מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זסבה
הודעות: 226
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי זסבה » ג' ינואר 22, 2019 9:03 pm

זסבה כתב:במר קשישא עמ' יט כתב על דברי הגמ' בסנהדרין צה:
אמר רב יהודה אמר רב בא עליהם סנחריב הרשע בארבעים וחמשה אלף איש בני מלכים יושבים בקרונות של זהב, ועמהן שגלונות וזונות. ובשמנים אלף גבורים לבושי שריון קליפה, ובששים אלף אחוזי חרב רצים לפניו, והשאר פרשים. וכן באו על אברהם, וכן עתידין לבוא עם גוג ומגוג. במתניתא תנא: אורך מחנהו ארבע מאות פרסי, רחב צואר סוסיו ארבעים פרסי, סך מחנהו מאתים וששים ריבוא אלפים חסר חד. בעי אביי: חסר חד ריבויא, או חסר חד אלפא, או חסר מאה, או חסר חד? תיקו.
רמז.PNG

ביאור דבריו הקדושים של החו"י:
ואפשר לומר בו רמז, כי סוד עשר ולא ט' [ספר יצירה פ"א מ"ג], כי אי אפשר לקליפה להתדמות לקדושה. [זה טעם אחד למה בקליפה יש רק ט' ולא י' (ע"ח שער י"א פ"י)], גם היה פסיקא רישא [הקליפה ראשו מופסק ולכן חסר הבחי' העשירית שהוא ה'ראש'ית חכמה], ולכך יבקש [הקליפה] להתדמות כמספר כ"ו על ה' [דהיינו י' פעמים כ"ו הוא סך מחנהו מאתים וששים], בסוד ט' [כי חסר חד], מדרגות, מעשר לעשר [כתב הפרדס (שער ב פ"ב) בענין מספר האצילות והכללות, שכלול 'מעשר לעשר' עד אין סוף ותכלית והכל אחדות בסוד כללותם, ובקליפה הוא נחסרת להיותו פסיקא רישא], ודוק.


האיר בזה מוה"ר ר"י אביבי שליט"א
מעשר לעשר [כתב הפרדס (שער ב פ"ב) בענין מספר האצילות והכללות, שכלול 'מעשר לעשר' עד אין סוף ותכלית והכל אחדות בסוד כללותם, ובקליפה הוא נחסרת להיותו פסיקא רישא], ודוק.
והוסיף: החוות יאיר כותב את הביטוי הזה על הקליפות. כנראה הוא בא להסביר את דברי אביי שיורד והולך: חסר חד ריבויא, או חסר חד אלפא, או חסר מאה, או חסר חד.
אביי יורד מרבוא לאלף ומשם למאה ומשם לאחד. את הירידה הזאת מוסבר כירידה של 'מעשר לעשר'. כיוון שעוסקים בקליפות הרי 'שיורדים' מעשר לעשר, מרבוא לאלף וכו'.

י. אברהם
הודעות: 1839
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' פברואר 21, 2019 9:31 am

עמ' קיב טור ב

מנחות.PNG
מנחות.PNG (27.54 KiB) נצפה 2437 פעמים

א. כדברי רבינו כן פי' רבינו אליקים שם, וז"ל בשבועה שאני שונא כו'.

ב. מש"כ דהכי מוכח בתוס', אולי היינו משום דגרסי שם אלהא 'דישראל' סנינא לכו, ואלהא דישראל הוא לשון שבועה כבנדרים כב, ב.
===
שוב שמעתי מידידי רא"ז נ"י דעל כרחך כך פירושו, דהא כך הוא פירוש המילה "סנינא", אני שונא(סני אנא). ואילו קאי על הקב"ה הוה לי' למימר "סני", שונא.

י. אברהם
הודעות: 1839
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' פברואר 04, 2020 2:10 pm

המסומן בכחול נשמט בדפוס ונוסף מכת"י

נגר 1.PNG
נגר 1.PNG (40.26 KiB) נצפה 2241 פעמים

נגר 2.PNG
נגר 2.PNG (60.29 KiB) נצפה 2241 פעמים

י. אברהם
הודעות: 1839
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' פברואר 06, 2020 1:35 pm

מגילה י, א
מגילה י.PNG
מגילה י.PNG (10.02 KiB) נצפה 2176 פעמים

מר קשישא ערך הדר ביה
הדר ביה 1.PNG
הדר ביה 1.PNG (20.77 KiB) נצפה 2176 פעמים
הנדפס אינו מובן
וכך צ"ל
הדר ביה2.PNG
הדר ביה2.PNG (20.3 KiB) נצפה 2176 פעמים

ור"ל ששאל אמרת=אתה אומר?

אמרית.PNG
אמרית.PNG (108.54 KiB) נצפה 2176 פעמים

ממזרח שמש
הודעות: 56
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' פברואר 06, 2020 2:55 pm

בטובו מגלה לנו מאור הגנוז.

תשואות חן חן לו

זסבה
הודעות: 226
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי זסבה » א' פברואר 16, 2020 4:08 pm

תיקון (מכת"י), החסר בספר מר קשישא.
קבצים מצורפים
מר קשישא השלם סדר.PNG
מר קשישא השלם סדר.PNG (62.77 KiB) נצפה 1930 פעמים
סדר מר קשישא.PNG
סדר מר קשישא.PNG (131.49 KiB) נצפה 2053 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זסבה ב ב' פברואר 17, 2020 3:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שבענו מטובך
הודעות: 804
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' פברואר 16, 2020 4:56 pm

נפלא.

אולם הערה קטנה יש לי (ולדידי גדולה היא): מדוע אין מעתיקים את לשון המחבר בדיוקו? המחבר הרי לא ציין "ב"ב דף כז:" עם נקודתיים, גם לא "ב"ב דף כז, ב". מסירים את הגרש והגרשיים, ולפעמים משנים מ- "ע"ב" ל- "ב". וכן לא ייעשה.
מכון ירושלים התחיל בקלקול זה (להסיר את הגרשיים וגם לקצר את הציון על ידי השמטת אות ע' של "ע"ב"), וכעת (בדוגמא שהוצגה כאן) כבר רושמים נקודתיים במקום "ע"ב". על הראשונים אנו מצטערים וכו'.

מר.JPG
מר.JPG (112.53 KiB) נצפה 2045 פעמים

זסבה
הודעות: 226
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי זסבה » ב' פברואר 17, 2020 3:31 pm

שבענו מטובך כתב:נפלא.

אולם הערה קטנה יש לי (ולדידי גדולה היא): מדוע אין מעתיקים את לשון המחבר בדיוקו? המחבר הרי לא ציין "ב"ב דף כז:" עם נקודתיים, גם לא "ב"ב דף כז, ב". מסירים את הגרש והגרשיים, ולפעמים משנים מ- "ע"ב" ל- "ב". וכן לא ייעשה.
מכון ירושלים התחיל בקלקול זה (להסיר את הגרשיים וגם לקצר את הציון על ידי השמטת אות ע' של "ע"ב"), וכעת (בדוגמא שהוצגה כאן) כבר רושמים נקודתיים במקום "ע"ב". על הראשונים אנו מצטערים וכו'.

מר.JPG


הוחזר עטרה ליושנה (ראה למעלה).

שבענו מטובך
הודעות: 804
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' פברואר 17, 2020 6:57 pm

תודה רבה מכל הלב. כמי שמשתדל לדייק, אני מעריך מאוד את הדייקנים. במיוחד באשכול זה, שכולו מיוסד על תיקוני טעיות, יש צורך מיוחד בדיוק.

זסבה
הודעות: 226
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי זסבה » ג' פברואר 18, 2020 3:42 pm

בספר מר קשישא ערך כמדומה
כמדומה נדפס.PNG
כמדומה נדפס.PNG (74.09 KiB) נצפה 1774 פעמים


הנה מתוקן
קבצים מצורפים
כמדומה.PNG
כמדומה.PNG (47.46 KiB) נצפה 1717 פעמים
נערך לאחרונה על ידי זסבה ב ה' פברואר 20, 2020 12:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

י. אברהם
הודעות: 1839
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

מר קשישא - השמטה

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' פברואר 20, 2020 12:29 pm

קטע שנשמט מן הנדפס (עמ' נו בכת"י)

מ''ם.PNG
מ''ם.PNG (90.74 KiB) נצפה 1720 פעמים


מם.PNG
מם.PNG (14.55 KiB) נצפה 1714 פעמים

הגהמ
הודעות: 1322
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי הגהמ » ה' מרץ 26, 2020 5:46 am

נדרשתי לפרש שיחת הגאון מר קשישא בעמוד לא ערך אלו (ב), וכרגע נראה לי שהוא מניח שהמלה 'אלו' כשהיא נאמרה בלשון שאלה היא נקודה בחיריק, ושכל מקום שתמצא הלשון "אלו... ואלו הן", 'אלו' הראשון הוא שאלה, ו'אלו' השני הוא התשובה. נדמה לי שזה חידוש ולא כך ניקדו הנקדנים, אבל הלשון נשמעת קצת קטועה ואינני בטוח שעמדתי על כוונתו. אשמח לעזרתכם.
קבצים מצורפים
מר קשישא_אלו ב.jpg
מר קשישא_אלו ב.jpg (58.92 KiB) נצפה 1543 פעמים

י. אברהם
הודעות: 1839
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מרץ 26, 2020 8:29 am

אלו הן.PNG
אלו הן.PNG (368.41 KiB) נצפה 1523 פעמים
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ה' מרץ 26, 2020 9:14 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 9858
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 26, 2020 9:11 am

באגדת ולא בהגדת.
בדת ולא בד"ת.


ע"ע סיני מז מעמ' רעג, ובהגדת ה' נסי (מאזוז) על אלו עשר מכות.

י. אברהם
הודעות: 1839
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מרץ 26, 2020 9:14 am

העליתי קובץ חדש עם סימון גם על מה שהעיר הרב משנ"נ

הגהמ
הודעות: 1322
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי הגהמ » ה' מרץ 26, 2020 1:50 pm

חן חן לכם הרבנים י"א ומשנ"נ. כמה חבל שכמעט כל ערך בספר אין בו מתום.

ולגופו של דבר, האם חילוקו של הגאון בין אלו בצירי לאלו בחיריק נמצא בעוד מקורות?

ממזרח שמש
הודעות: 56
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ג' יוני 09, 2020 3:12 pm

התפלאתי מאד שמכון ירושלים עדיין מוכר את הספר מר קשישא במתכונתו הנוכחית, מלא בטעוית מצד לצד,
וכי מותר הלכתית למכור ספר שאינו מוגה ברמה כזו?

מעיין
הודעות: 1466
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי מעיין » ד' יוני 10, 2020 12:32 am

הגהמ כתב:ולגופו של דבר, האם חילוקו של הגאון בין אלו בצירי לאלו בחיריק נמצא בעוד מקורות?

viewtopic.php?f=7&t=22043
שם מובא הענין שיש שני מובנים של מלת 'אלו' אבל לא מקור לשינוי הניקוד, ושם הבאתי דברי המר קשישא וגמגמתי בלשוני ועכ"פ בתוספת ההגה המובא כאן והצילום שהביא י.אברהם מפורש דהמובן דרישא 'אלו עשר מכות' היא בניחותא - ריבוי ל'אלה', והסיפא 'ואלו הן' היא במובן שאלה - ריבוי של 'איזה' ולא כדברי הגהמ.
ואחת אשאל שאיני יכול לפענח המלה
נקט לשון .... ושואל לדעת [אולי חוקר]
והיינו בשלימות האנושי כוונתו על דברים שאוכל פירותיהן
ומופתי מצרים כוונתו לעשר מכות
בשתי דוגמאות הללו כתבו בלשון אלו ואלו
ובלשון חוקר היינו בדרך שאלה ותשובה דבזה יחקק יותר בלב

י. אברהם
הודעות: 1839
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' יוני 10, 2020 5:41 am

אכן חוקר

זסבה
הודעות: 226
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי זסבה » ה' יוני 11, 2020 9:54 pm

בספר מר קשישא עמ' קעד הנוסח כך:

עדיף ישן.JPG
עדיף ישן.JPG (97.68 KiB) נצפה 1019 פעמים


והנה נוסח מתוקן [המסומן בצהוב הוספה] מכת"י:

‏עדיף.JPG
‏עדיף.JPG (80.79 KiB) נצפה 1017 פעמים

זסבה
הודעות: 226
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי זסבה » ה' יוני 11, 2020 11:42 pm

ממזרח שמש כתב:התפלאתי מאד שמכון ירושלים עדיין מוכר את הספר מר קשישא במתכונתו הנוכחית, מלא בטעוית מצד לצד,
וכי מותר הלכתית למכור ספר שאינו מוגה ברמה כזו?


מסתמא אדעתא דהכי נחתינן.

זסבה
הודעות: 226
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: הערות ותיקונים בס' מר קשישא (לבעל חות יאיר)

הודעהעל ידי זסבה » ב' יוני 15, 2020 7:47 am

בכת"י יאיר נתיב במפתחות המפורטים על חיבוריו מופיע ערך אשר ראוי לתפוס מקומו ב'מר קשישא' שבעז"ה יוצא לאור מחדש:

הכרעה.PNG
הכרעה.PNG (26.02 KiB) נצפה 880 פעמים
קבצים מצורפים
כתי הכרעה.PNG
כתי הכרעה.PNG (658.57 KiB) נצפה 880 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים

cron