאחרונה הדפיס פרופ' שמחה עמנואל השלמה של פיסקה מספר ערוה"ב מתוך דף שנמצא ב"גניזת אירופה", במבוא הוא מזכיר דפים נוספים שנמצאו.

פלגינן
הודעות: 2916
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי פלגינן » ו' מרץ 30, 2018 12:25 am

עדיאל ברויאר כתב:
אישצפת כתב:
מיללער כתב:אזכרי או אזקרי?

אם אינני טועה המחבר כותב בהקדמתו לספר חרדים 'אזקרי'.

בישורון לה עמ' פא מוזכר מעתיק בשם שמואל בר משה אזכר/אזכרי. אולי אחיו של בעל ספר חרדים (אין לנו שום מידע אחר עליו).
כדאי לבדוק מה נכתב על שם המשפחה ע"י פרופ' מרדכי פכטר במבוא לספר: מילי דשמיא לר' אלעזר אזכרי, תל-אביב תשנ"א (אינו לפניי כרגע).

אני מעתיק ממ' חלמיש, חקרי קבלה ותפילה, עמ' 57 הערה 1: "על איות שם המחבר: אזכרי, ולא: אזקרי, ראה שאול ליברמן, ״משהו על מפרשים קדמונים לירושלמי״, בתוך: דוד פרענקל (עורך), ספר היובל לא׳ מארכס, החלק העברי, ניו־יורק תש״י, עמ' שה, הע׳ 109; דוד תמר, מחקרים בתולדות היהודים בארץ־ישראל ובאיטליה, ירושלים תש״ל, עמ׳ 200."

יהודה בן יעקב
הודעות: 1269
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' אפריל 02, 2018 2:53 pm

מיללער כתב:אזכרי או אזקרי?

בשו"ת מבי"ט חלק א סימן רלה בחתימת השאלה נכתב:
הקטון זעירא דמן חבריא אלעזר אזיברי

ונראה כי הוא ט"ס, וצ"ל אזיכרי, והוא בעמח"ס חרדים, [כפי אשר מכנהו המבי"ט בתחילת התשובה "החבר החשוב נר"ו"].
ומכאן הוכחה כי הכתיבה היא 'אזכרי'.

השעיר החיי
הודעות: 323
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי השעיר החיי » ד' אפריל 11, 2018 2:50 pm

מאמרו של הרב דוד קמינצקי פורסם בשרשור הזה

viewtopic.php?f=19&t=2819&p=446673&hilit=%D7%A7%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%A6%D7%A7%D7%99#p446673

אבל כנראה שמקום לדון בו כאן.

עצוב עצוב לראות חוקר חשוב כמו ר"ד משתבש והולך לצורך התאמת ההיסטוריה לאידאולוגיה.

הרב קרקובסקי הזדהה עם המזרחי בשלב מסוים. כמו גיסו הגר"מ ועשרות מרבני ליטא. הדבר הזה פשוט לא מתיישב על ליבו של קמינצקי. היתכן? וממילא אין זאת אלא שיטה ידועה של המזרחי להמציא שמות של רבנים שמזדהים עם התנועה. וכאן השנאה מקלקלת את השורה וקמינצקי מעלה שורה של טענות מגוחכות להצדיק ולשכנע בעניין.
אפרט בהמשך את טעויותיו אבל די כרגע להראות שהראיה אצלו שרשימת הרבנים מטעם המזרחי איננה אמתית היא שהיא כוללת את הרב מאיר קרליץ שכמובן לא היה איש מזרחי.
ומטונך - כמובן שר"מ קרליץ היה מזוהה עם המזרחי באותה תקופה וממילא יש לנו מקרה קלאסי ששני דברים שאינם מתיישבים עם ההשקפה החרדית דהיום נהפכים לראיה במקום קושיא.
וראה מקורות בראון בעניין הר"מ קרליץ כאן:
https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=24&id=918

(קמינצקי טוען שיש עוד רבנים ברשימה שאינם באמת תומכי מזרחי אבל נמנע כמובן מלפרטם כי אינם)

עוד מוכיח קמינצקי את הדבר שכן הרב קרקובסקי תמך בהקמת אגודת ישראל וממילא ודאי לא תמך במזרחי. זאת טעות היסטורית בהבנת כל עניין האגודה והמזרחי שתיקצר היריעה לפרט.

ומזה שיש רשימה של רבנים שחתמו להמנות על המזרחי והוא לא חתום יש ראיה שלא אהד את המזרחי??
viewtopic.php?f=19&t=19243&p=337491&hilit=%D7%AA%D7%A0%D7%97%D7%95%D7%9D+%D7%91%D7%9C%D7%A6%D7%A7%D7%99#p337491

(בעניין אחר היה ראוי לציין כי התמנה לרבנות חסלוביץ בין היתר כי חמיו שימש שם בעבר כרב העיר)

הגהמ
הודעות: 1277
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי הגהמ » ד' אפריל 11, 2018 3:56 pm

המכתב של הרב רבינזון אודות תלמידו הגר"מ קרקובסקי שהובא במלואו בראש המאמר הוא מלא עניין לטעמי.

השעיר החיי
הודעות: 323
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי השעיר החיי » ד' אפריל 11, 2018 4:04 pm

בהחלט

השעיר החיי
הודעות: 323
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי השעיר החיי » ו' אפריל 13, 2018 10:26 am

השמטות המחבר:

1. בעניין היחס בין הרב קרקובסקי הרב חיים עוזר והרב איסר זלמן. נעלם ממנו פרשה חשובה של ביקורת שפרסם הרב קרקובסקי נגד ארגון ״כנסת ישראל״ של הרח״ע ושפורסמו תחת השם ״לבנון״ בקובץ יגדיל תורה ותגובת הנגד המעניינת של ראס״ז בגליון שאחריו. שנה א גליונות ו-ז.
2. מאמרו החשוב של הרב קרקובסקי הקורא לאיחוד בין אגודת ישראל למזרחי
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... bccejGM%3D
(ואם כבר מזרחי:
http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... V%2FnZovYw%3http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SaveArtD%3D
3. בעניין השם בן ציון. כבר במאמרו של צינוביץ מופיע השם. וצ״ע.

http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... udYw%3D%3D

השמטות מכוונות:
במודעה לישיבה של הרב קוסובסקי בנוברדוק הכניס הכותב שלוש נקודות במקום הקריטי על מנת שלא נדע שהישיבה של הרב קרקובסקי הייתה ישיבה תיכונית. והייתה גם קיבוץ שבו למדו רק גמרא. דהיינו בדיוק המתכונת של הישיבה שעומד בראשה אביו הגאון של המחבר, ומ״מ לא ניחא לילה לרד״ק שנדע מזה.

עורך סופר
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 7:41 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי עורך סופר » א' אפריל 15, 2018 8:25 pm

דומני, שהתייחסות אישית לאיש מכובד ברמה שכזאת אינה עולה בקנה עם רוח הימים בהם אנו שורים.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 625
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » א' אפריל 15, 2018 9:56 pm

מה חידשו בענין קו התאריך - אשר עדיין לא נטחן עד דק?

השעיר החיי
הודעות: 323
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' אפריל 15, 2018 10:23 pm

עורך סופר כתב:דומני, שהתייחסות אישית לאיש מכובד ברמה שכזאת אינה עולה בקנה עם רוח הימים בהם אנו שורים.


כמובן שהוא איש מכובד ובנוהג חלילה מלטעון עליו אישית. אבל מאחר וכל הטענה איננה רק על טעות או פיספוס, אלא הדרך המכוונת שהוא נוהג מנהג קלות ברבנים מובהקים, שם שבעים רבנים חשובים שחותמים למזרחי כתמימים השוגים ברואה, מחלק ר׳ בדרך ביזוי לרב רובינשטיין שעליו כתב הרח״ע ״הרב הגאון״, והכל תוך השמטת פרטים ושינוי עובדות וכו וכו אין דרך אחרת מלהביע את המחאה אלא במכבדי אכבד ובוזי יקלו.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 244
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » א' אפריל 15, 2018 10:58 pm

פייביש אופטובסקי כתב:מה חידשו בענין קו התאריך - אשר עדיין לא נטחן עד דק?

האם יכול מישהו להעלות את המאמר?

עורך סופר
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 7:41 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי עורך סופר » ד' אפריל 25, 2018 5:31 pm

ילמד חכם ויוסף לקח, כדרכו נופת צופים!!!!
קבצים מצורפים
מאמר הרב קמינצקי.pdf
(3.05 MiB) הורד 233 פעמים

קו ירוק
הודעות: 4082
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 26, 2018 12:24 am

השעיר החיי כתב:
עורך סופר כתב:דומני, שהתייחסות אישית לאיש מכובד ברמה שכזאת אינה עולה בקנה עם רוח הימים בהם אנו שורים.

כמובן שהוא איש מכובד ובנוהג חלילה מלטעון עליו אישית. אבל מאחר וכל הטענה איננה רק על טעות או פיספוס, אלא הדרך המכוונת שהוא נוהג מנהג קלות ברבנים מובהקים, שם שבעים רבנים חשובים שחותמים למזרחי כתמימים השוגים ברואה, מחלק ר׳ בדרך ביזוי לרב רובינשטיין שעליו כתב הרח״ע ״הרב הגאון״, והכל תוך השמטת פרטים ושינוי עובדות וכו וכו אין דרך אחרת מלהביע את המחאה אלא במכבדי אכבד ובוזי יקלו.

על דאטפך.
כאשר המגיב משיג על רד"ק שכתב על הרב ר. מוילנא בדרך 'ביזוי' - ומסתייע לתוכחתו מכך שמופת הדור במידות מרן הגרח"ע כותב עליו הרב הגאון... (וכנראה כן היה ת"ח), הנה שגה אף הוא במה שהאשים את רד"ק - על סילוף האמת בהתאם לרצונות.
אינני מכיר את נגיעות המגיב בכללותם, אבל אכן הרב ר. הנ"ל (שפעל גדולות בחסד בווילנא בעוק העיתים) נחשב כמי שהתחצף והתנשא על רבינו הגרח"ע. והחפץ חיים והגרח"ס יצאו נגדו במכתבים בשצף קצף, והרב ר. הנ"ל התעלם כמובן אף מכבודם שלהם. וכך הוא נשאר צרוב בדברי גדולי הדור דאז, ובדברי ימי עמינו.
ומה לו כי ילין הן על רד"ק, והן על ה'ביזוי' של הרב ר. הנ"ל. ואכן הימים האלו הם תביעה לזהירות יתר במחאות שאינן במקומן.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ה' אפריל 26, 2018 9:27 am, נערך 7 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 4082
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' אפריל 26, 2018 12:28 am

פייביש אופטובסקי כתב:מה חידשו בענין קו התאריך - אשר עדיין לא נטחן עד דק?

דוקא מאמר זה שנכתב ע"י מי שהוא בר הכי, שווה אלף ניירות אחרים. ויש אכן מה ללמוד בו, לעיין ולבדוק - אף כי כמדומני כי עיקרו כבר התפרסם בין עוסקי הסוגיא הנ"ל.
אגב, על חלק מדבריו השיב רבי משה הסגל שליט"א מקרית ספר (שידיו רב לו), בקובץ המתפרסם אצל לומדי הסוגיא.

קו ירוק
הודעות: 4082
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אפריל 29, 2018 11:39 pm

במאמר מאת הרב חיים איזירר בעמ' תתקנ"ט, מראה על בעיות בביאור רש"י ע"פ נוסחאות כתבי יד.
אלא שיש לציין את הידיעה היסודית שכת"י לייפציג לפנינו. וכל הבעיות נפתרות כשמביטים בכת"י זה.

ולדוגמא שמות כה כב, בטקסט רש"י כתוב ואת כל אשר אצווה אתך נוס"ף וא"ו. והסופר מצטט את הערת רבינו שמעיה בטופס פירש"י שלו שמחק את הדבר הזה.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' אפריל 30, 2018 1:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אותה אבקש
הודעות: 344
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי אותה אבקש » ב' אפריל 30, 2018 1:37 pm

קו ירוק כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:מה חידשו בענין קו התאריך - אשר עדיין לא נטחן עד דק?

דוקא מאמר זה שנכתב ע"י מי שהוא בר הכי, שווה אלף ניירות אחרים. ויש אכן מה ללמוד בו, לעיין ולבדוק - אף כי כמדומני כי עיקרו כבר התפרסם בין עוסקי הסוגיא הנ"ל.
אגב, על חלק מדבריו השיב רבי משה הסגל שליט"א מקרית ספר (שידיו רב לו), בקובץ המתפרסם אצל לומדי הסוגיא.

האם אפשר להעלות את המאמר לתועלת הרבים?

לייבעדיג יענקל
הודעות: 964
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ג' מאי 01, 2018 8:30 pm

קו ירוק כתב:במאמר מאת הרב חיים איזירר בעמ' תתקנ"ט, מראה על בעיות בביאור רש"י ע"פ נוסחאות כתבי יד.
אלא שיש לציין את הידיעה היסודית שכת"י לייפציג לפנינו. וכל הבעיות נפתרות כשמביטים בכת"י זה.

ולדוגמא שמות כה כב, בטקסט רש"י כתוב ואת כל אשר אצווה אתך נוס"ף וא"ו. והסופר מצטט את הערת רבינו שמעיה בטופס פירש"י שלו שמחק את הדבר הזה.

ליתר דיוק: ברש"י מופיע כך: "ואת כל אשר אצוה אתך – הרי ו"ו זו יתירה וטפילה וכמוה הרבה במקרא וכה תפתר ואשר אדבר עמך שם את אשר אצוה אותך אל בני ישר' הוא".
ועל כך הוער בכי"ל:
כך מצ' בת' שכת' רבנו שמעיה כתוב ונמחק כך הפירוש של ו"ו זו, מואת עד שם וגם על הוא והדף נקרע ובין שם ואת סימ' לדילו'.
אינני בטוח שכותב ההערה התכוון להבנתו של הרב קו ירוק.

(אגב, הוא"ו של 'ואת כל אשר אצוה' מתועדת גם בראב"ע וכך עולה גם מפירוש החזקוני.)

קו ירוק
הודעות: 4082
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מאי 01, 2018 11:48 pm

יישר כח על המובואת הנוספות של הנוסחא בתורה "ואת".

בכת"י לייפציג, לא מצאתי איך אפשר להסתפק בכוונת הסופר מכיר בן קרשביא, שמעתיק מטופס כתב ידו של רבינו שמעיה:
ומעיד: כך מצאתי בתוספת שכתב רבינו שמעיה - כתוב: ונמחק כך הפירוש של ו"ו זו, מואת עד שם וכו'
כלומר זה מופיע בפירש"י בטופס של רבנו שמעיה תלמידו, שכתב עמו הפירוש. אלא שרבנו שמעיה הוסיף שזה נמחק. ורואים את הקו שמחוק על דיבור זה - כמו שמחקו רבנו שמעיה.
והסופר הנ"ל כידוע היה דקדקן גדול להעתיק בדיוק כפי שראה בטופס רבנו שמעיה, מפאת שידע חשיבותו הרבה של כת"י זה.
רשי לייפציג שמות כה כב.png
רשי לייפציג שמות כה כב.png (1.86 MiB) נצפה 3385 פעמים
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' פברואר 03, 2019 8:23 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 964
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' מאי 02, 2018 2:30 pm

קטע מחומש אשכנזי מהמאה הי"ב, כ"י מינכן 212. הנוסח 'ואת כל אשר אצוה'.
קבצים מצורפים
מינכן 212.jpg
מינכן 212.jpg (40.26 KiB) נצפה 3311 פעמים

לייבעדיג יענקל
הודעות: 964
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' מאי 02, 2018 2:36 pm

קטע מספר תורה אשכנזי קדום, כ"י וטיקן 2. הנוסח 'ואת כל אשר אצוה'
קבצים מצורפים
וטיקן 2.jpg
וטיקן 2.jpg (22.03 KiB) נצפה 3304 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 9261
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 02, 2018 2:47 pm

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=16823#p159127
לדבריו בלפחות 27 כת"י של התורה הנוסח 'ואת'.

עורך סופר
הודעות: 31
הצטרף: ד' אוקטובר 19, 2016 7:41 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי עורך סופר » ה' מאי 10, 2018 6:25 pm

לתועלת הרבים מצ"ב המאמר שאכן מיוחד בדברים רבים.
מאמר הרב איזירר.pdf
(2.05 MiB) הורד 239 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11840
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 01, 2019 2:12 pm

אותה אבקש כתב:
קו ירוק כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:מה חידשו בענין קו התאריך - אשר עדיין לא נטחן עד דק?

דוקא מאמר זה שנכתב ע"י מי שהוא בר הכי, שווה אלף ניירות אחרים. ויש אכן מה ללמוד בו, לעיין ולבדוק - אף כי כמדומני כי עיקרו כבר התפרסם בין עוסקי הסוגיא הנ"ל.
אגב, על חלק מדבריו השיב רבי משה הסגל שליט"א מקרית ספר (שידיו רב לו), בקובץ המתפרסם אצל לומדי הסוגיא.

האם אפשר להעלות את המאמר לתועלת הרבים?

מצטרף.

קו ירוק
הודעות: 4082
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' פברואר 02, 2019 8:10 pm

את המאמר של רבי אריאל בוקוולד שליט"א (ושלפניו של רבי דויד יצחקי), שניהם מופיעים בתבונות, לא שאלתי רשות מתבונות אם אפשר להעלות.
המאמר שמועלה בזה מאת רבי משה הסגל שליט"א, הוא מו"מ בדרך שאלה ותשובה, המתייחס לשלל הטענות שבסוגיא.
(לא להפיץ בדפוס ובמאגרים ללא רשות המחבר שליט"א, כי לא שאלתי אודות כך).


מצליח
הודעות: 458
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: תבונות ב - ניסן תשע"ח

הודעהעל ידי מצליח » א' פברואר 03, 2019 11:44 pm

במאמר של הרב איזירר נוגע בדברי רש"י על הפסוק עם לבן גרתי, בענין דברי רש"י אלו יש לעיין במאמר המצורף
קבצים מצורפים
רשי עם לבן גרתי.pdf
(858.27 KiB) הורד 64 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים