מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 9:23 am

שאלני תלמיד חכם שאלה יפה ומעניינת,
האם מותר ללכת לראות חיות טמאות ולבדוק אותם לידע ולהכיר כל מין ומין לצורך הבנה בלימוד התורה???
מה הם הצדדים להיתר ולאיסור ?
א. בגמ' חולין דף מ"ב ע"א איתא דתפס הקב"ה כל מין ומין והראה למשה רבינו ואמר לו את זה תאכל ואת זה לא תאכל, וא"כ אם לצורך הבנת הענין הראה הקב"ה למשה אף את החיות הטמאות [וע"ע בית יוסף יו"ד סי' פ"ב בשם הגהות מיימוניות סיפור המוכח לצד ההיתר], א"כ גם היום מלמד שלומד עם התלמידים אודות החיות טמאות, האם יוכל להראות להם את כל החיות אף הטמאות???
ב. לאידך גיסא - האם יש מקור בהלכה או בתלמוד שאסור להסתכל על חיות טמאות, סתם באופן כללי???
אשמח להחכים בנושא יחד עם חכמי ורבני הפורום שיחיו.


דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 19, 2018 9:28 am

אין שום איסור להסתכל על חיות טמאות, אבל יש סלסול מעלה בזה כדמוכח מכמה הלכות ומנהגים (לדוגמא המנהג לעטוף את הילד בטלית כשנכנס ל'חדר' כדי שלא יראה חיות טמאות בדרך). ולצורך לימוד פשיטא שמותר. ולהעיר שהאש על המזבח היתה רבוצה כארי או ככלב.

וראה באריכות גדולה בספר 'שולחן מנחם' חלק ה עמ' כ ואילך.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אפריל 19, 2018 9:30 am

viewtopic.php?f=17&t=10093&p=93762#p93762
זכורני שהיה אשכול על כך, אך כעת איני מוצאו.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 9:33 am

פלגינן כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=10093&p=93762#p93762
זכורני שהיה אשכול על כך, אך כעת איני מוצאו.

א. ייש"כ על ההפניה לקב הישר, אך אדרבה יש לעיין ולהבין האם אף לשטיתו ראייה לצורך לימוד לא מזיקה?? ורק ראיה בעלמא היא לא טוב??
ב. בטרם פתחתי נושא זה ניסיתי לחפש בכל הפורום, וג"כ לא מצאתי, ואם תמצאו אדרבה אשמח לדעת היכן מקומו.
בתודה מראש.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 9:34 am

דרומי כתב:אין שום איסור להסתכל על חיות טמאות, אבל יש סלסול מעלה בזה כדמוכח מכמה הלכות ומנהגים (לדוגמא המנהג לעטוף את הילד בטלית כשנכנס ל'חדר' כדי שלא יראה חיות טמאות בדרך). ולצורך לימוד פשיטא שמותר. ולהעיר שהאש על המזבח היתה רבוצה כארי או ככלב.
וראה באריכות גדולה בספר 'שולחן מנחם' חלק ה עמ' כ ואילך.

ישנה אפשרות להוריד או להראות לנו את מה שכב' מפנה לספר שולחן מנחם ???
באוצר לא מופיע ספר זה.

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 19, 2018 9:39 am

יש לי בוורד
קבצים מצורפים
צורת חיות טמאות.doc
(149.5 KiB) הורד 195 פעמים

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אפריל 19, 2018 9:41 am

יעוין גם באלו:
קבצים מצורפים
הסתכלות בחיות טמאות.pdf
(52.91 KiB) הורד 222 פעמים
אליעזר בראדט, ביקור בגן חיות בהלכה (אנגלית).pdf
(4.63 MiB) הורד 311 פעמים

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 9:51 am

דרומי כתב:יש לי בוורד

לפי מה שיוצא מכל הנ"ל לכאורה הוא, שבאמת לצורך לימוד והבנת דברי התורה,
אין שום בעיה ללכת ולראות צורת חיות טמאות.
השאלה היא רק, אם יש מקורות יותר קדומים להתיר להדיא לצורך לימוד?

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 19, 2018 9:55 am

החידוש הוא האיסור, לא ההיתר

ואם רש"י מביא 'מעשה רב' ממשה רבינו שהראה לכל ישראל חיות טמאות - למה צריך היתרים נוספים?

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 9:56 am

פלגינן כתב:יעוין גם באלו:

המעניין הוא שגם הקב הישר וגם הישועות חכמה [שהובאו בקובץ המצורף - פנינים] נוקטים בפשיטות בלא לחלק שאסור להסתכל על חיות טמאות, והפלא הוא האיך הם מיישבים דברי הגמ' בחולין???
וצ"ע עוד בזה.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 9:56 am

דרומי כתב:החידוש הוא האיסור, לא ההיתר
ואם רש"י מביא 'מעשה רב' ממשה רבינו שהראה לכל ישראל חיות טמאות - למה צריך היתרים נוספים?

אז למה הקב הישר כותב בפשיטות שאסור בלא לחלק ולהתיר לצורך לימוד??

דרומי
הודעות: 9068
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי דרומי » ה' אפריל 19, 2018 9:58 am

להעיר גם מאגרות משה חלק א סימן מה לגבי כניסת כלב וחמור לבית הכנסת.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 10:01 am

דרומי כתב:להעיר גם מאגרות משה חלק א סימן מה לגבי כניסת כלב וחמור לבית הכנסת.

מה כתוב שם??
אשמח לראות זאת וללמוד את הנושא.
בתודה מראש.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי פלגינן » ה' אפריל 19, 2018 10:15 am

הא לחמא עניא כתב:
דרומי כתב:להעיר גם מאגרות משה חלק א סימן מה לגבי כניסת כלב וחמור לבית הכנסת.

מה כתוב שם??
אשמח לראות זאת וללמוד את הנושא.
בתודה מראש.

נראה לי שקשור גם למה שנזכר כאן:
viewtopic.php?f=7&t=2705&start=120#p291980

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' אפריל 19, 2018 11:50 am

הא לחמא עניא כתב:
דרומי כתב:להעיר גם מאגרות משה חלק א סימן מה לגבי כניסת כלב וחמור לבית הכנסת.

מה כתוב שם??
אשמח לראות זאת וללמוד את הנושא.
בתודה מראש.

שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן מה

בענין סומא שהרגילו כלב להוליכו אם יכול ליכנס לביהכ"נ לתפלה יום א' כ"ג שבט תשי"ג. מע"כ ידידי הרב הגאון המפורסם מוהר"ר פינחס מרדכי טייץ הגאב"ד עליזאבעט שליט"א, שלו' וברכה.

הנה בדבר הסומא אשר למדו לכלב להוליכו ומוכרח הכלב להיות תמיד אצלו אם יכול ליכנס לביה"כ להתפלל בצבור ולשמוע קדיש וקדושה וקה"ת וקריאת המגילה וכדומה אף שהכלב מוכרח ליכנס עמו או שיש בזה בזיון להכניס בע"ח לביה"כ שהוא מקדש מעט.

והנה איתא בירושלמי פ' בני העיר ה"ג ר' אימי מפקיד לספריא אם אתא ברנש גביכון מלכלך באורייתא לגבכון תיהוון מקבלין ליה ולחמריה ולמנוי, והוא משום דסובר כר"י בן לוי דאמר שם לעיל מזה בתי כנסיות ובתי מדרשות לחכמים ולתלמידיהם, וכדאיתא גם בגמ' דידן /מגילה/ בדף כ"ח אמר רבא חכמים ותלמידיהן מותרין דאמר ריב"ל מאי בי רבנן ביתא דרבנן, ולכן אמר ר' אימי לספריא שאף אם הוא רק קצת בן תורה נמי נחשב כבן תורה לגבי זה ומותר כשהוא אורח להיות שם עם חמורו וכל כליו והובא בר"ן במגילה שם. וא"כ חזינן דהכנסת חמור לביהכ"נ אינו קלות ראש ובזיון יותר מאכילה ושתיה ושינה דאם היה יותר מזה לא היה ניתר לת"ח דאטו ת"ח אינו מוזהר על מורא דמקדש כדאיתא במג"א /או"ח/ סי' קנ"א סק"ב, ודייק גם מלשון הטור וש"ע דאינך מילי אסור, וגם המג"א הביא שם ירושלמי זה ברמז שכתב וכן הוא בירושלמי שת"ח מותר להתאכסן בביהכ"נ עיין שם, והוא ירושלמי זה שמפורש שגם רשאי להכניס שם החמור, וגם הגר"א בסק"ה הביא לשון הירושלמי, וא"כ פוסקין כן.

וכיון שהוא רק כאכילה ושתיה הרי לזה מהני תנאי בבתי כנסיות שבחו"ל לאכול שם בשעת הדחק אף לכל אדם כדאיתא בר"ן שם בשם הרמב"ן שמהני התנאי אפילו בישובן לענין שאם הוצרכו אנשי העיר להאכיל בהן עניים או להשכיבם שם והביאו הב"י /או"ח/ בסי' קנ"א. ואף שבש"ע /או"ח/ סעי' י"א משמע שפסק דלא מהני תנאי כלל בישובן לענין אכילה ושתיה, עיין במג"א ס"ק י"ד, אבל בסק"ב הביא גם שיטת הג"א בשם או"ז שעל תנאי שרי אפילו בישובן לאכול ולשתות לכל אדם ואף שלא מדוחק. והגר"א בסק"ה הביא הר"ן בשם הרמב"ן שעל תנאי מותר לכל אדם מדוחק ומשמע שפוסק כן ולכן שפיר פסק המ"ב בבאור הלכה ד"ה אבל שיש לסמוך על הרמב"ן שכן סברי גם הר"ן והרשב"א להתיר אפילו בישובן לכה"פ בשעת הדחק. וכמדומני שבהרבה מקומות נוהגין להקל אף שלא בשעה"ד. ולצורך מצוה קצת כגון לאכול סעודה שלישית בשבת אף שאין צורך גדול שהרי יכול כל אחד לאכול בביתו נוהגין כמעט בכל המקומות להתיר. ואף לעשות משתה בקריאת החתן או בר מצוה נוהגין להקל, אף שאין ברור שיש בזה ענין מצוה. והחסידים נוהגין בכל בתי כנסיות שלהן להתיר אף בדבר הרשות ממש כהא דאכילה ושתיה ביום היא"צ. א"כ מוכרחין לומר שנוהגין כרש"י והג"א בשם או"ז שמותר על תנאי אפילו בישובן לאכילה ושתיה וכה"ג אף בלא דוחק. ונמצא שנפסק עתה כן להלכה אף אם אולי רק בדורות האחרונים התחילו לנהוג כן. כמפורש ברש"י בשבת דף י' אף במנהג כדעת יחיד במילי דאורייתא לענין מתנות שכתב וכי היכי דאחזו במנהג בראשית הגז בימי ר"נ ולא מחינא בהו ונהגנא כולא כוותיה השתא דנהוג אף במתנות לא משנינן מנהגא עיין שם, וכ"ש במילי דרבנן כהא דאיסורי אכילה ושתיה בביהכ"נ. אך אף אם לא נימא כחדושא דרש"י דאולי החולקים על רש"י וסוברים דמתנות נוהגות בחו"ל שהוא הרמב"ם ושיטה ראשונה בש"ע יו"ד סי' ס"א סעי' כ"א פליגי על רש"י גם בחדוש זה, מ"מ בשעת הדחק ודאי יש לפסוק להתיר שבזה הא מתירין גם הרמב"ן והרשב"א והר"ן וכדפסק המ"ב בבאור הלכה.

ולכן כיון שבהכנסת חמור חזינן שלא גרע מאכילה ושתיה ושינה יש להתיר בבכ"נ שלנו שעל תנאי הן עשויות אם הוא בשעת הדחק לפסק המ"ב בבאור הלכה. ובודאי שכלב לא גרע מחמור ואין לנו שעה"ד גדול מזה שאם לא נתירנו יתבטל כל ימיו מתפלה בצבור וקה"ת וקריאת המגילה בצבור וגם יש ימים שהעג"נ =שהעגמת נפש= גדולה מאד כגון בימים נוראים וכה"ג שרבים מתאספים עיין ברמ"א /או"ח/ ס"ס פ"ח, שלכן ראיה גדולה שיש להתיר להסומא שהכלב שמוליכו צריך להיות אצלו תמיד, ליכנס לביהכ"נ להתפלל ולשמוע קה"ת וכדומה. אך טוב שישב סמוך להפתח שלא לבלבל את הצבור.

וגם יש להסתפק דאולי בכלל ליכא שום בזיון וקלות ראש בכניסת בהמה אלא כשהכניסה היא שלא לצורך תפלה אלא לצורך התאכסנות כעובדא דירוש' אבל כשהכניסה היא לצורך תפלה של בעליו אפשר אין זה דבר בזיון וקלות ראש כלל, ויהיה ניחא מה שלא הזכירו זה לחדוש דין משום דאין בזה אלא משום ההתאכסנות שהזכיר המג"א בטק"ב, ונוגע זה בביהכ"נ של א"י שאינו על תנאי שג"כ לפ"ז יש להתירו אבל אין זה ראיה ברורה ועדיין יש לעיין בבתי כנסיות של א"י אבל בב"כ שלנו היא ראיה ברורה לע"ד שיש להתיר.

ועיין בברכות דף ס"ב שפרש"י בהא דאביי מרביא ליה אמרא מגדלת לו שה ומלמדתו שהולך עמו תמיד, והא אביי היה כמעט כל היום בביהמ"ד וא"כ משמע קצת שהלך עמו גם לביהמ"ד דאל"כ אלא על המעט מהיום שהיה הולך לעסקיו היה הולך עמו לא היה שייך לשון תמיד. וגם הטעם שפירש"י כן הוא דאם לא היה עמו תמיד לא היה הולך עמו לבית הכסא ובמעט היום לא היה מתרגל ונמצא שגם מגמ' דידן יש ראיה קצת, אך אין זה ראיה ברורה, אבל מהירושלמי הוא ראיה ברורה כדלעיל.

ידידו ואוהבו בלונ"ח, משה פיינשטיין

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ראיית חיות טמאות לצורך לימוד

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' אפריל 19, 2018 6:35 pm

בקרו טלה כתב:
הא לחמא עניא כתב:
דרומי כתב:להעיר גם מאגרות משה חלק א סימן מה לגבי כניסת כלב וחמור לבית הכנסת.

מה כתוב שם?? אשמח לראות זאת וללמוד את הנושא.
בתודה מראש.

שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן מה
בענין סומא שהרגילו כלב להוליכו אם יכול ליכנס לביהכ"נ לתפלה יום א' כ"ג שבט תשי"ג. מע"כ ידידי הרב הגאון המפורסם מוהר"ר פינחס מרדכי טייץ הגאב"ד עליזאבעט שליט"א, שלו' וברכה. הנה בדבר הסומא אשר למדו לכלב להוליכו ומוכרח הכלב להיות תמיד אצלו אם יכול ליכנס לביה"כ להתפלל בצבור ולשמוע קדיש וקדושה וקה"ת וקריאת המגילה וכדומה אף שהכלב מוכרח ליכנס עמו או שיש בזה בזיון להכניס בע"ח לביה"כ שהוא מקדש מעט. והנה איתא בירושלמי פ' בני העיר ה"ג ר' אימי מפקיד לספריא אם אתא ברנש גביכון מלכלך באורייתא לגבכון תיהוון מקבלין ליה ולחמריה ולמנוי, והוא משום דסובר כר"י בן לוי דאמר שם לעיל מזה בתי כנסיות ובתי מדרשות לחכמים ולתלמידיהם, וכדאיתא גם בגמ' דידן /מגילה/ בדף כ"ח אמר רבא חכמים ותלמידיהן מותרין דאמר ריב"ל מאי בי רבנן ביתא דרבנן, ולכן אמר ר' אימי לספריא שאף אם הוא רק קצת בן תורה נמי נחשב כבן תורה לגבי זה ומותר כשהוא אורח להיות שם עם חמורו וכל כליו והובא בר"ן במגילה שם. וא"כ חזינן דהכנסת חמור לביהכ"נ אינו קלות ראש ובזיון יותר מאכילה ושתיה ושינה דאם היה יותר מזה לא היה ניתר לת"ח דאטו ת"ח אינו מוזהר על מורא דמקדש כדאיתא במג"א /או"ח/ סי' קנ"א סק"ב, ודייק גם מלשון הטור וש"ע דאינך מילי אסור, וגם המג"א הביא שם ירושלמי זה ברמז שכתב וכן הוא בירושלמי שת"ח מותר להתאכסן בביהכ"נ עיין שם, והוא ירושלמי זה שמפורש שגם רשאי להכניס שם החמור, וגם הגר"א בסק"ה הביא לשון הירושלמי, וא"כ פוסקין כן. וכיון שהוא רק כאכילה ושתיה הרי לזה מהני תנאי בבתי כנסיות שבחו"ל לאכול שם בשעת הדחק אף לכל אדם כדאיתא בר"ן שם בשם הרמב"ן שמהני התנאי אפילו בישובן לענין שאם הוצרכו אנשי העיר להאכיל בהן עניים או להשכיבם שם והביאו הב"י /או"ח/ בסי' קנ"א. ואף שבש"ע /או"ח/ סעי' י"א משמע שפסק דלא מהני תנאי כלל בישובן לענין אכילה ושתיה, עיין במג"א ס"ק י"ד, אבל בסק"ב הביא גם שיטת הג"א בשם או"ז שעל תנאי שרי אפילו בישובן לאכול ולשתות לכל אדם ואף שלא מדוחק. והגר"א בסק"ה הביא הר"ן בשם הרמב"ן שעל תנאי מותר לכל אדם מדוחק ומשמע שפוסק כן ולכן שפיר פסק המ"ב בבאור הלכה ד"ה אבל שיש לסמוך על הרמב"ן שכן סברי גם הר"ן והרשב"א להתיר אפילו בישובן לכה"פ בשעת הדחק. וכמדומני שבהרבה מקומות נוהגין להקל אף שלא בשעה"ד. ולצורך מצוה קצת כגון לאכול סעודה שלישית בשבת אף שאין צורך גדול שהרי יכול כל אחד לאכול בביתו נוהגין כמעט בכל המקומות להתיר. ואף לעשות משתה בקריאת החתן או בר מצוה נוהגין להקל, אף שאין ברור שיש בזה ענין מצוה. והחסידים נוהגין בכל בתי כנסיות שלהן להתיר אף בדבר הרשות ממש כהא דאכילה ושתיה ביום היא"צ. א"כ מוכרחין לומר שנוהגין כרש"י והג"א בשם או"ז שמותר על תנאי אפילו בישובן לאכילה ושתיה וכה"ג אף בלא דוחק. ונמצא שנפסק עתה כן להלכה אף אם אולי רק בדורות האחרונים התחילו לנהוג כן. כמפורש ברש"י בשבת דף י' אף במנהג כדעת יחיד במילי דאורייתא לענין מתנות שכתב וכי היכי דאחזו במנהג בראשית הגז בימי ר"נ ולא מחינא בהו ונהגנא כולא כוותיה השתא דנהוג אף במתנות לא משנינן מנהגא עיין שם, וכ"ש במילי דרבנן כהא דאיסורי אכילה ושתיה בביהכ"נ. אך אף אם לא נימא כחדושא דרש"י דאולי החולקים על רש"י וסוברים דמתנות נוהגות בחו"ל שהוא הרמב"ם ושיטה ראשונה בש"ע יו"ד סי' ס"א סעי' כ"א פליגי על רש"י גם בחדוש זה, מ"מ בשעת הדחק ודאי יש לפסוק להתיר שבזה הא מתירין גם הרמב"ן והרשב"א והר"ן וכדפסק המ"ב בבאור הלכה. ולכן כיון שבהכנסת חמור חזינן שלא גרע מאכילה ושתיה ושינה יש להתיר בבכ"נ שלנו שעל תנאי הן עשויות אם הוא בשעת הדחק לפסק המ"ב בבאור הלכה. ובודאי שכלב לא גרע מחמור ואין לנו שעה"ד גדול מזה שאם לא נתירנו יתבטל כל ימיו מתפלה בצבור וקה"ת וקריאת המגילה בצבור וגם יש ימים שהעג"נ =שהעגמת נפש= גדולה מאד כגון בימים נוראים וכה"ג שרבים מתאספים עיין ברמ"א /או"ח/ ס"ס פ"ח, שלכן ראיה גדולה שיש להתיר להסומא שהכלב שמוליכו צריך להיות אצלו תמיד, ליכנס לביהכ"נ להתפלל ולשמוע קה"ת וכדומה. אך טוב שישב סמוך להפתח שלא לבלבל את הצבור. וגם יש להסתפק דאולי בכלל ליכא שום בזיון וקלות ראש בכניסת בהמה אלא כשהכניסה היא שלא לצורך תפלה אלא לצורך התאכסנות כעובדא דירוש' אבל כשהכניסה היא לצורך תפלה של בעליו אפשר אין זה דבר בזיון וקלות ראש כלל, ויהיה ניחא מה שלא הזכירו זה לחדוש דין משום דאין בזה אלא משום ההתאכסנות שהזכיר המג"א בטק"ב, ונוגע זה בביהכ"נ של א"י שאינו על תנאי שג"כ לפ"ז יש להתירו אבל אין זה ראיה ברורה ועדיין יש לעיין בבתי כנסיות של א"י אבל בב"כ שלנו היא ראיה ברורה לע"ד שיש להתיר. ועיין בברכות דף ס"ב שפרש"י בהא דאביי מרביא ליה אמרא מגדלת לו שה ומלמדתו שהולך עמו תמיד, והא אביי היה כמעט כל היום בביהמ"ד וא"כ משמע קצת שהלך עמו גם לביהמ"ד דאל"כ אלא על המעט מהיום שהיה הולך לעסקיו היה הולך עמו לא היה שייך לשון תמיד. וגם הטעם שפירש"י כן הוא דאם לא היה עמו תמיד לא היה הולך עמו לבית הכסא ובמעט היום לא היה מתרגל ונמצא שגם מגמ' דידן יש ראיה קצת, אך אין זה ראיה ברורה, אבל מהירושלמי הוא ראיה ברורה כדלעיל. ידידו ואוהבו בלונ"ח, משה פיינשטיין

בעצם האגרות משה כלל לא מתייחס לנושא שלנו,
אלא בעקיפין אנו רואים שאין שום חשש או בעיה ומניעה להסתכל על הכלב.
השאלה היא האם אפשר לדמות מילתא למילתא??


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: תורת המן ו־ 230 אורחים