תוכן כתב:יש כמה דרכים שאפשר להכריע בין גדולי ישראל:
א. שכל הישר.
ב. אצל מי נמצאים רוב ת"ח והירא"ש.
ג. מבחן התוצאה, איזו דעה מביאה יותר כבוד שמים.
אוצר החכמה כתב:תוכן כתב:יש כמה דרכים שאפשר להכריע בין גדולי ישראל:
א. שכל הישר.
ב. אצל מי נמצאים רוב ת"ח והירא"ש.
ג. מבחן התוצאה, איזו דעה מביאה יותר כבוד שמים.
אם זו תשובה לשאלת פלתי, מה בעצם התשובה. כלומר לפי איזה משלושת הדרכים היית מכריע בפרשת קרח וכאיזה צד היתה עולה ההכרעה?
דרומי כתב:[אני קצת תמה על מי שכתב קודם שההכרעה צריכה להיות לפי 'שכל הישר'. הרי זה גופא השאלה, שמצד ה'שכל הישר' אנו רואים כמה צדדים ומתלבטים
דרומי כתב:אתה מזכיר לי את כל אלה שאומרים 'קל מאוד להוריד במשקל ולשמור על הגיזרה'. לך תסביר את זה למליוני אנשים שלא מצליחים לעשות את זה.
המון אנשים מתלבטים בעולם מכל מיני סיבות רציניות. ואיך תפטור אותם במחי יד בטענה ש'קל מאוד להכריע לפי שכל ישר'?
פלתי כתב:מצינו במחלוקת קורח, שהצליח לשכנע גדולי ישראל, 250 ראשי סנהדראות. קורח איש פיקח היה, ומנושאי הארון היה.
אם הוא הצליח לשכנע 250 ראשי סנהדראות, אז מסתמא היה מצליח לשכנע כמעט כל אחד מאיתנו בחכמתו.
איך אני הקטן אמור להתנהל במחלוקת בין גדולי ישראל? מנין לי החכמה לדעת מי צודק?
או שמא, צריך לדעת שאין לי יד ורגל בזה, ולא ללכת אחרי אף אחד. כמו און בן פלת?
תוכן כתב:דרומי כתב:[אני קצת תמה על מי שכתב קודם שההכרעה צריכה להיות לפי 'שכל הישר'. הרי זה גופא השאלה, שמצד ה'שכל הישר' אנו רואים כמה צדדים ומתלבטים
קל מאד לאדם לדעת אם יש לו שכל הישר אם לאו. אם בכל סברא שהוא אומר על דעת עצמו, בין בהלכה בין באגדה בין בפלפולא, הוא מוצא את הדברים אח"כ בדברי אחד מגדולי ישראל, אחת מהנה לא נעדרה, אז הוא יודע שהשכל שלו ישר. אם הוא אומר דברים, ומגלה אח"כ שאין לו על מי לסמוך, או שהוא מוצא את הדברים אצל איזה בערל מהרי הקרעפטים, אז הוא יודע שהשכל שלו לא הכי ישר.
תוכן כתב:יש כמה דרכים שאפשר להכריע בין גדולי ישראל:
א. שכל הישר.
תוכן כתב:יש כמה דרכים שאפשר להכריע בין גדולי ישראל:
א. שכל הישר.
ובטוחני כמעט בלי ספק, שאם היינו אנחנו בדורו, אם לא שהיינו נגררים אחריו ממש, הרי שבוודאי היה לנו ספקות ותמיהות.
שמחו כתב:תוכן כתב:דרומי כתב:[אני קצת תמה על מי שכתב קודם שההכרעה צריכה להיות לפי 'שכל הישר'. הרי זה גופא השאלה, שמצד ה'שכל הישר' אנו רואים כמה צדדים ומתלבטים
קל מאד לאדם לדעת אם יש לו שכל הישר אם לאו. אם בכל סברא שהוא אומר על דעת עצמו, בין בהלכה בין באגדה בין בפלפולא, הוא מוצא את הדברים אח"כ בדברי אחד מגדולי ישראל, אחת מהנה לא נעדרה, אז הוא יודע שהשכל שלו ישר. אם הוא אומר דברים, ומגלה אח"כ שאין לו על מי לסמוך, או שהוא מוצא את הדברים אצל איזה בערל מהרי הקרעפטים, אז הוא יודע שהשכל שלו לא הכי ישר.
בחנתי בשכלי הישר וגיליתי שקורח צודק, איך יתכן שכל המשרות יהיו במשפחה אחת, השכל הישר אומר שחלק מהמשרות יגיעו למשפחה אחרת.
עוד בדקתי בשכלי והגעתי למסקנא שאם חוט אחד של תכלת פוטר בגד שלם ק"ו בן בנו של ק"ו שטלית שכולה תכלת פטורה מציצית....
כמובן, לא סמכתי על השכל הישר שלי ופניתי לראות אם יש עוד מי שמסכים איתי, גיליתי מספר עצום של 250 איש הנושאים בתואר גאב"ד וכולם מסכימים איתי....
תל אביבי כתב:תוכן כתב:יש כמה דרכים שאפשר להכריע בין גדולי ישראל:
א. שכל הישר.
הרב 'תוכן', האם אפשר לעמת את דבריך האמורים עם דברים שכתבת אתה עצמך בעבר כאן בפורום?
אם כן, אפנה אותך לעיין באשכול הזה:
viewtopic.php?f=27&t=32857&p=353649&hilit=%D7%A9%D7%94%D7%A9%D7%9B%D7%9C+%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%A8#p353649
אוצר החכמה כתב:אני מאד מתפלא שכולכם סוברים כפלתי. שהויכוח בין קרח ומשה הוא ויכוח בין שני צדיקים שצריך לדעת בשכל מי צודק.
הרי משה רבינו אומר עליהם שהם אנשים רשעים. וברור שללכת בעצת קורח היתה עבירה. והשאלה איך לא להיות מעדת קרח היא כמו לשאול איך לא להיות מהמרגלים או יותר מזה איך אם היינו בזמן בית ראשון לא היינו עובדי עבודה זרה.
פלתי כתב:מצינו במחלוקת קורח, שהצליח לשכנע גדולי ישראל, 250 ראשי סנהדראות. קורח איש פיקח היה, ומנושאי הארון היה.
אם הוא הצליח לשכנע 250 ראשי סנהדראות, אז מסתמא היה מצליח לשכנע כמעט כל אחד מאיתנו בחכמתו.
איך אני הקטן אמור להתנהל במחלוקת בין גדולי ישראל? מנין לי החכמה לדעת מי צודק?
או שמא, צריך לדעת שאין לי יד ורגל בזה, ולא ללכת אחרי אף אחד. כמו און בן פלת?
אוצר החכמה כתב:כבר עלה פעם הנושא הזה.
נכון שבדבריו משמע כך אבל מה נעשה שהוא נגד השכל והמשמעות הפשוטה של הכתובים ודבריו דחוקים ומי כמוהו מזהיר על הכניעה לדעת חכמים במקום שהיא נגד השכל.
זה ממש בלתי נתפס בעיני איך הוא מביא ראיה לצדקתם מהעובדה שבני ישראל אמרו למשה ואהרן אתם המיתם את עם ה' אמירה שהיא חטא גמור שבגללה רצה הקב"ה לכלות את כל בני ישראל כרגע. כמו במעשה העגל. זה ממש לא מובן לי.
פלתי כתב:איך אני הקטן אמור להתנהל במחלוקת בין גדולי ישראל? מנין לי החכמה לדעת מי צודק?
ארי שבחבורה כתב:כעין זה כותב הנצי"ב, אם כי הוא טוען שהם התכוונו רק למאתיים וחמשים איש ולא לקורח דתן ואבירם. הטענה שלו היא שרואים מכאן שבני ישראל הצטערו על מותם ומכאן שהם היו אנשים גדולים ונערצים, וזו גופא הסיבה שלדעתו הם לא התכוונו לדתן ואבירם שהרי הם היו מאז ומתמיד עושי בעיות ובוודאי שאף אחד לא הצטער על מותם, אבל יכול להיות שראב"ם הבין כפשוטו שהם התכוונו גם לקורח דתן ואבירם ומכאן שגם הם היו אנשים גדולים אם בני ישראל הצטערו על מותם, וממילא זה לא רלוונטי שהם חטאו באמירה הזו כי גם אם כן סוף סוף היא מוכיחה שהם הצטערו על מותם וכנ"ל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 413 אורחים