שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 24, 2018 2:37 pm

מה שנכון נכון כתב:היכן הכפילות??

1. "יראה"
2. "וכן הדברים נראים".

מה שנכון נכון
הודעות: 8588
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 24, 2018 2:45 pm

משולש כתב:
מה שנכון נכון כתב:היכן הכפילות??

1. "יראה"
2. "וכן הדברים נראים".

לא ראית שהעתקתי את דברי המאירי עם הדגשות? אעתיק שוב:
ויש מי שמוכיח מכאן שמניחין תפלין... וכן שמענו שנוהגין בצרפת. אבל בספרד נהגו שלא להניחן... ומ"מ יראה שאף לשטה זו מ"מ אין איסור בהנחתם, אלא שלדעתם אין מברכין בהנחתם. וכן שמענו על קצת רבני צרפת מן המובהקים שבאחרוניהם שנוהגין להניחם בלא ברכה. וכן הדברים נראין.

לדעתך זו כפילות...??

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 24, 2018 3:03 pm

ראיתי ולא הבנתי מה אתה רוצה.
אולי אם היית מסביר הייתי מבין אותך.

בינתיים אני אנסה להסביר למה התכוונת:
1. נראה - שאין איסור בהנחתן.
2. וכן הדברים נראים - שאין מברכים בהנחתם.

האם הבנתיך נכון?

מה שנכון נכון
הודעות: 8588
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 24, 2018 3:09 pm

יראה שאף לשיטה זו - היינו יראה שאף לדעתם של אותם אחרים הפוטרים מ"מ אין איסור להניח.
וכן הדברים נראים - מסקנת המאירי בסיום הענין אחר שגמר להביא את המחלוקת, והודעת דעתו שלו שנראה לו לנהוג כבני ספרד וכמנהג קצת רבני צרפת.

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 24, 2018 3:36 pm

מה שנכון נכון כתב:יראה שאף לשיטה זו - היינו יראה שאף לדעתם של אותם אחרים הפוטרים מ"מ אין איסור להניח.
וכן הדברים נראים - מסקנת המאירי בסיום הענין אחר שגמר להביא את המחלוקת, והודעת דעתו שלו שנראה לו לנהוג כבני ספרד וכמנהג קצת רבני צרפת.

אתה מכניס את רבני ספרד וצרפת בחדא מחתא.
רבני ספרד סוברים שאין צריך להניח כלל. רבני צרפת סוברים שיש להניח רק בלי ברכה.

מה שנכון נכון
הודעות: 8588
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 24, 2018 3:42 pm

משולש כתב:
מה שנכון נכון כתב:יראה שאף לשיטה זו - היינו יראה שאף לדעתם של אותם אחרים הפוטרים מ"מ אין איסור להניח.
וכן הדברים נראים - מסקנת המאירי בסיום הענין אחר שגמר להביא את המחלוקת, והודעת דעתו שלו שנראה לו לנהוג כבני ספרד וכמנהג קצת רבני צרפת.

אתה מכניס את רבני ספרד וצרפת בחדא מחתא.
רבני ספרד סוברים שאין צריך להניח כלל. רבני צרפת סוברים שיש להניח רק בלי ברכה.

טוב, את כפילות ה"יראה - נראה" עזבנו. תודה לה'.
מהי בדיוק החדא מחתא שבין בני ספרד לבין מקצת רבני צרפת - תוכל לבדוק במאירי עצמו.
להבא, את יתר התשובות מצדי לדבריך תוכל לראות כאן. בנד"ד באתי בעיקר בשביל דבר שנתחדש - שיתכן ללמוד משיטת המאירי והראב"ד על שאר שיטות.

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אפריל 24, 2018 10:16 pm

לא עזבנו את כפילות היראה רק בגלל שהכנסת את ספרד וצרפת כאחד. (וטעמך שהמאירי שחי בדרום צרפת, הסתמך רק על שמועה ולא ידע דעתם האמיתית של רבני צפון צרפת בני דורו כפי שאנו יודעים אותה ממרחק של שמונה מאות שנה ו4000 ק"מ).
את לשון המאירי ואת כל תשובותיך אני יודע. ועם כל זה, פשטות מסקנת המאירי להניח בלי ברכה כשיטת חכמי צרפת. אבל אני מסכים שאדם שמאוד חשוב לו למצוא מקורות לא להניח יוכל לנסות להכניס את זה גם במאירי. ואינו מוכרח כנ"ל.

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ד' אפריל 25, 2018 5:00 pm

מה שנכון נכון כתב:לדעת הראב"ד והמאירי אע"פ שחול המועד פטור מתפלין מ"מ יש מקום להניחם בלא ברכה, וכל' הראב"ד "וחולו של מועד פטור מן התפילין מפני שהן ימי אות כימים טובים, ואם ירצה להניח יניח ולא יברך", ולדעת המאירי כן נהגו בעצמם מקצת רבני צרפת,

אם לשיטתם הפטור מתפילין הוא וודאי, לשם מה הם צריכים להניח?

מה שנכון נכון כתב:יתכן לפרש שהחמירו להניח מחמת זריזותם ואהבתם למצוות אף שפטורים לגמרי.

מה ההגיון בזה? וכי אותם "אוהבי מצוות" היו אוכלים כל השנה מצות בסוכה מרוב אהבתם למצוות מצה וסוכה?

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' מאי 15, 2018 10:07 pm

נהר שלום כתב:מאמר הרב שוחט מתוך ירחון האוצר

תגובת הרב אהרן גבאי מתוך ירחון האוצר
קבצים מצורפים
אהרן גבאי, 'הנחת תפילין בחול המועד - מענה למאמר הרב משה שוחט', ירחון האוצר גליון 16, סיון תשע''ח.pdf
(2.63 MiB) הורד 71 פעמים

המעיין
הודעות: 1171
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי המעיין » ג' מאי 15, 2018 10:19 pm

משפט הסיום מצא חן בעיני
וכל אחד ינהג כהוראת רבותיו (ורצוי מאד שיהיה זה רב שעיין בספרו
של רב"ש)
].


רבותיו רבותיו אבל שיקבלו את הוראותי..

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' מאי 15, 2018 11:03 pm

איפה ראית "שיקבלו הוראותיי"??
הוא בס"ה ביקש שידעו את המקורות בסוגיא שעליה הם פוסקים.

המעיין
הודעות: 1171
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי המעיין » ג' מאי 15, 2018 11:07 pm

הסיבה שאדם מקבל דעת רבו אפילו שהיא נגד מה שנראה לו היא כי הוא חושב שרבו יודע יותר ממנו. רבו זה גם אמור להיות מסוגל להחליט לבד אם הוא רוצה לקרא את הספר הנ"ל אם לא לפני שהוא מכריע.

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' מאי 15, 2018 11:51 pm

אף אחד לא חושב שרבו הוא מלאך שמקבל כל אינפורמציה דרך רוח הקודש, וכמה פעמים קורה שהולכים לרב והוא מבקש שיחזרו מחר כי הוא רוצה לעיין בסוגיא.
(וכמו שמצינו בפוסקים שרב שלא ראה את הפוסקים שלפניו, אין הלכה כמותו כי אולי היה חוזר בו אם היה רואה דבריהם).
וכמו שהרבה אנשים שואלים דווקא את הרב וויא איך צריך לבדוק תולעים, ולמה הם לא סומכים על המו"צ השכונתי ש"מסוגל להחליט לבד"??

(ואיך הרב יחליט לבד אם צריך לקרוא את הספר או לא, במקרה שהוא לא יודע מה כתוב בו? אולי יש בו מקור הלכתי חשוב ומכריע שהוא עדיין לא ראה?)

הגהמ
הודעות: 1173
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי הגהמ » ד' מאי 16, 2018 1:33 am

כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דיכתוב כדברים דלהלן נגד פסק השו"ע ונגד אלפים ורבבות מגדולי פוסקי עדת הספרדים במשך דורי דורות:
ולענ"ד גם לספרדי יש לנהוג כן, כיון שבנושא זו רבו המחמירים וכן היה המנהג ברוב קהילות ישראל וכנ"ל, וראוי מאד לחוש להם... אלא שלא הגעתי להוראה

כך מקובלני: כל האומר לפסוק כנגד הלכה פסוקה מקובלת בעדה בקבלה שלמה וגמורה, תילתא ברמות רוחא, אא"כ יניע ראשו ויפטיר בשפה רפה: 'אלא שלא הגעתי להוראה'.

המעיין
הודעות: 1171
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי המעיין » ד' מאי 16, 2018 6:25 am

משולש כתב:אף אחד לא חושב שרבו הוא מלאך שמקבל כל אינפורמציה דרך רוח הקודש, וכמה פעמים קורה שהולכים לרב והוא מבקש שיחזרו מחר כי הוא רוצה לעיין בסוגיא.
(וכמו שמצינו בפוסקים שרב שלא ראה את הפוסקים שלפניו, אין הלכה כמותו כי אולי היה חוזר בו אם היה רואה דבריהם).
וכמו שהרבה אנשים שואלים דווקא את הרב וויא איך צריך לבדוק תולעים, ולמה הם לא סומכים על המו"צ השכונתי ש"מסוגל להחליט לבד"??

(ואיך הרב יחליט לבד אם צריך לקרוא את הספר או לא, במקרה שהוא לא יודע מה כתוב בו? אולי יש בו מקור הלכתי חשוב ומכריע שהוא עדיין לא ראה?)



ולכן לפי המלצת הרב אהרן גבאי יאמר. אם אינך קורא את הספר הנ"ל אני הולך לרב אחר רציני ממך שקרא את הספר. (שים לב שזה מה שכתוב שם. אפילו לא כתוב שם שיציע לרבו לקרא את הספר אלא שהרב שיבחר לו יהיה רב שקרא את הספר)

ועוד מסקנה קטנה העולה מזה, ואולי בזה נמצא תשובה לפליאתו תלונתו של הכותב לפני הגהמ. אי אפשר לקבל את עמדת הרב יוסף קארו בשולחן ערוך שלו שסבר שלא להניח תפילין בחול המועד שהרי הוא רב שלא קרא את הספר שרשי מנהג אשכנז הנחת תפילין בחול המועד.

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 16, 2018 11:16 am

א. מצאנו רבות בפוסקים: "אם היה רואה רב פלוני מקור פלוני היה חוזר בו מדבריו". ובספר יש כאלף מקורות שרבים מהם לא ידועים להרבה רבנים ויכולים להשפיע על פסק הלכה.
ב. ברפואה לא היית עושה חשבונות כאלו, אלא היית מחפש דווקא רופא שלמד טוב את התחום הספיציפי שהוא מטפל, גם אם הוא פרופסור מנתח בעל שם עולמי, לא מחייב שהוא ידע לעשות טיפול שיניים. פשוט הוא לא מתמצא בזה.

המעיין
הודעות: 1171
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי המעיין » ד' מאי 16, 2018 11:27 am

א. המקרים האלה הם במקום שבא פוסק שאמר עשו כדעתי (למי ששומע לו) ואע"פ שפלוני אומר כך אם היה וכולי. אבל פה זה בדיוק העניין שהרב אהרן גבאי לא ספין בעיני הציבור כפוסק שדעתו נחשבת כנגד רבותיהם וגם הוא לוקח בחשבון את זה ואומר עשו כרבותיכם ולכן אין שום דמיון לעניין שהבאת.
ב. ברפואה אנו גם הולכים לרופא המומחה דהיום ולא מתחשבים הרבה בדעות של רופא חשוב מלפני 40 שנה. אתה רוצה שנפסיק לשמוע לר' משה פיינשטיין בגלל השיקול הזה ומדברי הרשב"א בכלל נתעלם כפי שאנו מתעלמים מגאלינוס? כל תחום יש לו את הסדר שלו. בתורה אנו מעריכים את חכמת החכמים וגדולי התורה יותר מאשר את תוצאות המחקר האחרון בנושא מסויים וכך היא דרכה של תורה.

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 16, 2018 11:42 am

א. לא דיברתי על הרב גבאי, אלא על רבנים חשובים שיתכן שנעלמו מעיניהם הרבה מהמקורות שנמצאים בספר מראשונים ואחרונים, ואם היו בודקים בספר ורואים היו יכולים לשנות דעתם על פי דברי הפוסקים שקדמום.
ב. עיקר הספר אינו מחקר אלא אסופת דעת כל גדולי הפוסקים בעניין, כך שזה בהחלט יכול לשמש ככלי עזר טוב לרב שרוצה ללמוד את הסוגיא לעומקה בכדי לפסוק בצורה הכי נכונה.

המעיין
הודעות: 1171
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי המעיין » ד' מאי 16, 2018 11:47 am

אני מניח שאתה צודק ויש בספר ידיעות חשובות בנושא ולכן כל רב שחושב שהספר יכול לעזור לו בגיבוש דעתו ההלכתית ראוי שיראה אותו. (ואם יש רב שחושב אחרת למשל שדעת השו"ע מכריעה להולכים אחריו גם אם יהיו רבים החולקים מותר לו לחשוב כך)

אבל הנושא היה ההמלצה לפנות רק לרבנים שראו את הספר וזה כאמור לא מתקבל על הדעת.

דרומי
הודעות: 4087
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 16, 2018 11:48 am

הדמיון לרב ויא שהוא מומחה לעניני תולעים וכו' אינו במקומו כלל. הנושא של תולעים הוא מורכב ומלא פרטים, והם גם משתנים כל הזמן. לכן יש ערך מיוחד לרב שמתעסק בזה וחי את הנושא ואת ההתפתחויות שבו.

לעומת זאת בעניננו יש שאלה פשוטה, והתשובה עליה היא 'כן' או 'לא', אז איזה חידושים מסעירים יכולים כבר להיות בזה?

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 16, 2018 11:58 am

דרומי כתב:הדמיון לרב ויא שהוא מומחה לעניני תולעים וכו' אינו במקומו כלל. הנושא של תולעים הוא מורכב ומלא פרטים, והם גם משתנים כל הזמן. לכן יש ערך מיוחד לרב שמתעסק בזה וחי את הנושא ואת ההתפתחויות שבו.

לעומת זאת בעניננו יש שאלה פשוטה, והתשובה עליה היא 'כן' או 'לא', אז איזה חידושים מסעירים יכולים כבר להיות בזה?

לא חייבים דווקא דוגמא זו, יש רבנים מומחים להלכות נדה, ויש רבנים שחזקים בחושן משפט, ויש חזקים בתחום אחר.

חידושים מסעירים יש הרבה.

רינת ישראל
הודעות: 17
הצטרף: ג' אפריל 17, 2018 5:41 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי רינת ישראל » ד' מאי 16, 2018 12:24 pm

הגהמ כתב:כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דיכתוב כדברים דלהלן נגד פסק השו"ע ונגד אלפים ורבבות מגדולי פוסקי עדת הספרדים במשך דורי דורות:
ולענ"ד גם לספרדי יש לנהוג כן, כיון שבנושא זו רבו המחמירים וכן היה המנהג ברוב קהילות ישראל וכנ"ל, וראוי מאד לחוש להם... אלא שלא הגעתי להוראה

כך מקובלני: כל האומר לפסוק כנגד הלכה פסוקה מקובלת בעדה בקבלה שלמה וגמורה, תילתא ברמות רוחא, אא"כ יניע ראשו ויפטיר בשפה רפה: 'אלא שלא הגעתי להוראה'.

התבקשתי מהרב גבאי לפרסם את תגובתו להנ"ל:

תגובת הרב גבאי: לא באתי להכריע ההלכה אך כן באתי לעורר מה שלא ידוע והוא שהמניח בתנאי יוצא ידי כל השיטות (משנ"ב) ולכן אינו "נגד פסק השו"ע" אלא רק מחמיר לצאת ידי כו"ע. וממילא יש כאן עצה טובה לכל מי שחושש לשיטות האחרות (ובפרט שידוע מנהג הספרדים הקדום שמניחים) ועוד סיבה שהרי הרמ"א פסק להניח בברכה, וידוע שהספרדים נוהגים לחוש הרבה לשיטות הרמ"א כשמדובר לחומרא (כמבואר בכל ספרי הספרדים ובראשם הכף החיים פלאג'י בן איש חי וכף החיים), וכיון שבעצה הנ"ל יוצאים לכו"ע, ממילא נראה שהיא עצה טובה קמ"ל לנהוג כך למעשה ואין בזה שום חשש כלל ועיקר ורק ריוח גדול מאד.

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 16, 2018 1:58 pm

רינת ישראל כתב:
הגהמ כתב:כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דיכתוב כדברים דלהלן נגד פסק השו"ע ונגד אלפים ורבבות מגדולי פוסקי עדת הספרדים במשך דורי דורות:
ולענ"ד גם לספרדי יש לנהוג כן, כיון שבנושא זו רבו המחמירים וכן היה המנהג ברוב קהילות ישראל וכנ"ל, וראוי מאד לחוש להם... אלא שלא הגעתי להוראה

כך מקובלני: כל האומר לפסוק כנגד הלכה פסוקה מקובלת בעדה בקבלה שלמה וגמורה, תילתא ברמות רוחא, אא"כ יניע ראשו ויפטיר בשפה רפה: 'אלא שלא הגעתי להוראה'.

התבקשתי מהרב גבאי לפרסם את תגובתו להנ"ל:

תגובת הרב גבאי: לא באתי להכריע ההלכה אך כן באתי לעורר מה שלא ידוע והוא שהמניח בתנאי יוצא ידי כל השיטות (משנ"ב) ולכן אינו "נגד פסק השו"ע" אלא רק מחמיר לצאת ידי כו"ע. וממילא יש כאן עצה טובה לכל מי שחושש לשיטות האחרות (ובפרט שידוע מנהג הספרדים הקדום שמניחים) ועוד סיבה שהרי הרמ"א פסק להניח בברכה, וידוע שהספרדים נוהגים לחוש הרבה לשיטות הרמ"א כשמדובר לחומרא (כמבואר בכל ספרי הספרדים ובראשם הכף החיים פלאג'י בן איש חי וכף החיים), וכיון שבעצה הנ"ל יוצאים לכו"ע, ממילא נראה שהיא עצה טובה קמ"ל לנהוג כך למעשה ואין בזה שום חשש כלל ועיקר ורק ריוח גדול מאד.


אלא שע"פ סוד בודאי שאין כל סברא לנהוג כן, ולא ראינו לגדולי המקובלים הספרדים שהציעו אפשרות כזו כלל.

מה שנכון נכון
הודעות: 8588
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 16, 2018 2:27 pm

האחרונים הספרדים הנ"ל בד"כ אינם מחמירים במקום שהאר"י גלה דעתו.
השו"ע הכיר את ה'טריק' של הנחה מספק עם תנאי, עיין ערך תפלין דר"ת, ובכל זאת כתב כאן "ומאחר שבתלמודא דידן לא נתבאר דין זה בפירוש מי יערב לבו לגשת לעבור בקום עשה על דברי רבי שמעון בן יוחי המפליג כל כך באיסור הנחתן". כך שהוא לא 'הקל' שלא להניח, אלא 'החמיר'.
כנראה שלדעתו אחר דברי רשב"י הברורים (מה לעשות, כך הוא התייחס לענין) כבר אי"ז בגדר ספק, או שס"ל שגם בהנחה מספק יש זלזול, או שחומרת העונש מחייבת זהירות שמא יטעה אי מי להניחם בלא תנאי, ולכן שוא"ת עדיף.
כך שלא התחדש כאן שום דבר שמצדיק שנוי המנהג. [וכדומני שבשמ"א הובאו כמה ספרים שכתבו במפורש לאסור גם הנחה בתנאי].
ונא לחוס על נפשם המפוחדת של הספרדים שחשה 'חרדה קיומית' ממש מהנחת תפלין בחוה"מ, ולא להשבית את שמחת חגם בדברים שיש בהם ספק סכנת נפשות.

הגהמ
הודעות: 1173
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי הגהמ » ד' מאי 16, 2018 2:27 pm

רינת ישראל כתב:לא באתי להכריע ההלכה אך כן באתי לעורר מה שלא ידוע והוא שהמניח בתנאי יוצא ידי כל השיטות (משנ"ב) ולכן אינו "נגד פסק השו"ע" אלא רק מחמיר לצאת ידי כו"ע.

סימנטיקה. השו"ע פוסק להקל לגמרי בבטחון מלא, ומי שיכריע/יעורר (לא משנה באמת) להחמיר שלא כדבריו בכדי לצאת שיטות אחרות, הולך נגד פסק השו"ע.
רינת ישראל כתב:וממילא יש כאן עצה טובה לכל מי שחושש לשיטות האחרות (ובפרט שידוע מנהג הספרדים הקדום שמניחים)

אולי זה רק אני אבל "יש לספרדי לנהוג כן" נשמע לי יותר כהכרעה חד משמעית מאשר רק "עצה טובה לכל מי שחושש לשיטות אחרות".
רינת ישראל כתב:ועוד סיבה שהרי הרמ"א פסק להניח בברכה, וידוע שהספרדים נוהגים לחוש הרבה לשיטות הרמ"א כשמדובר לחומרא (כמבואר בכל ספרי הספרדים ובראשם הכף החיים פלאג'י בן איש חי וכף החיים)

והיא הנותנת. מאחר שמצינו לפעמים שהספרדים נוהגים להחמיר כהרמ"א, ובכל זאת במקרה דנן במשך כל הדורות מאז השו"ע לא ההין אף אחד מגדולי פסוקי העדה להציע להחמיר כדעת הרמ"א בכאן, אין זה אלא משום שסמכו לגמרי בלי פקפוק כלשהוא על פסק השו"ע, ומי שיורה אחרת עושה כן נגד אלפים ורבבות מגדולי פוסקי עדת הספרדים במשך דורי דורות.

פלגינן
הודעות: 2521
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי פלגינן » א' מאי 20, 2018 9:57 pm

מקור חשוב שנשמט מהספר, ויש להוסיפו על הגליון:
גם החסידים שבפולין, גילו סובלנות והבנה כלפי בניהם אשר החלו לחבב את הנחת התפילין בחול המועד. כך, בחור בשם יצחק, תלמיד ישיבת נובהרדוק שבמזריטש, מקבל מכתב מאביו בו הוא מפציר בו מאוד לחזור לביתו לפסח. בין הדברים הוא כותב לו: "אל תתאכזר לכולנו בהחלטתך הנחושה, ותהיה כוונתך רצויה כמה שתהיה. כן, דבר לא אומר לך על דרך המתנגדים שבחרת בה, הרי אני בעצמי הסכמתי לשלוח אותך לישיבת המוסר המתנגדית; לא אפריע לך להניח תפילין בחול המועד; ולוואי ותהיה זאת הבעיה הגדולה ביותר של אב בישראל... ולבסוף, אם רוצה אתה שאזמין לך מצה שמורה לחג, אזמין לך, אף על פי שלא נהגתי כך עד עכשיו...".1

---------
1. ש' בן-ארצי, נוברדוק, תל-אביב 2007, עמ' 59.

עדיאל ברויאר
הודעות: 2883
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' אוגוסט 27, 2018 6:00 pm

משולש כתב:עוד מהרב גבאי:
הערות אגב [...]
ב. דחיית רב"ש להגהת הגר"א על המשנה של תפילין לצורך המועד (עמ' 394–402) היא פרק חשוב מאד שכן הגר"א הסתמך רק על גירסת הירושלמי ואילו רב"ש הביא שכל הקדמונים ללא יוצא מן הכלל גרסו כהבבלי. וכאן אני מוסיף שכגירסת הבבלי כן הוא במשניות הקדומות מאיטליה המשקפות את נוסח א"י-ירושלמי של המשנה וכוונתי לשלשת הכת"י הידועים: פרמה קאופמן וקיימברידג'. ויותר יש להוסיף שהמשניות בירושלמי שלנו, שמקורו בכתב יד ליידן הועתקו, ברוב המסכתות, ישירות ממשניות כתב יד פרמה [ראה: י''צ פיינטוך, 'על המשנה שלפני הירושלמי כתב יד ליידן', תרביץ, מה (תשל"ו), עמ' 178–212] ושם כאמור הגירסה כהבבלי מה שמוכיח בבירור שיש כאן טעות סופר גרידא של מעתיק כתב יד ליידן. לסיכום ברור שהגהת הגר"א בזה אין לה מקום, ומ"מ ברור שאין דחיית הגהת הגר"א זו משפיעה על שינוי הפסק הכללי שהרי הקדים הגר"א בביאורו בפירוש שראיה זו היא בגדר "משמעות קצת".


כמה הערות קלות:
1. כפי שמציין הרב גבאי, פיינטוך כותב שכך הוא ברוב המסכתות. אז כיצד נוסח כ"י פרמה "מוכיח בבירור" שיש כאן טעות סופר? ואולי במקום הזה נעתקה המשנה בכ"י ליידן מכ"י אחר? המעיין בכ"י פרמה לא מבין כיצד השתלשל הנוסח המוטעה בכ"י ליידן אם הוא נעתק ישירות ממנו במקום זה, ולכן בלי בדיקה מקיפה יותר של יחסי כה"י במקום הזה לא ניתן להוכיח מכאן דבר מוחלט. אמנם, מכיוון שגם קטעי הגניזה של "סדר משנה" גורסים כנוסח המשנה של הבבלי, מסתבר שאכן יש להכריע שזו טעות של כ"י ליידן.
2. בנוגע להווצרות הטעות, י' פרנצוס, במבוא לפירוש ר"א אזכרי לירושלמי ביצה עמ' 18-17, דן בחילוף הזה, והוא מציע שהוא קרה בשני שלבים, קודם נשמט "שיש להם כלאים", ואז נוצר נוסח חסר פשר שבו אוסרים "ואע"פ שהם לצורך המועד", ולכן תיקן מעתיק מסברה "ואע"פ שאין לצורך המועד". הצעה יפה ומתבקשת, אבל כאמור החילוף הזה לא יכול לקרות ישירות במעבר מכ"י פרמה לליידן, ולכן כנ"ל. (עוד יש לציין שפרנצוס טוען שמגוף שני התלמודים מוכח שהם גרסו במשנה כגרסה הרווחת ודלא כגר"א. לא נכנסתי לנידון, אבל אפשר שהוא יכול להוסיף לדיון).
3. לאור זאת, מסתבר שקרה אחת משתיים: כאמור, יתכן שבמקום הזה כ"י ליידן נעתק מכ"י אחר. או שכ"י ליידן אכן צאצא של כ"י פרמה גם כאן, אבל הוא לא נעתק ישירות מכ"י פרמה, אלא יש ביניהם עוד כמה "דורות", והטעות התגלגלה במהלך הדורות הללו. לפי דברי פיינטוך יש נטייה מסוימת לאפשרות הראשונה, משום שלדעתו חלק מהטעויות שנוצרו בכי"ל, הן לדעתו טעויות שסופרים ירגישו בהן ויתקנו אותן בעצמם, ואם כך, כיצד שימר כי"ל טעויות שטעה בהן מי שהעתיק ישירות מכ"י פרמה.
4. הדחייה של רב"ש מכך שכל הקדמונים גרסו במשנה כבבלי היא די חלשה, שהרי יש להניח שכולם ציטטו את נוסח המשנה מתוך כה"י של הבבלי, והיינו הך...

הערה אחרת בנוגע לדברי הרב גבאי על החלוקה בין ספרד וקטלוניה.
הנה קישור לדבריו: viewtopic.php?f=7&t=39473&hilit=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F+%D7%92%D7%91%D7%90%D7%99&start=160#p449194
ההבחנה שהוא מעיר אכן חשובה, אך כדאי שגם הוא יסגל לעצמו לשון מדויקת יותר. הרבנים שהוא מונה אינם מדרום ספרד אלא מקסטיליה שנמצאת במרכז ספרד (ובקצה הדרומי של ספרד הנוצרית של אותה תקופה). ובכלל, לעשות הבחנה בין "ספרד" לקטלוניה זה מבלבל. יותר מדויק להבחין בין המחוזות השונים של "ספרד", שהחשובים שבהם עבורנו הם: אנדלוסיה (=דרום ספרד=ספרד המוסלמית=ספרד בדברי הרמב"ן וכדומה), קסטיליה וקטלוניה. ובעצם, כולם "ספרד" הם, על אף שכאמור, צודק המעיר שיש להבחין בין המחוזות, ויש מחוזות שקרובים הרבה יותר בכל היבטיהם לפרובנס וכדומה. לחילופין, ניתן לעשות הבחנה גסה יותר בין ספרד המוסלמית לספרד הנוצרית (אמנם הגבול זז במשך כל תקופת הראשונים, אבל בסה"כ כן מובן למה הכוונה, וכנ"ל). אמנם מפסידים בכך את ההבחנה בין האזורים שקרובים יותר לתחום המוסלמי ובין האזורים שרחוקים ממנו, אבל בהרבה תחומים יש קשר בין המחוזות שבתוך התחום שבשליטת הנוצרים.

מעט מים
הודעות: 122
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 4:57 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי מעט מים » ד' אוגוסט 29, 2018 3:15 am

ראיתי בירחון אור ישראל שיצא עכשיו לאור תשרי תשע"ט שיש שם מאמר בענין שיטת הגר"א בזה, וחולק שם על דברי שרשי מנהגי אשכנז הנ"ל עיי"ש

סמל אישי של המשתמש
ירח מלא
הודעות: 163
הצטרף: א' אפריל 27, 2014 12:00 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי ירח מלא » ד' אוגוסט 29, 2018 11:53 am

מעט מים כתב:ראיתי בירחון אור ישראל שיצא עכשיו לאור תשרי תשע"ט שיש שם מאמר בענין שיטת הגר"א בזה, וחולק שם על דברי שרשי מנהגי אשכנז הנ"ל עיי"ש

מי יעלה לנו וישמיענו אותה?

רינת ישראל
הודעות: 17
הצטרף: ג' אפריל 17, 2018 5:41 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי רינת ישראל » ב' ספטמבר 03, 2018 3:39 pm

עדיאל ברויאר כתב:הערה אחרת בנוגע לדברי הרב גבאי על החלוקה בין ספרד וקטלוניה.
הנה קישור לדבריו: viewtopic.php?f=7&t=39473&hilit=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F+%D7%92%D7%91%D7%90%D7%99&start=160#p449194
ההבחנה שהוא מעיר אכן חשובה, אך כדאי שגם הוא יסגל לעצמו לשון מדויקת יותר. הרבנים שהוא מונה אינם מדרום ספרד אלא מקסטיליה שנמצאת במרכז ספרד (ובקצה הדרומי של ספרד הנוצרית של אותה תקופה). ובכלל, לעשות הבחנה בין "ספרד" לקטלוניה זה מבלבל. יותר מדויק להבחין בין המחוזות השונים של "ספרד", שהחשובים שבהם עבורנו הם: אנדלוסיה (=דרום ספרד=ספרד המוסלמית=ספרד בדברי הרמב"ן וכדומה), קסטיליה וקטלוניה. ובעצם, כולם "ספרד" הם, על אף שכאמור, צודק המעיר שיש להבחין בין המחוזות, ויש מחוזות שקרובים הרבה יותר בכל היבטיהם לפרובנס וכדומה. לחילופין, ניתן לעשות הבחנה גסה יותר בין ספרד המוסלמית לספרד הנוצרית (אמנם הגבול זז במשך כל תקופת הראשונים, אבל בסה"כ כן מובן למה הכוונה, וכנ"ל). אמנם מפסידים בכך את ההבחנה בין האזורים שקרובים יותר לתחום המוסלמי ובין האזורים שרחוקים ממנו, אבל בהרבה תחומים יש קשר בין המחוזות שבתוך התחום שבשליטת הנוצרים.

viewtopic.php?f=7&t=39717&p=485048#p485048

...לסיכום: הנוסח המכונה היום נוסח ספרדי נהג בתקופת הראשונים בכל ספרד הנוצרית דהיינו קאסטליה וארגוניה, והמאירי מעיד שגם בקטלוניה הקדומה נהג נוסח זה. ולענ"ד קרוב לודאי שנוסח זה פחות או יותר נהג בכל ספרד כולל ספרד המוסלמית, ואין שום מקור אחר סותר לזה, ובכל התקופות נקרא נוסח זה בשם נוסח ספרד סתמא.
ומ"מ יבורך מי שיחקור היטב אם היו – ובאיזו מידה - חילוקי מסורות בין ספרד הנוצרית והמוסלמית בתחומים אחרים כמנהגים, הפטרות, חלוקת פרשיות, הגות, סגנון פרשנות התלמוד, ותפוצת ספרים, נוסח ספרי התלמוד ושאר ספרי היסוד וכו' וכו'. ...

פלפלת בחכמה
הודעות: 62
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ה' ספטמבר 20, 2018 2:09 pm

האמנם לא דן המחבר בכל ה900 עמודים בשאלה האם מניחים תפילין דר״ת בחוה״מ, אשר גם בזה ראיתי מבוכה בפוסקים (שדנו בדבר משום ס״ס וכדו׳)?!

עמקן
הודעות: 981
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי עמקן » ב' אוקטובר 01, 2018 11:54 pm

סקרמעניין באיולט.
תרגום האוצפיות לפי הסדר.
אני מניח תפילין בחול המעוד.
איני מניח תפילין בחוה"מ, כמנהג אבותי מדורי דורות
איני מניח תפילין, אבל אבי/זקני/ הסבא רבה שלי הניחו תפילין.
הנחתי תפילין כשהייתי בחור אחר התפילה.
הנחתי תפילין כשהייתי בחור בשעת התפילה.

צריך לקחת בחשבון שמסתמא רוב הגדול של חברי איולט הם חסידים.

משולש
הודעות: 4856
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי משולש » ג' אוקטובר 02, 2018 12:14 am

פלפלת בחכמה כתב:האמנם לא דן המחבר בכל ה900 עמודים בשאלה האם מניחים תפילין דר״ת בחוה״מ, אשר גם בזה ראיתי מבוכה בפוסקים (שדנו בדבר משום ס״ס וכדו׳)?!


תשובה:
זו סוגיא בפני עצמה, אבל היא משנית לחלוטין לעיקר הנושא של הספר. בעמ' 449 הע' 356, הפניתי לספרים שעסקו בכך.

זקני דרום
הודעות: 89
הצטרף: ו' אוקטובר 20, 2017 2:30 pm

Re: שרשי מנהגי אשכנז - הנחת תפילין בחול המועד

הודעהעל ידי זקני דרום » ה' אוקטובר 04, 2018 10:35 am

יש מאמר של הרב טריביץ באור ישראל על המאמר עם הגאון
מישהו יכול להעלות?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 49 אורחים