לכך כ"ה פ"הין בפסוק[ים] בקהלת שכתוב בהם חכמה
יגעתי ולא מצאתי אלא כ"ג פ"הין, והם מופיעים בפסוקים הבאים: והוספתי חכמה על כל אשר היה לפני (קהלת א, טז); כי ברב חכמה רב כעס, ויוסיף דעת יוסיף מכאוב (שם, יח); ולבי נהג בחכמה ... מספר ימי חייהם (שם ב, ג); וגדלתי והוספתי מכל שהיה לפני בירושלם אף חכמתי עמדה לי (שם, ט); ופניתי אני לראות חכמה (שם, יב); כי לאדם שטוב לפניו נתן חכמה ודעת ושמחה, ולחוטא נתן ענין לאסוף ולכנוס, לתת לטוב לפני האלהים (שם, כו); כי בצל החכמה בצל הכסף (שם ז, יב); מי כהחכם ומי יודע פשר דבר, חכמת אדם תאיר פניו ועז פניו ישנא (שם ח, א); ועת ומשפט ידע לב חכם (שם, ה); והחכמים ... הכל לפניהם (שם ט, א); וגם לא לחכמים לחם ... כי עת ופגע יקרה את כלם (שם, יא); והוא לא פנים קלקל, וחילים יגבר ויתרון הכשיר חכמה (שם י, י); דברי פי חכם חן, ושפתות כסיל תבלענו (שם, יב); דברי חכמים כדרבנות וכמשמרות נטועים בעלי אספות (שם יב, יא).
לכך ריקם הקב"ה שס"ה גידים, פן יחטא האדם (ותתרפק) [ותתפרק] האריגה, שגיד קשור בבשר ובנפש
דרושים ביאור ומקבילות
שכל אבר ואבר מבקש עשה בי אותה מצוה (ע' בפסיקתא דר"כ פיס' יב, א). זהו נעשה אדם (בראשית א, כו), על כל אבר ואבר אומר כן נעשה כדי שיעשה מצות
דרושים ביאור ומקבילות
העולם הזה נברא בה' ... ה' יש לו חלון למטה ולמעלה, כמו ק', ללמד על בעלי תשובה, כדאמרינן במנחות (כט, ב), על כן פייט אבא מורי הרב ר' יב"ק הה' והק' עדים
מי יודע על איזה פיוט מדובר?
באמצע העולם נתן הקב"ה תורה לישראל, לאחר אלפים וארבע מאות וארבעים ושמונה (ע' בע"ז ט, א, וברש"י שם), וששת אלפים הוי עולם (ר"ה לא, א; סנהדרין צז, א; ע"ז שם), נמצא שבאמצע העולם נתן תורה לישראל, רק חסר נ"ב שנה, וצירף הקב"ה אותן נ"ב שלמד אברהם אבינו תורה עד דור הפלגה עמהן, נמצא שבאמצע העולם נתן הקב"ה לישראל
החשבון אינו מובן כלל.
תודה רבה לכל המסייעים לברר מקחו של צדיק