מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מפסיקין לק"ש - רשב"י במערה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

מפסיקין לק"ש - רשב"י במערה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' מאי 11, 2018 12:18 am

בגמ' שבת לג: במעשה דרשב"י ורבי אלעזר בנו איתא
טשו במערתא איתרחיש ניסא איברי להו חרובא ועינא דמיא והוו משלחי מנייהו והוו יתבי עד צוארייהו בחלא, כולי יומא גרסי בעידן צלויי לבשו מיכסו ומצלו והדר משלחי מנייהו כי היכי דלא ליבלו

בגמ' שבת יא א
מפסיקין לק"ש:
הא תנא ליה רישא אין מפסיקין סיפא אתאן לדברי תורה דתניא חברים שהיו עוסקין בתורה מפסיקין לק"ש ואין מפסיקין לתפלה א"ר יוחנן חלא שנו אלא כגון ר"ש בן יוחי וחביריו שתורתן אומנותן אבל כגון אנו מפסיקין לק"ש ולתפלה.

וכתבו התוס' שם
כגון רבי שמעון בן יוחי וחבריו. והא דאמר לקמן (דף לג:) כי הוה מטי (זמן תפלה) לביש ומכסי ומצלי ההוא מצלי היינו ק"ש:


וקשיא לי על תירוץ התוס', הניחא לתפילה שיש דין עומד בפני המלך, שפיר חייבים ללבוש כסותיהם ולהתעטף. אבל בק"ש שאין חיוב כזה, אלא קורא כדרכו, (ואמרו ז"ל לא הטרחתי עליכם להיות קורים אותו מעומד וכו') ואין בו דינים כאלו, אלא בעינן רק שלא יהא ערום ולא יהא לבו רואה את הערווה, מדוע לא תיסגי שהם יושבים עד צווארם בחול.

יש עמדי תירוץ, אך מענין לשמוע דעת החברים דהכא.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: מפסיקין לק"ש - רשב"י במערה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' מאי 11, 2018 12:30 am

התירוץ שאני רוצה להציע, נוגע לפירוש שני קטעי גמרא בפרש מי שמתו:
בברכות כד ב שנינו
ת"ר היה ישן בטליתו ואינו יכול להוציא את ראשו מפני הצנה חוצץ בטליתו על צוארו וקורא ק"ש וי"א על לבו ותנא קמא הרי לבו רואה את הערוה קסבר לבו רואה את הערוה מותר.

ובדף הבא, כה ב שנינו
ירד לטבול, אם יכול לעלות ולהתכסות וכו' ת"ר מים צלולין ישב בהן עד צוארו וקורא וי"א עוכרן ברגלו ות"ק והרי לבו רואה את הערוה קסבר לבו רואה את הערוה מותר והרי עקבו רואה את הערוה קסבר עקבו רואה את הערוה מותר. אתמר עקבו רואה את הערוה מותר, נוגע - אביי אמר אסור ורבא אמר מותר. רב זביד מתני לה להא שמעתא הכי, רב חיננא בריה דרב איקא מתני לה הכי - נוגע דברי הכל אסור, רואה אביי אמר אסור, רבא אמר מותר - לא נתנה תורה למלאכי השרת. והלכתא נוגע אסור רואה מותר.

ונראה לי פשוט, דמה שלא מצינו קושית 'והא עקבו רואה את הערוה' גבי ישן בטליתו, הוא דהיכא שהאדם שוכב או עומד, לא איכפת לו אם אין חציצה בין רגליו ובין הערווה, ואין חשש 'עקבו רואה את הערווה' שהרי אינם זה כנגד זה כלל. וכד דייקת, לא חששו ל'עקבו רואה את הערוה' אלא היכא שהאדם יושב בתוך המים, והיינו ישיבה כשרגליו כפופות מתחתיו, דאז העקב והערווה מתקרבים זה אצל זה. ורק באופן זה מצינו חשש 'עקבו רואה את הערווה'. (הסברא שלא חששו ששוקי האדם רואים את הערווה, היא מכיון שכך דרכם, ורק באיברים שאין דרכם לראות את הערוה באופן תדיר חששו, כפשוט.)
ולכן נראה, שכיון שרשב"י ור"א בנו ישבו עד צווארם בחול, היה חשש משום עקבו רואה או נוגע, ולכן הוצרכו לקום, וללבוש בגדיהם ולקרוא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מפסיקין לק"ש - רשב"י במערה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 11, 2018 12:45 am

עי' מ"ב ר"ס ע"ד שגם בד"ת אסור כשלבו רואה את הערוה.
ובפשטות ה"ה בעקב, בין ברואה ובין בנוגע.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: מפסיקין לק"ש - רשב"י במערה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' מאי 11, 2018 12:54 am

נו, אי הכי הדרא קושיא לדוכתה.
ויתכן לתרץ דכמו דאשכחן דת"ח בהרהור בבית המרחץ לאונסיה שאני, לכן אולי בת"ת כשישבו ולמדו כולא יומא לא חשו לזה (מכורח המציאות, שאילו היו יושבים בבגדיהם היו הבגדים בלים). אבל לקר"ש היו יכולים להיזהר מזה פרק אחד שחרית ופרק אחד ערבית.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מפסיקין לק"ש - רשב"י במערה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 11, 2018 3:10 am

כשהיו מכוסים בחול לא היה נחשב שלבם או עקבם רואה את הערוה דלא גרע ממים עכורים, וכמובן אין הכרח דהיתה נגיעת העקב. ובפשטות בקל יכלו לישב בחול באופן שלא תהיה נגיעה, ול"ח אונס.
ועל הערתו של מר ע"ד התוס' איני יודע יישוב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 277 אורחים