מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 09, 2018 11:17 pm

כד הוינא טליא שמעתי תמיד שהכלל "ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא" נכון תמיד מלבד יוצא מן הכלל והוא ישו הנוצרי שיצא מכלל ישראל.

האמנם נכונים הדברים מבחינה הלכתית? וכי אם היה מקדש אשה לא היו קידושין קידושין?

נשאלתי על כך ואשמח להרחבה

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' אפריל 09, 2018 11:32 pm

יעויין הגהות חת''ס או''ח סי' מ''ג, ואדרת אליהו להגר''א בענין עיר הנדחת.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 09, 2018 11:37 pm

לא מצאתי החת"ס שציינת

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' אפריל 09, 2018 11:50 pm

דרומי כתב:לא מצאתי החת"ס שציינת

אני העתקתי מספר תושבע''פ של ר''י ענבל, ומסתבר שיש שם ט''ס וצ''ל סי' שמ''ג, אם כי גם שם לא מצאתי בשו''ע צוה''ד.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 09, 2018 11:57 pm

אולי צ"ל אה"ע?

יהודה בן יעקב
הודעות: 2917
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אפריל 10, 2018 12:00 am

שם משמואל בראשית חנוכה תרע"ז ליל ו'
וכן מחמת קדושת חכמי המשנה שהתגברו אז ואורייתא היא דמרתחא בהו, דחו את הזוהמא מכלל ישראל, ויצא מכלל ישראל אותו האיש הידוע, אחר איזה דורות. וע"כ זמן לידתו הוא תמיד בזמן מפלת היונים, שזה הי' גמר מפלתם שנדחו מכלל ישראל לגמרי. והמנהג שמתבטלין אז מת"ת, לרמז על הפסקת חיבורו לישראל באמצעות התורה, שהרי הי' תלמיד ר' יהושע בן פרחי', ועי"ז נדחה לגמרי מכלל ישראל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 12:04 am

הכוונה לחת"ס זה?
עיין גיטין נז ע"א תא חזי וכו'.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2917
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אפריל 10, 2018 12:09 am

מה שנכון נכון כתב:הכוונה לחת"ס זה?

שם מיירי באופן כללי, ולא ביחס לאותו האיש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 12:13 am

יהודה בן יעקב כתב:
מה שנכון נכון כתב:הכוונה לחת"ס זה?

שם מיירי באופן כללי, ולא ביחס לאותו האיש.

נכון, וגם מדובר כשמפורש שעשו כך ב"ד, ולא מהשערות בעלמא (ואינני רואה כל טעם שיעשו כן ב"ד בנד"ד). כתבתי רק שאולי לזה התכוין המציין.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 10, 2018 8:41 am

לגוף נדון האשכול, כמדומני שבלשם איתא איפכא

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 10, 2018 12:02 pm

בגמרא בגיטין כתוב תא חזי מה בין פושעי ישראל לנביאי אומה"ע

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ג' אפריל 10, 2018 12:05 pm

דרומי כתב:כד הוינא טליא שמעתי תמיד שהכלל "ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא" נכון תמיד מלבד יוצא מן הכלל והוא ישו הנוצרי שיצא מכלל ישראל.

האמנם נכונים הדברים מבחינה הלכתית? וכי אם היה מקדש אשה לא היו קידושין קידושין?

נשאלתי על כך ואשמח להרחבה

אני שמעתי שמדין הודאת בעל דין ושוויא אנפשיה יושקה איננו בן אדם ולכן מכלל ישראל הוא בודאי יצא אלא שלכלל גויים גם לא הגיע, שמועה אחרת לא שמעתי.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' אפריל 10, 2018 11:09 pm

לכאו' אותו האיש עצמו לא גרע משאר אפיקורסים ועובדי ע''ז, ורק המשוגעים שאחריו עשו ממנו דת, (אבל בגמ' גיטין משמע שהוא התייחד בלעגו על דברי חכמים).

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 10, 2018 11:52 pm

מנהגי 'ניטל' מוכיחים שהתייחסו אליו באופן מיוחד לגריעותא, עד היום הזה.

פעם שמעתי משהו על תיקון שלו לאחר נ' אלפים יובלות.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ד' אפריל 11, 2018 12:10 am

דרומי כתב:מנהגי 'ניטל' מוכיחים שהתייחסו אליו באופן מיוחד לגריעותא, עד היום הזה.

כמדומני שלא מצד מעשיו, אלא שייחסו לו כחות של טומאה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אפריל 11, 2018 12:27 am

אפרים זלמן כתב:לכאו' אותו האיש עצמו לא גרע משאר אפיקורסים ועובדי ע''ז, ורק המשוגעים שאחריו עשו ממנו דת, (אבל בגמ' גיטין משמע שהוא התייחד בלעגו על דברי חכמים).

גם בעניין הדת יש כאן פלא, כי בני נח לא הוזהרו על השיתוף להרבה פוסקים, וא"כ הצילתם מע"ז, וגם עיקרי שאר ז' מצוות יש בדתם.
ואולי זה על דרך הטענה שהרפורמים גרועים מהחילונים כי הם מנסים לזייף את הדת, ולא לפרוק את עולה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ההגדרה ההלכתית ליהדותו של אותו האיש

הודעהעל ידי צביב » ד' אפריל 11, 2018 2:24 am

אפרים זלמן כתב:לכאו' אותו האיש עצמו לא גרע משאר אפיקורסים ועובדי ע''ז, ורק המשוגעים שאחריו עשו ממנו דת, (אבל בגמ' גיטין משמע שהוא התייחד בלעגו על דברי חכמים).

המהר''ל בחידושי אגדות בהניזקין, כתב שלעג זה חמור יותר מכישף והדיח וכו'


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 373 אורחים