מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי השעיר החיי » ג' יוני 05, 2018 12:38 pm

בחדשות ידברו בעניין הפוליטיק של הדבר.
כאן אפשר לדון בגוף הדברים:

http://www.cwj.org.il/sites/default/fil ... 7%9F_0.pdf

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 05, 2018 12:45 pm

מה המקרה? אפקעינהו רבנן לקידושין מיניה ?

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי השעיר החיי » ג' יוני 05, 2018 12:52 pm

מטעם אומדנא וספקות בבעלות על הטבעת. אבל צירפתי לינק לפסק הדין הארוך כדי שאפשר יהיה לראות את הדיון ההלכתי ולא החדשותי - אבל כקונטקסט ככה סיקרו את זה בתקשורת:

בית דין אורתודוקסי פרטי ביטל אתמול (ב') את נישואיה של העגונה הוותיקה ביותר בישראל, צביה גורודצקי, שנלחמה במשך 20 שנה על זכותה להתגרש ולפתוח פרק חדש בחייה.

על פי הפרסום ב"ידיעות אחרונות", בית הדין הפרטי שהתכנס בחשאי בירושלים, הכריז על גורודצקי כרווקה והתיר לה להינשא לכל אדם. פסק הדין אמנם אינו רשמי מבחינת המדינה והרבנות, אך הוא צפוי לאפשר את שחרורו מהכלא של הגבר שעיגן אותה.

"אחרי המון שנים קיבלתי את הרוגע ואת השלווה שאני זקוקה להם בנפש שלי", צוטטה גורודצקי, שהתפרסמה בשנה שעברה לאחר שפתחה בשביתת רעב מול הכנסת. "כל הזמן הרגשתי כמו נשמה פצועה ומדממת. כל הזמן הרגשתי שאין פה צדק אבל אני לא יכולה לפתור את הבעיה שלי. עכשיו הגיע הזמן שאקבל בחזרה את החיים שלי".

גורודצקי נחשבת למסורבת הגט הוותיקה והמוכרת ביותר בישראל. את תהליך הגירושין נגדה בעלה מאיר היא החלה בשנת 1998 על רקע טענות לאלימות במשפחה. אחרי שנתיים שבהן סירב מאיר לתת לה גט הצליחה צביה לקבל פסק דין למתן גט מבית הדין הרבני.

בשל סירובו המתמשך למסור את הגט הוטלו על מאיר הסנקציות החמורות ביותר האפשריות בחוק. מאז שנת 2000 הוא נתון במאסר, ללא חופשות וללא אפשרות למזון כשר למהדרין כפי שביקש, אולם הוא ממשיך לדבוק בסירובו להתגרש.

בית הדין הפרטי התכנס אתמול ביוזמת "מרכז צדק לנשים", המטפל בנשים עגונות, וקבע כי הנישואים מבוטלים ומעולם לא התקיימו. בראש הרכב הדיינים עמד הרב פרופ' דניאל שפרבר, ולצדו ישבו שני רבנים מוכרים המוסמכים כדיינים, שביקשו שלא להיחשף כדי לא לפגוע במיזמים אחרים שבהם הם מעורבים.

בפסק הדין, המשתרע על פני יותר מ-70 עמודים, קבע הרכב הדיינים כי הנישואים של בני הזוג גורודצקי מעולם לא היו תקפים. הדיינים טענו בין היתר כי צביה לא הייתה נישאת למאיר לו ידעה על מאפייני האישיות שלו. עוד נקבע כי צביה היא זו שרכשה את טבעת הקידושין, בניגוד להלכה שדורשת כי הטבעת תיקנה מכספו של הגבר. פסק הדין לא יקבל תוקף רשמי על ידי ממסד בתי הדין הרבניים, אולם צביה הכריזה כי מבחינתה היא הפכה בזכותו לרווקה ובכוונתה לחפש לעצמה זוגיות חדשה.


סרבן הגט מאיר צפוי גם הוא ליהנות מפסק הדין, לאחר שצביה הכריזה שבכוונתה לגשת לבית הדין הרבני ולמשוך את תביעת הגירושים נגד מאיר. תביעה זו היא שגרמה למאסרו, ומשיכתה אמורה להביא לשחרורו מהכלא באופן מיידי.

בצאתה מבית הדין הסבירה צביה מדוע אין בכוונתה להשאירו במאסר. "אני חושבת שזאת לא הדרך הנכונה. לפני עשרים שנה התחלתי בהליך הגירושים כי אני לא רוצה שום קשר לאיש הזה. הסיפור הזה נגמר, מעכשיו באופן רשמי אני כבר לא האישה שלו, אז אין שום סיבה שהוא יישאר בכלא בגללי", צוטטה צביה.
ד"ר סוזן וייס ועו"ד ניצן כספי שילוני מ"מרכז צדק לנשים" בירכו על פסק הדין, ואמרו: "זהו יום חג לצביה ולכל מי שמפעם בו חוש צדק. ההתרגשות על שחרורה עצומה וקשה לתאר את השמחה. אחרי כל כך הרבה שנים היא קיבלה מחדש את השליטה על חייה ועל גופה ואנחנו מאחלות לה מעתה חיים טובים ומלאים.

"המקרה של צביה מוכיח כי הטלת סנקציות נגד סרבני גט כמו מאסר – ובוודאי שיימינג - היא אינה הדרך הראויה לשחרר נשים מעגינות. המסקנה היא שיש צורך לעשות שימוש במנגנונים הלכתיים ואזרחיים שמאפשרים חופש לנשים גם ללא הסכמת ה'בעל'. הטרגדיה של צביה לא הייתה צריכה להתרחש מלכתחילה אם בית הדין הממלכתי היה מכיר במנגנונים כאלה – ואין מנוס אלא מהקמת ערכאות פרטיות של בתי דין דתיים".

בתנועת "נאמני תורה ועבודה" בירכו גם הם, ואמרו: "מקרה זה, בתי הדין הפרטיים לגיור, כשרות צהר ועוד הם נורת אזהרה למערכת שירותי הדת בישראל. מי שאינו מוכן ליצור שינויים ובמקביל אף פוסל רבנים אחרים, בל יופתע אם ימצא עצמו כלל לא רלוונטי.

"דווקא כתנועה המאמינה במדינת ישראל כמדינה יהודית אנו פונים אל בתי הדין הרבניים לבצע את השינויים הנדרשים מתוך שיח, תכנון והסדרה רחבה ולא להותיר את המערכת הפרטית להגיע אליהם בלית ברירה.


"המערכה במקרה של צביה טרם הסתיימה, בית הדין עדין יוכל למרר את חייה של המגורשת הפרטית וילדיה. אנו מביעים תקווה שבתי הדין לא יתנכלו לה ושצביה תזכה לחופש לאחר 20 שנות עגינות".

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' יוני 05, 2018 1:19 pm

אין ספק שהפרצה חמורה. גם אילו הדיינים באמת בטוחים שהיתרם מבוסס ע"פ הלכה, היו צריכים לבקש שיצטרפו עליהם גדולים שבדור כפי שמקובל בישראל מקדמת דנא.
שיבא פרופסור ויצרף שני דיינים חסויים, זה שאט נפש, ומעיד על ההכרעה המפוקפקת למדי.
זה נותן חרב ביד כל מחריבי הדת. מעולם אף שהציבור החרדי הסתייג רבות מהרבנות, הוא גיבה את מימסד הנישואין החוקי כדי לא ליצור פרצות.
זה ה'דרכי נועם' הקלאסי של היהדות ה'דתית'..
לעסוק בקלות דעת (וזוהי קלות וגלות דעת) בחמורות שבחמורות, זה מבהיל על הרעיון.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 05, 2018 1:24 pm

אכן הדברים חמורים מאוד. ה' יעזור שיצליחו להתמודד עם זה בצורה חכמה ולפרוץ את הפירצה.

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי ידידיה » ג' יוני 05, 2018 1:52 pm

בית דין חשאי...


כבה היה פעם, לא?

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' יוני 05, 2018 2:02 pm

דרומי כתב:אכן הדברים חמורים מאוד. ה' יעזור שיצליחו להתמודד עם זה בצורה חכמה ולפרוץ את הפירצה.

צ"ל "ולגדור".

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 05, 2018 2:05 pm

מיסודות ההיתר. (הפסק השלם נמצא סמוך ונראה, והרוצה לבדוק את טיב הראיות והאסמכתאות שהושמטו כאן, יכול לעשות כן בנקל. ההדגשות במקור).
לאחר שביססנו את כל הנ"ל, נבוא לנידוננו. לדעתנו יש לקבוע שבמידה והאיש מסרב לתת גט במשך שנים רבות, עד אשר בית הדין עצמו מודה כי כלו כל הקיצים וכי איננו יודע כיצד לפעול על מנת לשחרר את האישה, אזי יש כאן אומדנא דמוכח שעל פיה נכון לדון ביטול קידושין. כל איש ואישה מתחתנים על מנת כן שהם יודעים שעל פי ההלכה יש בכוחם לבקש להתגרש מבני זוגם, ולא זו בלבד אלא שיודעים הם שבמידה וייתקלו בקושי יעמוד בית הדין לצידם ויסייע בידם. לדעתנו פשוט וברור הדבר כי לו היו אומרים לאיש או לאישה כי המערכת לא תוכל לסייע בידם לעת הצורך, וכי להלכה אין פיתרון למצוקתם, ולמעשה חתונתם הינה מעין "חתונה נוצרית" שאין ממנה יציאה הלכתית, היו שוקלים בכובד ראש אם להיכנס למערכת שכזו. הלא כל איש ואישה שנכנסים בברית הנישואין יודעים שתורתנו הקדושה מספקת דרך לפרק את הקשר ביניהם, ואין ספק שרקימת הקשר מלווה בידיעה הזו, ושידיעה זו מהווה יסוד חשוב ונכבד בהחלטה שלהם למסדו. לכל זוג חששות רבים, ההלכה המאפשרת את נתינת הגט במידה והקשר לא מצליח משקיטה חלק מחששות אלו. כמובן, למעשה, אין ההלכה פורחת באוויר, אלא היא מופיעה בדמותם של שומרי חומות ההלכה, הלא הם חכמי ישראל בכל דור ודור, שאמונים על שמירתה ויישומה. ממילא, כאמור לעיל, הזוג שמתחתן יודע וסומך על כך שבהינתן מצב עניינים מורכב, חכמי ישראל – שבידם הכלים ההלכתיים הנחוצים – יוכלו לסייע בידם לפרק את הקשר שנרקם ביניהם. אולם, לו היה הזוג מגלה לפתע לאחר נישואיהם שאין דרך לשומרי ההלכה (המייצגים את חוקי התורה הקדושים) לפרק את הקשר ביניהם, ודאי שהיינו אומרים שיש בכך אומדנא דמוכח שלא על דעת כן התחתנו. למעשה, הן האיש והן האישה סומכים על כוחם חז"ל, ואך ורק בגלל סמיכה זו אין הם מעלים בדעתם לחשוש לכל מיני חששות בשעת הקידושין והנישואין...
אמנם, לכאורה נכון הדבר כי גם במקרים אחרים ניתן לטעון טענה זו (כגון מים שאין להם סוף וכדומה), אך כבר ביארנו לעיל שאין זה דומה. דווקא במקרה כזה – שבו בית הדין עצמו מרים ידיים ומצהיר כי למערכת הרבנית אין פיתרון למצוקת האישה – ניתן לדעתנו לקבוע כי ודאי לא על דעת כן התקדשה האישה כשאמרה "כדת משה וישראל", כי חשבה שקידושיה מתבצעים בתוך מערכת שיש בה כללים ברורים, ושיש בה מי שאחראי על הכללים הללו ודואג לה. במידה והבעל מתאכזר ואינו נותן גט, ואין ביד בית הדין לכופו בכל הכלים העומדים לרשותו, הרי זו אומדנא דמוכח גמורה, כי מקיימים בה את כל חמשת התנאים שכבר פורטו המגדירים אומדנא דמוכח, ושעל פיהם ניתן לבטל קידושין אף כשדעת הבעל מתנגדת לכך...
להערכתנו, כל מי שיקרא בחומר הרב שכבר הצטבר בתיק, ובעיקר בלשונם של הדיינים בהחלטותיהם המרובות לאורך השנים, יספוג את אווירת היאוש ששורה על כל הדיונים כבר שנים רבות. ואכן, בצדק מיואשים הדיינים, אך דווקא ייאוש זה הוא שפותח פתח בפנינו לדון בביטול הקידושין, כאמור לעיל. מטעם זה אף אין לראות בניסיון זה לשחרר את האישה סתירה לכך שבעבר לא נוסה פיתרון זה, ומאידך אין לראות בכך שהפיתרון לא נוסה רמז לכך שכל ההרכבים הקודמים סברו שהדבר אינו אפשרי. רק בעת אשר הגיעו מים עד נפש ממש ניתן להרהר ביישום הפיתרון המוצע כאן – ואולם פשוט וברור כי זה המצב בנידוננו.

הגברת גורודצקי נשאלה אם הייתה מתחתנת מלכתחילה לו הייתה יודעת שיתנהג כלפיה באלימות, והשיבה בהחלטיות שודאי שלא... אמנם, אין בכל זה כדי לפרנס טענת מקח טעות באופן רגיל, שכן אין אנו יודעים שהבעל הראה סימני אלימות קודם הנישואין, ולכאורה אי אפשר לומר שיש כאן מקח טעות ברור, אך מכל מקום ניתן לומר שיש כאן סניף להקל בצירוף מה שאומרים כמה אנשי מקצוע (ובמיוחד הפסיכולוג פרופסור דונלד דאטון שכתב על כך רבות) שאלימות שמתגלה לאחר הנישואין הינה סימן למרכיב גנטי, ביולוגי או פסיכולוגי שהיה קיים כבר מלפני כן. על פי מחקר שנערך בארצות הברית, בין 80 ל90- אחוז מהבעלים המכים שמופנים לטיפול הרשויות סובלים מהפרעות אישיות הניתנות לאיבחון בבירור, וככל שהאלימות נעשית יותר קשה ויותר כרונית האחוזים קרבים ל100- אחוז, וסימנים של הפרעת אישיות גבולית, נרקסיזם, והתנהגות סדיסטית-אגרסיבית ואנטי-חברתית מתלווים לכל זה. נוסף לכל הנ"ל, החומר שבתיק הובא לעיונו של פסיכיאטר מומחה, ירא שמיים, ד"ר י., והלה כתב לנו שכמובן אינו יכול לתת חוות דעת מוחלטת ללא מפגשים עם הבעל עצמו, אך מכל מקום כתב שמהחומר עצמו נראה לו כי "יש סבירות כלשהי שהנ"ל סובל מהפרעת אישיות קשה וכי הפרעה זאת הייתה קיימת אצלו עוד קודם הנישואין". בית הדין ביקש להבין את היסוסו של ד"ר י. בעניין זה, ועל כן שאל אותו בשנית על כך. ד"ר י. השיב כי "ברור שכן היה חולה עוד לפני החתונה בהתאם להגדרת הפרעות אישיות". רק העובדה שחוות הדעת ניתנה ללא מפגש היא שהביאה לכך שהרופא לא רצה לקבוע בודאות במכתבו לבית הדין כי מר גורודצקי סבל מהפרעה זו אף קודם הנישואין...כמו כן, נעיר כי בפני בית הדין הגיעה עדותה של האישה, הגברת גורודצקי, לפיה אחיו של הבעל התוודה בפניה קודם הנישואין כי המשפחה מרוצה מכך שהוא מתחתן, כיון שחששו שמא "עם כל הבעיות שלו" לא יצליח. אין לנו כאן ראיה חותכת, אך גם אם אין ראיה לדבר, זכר לדבר יש. כתוצאה מכל הנ"ל, נראה שיש מקום לצרף את כל זאת משני צדדים, אם משום האלימות, ואם משום ההפרעה הפסיכולוגית הקשה, שייתכן שכל אלו היו טמונים בבעל כבר מלפני כן על פי המחקרים הנ"ל, ואם כן היו קיימים קודם הנישואין, והאישה לא ידעה. בית הדין שטיפל בתיקו של הבעל אף בעצמו הטיל בעבר ספק במצבו הנפשי-פסיכולוגי של הבעל, ואם כן אין בדברים אלו חידוש, אלא לומר שמצב נוכחי זה אף יכול להעיד על מצב קודם, עוד קודם הנישואין. לדעתנו ייתכן וניתן היה לסמוך על כל הנ"ל אף בפני עצמו, אך גם אם נאמר כי בתור יסוד עצמאי אי אפשר להעמיד את ההיתר על סברה זו, בתור סניף חזק לכל הנ"ל להקל במקום עיגון קשה זה שכל הדיינים כבר הסכימו שמצבה של האישה כבר עבר כל גבול סביר נראה שניתן להתחשב בו.

לאור העובדה שהבעל טוען שהטבעת הייתה שייכת לו בשעת הקידושין, וכן לאור העובדה שהרב טען בפני בית הדין כי בירר עם הבעל שטבעת נקנתה מכספו קודם הקידושין, ובנוסף לכך לאור ראיית סרט החתונה שבו רואים שהרב אכן שאל את הבעל אם הטבעת שייכת לו – ברור הדבר מדוע התקשו הרכבי בית הדין השונים לבטל את הקידושין על סמך טענת האישה שהטבעת שייכת הייתה לה. אולם במה דברים אמורים? כשאנו באים לבטל את הקידושין מטעם זה ועל סמך זה בלבד, אך בתור סניף נוסף להיתר נראה שאכן יש להתחשב בטענות האישה.הלא האישה זוכרת את כל מהלך קניין הטבעת היטב. היא זוכרת כי כשהלכו לקנותה היה לה שבר באצבע ולכן לא יכלו לקחתה מיד (כי היו צריכים לשנות את מידתה) והיו צריכים לבוא כעבור מספר ימים. כשחזרו, שילמה האישה על הטבעת מכספה, כיון שהבעל היה בחובות ולא היה יכול לשלם עליה. ימים ספורים לפני החופה הייתה האישה בתאונה, וכתוצאה מכך לא הייתה מרוכזת לחלוטין בעת החופה. כמו כן, עקב העובדה שעלתה לארץ רק זמן קצר לפני חופתה עדיין לא שלטה היטב בשפה העברית, וגם לא הבינה כלל כי מבחינה הלכתית יש הכרח שהטבעת תהיה שייכת לבעל. כתוצאה מכל הנ"ל, הגברת גורודצקי טוענת כי לא הייתה מרוכזת כלל בדברי הרב המקדש, וגם לא הבינה את שאלותיו במדויק. על כן, כשנתנה את הטבעת לבעל לא התכוונה כלל להקנות אותה לו כדי שיוכל לחזור ולקדשה בה. כנגד זה עומדות לכאורה עדויותיהם של הרב המקדש והבעל, וסרט החתונה. אמנם, אין בכל מה שטוענת הגברת גורודצקי כדי לסתור את דברי הרב המקדש. לא זו בלבד שהרב המקדש נשאל על טקס החופה למעלה מעשר שנים לאחריו (ויעיד כל מסדר חופות על כך שקשה לזכור כל פרט ופרט), ולא זו בלבד שבאותו מעמד נעשתה אף חופה לזוג אחר (מה שמקשה על הפרדה בין פרטי חופה אחת וחבירתה); הלוא גם אם נקבל את כל דברי המקדש – וכפי שנראה שאכן מופיע בסרט החתונה – הלוא האישה איננה טוענת שהרב המקדש לא שאל ואיננה טוענת שהרב המקדש לא התאמץ ככל יכולתו לברר, אלא טוענת היא כי היא עצמה לא הבינה את דבריו...
האישה טוענת שהטבעת שאיתה התקדשה לא הייתה שייכת לבעל בשעת הקידושין, אלא נקנתה מכספה, הייתה שייכת לה, והיא מעולם לא הבינה כי עליה להקנותה לבעל. דברי האישה אינם סותרים לא את הרב ולא את העדים הכשרים, ואילו דברי הבעל העומדים כנגדה הינם עדותו של אדם רשע שפסול לעדות לחלוטין.
אמנם כאן כבר התבאר שעיקר העניין הוא ביטול הקידושין, אלא שקידושין אין בטלים בכדי, ועל כן אין אנו צריכים שעניין הטבעת יעמוד בפני עצמו, אלא רק שיהיה מקום לדון בו. ואכן יש מקום לדון בדבר, ואין כאן המקום להאריך שהרי כבר אריכות גדולה ישנה בכל מה שכתבנו עד כה.
נזכרתי משום מה בקריינא דאגרתא.

ביטול קידושין משום אומדנא דמוכח אינו כלי הלכתי רגיל ושגרתי, וברור שאין להשתמש בו אלא כאשר כלו כל הקיצין. יותר מכך: אין שום אפשרות להפעיל אותו במקרה שלנו אלא משום שכלו כל הקיצין. מכל מקום, כבר כתב מהר"י הכהן שבכגון מקרים שכאלו יש לחפש היתרים מתחת מעבי האדמה, ואת צוואתו זו ניסינו לקיים.
לאחר כתיבת הדברים, אחזנו במידותיהם של גדולי הדורות ולא נחפזנו לפסוק על פי עצמנו. את הדברים הנ"ל הראנו לכמה פוסקים מובהקים, תלמידי חכמים שעוסקים זמן רב בענייני גיטין וקידושין הלכה למעשה, ואף הם הסכימו שהדברים נכוחים וישרים, ויש בהם כדי סמיכה במקרה חמור זה, ונענעו לנו בראשם להיתר.

טוב לי
הודעות: 389
הצטרף: ה' אפריל 18, 2013 9:29 am

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי טוב לי » ג' יוני 05, 2018 2:28 pm

מענין לענין שלא באותו ענין.

פורסם בהמודיע ו' טבת תשל"ג

חד גדיא.jpg
חד גדיא.jpg (171.39 KiB) נצפה 12841 פעמים

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' יוני 05, 2018 5:03 pm

מענין לענין.
על ה"רב" שקיים לא תגורו מפני איש !?!
http://www.kolhazman.co.il/294534

על הרב כאילו שקיים לא תגורו.pdf
(308.87 KiB) הורד 438 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 05, 2018 5:47 pm

שפרבר איננו מאן דאמר בכה"ג (ועדיף היה לו ולכלל ישראל אילו היה ממשיך להתעסק עם מילים יווניות ולטיניות בדברי חז"ל או רישום תולדות מנהגים ולא שולח ידו בהלכה).
ומהציטוטים שהביא הרה"ג משנ"ן ברור שאין כאן אלא שיטת הקונסרבטיבים, כדרכו של שפרבר.


יוסף משה
הודעות: 301
הצטרף: ו' יוני 19, 2015 12:48 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי יוסף משה » ג' יוני 05, 2018 11:14 pm

הצד השני של חוק פו... פסק או פרודיה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 06, 2018 8:11 am

מאמר של הרה"ג יואל קטן שליט"א (פורסם באתר ערוץ 7):

בימים אלו מתפרסם סיפור כואב ומרגש כאחד. בארץ נמצאת אשה עגונה זה עשרים שנה, בגלל בעל רשע שלא מוכן לתת גט בשום פנים ואופן למרות שהוא חויב לעשות כך ע"י בית הדין.

הנ"ל יושב בכלא ובצינוק כבר שנים רבות בגלל אכזריותו זאת, אך נשאר בסירובו. והנה, אומרת הידיעה, בימים אלו יצאה האשה סוף סוף לחופשי: בית דין פרטי בראשות פרופ' שפרבר מבר אילן ועוד שני דיינים עלומי שם החליט, בניגוד לשבעה הרכבים של דיינים מכל הערכות שכבר דנו בעניינה ולצערה ולצערם הרב לא הצליחו לשחרר אותה מעגינות בעלה האכזר, שהיא מותרת להינשא, מפני שהקידושין שלה לאותו רשע חסרי תוקף - כי אם היה עולה בדעתה שהוא יעולל לה כזה עוול היא לא הייתה מסכימה להינשא, והרי זה מקח טעות. לכן נתן בית הדין הפרטיזני הזה פסק הלכה שהיא אינה נשואה, ומותרת להינשא. ממש 'הפי אנד'.

אבל יש כאן בעיה: בית הדין לא חידש דבר. הכל ידוע. בתי הדין ניסו כל מה שהם יכלו לפעול למענה בכמה וכמה הרכבים, אבל הגיעו למסקנה שעל פי ההלכה האשה הזו נשארת נשואה עד שימות הבעל או שיתן גט. בכל מקרה עצוב של סכסוכים בין הבעל והאשה אפשר לומר שיש כאן מקח טעות, הרי לא עלה בדעתה שבעלה יהיה כל כך לא נחמד.

בכל מקרה של בעל שנעלם יש כאן מקח טעות, הרי לא עלה על דעתה שבעלה ייעלם פתאום. וכך פטרנו את כל בעיות העגונות מכל הסוגים, וכל מסורבות הגט מכל המינים - אלא שזה לא עובד כך, ועל פי ההלכה בשו"ע רק במקרים מסוימים ומובחנים ניתן להשתמש בטענת 'מקח טעות' כדי לבטל קידושין, ומקרים אלו אינם כלולים בהם.

והנה בא פרופ' שפרבר והחליט לעקוף משמאל את כל בתי הדין שדנו בנושא ולא הצליחו להקל יותר ממה שהדין נותן, התעלם ממאות דפי פרוטוקול ומהכרעות גדולי הדיינים בימינו, והחליט שהוא יודע מה שהם לא יודעים, והוא מסוגל לעשות מה שהם לא עשו - וקבע שהאשה מותרת.



אולם יש כאן בעיה: לא רק שעל פי החוק אין שום תוקף לפסק דין של בית דין שאינו מוסמך, אלא גם על פי ההלכה לא עולה על הדעת שפרופ' שפרבר הוא גדול הדור, ודעתו מכריעה את כל הדיינים שעסקו בנושא. הוא אפילו לא טוען שיש לו ממצא חדש או ראיה כלשהי, אלא פשוט שיקול דעתו שונה והבנתו את המקורות אחרת, וכך הוא מציג מצג שוא כאילו עכשיו הלכתית האשה מותרת. אז זהו שלא. לפסק הדין אין כל משקל לא חוקי ולא הלכתי, ואם האשה תסמוך עליו ותיצור קשר עם גבר אחר - זה לא שונה בכהוא זה מכל אשה עגונה מסכנה שאינה עומדת בניסיון ויוצרת קשר עם גבר אחר כאשר היא עודנה אשת איש לכל דבר.

בפסק הדין הארוך, כשמונים עמודים, אין כל חדש, חוץ מחידוש הלכתי סביב עמוד 40 שהמקרה הזה והדומים לו נכנסים לקטגוריה של 'מקח טעות', בניגוד לדעת כל הפוסקים. אין כאן לא פריצת דרך ואפילו לא 'מדרון חלקלק' - זהו פסק דין מוטעה, חסר כל משמעות ובלתי קביל בעליל, וחוץ מאשר כמה כותרות הוא לא יביא תועלת לאיש, גם לא לאותה מעוכבת גט מסכנה. אולם על פי השמועה יתכן שהוא יועיל לבעלה שבכלא - נמסר שהאישה שוקלת לבטל את תביעת הגירושין נגד בעלה - שהרי היא 'גרושה' כבר, ואז לא תהיה עילה להשאיר אותו במאסר, וכך יהיה חוטא נשכר. האם זה מה שרצה להרוויח פרופ' שפרבר מפריצת הגדר שלו? מסופקני

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' יוני 06, 2018 8:15 am

הקישור בראש האשכול לא עובד לי. מאן דהוא יכול להעלות הפס"ד?

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יוני 06, 2018 9:38 am

אני קיבלתי קישור אחר, שכן עובד: http://www.cwj.org.il/sites/default/fil ... ידושין.pdf

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' יוני 06, 2018 9:56 am

1) אני חושב שזמנם של הת"ח שכאן יותר חשוב מלעסוק בפירצה כזו בכרם ישראל, כי לא יהיה תקנה לדיינים מסוג זה עד ביאת גואל במהרה בימינו.
2) לדעתי העניה ביותר- כדאי שישאירו אותו בכלא עד שיסכים לתת גט - זה הדבר היחיד בסיפור זה שאולי אפשר לקשר בין דייני האמת שבדור לבין מערכת המשפט להבדיל בין הטהור לטמא.
3) דבר נוסף, אחרי מקרה זה, רק מתעצמת החובה להקים מאגר יוחסין בקרב היהדות החרדים הנאמנת לתורה ולמצוות. כי עם הממשלה הזאת - תמיד יהיו עוד פרצות שהנציגים החרדים לא יוכלו לסגור ויפה שעה אחת קודם.

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי ידידיה » ד' יוני 06, 2018 12:29 pm

אוהב אוצר כתב:1) אני חושב שזמנם של הת"ח שכאן יותר חשוב מלעסוק בפירצה כזו בכרם ישראל, כי לא יהיה תקנה לדיינים מסוג זה עד ביאת גואל במהרה בימינו.
2) לדעתי העניה ביותר- כדאי שישאירו אותו בכלא עד שיסכים לתת גט - זה הדבר היחיד בסיפור זה שאולי אפשר לקשר בין דייני האמת שבדור לבין מערכת המשפט להבדיל בין הטהור לטמא.
3) דבר נוסף, אחרי מקרה זה, רק מתעצמת החובה להקים מאגר יוחסין בקרב היהדות החרדים הנאמנת לתורה ולמצוות. כי עם הממשלה הזאת - תמיד יהיו עוד פרצות שהנציגים החרדים לא יוכלו לסגור ויפה שעה אחת קודם.

אין כל קשר לממשלה.
והמערכת הממשלתית של בתי הדין מעולם לא התדרדרה כך.

זנב לאריות
הודעות: 263
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי זנב לאריות » ד' יוני 06, 2018 4:13 pm

אוהב אוצר כתב:1) אני חושב שזמנם של הת"ח שכאן יותר חשוב מלעסוק בפירצה כזו בכרם ישראל, כי לא יהיה תקנה לדיינים מסוג זה עד ביאת גואל במהרה בימינו.
2) לדעתי העניה ביותר- כדאי שישאירו אותו בכלא עד שיסכים לתת גט - זה הדבר היחיד בסיפור זה שאולי אפשר לקשר בין דייני האמת שבדור לבין מערכת המשפט להבדיל בין הטהור לטמא.
3) דבר נוסף, אחרי מקרה זה, רק מתעצמת החובה להקים מאגר יוחסין בקרב היהדות החרדים הנאמנת לתורה ולמצוות. כי עם הממשלה הזאת - תמיד יהיו עוד פרצות שהנציגים החרדים לא יוכלו לסגור ויפה שעה אחת קודם.

זה רעיון חשוב, כי כל מה שאותו ברנש מסכים לסבול כ"כ ולשבת בכלא כמעט 20 שנה זה רק בגלל שהוא יודע שהוא מעגן אותה, עכשיו שהיא סומכת על הפסק הליצני המדובר א"כ היא מצידה תלך ותתחתן וא"כ הוא איבד את הקלף שלו והוא סובל לריק, ואין לו שום סיבה לאמלל את עצמו לחינם. ועכשיו תאמר לו המערכת של הרבנות הראשית שבחינתה הוא עדיין נשוי ואם הוא רוצה להשתחרר זה רק אם יתן גט. ואולי יהיה מישהוא בעל יוזמה שיגיד לאשה שלא תמשוך את תביעתה נגדו, בשביל שהפטנט הזה יעבוד ואז היא תוכל להיות מותרת גם לדעת דיינים אמיתיים.

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי ידידיה » ד' יוני 06, 2018 4:35 pm

זנב לאריות כתב:
אוהב אוצר כתב:1) אני חושב שזמנם של הת"ח שכאן יותר חשוב מלעסוק בפירצה כזו בכרם ישראל, כי לא יהיה תקנה לדיינים מסוג זה עד ביאת גואל במהרה בימינו.
2) לדעתי העניה ביותר- כדאי שישאירו אותו בכלא עד שיסכים לתת גט - זה הדבר היחיד בסיפור זה שאולי אפשר לקשר בין דייני האמת שבדור לבין מערכת המשפט להבדיל בין הטהור לטמא.
3) דבר נוסף, אחרי מקרה זה, רק מתעצמת החובה להקים מאגר יוחסין בקרב היהדות החרדים הנאמנת לתורה ולמצוות. כי עם הממשלה הזאת - תמיד יהיו עוד פרצות שהנציגים החרדים לא יוכלו לסגור ויפה שעה אחת קודם.

זה רעיון חשוב, כי כל מה שאותו ברנש מסכים לסבול כ"כ ולשבת בכלא כמעט 20 שנה זה רק בגלל שהוא יודע שהוא מעגן אותה, עכשיו שהיא סומכת על הפסק הליצני המדובר א"כ היא מצידה תלך ותתחתן וא"כ הוא איבד את הקלף שלו והוא סובל לריק, ואין לו שום סיבה לאמלל את עצמו לחינם. ועכשיו תאמר לו המערכת של הרבנות הראשית שבחינתה הוא עדיין נשוי ואם הוא רוצה להשתחרר זה רק אם יתן גט. ואולי יהיה מישהוא בעל יוזמה שיגיד לאשה שלא תמשוך את תביעתה נגדו, בשביל שהפטנט הזה יעבוד ואז היא תוכל להיות מותרת גם לדעת דיינים אמיתיים.

קשה מאד לרדת לסוף האין דעת של אדם כזה.

יתכן גם שאחר 20 שנה כלל לא דחוף לו להשתחרר, ושמא לא נותן גט מתוך חששו לצאת לעולם.

אולי להיפך, אחרי שיצא יצליחו לשכנעו או לכופו ע"י ממון.

ואולי ואולי.

תכלס' לא השתנה כלום, העגונה-עגונה
ולהשם הישועה.

משה גרוס
הודעות: 330
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי משה גרוס » ד' יוני 06, 2018 5:26 pm

שתי הערות על קודמיי [אך לא לעצם העניין]:

א. לא צריך מאגר, כי הרי לפי הרבנות, והממשלה, היא נשואה. רק לפי בי"ד פרטי היא נשואה.
ב. הבעל ישתחרר כי האישה תסיר את תביעת הגירושין, כי מבחינתה היא רווקה

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 06, 2018 8:07 pm

מצו"ב פסק דין עליו חתומים שלשה רבנים, המתיר אשה, שבעלה ברח זמן קצר לאחר החתונה, לעלמא.

הרב השני, מיכאל אברהם, התיר מטעם מקח טעות. דבריו מתחילים בעמ' 14.

לא ממש עיינתי בדבריו, אבל עושה רושם שאינו קטלא קניא.
קבצים מצורפים
פסק דין.pdf
(1.46 MiB) הורד 320 פעמים

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי ידידיה » ד' יוני 06, 2018 8:19 pm

עקביה כתב:מצו"ב פסק דין עליו חתומים שלשה רבנים, המתיר אשה, שבעלה ברח זמן קצר לאחר החתונה, לעלמא.

הרב השני, מיכאל אברהם, התיר מטעם מקח טעות. דבריו מתחילים בעמ' 14.

לא ממש עיינתי בדבריו, אבל עושה רושם שאינו קטלא קניא.

זה הרב?

https://he.m.wikipedia.org/wiki/מיכאל_אברהם

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 06, 2018 8:51 pm

כן.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי עקביה » ד' יוני 06, 2018 9:12 pm

קראתי על מיכאל אברהם בויקיפדיה.
סבורני שהאיש אפיקורוס, אבל אין זה נוגע לגופן של טענותיו בנושא המסוים של התרת האשה הנ"ל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יוני 06, 2018 9:20 pm

עניין זה נדון כאן בפורום
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=15037&p=141349

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 06, 2018 9:27 pm

אוצר החכמה כתב:עניין זה נדון כאן בפורום
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=15037&p=141349


והפניתי לאשכול זה לעיל.
בכל מקרה, דווקא במקרים אלו יש חשיבות רבה לדיוקנם הרוחני של "הדיינים" המתירים, כי כל דרך החשיבה וההסתכלות (של שניהם, למרות השינויים ביניהם בנקודות אחרות) היא זו של הקונסרבטיביים, רח"ל.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי גביר » ה' יוני 07, 2018 8:03 am

בברכה המשולשת כתב:שפרבר איננו מאן דאמר בכה"ג (ועדיף היה לו ולכלל ישראל אילו היה ממשיך להתעסק עם מילים יווניות ולטיניות בדברי חז"ל או רישום תולדות מנהגים ולא שולח ידו בהלכה).
ומהציטוטים שהביא הרה"ג משנ"ן ברור שאין כאן אלא שיטת הקונסרבטיבים, כדרכו של שפרבר.

על הבעייתיות שבעיסוק השפרברי בהלכה יעויין - אביעד יחיאל הולנדר, הלכה הומאנית – לבירור טיב גישתו של הרב פרופ' דניאל שפרבר להלכה. בתוך: דרכי דניאל :מחקרים במדעי היהדות לכבוד הרב פרופסור דניאל שפרבר /עורך: אדם פרזיגר ; עורך משנה: דוד שפרבר.
רמת-גן :אוניברסיטת בר אילן,תשע"ז 2017. המאמר כתוב מנקודת ראות אוהדת, עם זאת אינו מתעלם מהבעייתיות שבעיסוק זה ודן בה.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי עקביה » ה' יוני 07, 2018 11:48 am

כהערת שוליים לנושא, יש לגנות בכל פה את ההומניות המתועבת של הממסד השלטוני, שלא איכפת לו מעגינותה של האשה המסכנה, ומעדיף להושיב את הבעל בכלא 20 שנה אע"פ שאין בכך כל תועלת להשגת הגט, כפי שמוכיחה המציאות, ולא לפתור את הבעיה בכמה דקות של "מכין אותו עד שיאמר רוצה אני".

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' יוני 07, 2018 11:57 am

לא נתפס לי כיצד דבר כזה נשאר בחסיון על זהות הרבנים? וכי מישהו יסכים לאכול אוכל שלא כתוב מי נותן הכשרות?

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי המעיין » ה' יוני 07, 2018 12:24 pm

למה לא מי שסומך על הפסק של פרופסור שפרבר סומך גם על רבנים עלומים.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 07, 2018 12:26 pm

עקביה כתב:כהערת שוליים לנושא, יש לגנות בכל פה את ההומניות המתועבת של הממסד השלטוני, שלא איכפת לו מעגינותה של האשה המסכנה, ומעדיף להושיב את הבעל בכלא 20 שנה אע"פ שאין בכך כל תועלת להשגת הגט, כפי שמוכיחה המציאות, ולא לפתור את הבעיה בכמה דקות של "מכין אותו עד שיאמר רוצה אני".


אם מכין אותו, הרי הוא גט מעושה, ופסול להרבה ראשונים ולרוב האחרונים.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי עקביה » ה' יוני 07, 2018 12:58 pm

תוכן כתב:
עקביה כתב:כהערת שוליים לנושא, יש לגנות בכל פה את ההומניות המתועבת של הממסד השלטוני, שלא איכפת לו מעגינותה של האשה המסכנה, ומעדיף להושיב את הבעל בכלא 20 שנה אע"פ שאין בכך כל תועלת להשגת הגט, כפי שמוכיחה המציאות, ולא לפתור את הבעיה בכמה דקות של "מכין אותו עד שיאמר רוצה אני".

אם מכין אותו, הרי הוא גט מעושה, ופסול להרבה ראשונים ולרוב האחרונים.

עכ"פ יש מקרים בהם אין בזה בעיה. שו"ע אה"ע קנד כא.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 07, 2018 12:59 pm

עקביה כתב:
תוכן כתב:
עקביה כתב:כהערת שוליים לנושא, יש לגנות בכל פה את ההומניות המתועבת של הממסד השלטוני, שלא איכפת לו מעגינותה של האשה המסכנה, ומעדיף להושיב את הבעל בכלא 20 שנה אע"פ שאין בכך כל תועלת להשגת הגט, כפי שמוכיחה המציאות, ולא לפתור את הבעיה בכמה דקות של "מכין אותו עד שיאמר רוצה אני".

אם מכין אותו, הרי הוא גט מעושה, ופסול להרבה ראשונים ולרוב האחרונים.

עכ"פ יש מקרים בהם אין בזה בעיה. שו"ע אה"ע קנד כא.


קמחא טחינא טחנית.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 07, 2018 1:28 pm

תוכן כתב:
עקביה כתב:כהערת שוליים לנושא, יש לגנות בכל פה את ההומניות המתועבת של הממסד השלטוני, שלא איכפת לו מעגינותה של האשה המסכנה, ומעדיף להושיב את הבעל בכלא 20 שנה אע"פ שאין בכך כל תועלת להשגת הגט, כפי שמוכיחה המציאות, ולא לפתור את הבעיה בכמה דקות של "מכין אותו עד שיאמר רוצה אני".


אם מכין אותו, הרי הוא גט מעושה, ופסול להרבה ראשונים ולרוב האחרונים.



ואם הוא יושב בכלא זה גם כן מעושה באותו מידה.

ההנחה היא שמדןבר במקרה שכופין אותו.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 07, 2018 2:12 pm

אוצר החכמה כתב:ואם הוא יושב בכלא זה גם כן מעושה באותו מידה.

ההנחה היא שמדןבר במקרה שכופין אותו.


ההנחה היא שמניעת חופשה פעולה אינה נקראת כפייה, וכמובן שהרבה פוסקים ס"ל דהויא כפייה ממש, ולשיטתם אכן הרבנות הראשית מרבה ממזרים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 07, 2018 2:29 pm

תוכן כתב:הרבה פוסקים ס"ל דהויא כפייה ממש, ולשיטתם אכן הרבנות הראשית מרבה ממזרים.

הערה: גט מעושה בישראל - פסול מדרבנן בלבד, ולא יהיו בניה ממזרים.
מלבד מה שלהרמב"ם כופין בשוטים בכל האומרת מאיס עלי.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי תוכן » ה' יוני 07, 2018 2:44 pm

עזריאל ברגר כתב:
תוכן כתב:הרבה פוסקים ס"ל דהויא כפייה ממש, ולשיטתם אכן הרבנות הראשית מרבה ממזרים.

הערה: גט מעושה בישראל - פסול מדרבנן בלבד, ולא יהיו בניה ממזרים.
מלבד מה שלהרמב"ם כופין בשוטים בכל האומרת מאיס עלי.


אנחנו חוזרים על חומר שכבר נידון עשר מיליון פעם. לדעת הרבה פוסקים גט מעושה פסול מדאורייתא.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי פלוריש » ה' יוני 07, 2018 2:45 pm

אחת הטענות בפסק היא שכאן מדובר במקרה של עיגון ייחודי וקשה, שאף דיין לא הצליח לפתור הרבה שנים, ואדעתא דהכי (חתונה קתולית ללא יכולה להפרד) לא התקדשה ולכן הקידושין בטלים.
זה לא פרדוקס? הרי מכיוון שבית הדין הפרטי התיר אותה סימן שאפשר לצאת, וא"כ הקידושין לא בטלים.

(אגב, ההשוואה לרב גורן אינה דומה, למרות שגם שם זה היה בי"ד מקביל ועם דיינים עלומי שם, כי עיקר המחלוקת שם להבנתי לא היתה בהלכה אלא במדיניות הלכתית, והדברים על בהמה שהבכירה הם סתם ליצנות)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: פסק דין להיתר העגונה צביה גורודצקי ללא גט

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 07, 2018 3:00 pm

טענת מקח טעות כאן היא נראית מוטעית בעצמותה. האפשרות לגירושין אינה חלק ממהות המיקח.

אבל את הטענה שלך איני מבין. בכל מקח טעות תגיד כך. הלוקח לא רצה בהמה בעלת מום אבל עכשיו שהבהמה לא שלו מה איכפת לו שהיא בעלת מום. התשובה היא שהוא לא רוצה שהיא תהיה שלו אם היא בעלת מום. גם כאן היא לא רוצה להיות מקודשת למי שאינו מגרשה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 233 אורחים