מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יהדות אתיופיה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 03, 2019 11:22 am

תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:אפשר לקבל הסבר על מה אתם (הרבנים בברכה ותכן) מתווכחים. שניכם מסכימים שהם צריכים גיור ואחרי הגיור הם יהודים לכל דבריהם. מה נקודת הויכוח?


אם יש כאן ספק, לשיטת הרב בברכה, יש ספק ועל כן יש עדיפות לגיירם כדי לצאת מהספק. ולי הקטן נראה, שאין כאן ספק כלל וכלל, אלא גוים גמורים הם כזולו וכאבוריג'יני.


כלומר שאתה מתנגד לקבלם כגרים? למה?
או שאתה רק חולק על דעת האומרים שאם הם באים להתגייר לא דוחים אותם כי שמא הם יהודים ולדעתך דוחים אותם בתחילה כמו את כל הגרים.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 03, 2019 11:25 am

אוצר החכמה כתב:
תוכן כתב:
אוצר החכמה כתב:אפשר לקבל הסבר על מה אתם (הרבנים בברכה ותכן) מתווכחים. שניכם מסכימים שהם צריכים גיור ואחרי הגיור הם יהודים לכל דבריהם. מה נקודת הויכוח?


אם יש כאן ספק, לשיטת הרב בברכה, יש ספק ועל כן יש עדיפות לגיירם כדי לצאת מהספק. ולי הקטן נראה, שאין כאן ספק כלל וכלל, אלא גוים גמורים הם כזולו וכאבוריג'יני.


כלומר שאתה מתנגד לקבלם כגרים? למה?
או שאתה רק חולק על דעת האומרים שאם הם באים להתגייר לא דוחים אותם כי שמא הם יהודים ולדעתך דוחים אותם בתחילה כמו את כל הגרים.


חס ושלום לא לקבלם. יש להתייחס אליהם כמו כל גוי שרוצה להתגייר. אם הם רציניים ומתאימים להתגייר (כי יש אנשים רציניים, שגיור לא מתאים להם אלא פסיכולוג הם צריכים), אז בודאי שיש לגיירם כפי מה שכתוב בשו"ע.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 03, 2019 11:26 am

בן מיכאל כתב:
תוכן כתב:
קראקובער כתב:לדעתך מי שצריך גוי של שבת האם יש עדיפות לקחת ערבי או לכתחילה אפשר באתיופי שלא התגייר?


יש להעדיף אתיופי. כי אצל הערבים יש הרבה שבטים יהודים שהתערבו בתקופה האחרונה, ועל כן יש להם יותר קשר עם יהודים. (כמובן שאיני פוסק, ואני כותב רק את דעתי.)

כוונתך למחקר של ב"ג, או שאצתה מדבר על על ערביי שכם והאיזור שרבים מהם שומרונים.


דברתי באופן כללי על פי מה שקראתי, בלי לבדוק בדיוק.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי קראקובער » ד' יולי 03, 2019 11:39 am

תוכן כתב:אם יש כאן ספק, לשיטת הרב בברכה, יש ספק ועל כן יש עדיפות לגיירם כדי לצאת מהספק. ולי הקטן נראה, שאין כאן ספק כלל וכלל, אלא גוים גמורים הם כזולו וכאבוריג'יני.

הגזמת הפעם...
https://archive.org/details/cihm_45453/page/n5

לב האבן
הודעות: 329
הצטרף: ג' אוקטובר 29, 2013 3:03 am

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי לב האבן » ד' יולי 03, 2019 11:49 am

האבוריג'ינים הם ילידי אוסטרליה

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי לבנון » ד' יולי 03, 2019 11:54 am

לב האבן כתב:האבוריג'ינים הם ילידי אוסטרליה

זה שלפניך חמד לצון, אל תקח אותו ברצינות...

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי אישצפת » ד' יולי 03, 2019 12:09 pm

אבני גזית כתב:
תוכן כתב:
א. להלן ההוכחות שהאתיופים גוים גמורים.



ביומיים האחרונים נוספה ראיה מאוד ויזואלית המנתקת אותם משייכות יהודית...

ימחל לי כבודו.
מבלי להכנס לנידון ההלכתי אם הם יהודים או לא.
המשנה באבות אומרת אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו, עוד לימדונו חכמינו שאדם ניכר בכעסו, ויש גם שאדם משבר כלים בחמתו, והכל מדובר על בני ישראל...
אני יודע לפחות על משפחה אחת מהמיוחסות שבישראל שבנם נהג באופנוע והחליק ומותו נקבע בבית החולים. אולם ברגע שהודיעו זאת למשפחה אחד מבני המשפחה החל להכות באכזריות רבה את הרופא שהודיע לו ולולי התערבות חיצונית היה הרופא שוכב לצד רוכב האופנוע בבית הלוויות....
וכי בגלל זה איבד הוא את יחוסו ומשפחתו צריכה גיור?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי קראקובער » ד' יולי 03, 2019 12:47 pm

לב האבן כתב:האבוריג'ינים הם ילידי אוסטרליה

לאו דווקא, הכוונה לעמים ילידים מכל העולם, גם שם הספר בלינק הוא האבוריג'ינים של אמריקה.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי החושב » ד' יולי 03, 2019 12:49 pm

אישצפת כתב:
אבני גזית כתב:
תוכן כתב:
א. להלן ההוכחות שהאתיופים גוים גמורים.



ביומיים האחרונים נוספה ראיה מאוד ויזואלית המנתקת אותם משייכות יהודית...

ימחל לי כבודו.
מבלי להכנס לנידון ההלכתי אם הם יהודים או לא.
המשנה באבות אומרת אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו, עוד לימדונו חכמינו שאדם ניכר בכעסו, ויש גם שאדם משבר כלים בחמתו, והכל מדובר על בני ישראל...
אני יודע לפחות על משפחה אחת מהמיוחסות שבישראל שבנם נהג באופנוע והחליק ומותו נקבע בבית החולים. אולם ברגע שהודיעו זאת למשפחה אחד מבני המשפחה החל להכות באכזריות רבה את הרופא שהודיע לו ולולי התערבות חיצונית היה הרופא שוכב לצד רוכב האופנוע בבית הלוויות....
וכי בגלל זה איבד הוא את יחוסו ומשפחתו צריכה גיור?

בלי להיכנס לגוף הנידון, יש הבדל גדול מאוד בין מה שטענו לבין מה שהשבת.
מקרה יחיד אינו מוכיח כלום. וכן אדם יחיד אינו מוכיח כלום.
לעומת זאת, כאשר אחוז גבוה (והשוואה לציבורים אחרים - גבוה מאוד) מציבור מסוים מתנהג בצורה מסוימת ויש לו תכונה מסוימת, זה כבר אומר אומר דברים על הציבור כולו.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי אישצפת » ד' יולי 03, 2019 1:22 pm

החושב כתב:
אישצפת כתב:
אבני גזית כתב:
תוכן כתב:
א. להלן ההוכחות שהאתיופים גוים גמורים.



ביומיים האחרונים נוספה ראיה מאוד ויזואלית המנתקת אותם משייכות יהודית...

ימחל לי כבודו.
מבלי להכנס לנידון ההלכתי אם הם יהודים או לא.
המשנה באבות אומרת אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו, עוד לימדונו חכמינו שאדם ניכר בכעסו, ויש גם שאדם משבר כלים בחמתו, והכל מדובר על בני ישראל...
אני יודע לפחות על משפחה אחת מהמיוחסות שבישראל שבנם נהג באופנוע והחליק ומותו נקבע בבית החולים. אולם ברגע שהודיעו זאת למשפחה אחד מבני המשפחה החל להכות באכזריות רבה את הרופא שהודיע לו ולולי התערבות חיצונית היה הרופא שוכב לצד רוכב האופנוע בבית הלוויות....
וכי בגלל זה איבד הוא את יחוסו ומשפחתו צריכה גיור?

בלי להיכנס לגוף הנידון, יש הבדל גדול מאוד בין מה שטענו לבין מה שהשבת.
מקרה יחיד אינו מוכיח כלום. וכן אדם יחיד אינו מוכיח כלום.
לעומת זאת, כאשר אחוז גבוה (והשוואה לציבורים אחרים - גבוה מאוד) מציבור מסוים מתנהג בצורה מסוימת ויש לו תכונה מסוימת, זה כבר אומר אומר דברים על הציבור כולו.

אם במקרה יחיד קם אחד מבני המשפחה שמיד קפץ לו הפקק בטיחות, אזי במקרה שבמשך שנים צוברים בזיונות והשפלות שאין כאן המקום לפרטן העצבים פורצים הרבה יותר, אבל עם כל זה לא כולם התנהגו בפראות, אם תקח זאת ביחס לכל המפגינים המשתתפים איני יודע לכמה אחוזים תגיע.
בגלל זה תפסול ייחוס??

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי החושב » ד' יולי 03, 2019 2:07 pm

אישצפת כתב:אם במקרה יחיד קם אחד מבני המשפחה שמיד קפץ לו הפקק בטיחות, אזי במקרה שבמשך שנים צוברים בזיונות והשפלות שאין כאן המקום לפרטן העצבים פורצים הרבה יותר, אבל עם כל זה לא כולם התנהגו בפראות, אם תקח זאת ביחס לכל המפגינים המשתתפים איני יודע לכמה אחוזים תגיע.
בגלל זה תפסול ייחוס??

כתבתי רק שיש הבדל גדול בין הנידון לראיה\דוגמא שהבאת. והדגשתי שאיני מתייחס לגוף הנידון.

ולגוף הנידון, אמר לי דיין שמתמחה בענייני יוחסין ובירורי יהדות שאם אני צריך למכור חמץ בפסח, אתיופי (שלא עבר גיור) זו אופציה מתאימה מאוד.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי אישצפת » ד' יולי 03, 2019 2:18 pm

החושב כתב:
אישצפת כתב:אם במקרה יחיד קם אחד מבני המשפחה שמיד קפץ לו הפקק בטיחות, אזי במקרה שבמשך שנים צוברים בזיונות והשפלות שאין כאן המקום לפרטן העצבים פורצים הרבה יותר, אבל עם כל זה לא כולם התנהגו בפראות, אם תקח זאת ביחס לכל המפגינים המשתתפים איני יודע לכמה אחוזים תגיע.
בגלל זה תפסול ייחוס??

כתבתי רק שיש הבדל גדול בין הנידון לראיה\דוגמא שהבאת. והדגשתי שאיני מתייחס לגוף הנידון.

ולגוף הנידון, אמר לי דיין שמתמחה בענייני יוחסין ובירורי יהדות שאם אני צריך למכור חמץ בפסח, אתיופי (שלא עבר גיור) זו אופציה מתאימה מאוד.

ועל הצד "הרחוק" שהוא יהודי עברת או הכשלת אחר באיסור בל יראה ובל ימצא.
כנראה שיש לדיין זה כתפיים רחבות מאוד...

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 03, 2019 2:32 pm

החושב כתב:
אישצפת כתב:אם במקרה יחיד קם אחד מבני המשפחה שמיד קפץ לו הפקק בטיחות, אזי במקרה שבמשך שנים צוברים בזיונות והשפלות שאין כאן המקום לפרטן העצבים פורצים הרבה יותר, אבל עם כל זה לא כולם התנהגו בפראות, אם תקח זאת ביחס לכל המפגינים המשתתפים איני יודע לכמה אחוזים תגיע.
בגלל זה תפסול ייחוס??

כתבתי רק שיש הבדל גדול בין הנידון לראיה\דוגמא שהבאת. והדגשתי שאיני מתייחס לגוף הנידון.

ולגוף הנידון, אמר לי דיין שמתמחה בענייני יוחסין ובירורי יהדות שאם אני צריך למכור חמץ בפסח, אתיופי (שלא עבר גיור) זו אופציה מתאימה מאוד.


יש מספיק גויים גמורים למהדרין. למה ללכת למי שהוא יהודי מצד עצם ייחוס עדתו, אלא שיש לגביו ספק משמעותי בגלל תערובות גויים (וממילא בוודאי שצריך גיור מטעם זה)?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יולי 03, 2019 2:33 pm

החושב כתב:
אישצפת כתב:אם במקרה יחיד קם אחד מבני המשפחה שמיד קפץ לו הפקק בטיחות, אזי במקרה שבמשך שנים צוברים בזיונות והשפלות שאין כאן המקום לפרטן העצבים פורצים הרבה יותר, אבל עם כל זה לא כולם התנהגו בפראות, אם תקח זאת ביחס לכל המפגינים המשתתפים איני יודע לכמה אחוזים תגיע.
בגלל זה תפסול ייחוס??

כתבתי רק שיש הבדל גדול בין הנידון לראיה\דוגמא שהבאת. והדגשתי שאיני מתייחס לגוף הנידון.

ולגוף הנידון, אמר לי דיין שמתמחה בענייני יוחסין ובירורי יהדות שאם אני צריך למכור חמץ בפסח, אתיופי (שלא עבר גיור) זו אופציה מתאימה מאוד.


למה ההתמחות שלו בענייני יוחסין ובירור יהדות נראית לך רלוונטית? הרי לא מדובר כאן בשאלה על אדם מסויים שיש סיפור מאחוריו שעל זה תאמר אותו דיין הוא מומחה להבין מה האמת מאחורי הסיפור. מדובר בשאלה עקרונית שדנו בה כבר כולם.

החושב
הודעות: 1297
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי החושב » ד' יולי 03, 2019 4:05 pm

אוצר החכמה כתב:למה ההתמחות שלו בענייני יוחסין ובירור יהדות נראית לך רלוונטית? הרי לא מדובר כאן בשאלה על אדם מסויים שיש סיפור מאחוריו שעל זה תאמר אותו דיין הוא מומחה להבין מה האמת מאחורי הסיפור. מדובר בשאלה עקרונית שדנו בה כבר כולם.

לא אמרתי שצריך לקבל את מה שהוא אמר ללא עוררין. כל שכן לא לקבל את מה שאני מביא כאן בעילום שם.
רק אמרתי מה ששמעתי. ומדובר באדם שהוא כן מאן דאמר בנושא זה, ולא סתם מתמחה ביוחסין.
להלן חלק מהתכתבות אתו עם השמטות מסוימות. את השאלות שלי סימנתי עם >>

...אבל אם אתה רוצה לדעת הם גויים למהדרין - כל האתיופים. אם אתה מחפש למכור חמץ או גוי של שבת, לך לאתיופי הראשון שלא עשה גיור והחמץ מכור למהדרין!

>>במציאות לא כולם עוברים גיור?

ההחלטות הרשמיות של הרבנות הראשית לדורותיהם שהם צריכים לעבור גיור לחומרא. אף פעם לא שינו את ההחלטה הרשמית. בפועל בגלל שלדעת הרב עובדיה הם יהודים גמורים, כבר שנים מזלזלים בהחלטה ורוב רובם לא עןברים גיור!

>>זו אחת הנקודות שרציתי להבין - מבדק גנטי.
>>הרי המבדק מבוסס על השוואה עם גנים של אלו שמוכרים כיהודים. ואם אתיופים הם משבט אחר לגמרי (שבט דן, למשל) - האם עדיין לא מוצדק שיש להם גנים שונים משאר האנשים המוחזקים כיהודים?

העניין הוא פשוט. הגנטיקה שלהם אפריקאית לחלוטין. אם הם משבט דן, אז שאר האפריקאים משבט אשר או נפתלי... כלומר, זה לא רק השוני בין רוב היהודים לבינם, אלא זה גם הזיהוי שלהם עם אוכלוסיית אפריקה באופן כללי. לענ"ד המצוות שנמצאו אצלם יכול להיות מאיזה קבוצה שהעתיקו מיהודים תימנים שיחסית היו קרובים אליהם או משהו כזה. כמובן שתיאורית גם יכול להיות שהם צאצאי משפחת יתרו שכתבו בחז"ל שהוא עזב את המדבר כדי לגייר את בני משפחתו.... מה שעפ"י הלכה ודאי שאינם יעודים כשרים אלא סגנון של גרים של אברהם אבינו שגייר אנשים וברור שצאצאיהם אינם יהודים.

>>א. לא היו מקרים שעמים שלמים התגיירו?

הכל יכול להיות. אבל לא כל תיאוריה שאין לה בסיס יכולה להיות ראיה ליהדות.. כלומר, הראיה שלהם ליהדות קלושה ביותר, אז אם בא המידע הגנטי שהם ודאי לא מזרע ישראל, מה נותר?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי עקביה » ד' יולי 03, 2019 4:19 pm

החושב כתב:העניין הוא פשוט. הגנטיקה שלהם אפריקאית לחלוטין. אם הם משבט דן, אז שאר האפריקאים משבט אשר או נפתלי... כלומר, זה לא רק השוני בין רוב היהודים לבינם, אלא זה גם הזיהוי שלהם עם אוכלוסיית אפריקה באופן כללי. לענ"ד המצוות שנמצאו אצלם יכול להיות מאיזה קבוצה שהעתיקו מיהודים תימנים שיחסית היו קרובים אליהם או משהו כזה. כמובן שתיאורית גם יכול להיות שהם צאצאי משפחת יתרו שכתבו בחז"ל שהוא עזב את המדבר כדי לגייר את בני משפחתו.... מה שעפ"י הלכה ודאי שאינם יעודים כשרים אלא סגנון של גרים של אברהם אבינו שגייר אנשים וברור שצאצאיהם אינם יהודים.

כאן יש התייחסות לשאלה הגנטית viewtopic.php?f=17&t=24547&start=40#p247046

מצחיק למדי לומר שהמצוות שלהם מגיעות מיהודי תימן, כאשר אין שום דמיון בין המקרים.
דומני שההשערה המסתברת ביותר היא שזו מן יהדות מקראית, ולעיל הארכתי, ודי ברור שהם יהודים.

כל זה אמור ביחס לביתא-ישראל. לא לאחרים שבאו מאתיופיה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תשובה בפרסום ראשון מהגרע"י יוסף - משנה ראשונה בדין האתיו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 03, 2019 6:59 pm

החושב כתב:
אוצר החכמה כתב:למה ההתמחות שלו בענייני יוחסין ובירור יהדות נראית לך רלוונטית? הרי לא מדובר כאן בשאלה על אדם מסויים שיש סיפור מאחוריו שעל זה תאמר אותו דיין הוא מומחה להבין מה האמת מאחורי הסיפור. מדובר בשאלה עקרונית שדנו בה כבר כולם.

לא אמרתי שצריך לקבל את מה שהוא אמר ללא עוררין. כל שכן לא לקבל את מה שאני מביא כאן בעילום שם.
רק אמרתי מה ששמעתי. ומדובר באדם שהוא כן מאן דאמר בנושא זה, ולא סתם מתמחה ביוחסין.
להלן חלק מהתכתבות אתו עם השמטות מסוימות. את השאלות שלי סימנתי עם >>

...אבל אם אתה רוצה לדעת הם גויים למהדרין - כל האתיופים. אם אתה מחפש למכור חמץ או גוי של שבת, לך לאתיופי הראשון שלא עשה גיור והחמץ מכור למהדרין!

>>במציאות לא כולם עוברים גיור?

ההחלטות הרשמיות של הרבנות הראשית לדורותיהם שהם צריכים לעבור גיור לחומרא. אף פעם לא שינו את ההחלטה הרשמית. בפועל בגלל שלדעת הרב עובדיה הם יהודים גמורים, כבר שנים מזלזלים בהחלטה ורוב רובם לא עןברים גיור!

>>זו אחת הנקודות שרציתי להבין - מבדק גנטי.
>>הרי המבדק מבוסס על השוואה עם גנים של אלו שמוכרים כיהודים. ואם אתיופים הם משבט אחר לגמרי (שבט דן, למשל) - האם עדיין לא מוצדק שיש להם גנים שונים משאר האנשים המוחזקים כיהודים?

העניין הוא פשוט. הגנטיקה שלהם אפריקאית לחלוטין. אם הם משבט דן, אז שאר האפריקאים משבט אשר או נפתלי... כלומר, זה לא רק השוני בין רוב היהודים לבינם, אלא זה גם הזיהוי שלהם עם אוכלוסיית אפריקה באופן כללי. לענ"ד המצוות שנמצאו אצלם יכול להיות מאיזה קבוצה שהעתיקו מיהודים תימנים שיחסית היו קרובים אליהם או משהו כזה. כמובן שתיאורית גם יכול להיות שהם צאצאי משפחת יתרו שכתבו בחז"ל שהוא עזב את המדבר כדי לגייר את בני משפחתו.... מה שעפ"י הלכה ודאי שאינם יעודים כשרים אלא סגנון של גרים של אברהם אבינו שגייר אנשים וברור שצאצאיהם אינם יהודים.

>>א. לא היו מקרים שעמים שלמים התגיירו?

הכל יכול להיות. אבל לא כל תיאוריה שאין לה בסיס יכולה להיות ראיה ליהדות.. כלומר, הראיה שלהם ליהדות קלושה ביותר, אז אם בא המידע הגנטי שהם ודאי לא מזרע ישראל, מה נותר?


מי שמתחתן ברבנות יש לו שני מסלולים- א. דרך הרשמים היעודיים לבני העדה, ואז בדר"כ לא עוברים שום גיור, אבל אז מסומן הדבר ברישום ואם זו אשה אז צאצאיה מסומנים כבני העדה וצריכים להתחתן דרך המסלול הנ"ל או להתגייר.
ב. כמו כל שאר האנשים, ואז הם צריכים גיור, אבל אם זו אשה ילדיה מסומנים באופן רגיל (כמו כל בני גרים)
כך הסביר לי ת"ח שעוסק בזה בפועל שנים רבות (הוא הוסיף שהיה רב עיר חשוב זצ"ל שסבר שמן הדין אין הם צריכים גיור כלל, ואצלו נישאו רבים מאוד מבני העדה, אלא שהוא דאג לגייר את הנשים, בצורה כזו- הוא היה קובע את הטבילה של הכלה ליום, ולא לללילה, ומעמיד בית דין אומר לה לקבל מצוות, וזהו)

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי איתן » ד' יולי 03, 2019 7:33 pm

לענין כתב:
בן מיכאל כתב:
עקביה כתב:
רון כתב:
לענין כתב:
עקביה כתב:הרב מעט דבש,
אם הבאת את הרמב"ם כדי לשכנע אותנו שבסוכות צריך ליטול אתרוג ולא רימון, אז ייש"כ.
אבל אם רצית ללמוד משם משהו על ייחוסה של קהילת ביתא-ישראל, כי אז כמדומני שאין משם כל ראיה. גם הקראים/צדוקים אינם נוטלים/לא נטלו אתרוג. וכל מה שמנה הרמב"ם שאין בו מחלוקת ודאי שלא נתכוון לכלול אלא את דעות חכמי ישראל שבמשנה ובתלמוד.


יישר כחך!
עוררת אותי להבין מפני מה רגמוהו [את הכהן הצדוקי שנסך על גבי רגליו] כל העם באתרוגיהן!!!

גא"מ. כתבתי בהתחלה כך, אך ראיתי שקדמני הרב לענין, אז נשארה ברכת היש"כ.

בסה"כ במקדש הם לא העזו להראות בפרהסיה שהם צדוקים, ולכן ודאי גם כהנים צדוקים נטלו שם אתרוג.

על הקראים ידוע שאינן נוטלים ארבע מינים, וכן השומרונים טוענים כי ארבעת המינים הם תכשיטי הסוכה, אבל מה שאמרת על הצדוקים לא שמעתי בלתי היום.


תודה לכולם

א. זהר עמר בספרו ארבעת המינים (עמ' 24) 'יתרה מזאת, אין גם שום הדים היסטוריים לכך שהצדוקים או כתות אחרות התפמלסו עם חז"ל וערערו על מסורת זו'.
ובהערה 13, 'א' רגב הצדוקים והלכתם, ירושלים תשס"ה עמ' 68. לפי עדותו של אבן עזרא הסכימו הקראים לזיהוי של חז"ל, 'גם הם העתיקו כי פרי עץ הדר הוא אתרוג (ויקרא כג מ'). מאידך הקראים אינם מכירים במצוות נטילת ארבעת המינים והם מפרשים את הציווי מהקראי לענין מצוות בניית הסוכה בלבד, ובדומה לכך היה גם מנהג יהודי אתיופיה'.

ב. זו בושה גדולה שבספר 'האתרוג, מסורת מחקר ומעשה' של מוסד הרב קוק (ובמתכונתו הנוכחית!) בעמ' 123 מופיעה דעה אפיקורסית בעליל 'רק החל במאה הראשונה לספירה זוהה האתרוג עם פי עץ הדר הנזכר בספר ויקרא'. זו בושה גדולה שמוסד הנושא את שמו של הרב קוק, יודפסו תחתיו דברי קרח כאלו.

ג. הוורט הנפלא שעמדנו בו מופיע בכמה ספרי דרוש. והם מביאים זאת באופן אחר (ולא כמו שאנו רצינו לומר שהצדוקים לא נטלו אתרוגים, אלא אדרבה), זריקת האתרוגים באה לומר כי לפי הצדוקים הכופרים בקבלת חז"ל של ניסוך המים, אין מה ליטול אתרוג שהרי האתרוג הנמצא בידינו, אינו אלא מכח קבלת חז"ל, אשר מבלעדיהם לא היינו יודעים כלל כי פרי עץ הדר הוא אתרוג.

הציטוט מזהר עמר הוא על זהוי (בוטני) של ארבעת המינים או אופן קיום המצווה הזו? כרגע אין אפשרות לעיין שם.
עכשיו בדקתי באנצ"מ - וכתוב שם (כרך ה' טור 1042) "בפירוש הראשון [דהיינו שיש לעשות מארבעת המינים סוכה, ולא לקחתם בפני עצמם] אחזו השומרונים ואחדים מן הקראים וכו".

קיימות שלוש אפשרויות.
1)ביתא ישראל הם אכן צאצאי היהודים.
2)ביתא ישראל הם צאצאי גרי צדק כשרים.
3)ביתא ישראל הם כת מתייהדת.

לפי מה שאני יודע מבחינה גנטית האפשרות הראשונה אינה נכונה.
אין לי שום בעיה עם האפשרות השנייה (אף שלא זה טענת הייחוס שלהם עצמם), אבל לביתא ישראל היו הלכות מוזרות כמו ספירת העומר ממוצאי יום טוב האחרון של פסח או איסור תשמיש המטה בשבת (האיסור האחרון קיים גם אצל הקראים). אמנםשבושים כאלו יכולים להיווצר גם אצל צאצאי יהודים רבניים לאחר הרדיפות, כמו שהיה עם חלק מאנוסי ספרד שחזרו ליהדות. (למענם הרב דוד ניטו כתב את "כוזרי השני" שעוסק בהוכחת תורה שבע"פ).
אבל עדייו - הלכות בסגנון הנ"ל מחזקות את הצד השלישי. לא חסר כתות מתייהדות במשך ההיסטוריה.

איך הייתה נראת קהילת העבריים השחורים אם הייתה חיה בבידוד במשך מאות שנים?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 03, 2019 9:21 pm

חרסון כתב:מרגיש צורך לדייק בלשון. הרב תוכן לא 'פוסל' עדה, אלא מסרב לקבל אותה. וזה לא רק עניין של מינוח.

אכן זה לא שאלה של מינוח, אלא זה עצם הויכוח.
אחד רואה כהנחה הראשונית שהם יהודים, ועל כן אומר שהם הוחזקו. ולשיטתו זה לפסול. ואחד רואה כהנחה ראשונית שהם לא יהודים, ולכן אצלו זה לא לקבל.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 04, 2019 12:08 am

איתן כתב:הציטוט מזהר עמר הוא על זהוי (בוטני) של ארבעת המינים או אופן קיום המצווה הזו? כרגע אין אפשרות לעיין שם.


בוטני בלבד
הם לא השכילו להבין שצריך ליטול את ארבעת המינים, והם משתמשים בהם רק לסוכה [עד היום].

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי יקים » ה' יולי 04, 2019 7:29 pm

איתן כתב:
קיימות שלוש אפשרויות.
1)ביתא ישראל הם אכן צאצאי היהודים.
2)ביתא ישראל הם צאצאי גרי צדק כשרים.
3)ביתא ישראל הם כת מתייהדת.


4) צאצאי עבדים כנענים.
5) כת שקיבלה עליה יהדות באופן חלקי.
4) ועוד.

ואני הקטן מחזק את דברי הרב תוכן.
כל הויכוח הוא בשביל החוקרים גרידא, ובאמת ייתכן כי החוקרים יסתפקו אם אנחנו יהודים או גרים וכו', ואולי בכלל כת חדשה. ובכלל הסינים הם היהודים....
אלינו זה לא שום נפק"מ. אם אנחנו יהודים, ואנחנו מאמינים בתורה שבעל פה, איננו יכולים בשום אופן להסכים כי הם יהודים כמונו.
מכיון, שלא ייתכן (לענ"ד) שיישארו אצלם קצת מנהגים רובם ככולם מתורה שבכתב וכד', וכלום מתורה שבע"פ. זה רחוק מן ההגיון!!
לחוקרים זה כלל לא מפריע.... אך לנו זה יותר ממפריע....

נ.ב. מלבד זאת, כבר טענתי במקומות אחרים, כי אתיופיה אינה ארץ כוש, ורחוק מן הסברא כי עשרת השבטים הוגלו לשם. ואכמ"ל בזה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי עקביה » ה' יולי 04, 2019 7:32 pm

יקים כתב:אלינו זה לא שום נפק"מ. אם אנחנו יהודים, ואנחנו מאמינים בתורה שבעל פה, איננו יכולים בשום אופן להסכים כי הם יהודים כמונו.
מכיון, שלא ייתכן (לענ"ד) שיישארו אצלם קצת מנהגים רובם ככולם מתורה שבכתב וכד', וכלום מתורה שבע"פ. זה רחוק מן ההגיון!!

האם שמע כבודו על הצדוקים והקראים ודומיהם?

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 04, 2019 10:39 pm

יקים כתב:
איתן כתב:
קיימות שלוש אפשרויות.
1)ביתא ישראל הם אכן צאצאי היהודים.
2)ביתא ישראל הם צאצאי גרי צדק כשרים.
3)ביתא ישראל הם כת מתייהדת.


4) צאצאי עבדים כנענים.
5) כת שקיבלה עליה יהדות באופן חלקי.
4) ועוד.

ואני הקטן מחזק את דברי הרב תוכן.
כל הויכוח הוא בשביל החוקרים גרידא, ובאמת ייתכן כי החוקרים יסתפקו אם אנחנו יהודים או גרים וכו', ואולי בכלל כת חדשה. ובכלל הסינים הם היהודים....
אלינו זה לא שום נפק"מ. אם אנחנו יהודים, ואנחנו מאמינים בתורה שבעל פה, איננו יכולים בשום אופן להסכים כי הם יהודים כמונו.
מכיון, שלא ייתכן (לענ"ד) שיישארו אצלם קצת מנהגים רובם ככולם מתורה שבכתב וכד', וכלום מתורה שבע"פ. זה רחוק מן ההגיון!!
לחוקרים זה כלל לא מפריע.... אך לנו זה יותר ממפריע....

נ.ב. מלבד זאת, כבר טענתי במקומות אחרים, כי אתיופיה אינה ארץ כוש, ורחוק מן הסברא כי עשרת השבטים הוגלו לשם. ואכמ"ל בזה.

גם הכוזרים שהם עם שהתגיירו רוב מנהגיהם היו ע"פ התורה שבכתב - כי קראו אותה כפי שהיא ללא מסורת.
בר מן דין, הם יכולים להיות יהודים כמונו, כפי שהחילונים יכולים להיות יהודים כמונו.
בטענתך על אתיופיה כבר התווכחנו על זה במקומו, אך לגבי זה אתה צודק, אין כל הגיון לומר שהוגלו לשם אלא לסוריה-עיראק-פרס, ואולי להודו.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי יקים » ה' יולי 04, 2019 10:50 pm

עקביה כתב:
יקים כתב:אלינו זה לא שום נפק"מ. אם אנחנו יהודים, ואנחנו מאמינים בתורה שבעל פה, איננו יכולים בשום אופן להסכים כי הם יהודים כמונו.
מכיון, שלא ייתכן (לענ"ד) שיישארו אצלם קצת מנהגים רובם ככולם מתורה שבכתב וכד', וכלום מתורה שבע"פ. זה רחוק מן ההגיון!!

האם שמע כבודו על הצדוקים והקראים ודומיהם?

האמנם עלתה על דעתך שאלו גלו אל מעבר לארץ כוש? מתי?.
1. הרי כתות אלו התפתחו בזמן בית שני והלאה. לא כ"כ מתקבל על הדעת לומר שהצדוקים גלו לשם, בזמן הרומאים ואילך.
2. אני כבר לא מדבר, שקשה לקבל שהצדוקים נאחזו בתורתם כ"כ במס"נ.
3. הרי אפי' במקומותיהם נכחדו הצדוקים לחלוטין.
לגבי הקראים, אם הכוונה ליהודים קראים מזמן הגאונים. ג"כ קשה מאוד לקבל שקהילה נידחת כ"כ תיהפך לקראית. ולומר שנדדו לשם, ג"כ לא מתקבל על הדעת. מה גם, שמבחינה גנטית, כמדומני, כבר אינם יכולים להיות יהודים מתקופה זו ואילך.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי יקים » ה' יולי 04, 2019 10:51 pm

בן מיכאל כתב:
יקים כתב:
איתן כתב:
קיימות שלוש אפשרויות.
1)ביתא ישראל הם אכן צאצאי היהודים.
2)ביתא ישראל הם צאצאי גרי צדק כשרים.
3)ביתא ישראל הם כת מתייהדת.


4) צאצאי עבדים כנענים.
5) כת שקיבלה עליה יהדות באופן חלקי.
4) ועוד.

ואני הקטן מחזק את דברי הרב תוכן.
כל הויכוח הוא בשביל החוקרים גרידא, ובאמת ייתכן כי החוקרים יסתפקו אם אנחנו יהודים או גרים וכו', ואולי בכלל כת חדשה. ובכלל הסינים הם היהודים....
אלינו זה לא שום נפק"מ. אם אנחנו יהודים, ואנחנו מאמינים בתורה שבעל פה, איננו יכולים בשום אופן להסכים כי הם יהודים כמונו.
מכיון, שלא ייתכן (לענ"ד) שיישארו אצלם קצת מנהגים רובם ככולם מתורה שבכתב וכד', וכלום מתורה שבע"פ. זה רחוק מן ההגיון!!
לחוקרים זה כלל לא מפריע.... אך לנו זה יותר ממפריע....

נ.ב. מלבד זאת, כבר טענתי במקומות אחרים, כי אתיופיה אינה ארץ כוש, ורחוק מן הסברא כי עשרת השבטים הוגלו לשם. ואכמ"ל בזה.

גם הכוזרים שהם עם שהתגיירו רוב מנהגיהם היו ע"פ התורה שבכתב - כי קראו אותה כפי שהיא ללא מסורת.
בר מן דין, הם יכולים להיות יהודים כמונו, כפי שהחילונים יכולים להיות יהודים כמונו.
בטענתך על אתיופיה כבר התווכחנו על זה במקומו, אך לגבי זה אתה צודק, אין כל הגיון לומר שהוגלו לשם אלא לסוריה-עיראק-פרס, ואולי להודו.

האמנם גר שקיבל ע"ע רק מצוות תורה שבכתב, ושלא ע"פ ביאור התורה שבע"פ, גירותו כשרה?

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי יקים » ה' יולי 04, 2019 10:53 pm

לסיכום: חידת האתיופים בעינה עומדת.
ואחרי כל הטענות, לא הייתי משתמש בהם כגוי של שבת.
האם יש מי שסבור כן?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי עקביה » ו' יולי 05, 2019 7:48 am

יקים כתב:א. האמנם עלתה על דעתך שאלו גלו אל מעבר לארץ כוש? מתי?.
1. הרי כתות אלו התפתחו בזמן בית שני והלאה. לא כ"כ מתקבל על הדעת לומר שהצדוקים גלו לשם, בזמן הרומאים ואילך.
2. אני כבר לא מדבר, שקשה לקבל שהצדוקים נאחזו בתורתם כ"כ במס"נ.
3. הרי אפי' במקומותיהם נכחדו הצדוקים לחלוטין.
ב. לגבי הקראים, אם הכוונה ליהודים קראים מזמן הגאונים. ג"כ קשה מאוד לקבל שקהילה נידחת כ"כ תיהפך לקראית. ולומר שנדדו לשם, ג"כ לא מתקבל על הדעת. מה גם, שמבחינה גנטית, כמדומני, כבר אינם יכולים להיות יהודים מתקופה זו ואילך.

א. ומה בכך? הלא כבר הנביאים דברו על גלות ישראל אשר בכוש (ישעיהו יא), ומעבר לנהרי כוש (צפניה ג).
1. לאו דווקא הצדוקים עצמם. יש הבדל בינם ובין הצדוקים, כמו למשל בפרשנות "ממחרת השבת", אבל אלה אנשים שמבחינה רעיונית כנראה קרובים אל הצדוקים יותר מאשר אל הפרושים.
2. למה לא? הרי על הכותים אמרו שכל מצווה שהחזיקו בה מדקדקים בה יותר מישראל.
3. לא הבנתי את הטענה.
ב. ודאי שהם קודמים לזמן הגאונים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 05, 2019 9:42 am

הרב עקביה אולי תסביר לי מה פירוש מבחינה רעיונית קרובים יותר אל הצדוקים מאשר אל הפרושים.
בזמן בית ראשון כל ישראל נהגו כמו התורה שבעל פה המסורה בידינו. אם הם גלו אז היתה מסורה בידם התורה המסורה בידינו. בזמן בית שני קמו הצדוקים והמציאו תורה חדשה. אתה טוען שבמקרה לגמרי גם אצלם קמו אנשים שנלחמו במסורת והמציאו תורה חדשה?

אני הייתי מבין אם היית טוען שכל חברה שמסורת התורה שבעל פה משתכחת ממנה כי אין לה משמרי מסורת בגלל הצרות, נצמדת לתורה שבכתב וממציאה דברים. אבל השאלה היא אם זה נכון ששכחה גורמת לתוצאה כזאת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 05, 2019 9:47 am

אוצר החכמה כתב:הרב עקביה אולי תסביר לי מה פירוש מבחינה רעיונית קרובים יותר אל הצדוקים מאשר אל הפרושים.
בזמן בית ראשון כל ישראל נהגו כמו התורה שבעל פה המסורה בידינו. אם הם גלו אז היתה מסורה בידם התורה המסורה בידינו. בזמן בית שני קמו הצדוקים והמציאו תורה חדשה. אתה טוען שבמקרה לגמרי גם אצלם קמו אנשים שנלחמו במסורת והמציאו תורה חדשה?


אינני הרב עקביה, אך ברצוני להתערב ולהעיר שתי הערות (שמייצגות את הבנתי שלי, ולא את דעת הרב עקביה, למיטב הבנתי):
א. לצערנו, בימי בית ראשון גם היו רבים שלא נהגו כתורה"ק (שהרי הם עבדו ע"ז).
ב. אצל יהודי אתיופיה זה נבע משכחה ובורות במהלך הדורות של הניתוק משאר עמ"י ולא ממרד, וכפי שכתב רבינו הרדב"ז במפורש

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 05, 2019 9:52 am

את א איני מבין. בגלל שהם עבדו עבודה זרה זה אומר שהם גם המציאו תורה צדוקית?

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 05, 2019 9:55 am

אוצר החכמה כתב:את א איני מבין. בגלל שהם עבדו עבודה זרה זה אומר שהם גם המציאו תורה צדוקית?


ודאי שלא, אבל כמו כמו שבבית ראשון היו כאלה שחטאו בע"ז, בבית שני היו כאלה שחטאו בצדוקיות (כי בטל יצרא דע"ז, אבל יצרא דכבוד, גאווה ופלגנות לא בטל)

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 05, 2019 9:56 am

איך זה מסביר את ההנהגות הצדוקיות לדעת עקביה של האתיופים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 05, 2019 10:05 am

אוצר החכמה כתב:איך זה מסביר את ההנהגות הצדוקיות לדעת עקביה של האתיופים?


אינני מתרץ את דבריו, אבל הרדב"ז כבר הסביר שבהיעדר ת"ח ביניהם תפסו להם פשוטי המקראות וכך השתוו בהנהגותיהם בהרבה דברים עם הצדוקים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 05, 2019 12:02 pm

עקביה כתב:
יקים כתב:א. האמנם עלתה על דעתך שאלו גלו אל מעבר לארץ כוש? מתי?.
1. הרי כתות אלו התפתחו בזמן בית שני והלאה. לא כ"כ מתקבל על הדעת לומר שהצדוקים גלו לשם, בזמן הרומאים ואילך.
2. אני כבר לא מדבר, שקשה לקבל שהצדוקים נאחזו בתורתם כ"כ במס"נ.
3. הרי אפי' במקומותיהם נכחדו הצדוקים לחלוטין.
ב. לגבי הקראים, אם הכוונה ליהודים קראים מזמן הגאונים. ג"כ קשה מאוד לקבל שקהילה נידחת כ"כ תיהפך לקראית. ולומר שנדדו לשם, ג"כ לא מתקבל על הדעת. מה גם, שמבחינה גנטית, כמדומני, כבר אינם יכולים להיות יהודים מתקופה זו ואילך.

א. ומה בכך? הלא כבר הנביאים דברו על גלות ישראל אשר בכוש (ישעיהו יא), ומעבר לנהרי כוש (צפניה ג).
1. לאו דווקא הצדוקים עצמם. יש הבדל בינם ובין הצדוקים, כמו למשל בפרשנות "ממחרת השבת", אבל אלה אנשים שמבחינה רעיונית כנראה קרובים אל הצדוקים יותר מאשר אל הפרושים.
2. למה לא? הרי על הכותים אמרו שכל מצווה שהחזיקו בה מדקדקים בה יותר מישראל.
3. לא הבנתי את הטענה.
ב. ודאי שהם קודמים לזמן הגאונים.

יש הבדל עצום בין הצדוקים לכותים. הכותים היו בני דת אחרת, ולכן באמת לא היתה להם מסורת אלא דת אחרת שבדו מליבם.
הצדוקים היתה להם מסורת, ולכן מה שחלקו עליה לא היה בגלל חוסר ידע, אלא שמרדו בחכמים. וידוע דברי הרב יצחק איזיק הלוי שהם היו פשוט המשך למתיונים (וכיון שהיוונים הלכו, הפכו את עורם לתורת ישראל לפי פרשנותם האישית). אנשים כאלו כמובן לא שומרים תורה ומצוות במסירות נפש. יותר נכון לומר שלא שמרו כלל. ולכן הצדוקים לא נחלקו על הפרושים רק במצוות ציבוריות - עשיית פרה אדומה, הקרבת העומר, ניסוך המים, ושאר טקסים ציבוריים. מצוות פרטיות שבין אדם לקונו לא היו מענינם.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ו' יולי 05, 2019 12:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ו' יולי 05, 2019 12:05 pm

בברכה המשולשת כתב:
אוצר החכמה כתב:הרב עקביה אולי תסביר לי מה פירוש מבחינה רעיונית קרובים יותר אל הצדוקים מאשר אל הפרושים.
בזמן בית ראשון כל ישראל נהגו כמו התורה שבעל פה המסורה בידינו. אם הם גלו אז היתה מסורה בידם התורה המסורה בידינו. בזמן בית שני קמו הצדוקים והמציאו תורה חדשה. אתה טוען שבמקרה לגמרי גם אצלם קמו אנשים שנלחמו במסורת והמציאו תורה חדשה?


אינני הרב עקביה, אך ברצוני להתערב ולהעיר שתי הערות (שמייצגות את הבנתי שלי, ולא את דעת הרב עקביה, למיטב הבנתי):
א. לצערנו, בימי בית ראשון גם היו רבים שלא נהגו כתורה"ק (שהרי הם עבדו ע"ז).
ב. אצל יהודי אתיופיה זה נבע משכחה ובורות במהלך הדורות של הניתוק משאר עמ"י ולא ממרד, וכפי שכתב רבינו הרדב"ז במפורש

מה הפירוש לא נהגו כתורה?
הם חטאו. אבל לא היו להם דיני ממונות?! אז לפי איזה חוקה הם נהגו? לא ידוע על המצאת חוקה חדשה (אם איני טועה ממעשה נבות ואחאב נראה שחוקת בתי הדינים היתה חוקת התורה). וכי לא היו חגים וימים מיוחדים כמנהג כל עם בן תרבות (חוץ מהחג שבדה ירבעם), כל זה נהגו כמובן לפי המסורת.
והרי ידוע כמה אחאב כיבד את התורה, והיה מוכן למסור את נפשו עליה.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב א' יולי 07, 2019 5:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי דרומי » ו' יולי 05, 2019 12:40 pm

איך נהגו באתיופיה לגבי הפסוק "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?

האם אכן ישבו בחושך כמנהג הקראים?

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי איתן » ו' יולי 05, 2019 2:12 pm

דרומי כתב:איך נהגו באתיופיה לגבי הפסוק "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת"?

האם אכן ישבו בחושך כמנהג הקראים?

הנה מה שהעלה חיפוש קצר:
הלכה אתיופית אין מבעירים אש ואין מדליקים נר לשבת ביום שישי ( וכן כל מלאכה אסורה בשבת , אין עושים אותה בערב שבת כך שתיגמר בשבת . ( כמו כן אין ליהנות מאש בשבת אפילו אם הודלקה לפני השבת . עם זאת , כמעט בכל המקומות הושאר נר דולק או אש לצורך תאורה בלבד . לאחר שאש זו כבתה אין לגעת בה יותר . אבל לא הדליקו נרות לכבוד השבת .

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי עקביה » ו' יולי 05, 2019 2:41 pm

אוצר החכמה כתב:הרב עקביה אולי תסביר לי מה פירוש מבחינה רעיונית קרובים יותר אל הצדוקים מאשר אל הפרושים.
בזמן בית ראשון כל ישראל נהגו כמו התורה שבעל פה המסורה בידינו. אם הם גלו אז היתה מסורה בידם התורה המסורה בידינו. בזמן בית שני קמו הצדוקים והמציאו תורה חדשה. אתה טוען שבמקרה לגמרי גם אצלם קמו אנשים שנלחמו במסורת והמציאו תורה חדשה?

אני הייתי מבין אם היית טוען שכל חברה שמסורת התורה שבעל פה משתכחת ממנה כי אין לה משמרי מסורת בגלל הצרות, נצמדת לתורה שבכתב וממציאה דברים. אבל השאלה היא אם זה נכון ששכחה גורמת לתוצאה כזאת.

אני לא יודע איך ומה בדיוק היה בבית ראשון, והאם גם שם לא היו קבוצות נבדלות.
בכל מקרה, מכך שהתורה שלהם היא תרגום השבעים אפשר להבין שאחרי שנוצר אותו תרגום עוד היה אתם קשר.
הרב יואל בן נון טוען שהקשר אתם ניתק לאחר חורבן יהדות אלכסנדריה של מצרים במרד התפוצות.
כנראה שבהעדר חכמים ובהעדר ישיבות, וע"י קשר עם יהודים שלא הזדהו עם הפרושים, ההלכה שלהם נראית כפי שנראית.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי עקביה » ו' יולי 05, 2019 3:04 pm

מקדש מלך כתב:יש הבדל עצום בין הצדוקים לכותים. הכותים היו בני דת אחרת, ולכן באמת לא היתה להם מסורת אלא דת אחרת שבדו מליבם.
הצדוקים היתה להם מסורת, ולכן מה שחלקו עליה לא היה בגלל חוסר ידע, אלא שמרדו בחכמים. וידוע דברי הרב יצחק איזיק הלוי שהם היו פשוט המשך למתיונים (וכיון שהיוונים הלכו, הפכו את עורם לתורת ישראל לפי פרשנותם האישית). אנשים כאלו כמובן לא שומרים תורה ומצוות במסירות נפש. יותר נכון לומר שלא שמרו כלל. ולכן הצדוקים לא נחלקו על הפרושים רק במצוות ציבוריות - עשיית פרה אדומה, הקרבת העומר, ניסוך המים, ושאר טקסים ציבוריים. מצוות פרטיות שבין אדם לקונו לא היו מענינם.

לא התכוונתי להשוות בין הצדוקים לכותים, אלא לתת דוגמה לכך שגם אצל כת נבדלת יכולה להיות הקפדה יתירה על קיום מצוות כפי הבנתם.
אני בכלל לא בטוח שלא היו אצל הצדוקים רבים כאלה.
לעיל הובא הציטוט מהגמ' על אותו כה"ג שהתאמץ לקיים את ההקטרה בקה"ק כשיטת הצדוקים. אף אחד לא ראה אותו שם, וברור שזה היה מאד מאד חשוב לו.
גם הוויכוחים שניהלו הצדוקים עם הפרושים מלמדים לכאורה שהם האמינו בצדקת דרכם והקפידו עליה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהדות אתיופיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' יולי 05, 2019 4:14 pm

מקדש מלך כתב: יש הבדל עצום בין הצדוקים לכותים. הכותים היו בני דת אחרת, ולכן באמת לא היתה להם מסורת אלא דת אחרת שבדו מליבם..


הכותים היו בני עם אחר (והתגיירו וגרי אריות/גרי אמת/דמות יונה/עשאום גויים גמורים), לא רק בני דת אחרת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 402 אורחים