מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמות תמוהים בתנ"ך

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי אישצפת » ש' יוני 23, 2018 10:28 pm

בדברי הימים מופיעים כמה שמות תמוהים שמלבד שבימים אלה היו הילדים תובעים את הוריהם על שנתנו להם שם זה. גם בזמנם הדבר תמוה מצד נותן השם כיצד נתן שם זה. וכגון השמות: חלאה, זמה, אתנן וכו'. שמות שמשמעותן אינה טובה בלשון המעטה. אשמח לידע אם יש מי שעמד על עניינים אלו.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי תוכן » ש' יוני 23, 2018 10:51 pm

בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' יוני 24, 2018 6:48 am

ידועים דברי החת"ס בשו"ת אה"ע חלק ב סי' כב:
רחוק מאוד בעיני שיקרא אדם מישראל שם בנו זמה, שהוא עצת חטאין... אלא זמה גופיה ר"ל עצת חטאים, וכתיב ותוסרנה כל הנשים ולא תעשינה כמזמתיכם, לא יעלה על דעת ישראל לקרוא שמו בשם זה. ובית לוי שקרא בנו זמה, אולי לא ידעו עדיין מה שאמר דדוד המלך ע"ה ברוח הקודש אשר שם שמות בארץ, ולא נזהרו, שהרי קראו בנו קרח והוא שם אלופי אדום ולא נזהרו בו...

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' יוני 24, 2018 6:52 am

תוכן כתב:בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.

על הפסוק וּבְנֵי חֶלְאָה צֶרֶת יצחר וְצֹחַר וְאֶתְנָן, כבר דרשו חז"ל (שמו"ר א יז):
חלאה ונערה. לא חלאה ונערה הואי, אלא מרים היתה, ולמה נקראת חלאה ונערה? שחלתה וננערה מחלייה והחזירה הקב"ה לנערותה... ובני חלאה צרת וצחר ואתנן, צרת שנעשית צרה לחברותיה, צחר שהיו פניה דומין לצהרים, ואתנן שכל הרואה אותה מוליך אתנן לאשתו.

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » א' יוני 24, 2018 9:45 am

תוכן כתב:בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.

כעין זה כתב גם בספר 'בתורתו של ר' גדליה' (נדל, בעריכת ר"י שילת)

כלבאשבוע
הודעות: 446
הצטרף: ה' יוני 10, 2010 5:24 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי כלבאשבוע » א' יוני 24, 2018 11:58 am

הגמרא דורשת באין-ספור מקומות שהשמות לא היו שמותיהם האמיתיים אלא כתוב כך רק כדי ללמד.
לדוגמא הגמרא בסוטה בשלהי פרק ראשון.

סגי נהור
הודעות: 5655
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יוני 24, 2018 12:08 pm

בשולי הדיון, האם יש מי שעסק במגמה הכללית של מדרשי חז"ל לזהות שמות לא מוכרים עם דמויות מוכרות?

כלומר, מה אכפת לנו שיהיה אדם בשם התך, עד שנצטרך לפרש שהוא דניאל? ומדוע אמרפל אינו יכול להיות רק אמרפל? וכו'.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי אישצפת » א' יוני 24, 2018 12:41 pm

תוכן כתב:בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.
קבצים מצורפים
שלחן המערכת נוטוביץ.PDF
(332.48 KiB) הורד 207 פעמים
‏‏כתב בית ישראל פרק ז - עותק.PDF
(1.73 MiB) הורד 229 פעמים
אברהם אנכי לרבי אברהם פאלאגי.PDF
(231.51 KiB) הורד 237 פעמים

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי אישצפת » א' יוני 24, 2018 5:55 pm

כלבאשבוע כתב:הגמרא דורשת באין-ספור מקומות שהשמות לא היו שמותיהם האמיתיים אלא כתוב כך רק כדי ללמד.
לדוגמא הגמרא בסוטה בשלהי פרק ראשון.

יש לעיין בזה מצד הכלל של אין מקרא יוצא מידי פשוטו. הלא הפסוקים שקדמו לפסוק 'ובני חלאה צרת וצחר ואתנן' והפסוקים שאחריו מדברים על הורים ביולוגים וסדר דורות ומה נשתנה פסוק זה לפרשו בני מלשון בנין וכל הילדים הנזכרים שם הינם כינוי לחלאה שהיא עצמה כינוי למרים. ובמיוחד שמדובר בספר דברי הימים שעיקרו נועד לכתוב סדר הדורות ולא לכתיבת מדרשים. קשה להוציא מקרא מידי פשוטו. אין אני בא להרהר חלילה אחר דברי חז"ל בגמרא בסוטה שם ובמדרש הנ"ל אולם תורה היא וללמוד אני צריך.
ומצאתי למהר"ץ חיות במבוא התלמוד שכתב שכלל זה של אין מקרא יוצא מידי פשוטו לא נאמר בדברי הימים שעיקרו לדרש. והיינו שהיה להם מסורת וקבלה על השמות שם. וכעי"ז כתב ביפה תאר שמות רבה פ"א סימן י"ז.
ואולם מלשון התרגום בדברי הימים משמע שהבין כפשוטו שהרי פעמים חרג מתרגום מילולי להסביר ע"פ דרשות חז"ל כמ"ש שם גבי אפרת ויעבץ וכאן תירגם כפשוטו ולא כדרשת הגמרא. גם במנחת סוטה לרבי אברהם אבן מוסא שכתב ליישב ההכרח להוציא המקרא מידי פשוטו משמע דלא סבירא ליה כהני רבוותא שקבלה היא להם על כל השמות.
קבצים מצורפים
מנחת סוטה לרבי אברהם אבן מוסא.PDF
(188.97 KiB) הורד 192 פעמים
מבוא התלמוד למהרץ חיות פרק כב.PDF
(398.16 KiB) הורד 186 פעמים
יפה תאר.PDF
(302.54 KiB) הורד 194 פעמים

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2103
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' יוני 24, 2018 9:44 pm

ארזי הלבנון כתב:
תוכן כתב:בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.

כעין זה כתב גם בספר 'בתורתו של ר' גדליה' (נדל, בעריכת ר"י שילת)

אפשר להעלות פה את דבריו?

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי אפרים זלמן » א' יוני 24, 2018 11:35 pm

ארזי הלבנון כתב:
תוכן כתב:בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.

כעין זה כתב גם בספר 'בתורתו של ר' גדליה' (נדל, בעריכת ר"י שילת)

viewtopic.php?p=448170#p448170

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ש' יוני 30, 2018 9:58 pm

ר_חיים_הקטן כתב:
ארזי הלבנון כתב:
תוכן כתב:בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.

כעין זה כתב גם בספר 'בתורתו של ר' גדליה' (נדל, בעריכת ר"י שילת)

אפשר להעלות פה את דבריו?


בשמחה,
מצ"ב.
מקור: 'בתורתו של ר' גדליה' (הוצ' שילת, תשע"ב) עמ' קו-קז.
קבצים מצורפים
15303850788381877247001.jpg
15303850788381877247001.jpg (1 MiB) נצפה 4772 פעמים
1530385054646-863824174.jpg
1530385054646-863824174.jpg (995.67 KiB) נצפה 4772 פעמים

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2103
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' יוני 30, 2018 10:25 pm

יישר כחך.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2103
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' נובמבר 03, 2018 9:42 pm

ארזי הלבנון כתב:
תוכן כתב:בזמן התנ"ך שמות בני אדם לא היו רק שם, אלא ביטאו מושג או רעיון. שמו של בן אדם יכול היה להשתנות במשך ימי חייו, בהתאם לסביבתו אל לחוויות שהוא עבר, וכמו שנעמי בקשה שיקראו לה מרה. השמות שאתה מזכיר, לא ניתנו על ידי הוריהם, אלא השמות מבטאים איזה שהוא מקרה או תנועה או גישה או מסר, שהיו נכוחים לבן אדם עצמו או לסביבתו וכיוצא. ודומה לזה השמות מחלון וכליון.

כעין זה כתב גם בספר 'בתורתו של ר' גדליה' (נדל, בעריכת ר"י שילת)

כעין זה מצאתי היום בספר הכתב והקבלה (בראשית כה:יג).

ארזי הלבנון
הודעות: 1322
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: שמות תמוהים בתנ"ך

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ש' נובמבר 03, 2018 11:26 pm

ר_חיים_הקטן כתב:כעין זה מצאתי היום בספר הכתב והקבלה (בראשית כה:יג).

יישר כח, יפה מאד.
זה באמת דומה, אבל עדיין נראה שיש לר' גדליה חידוש נוסף. לדעת ר' גדליה ייתכן שלאדם כלל לא ניתן שם, כי שמו של האדם הוא עניין מהותי וכל עוד לא ראו סיבה מספיק טובה לקרוא בשם מסויים - פשוט לא קראו. בכתב והקבלה זה לכאורה קצת יותר עדין, שאמנם קראו בשם (כנראה בצורה סתמית) אך לא מן הנמנע שהוא ישתנה בעקבות מאורע וכו':
בשמתם לתולדתם. שמות אנשים משתנים לפעמים מסבות שונות, כגון בנשואין שנושא פחות המעלה את בת חשוב המעלה, משנה שמו לשם המשפחה המכובד ביותר, וכן לפעמים שנוי מקום האדם גורם לו לשנות שמו, שכשקונה או יורש נחלה המפורסמת, יתכבד האדם להקרא ע"ש נחלה הבאה לו, לכן אמר, בשמותם לתולדותם, לומר כל תולדותיהם וזרעם אחריהם לא שנו שמותיהם. כי ישמעאל מצד בן לאברהם, היה מפורסם ונודע בחשיבות מעלתו והיה להם לכבוד ולתפארת, להיות נקרא בשמו לבדו, וכן כשבאו לנחלת חצרות עיירות וכרכים, לא שנו את שמותם כי נהפוך הוא החצרות והטירות נתעלו בחשיבות בהיותם נקראים ע"ש בעליהם ממשפחת אברהם, לכן אמר אח"ז ואלה שמותם בחצריהם ובטירותם:


ועדיין, גם לר' גדליה ברור שהיה כינוי מסויים שאם לא כן איך תקשרו? ואם כך אז דבריו אכן זהים לשל הכתב והקבלה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים