טעויות כיוצא באלו מצויות - כמיעוט המצוי - בספרי המחברים.
ויפה הגדיר ר"ש אשכנזי בתוספות לאור ישראל חוברת טו [=אסופה עמ' 3]:
יש חושבים, שאין גדול יכול לטעות. ואם הוא טועה, אינו גדול. ואני אומר: גם גדול שבגדולים מצודת הטעות פרושה לרגליו. ואולם אין הטעות גורעת מגדלותו מאומה.
זכורני איך בשנת תשנ"ו הציע מישהו בפני גדול אחד ת"ח מופלג ומפורסם זצ"ל את דברי הנועם אלימלך הידועים (פרשת ויגש ד"ה ואת יהודה):
ואגב נבאר הענין שאמר אברהם אבינו ע"ה לשרה אמרי לי אחותי את... ואחר כך באבימלך חזר ואמר לה אמרי לי אחותי את וישלח אבימלך ויקח את שרה, ויצחק אמר אל רבקה אמרי לי אחי הוא... לכאורה יש להבין הענין... גם השינוי לשון שאמר לה אמרי לי אחי הוא ולא אמר כאברהם...
בעוד שבפסוק נאמר בבוא אברהם אבינו מצרימה: אמרי נא אחותי את (בראשית יב יג).
בבואו לפני אבימלך נאמר: ויאמר אברהם אל שרה אשתו אחותי הוא (שם כ ב), ושם נאמר: הלא הוא אמר לי אחותי הוא והיא גם הוא אמרה אחי הוא (פסוק ה).
להלן שם נאמר: אמרי לי אחי הוא (פסוק יג).
אבל אצל יצחק נאמר: וישאלו אנשי המקום לאשתו ויאמר אחותי הוא (שם כו ז).
להלן שם נאמר: ויקרא אבימלך ליצחק ויאמר אך הנה אשתך הוא ואיך אמרת אחותי הוא (פסוק ט).
הרי לא נזכר אצל יצחק 'אחי' כלל. בעוד שהפסוק אמרי לי אחי הוא שהזכיר הנוע"א, נאמר דוקא אצל אברהם ושרה, כנ"ל.
בחסידותו, קם אז הגדול ההוא מלוא קומתו וענה ואמר: אני מאמין שבתורתו של הרבי ר' אלימלך היה כתוב אחי הוא אצל יצחק, כ'כתנות אור' בתורתו של ר' מאיר!ואני הפטרתי אחריו: במחילת כבודו, האם הוא רוצה לפסול את ספר התורה של הנוע"א?
[בעל שפע חיים במכתביו טרח לבאר את דברי הנוע"א הנזכרים.]