מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלפלת בחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ד' נובמבר 15, 2017 12:03 am

״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי פלפלת בחכמה » ד' יולי 04, 2018 2:42 am

ראיתי בתולדותיו של הגאון הקדוש רבי אשראנשיל יונגרייז בעל מנוחת אשר מטשענגער שהיה ידוע כגאון ומקובל ובעל מופת פלא שדרכו היה קודם שיצא לדרך אמר תפילת הדרך ואחר כך עשה במקלו חרוץ סביבותו ועמד בתוכה כמו שאמרו חז״ל על חוני המעגל, ואז אמר שעכשיו אינו מתיירא עוד משום פגע רע על הדרך.

והנה ענין עג עוגה מצינו בחוני המעגל בתענית כד. שעשה עוגה כדרך שעשה חבקוק, אך לא הבנתי השייכות הרי שם איתא שעשו העיגול ואמרו (הן חבקוק והן חוני המעגל) איני זז מכאן עד שתרחם וכו׳, אבל מה הענין לעשות עיגול ולהתפלל בתוכו ומיד לצאת ממנו ולצאת לדרך?

והנה מסתמא יש בזה ענין עמוק שלמעלה מהשגתי, אך שאלתי ובקשתי אם מישהו יודע הסבר פשוט לזה....

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי ושא_נס » ד' יולי 04, 2018 4:12 am

אבות דרבי נתן נו"א פרק ט (מהדורת שכטר העתקה מפרויקט השו"ת):
"באותה שעה א"ל אהרן למשה משה אחי כסבור אתה בעצמך שצרעת זו על מרים נתונה אינה נתונה אלא על בשרו של אבא עמרם. אמשול לך משל למה הדבר דומה לאחד שנתן גחלת לתוך ידו אף על פי שהופכה ממקום למקום מכל מקום בשרו נכוה שנאמר אל נא תהי כמת (שם שם י"ב). באותה שעה התחיל אהרן מפייס למשה א"ל משה אחי כלום עשינו רעה עם אחד בעולם. א"ל לאו. [א"ל] ומה עם אחר בעולם לא עשינו רעה אתה שאחינו אתה היאך נעשה עמך רעה. אבל מה אעשה שגגה היא בנותינו ברית שבינינו לבינך בטלנו שנאמר ולא זכרו ברית אחים (עמוס א' ט'). מפני ברית הכרותה בינינו שבטלנו נאבד את אחותינו. באותה שעה עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה וביקש רחמים עליה ואמר איני זז מכאן עד שתרפא מרים אחותי שנאמר אל נא רפא נא לה (במדבר י"ב י"ג)".

עיין בדברי המפרשים השיטתיים לאדר"נ שם. ובנוסף אציג מהמקובץ אצלי בזה:

ר' משה מלאנצברג
באותה שעה עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה ובקש רחמים עליה, ואמר איני זז מכאן עד שתתרפא מרים אחותי, שנאמר אל נא רפא נא לה. אל נא רפא נא לה גימטריא עג עוגה קטנה ועמד בו: (שומר אמונים פרשת בהעלותך דף ל"א ריש ע"ב)

ר' דוד אופנהיים
עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה ואמר איני זז מכאן עד שתתרפא מרים אחותי וכו'. וצריך עיון למה עג עוגה ובתוכה היה מתפלל, וכי על ידי זה יהיה יותר מרוצה. וצריך עיון: (עיר דוד [כ"י אוקספורד] בית צדיקים חדר מ' דף תשפ"ד ע"ג)

וזה ממה שנתחדש אצלנו בס"ד
עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה. כבר רמזו המפרשים כי דוגמת זה מצינו בבבלי תענית דף כ"ג ע"א גבי חוני המעגל: עג עוגה ועמד בתוכה. והנה צור'ף מ"ש במדרש תנחומא מהדורת באבער פרשת וארא סימן כ"ב דף י"ט ע"א: מעשה בחוני המעגל שהיה מתפלל שירדו גשמים, עג עוגה ועמד בתוכה וכו', ומה אם חוני המעגל שהיה מבני בניו של משה כך, משה בעצמו על אחת כמה וכמה, יעויין שם. ואבות סימן לבנים.
כתב ר' חיים ב"ר בצלאל בספרו ספר החיים (קראקא שנ"ג) ספר זכיות חלק א' פרק ה' דף ח' ע"ב: ולפי דעתי שזהו עניין עג עוגה ועמד בתוכה דחוני המעגל במסכת תעניות כשהיה מתפלל על הגשמים, לפי שראה שבני דורו לא היו ראוים לנס, על כן ראה להבדיל עצמו מהם ולעמוד הוא לבדו באותה עוגה שעשה, כאילו בא להתפלל על עצמו לבדו, כדי שלא יגרום חטאם למנוע ממנו בקשתו, אלו דבריו ז"ל. ואפשר כי זהו הטעם גם כן באבות דרבי נתן כאן, שכאשר משה רבינו בא לבקש רחמים על מרים אחותו שתתרפא עג עוגה ועמד בתוכה, יען כי מרים ואהרן דברו לשון הרע על משה ונענשו, הוצרך משה להבדיל עצמו כאילו בא להתפלל על עצמו לבדו, כדי שתפלתו תתקבל. ויומתק בזה מה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: דין הוא שתכלם ארבעה עשר יום, אלא למענך מחול לה. ודוק:

אשמח להוספות ולהערות

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יולי 04, 2018 4:48 am

-
קבצים מצורפים
ארץ צבי - פרומר.pdf
(652.48 KiB) הורד 225 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יולי 04, 2018 8:47 am

ושא_נס כתב:אבות דרבי נתן נו"א פרק ט (מהדורת שכטר העתקה מפרויקט השו"ת):
"באותה שעה א"ל אהרן למשה משה אחי כסבור אתה בעצמך שצרעת זו על מרים נתונה אינה נתונה אלא על בשרו של אבא עמרם. אמשול לך משל למה הדבר דומה לאחד שנתן גחלת לתוך ידו אף על פי שהופכה ממקום למקום מכל מקום בשרו נכוה שנאמר אל נא תהי כמת (שם שם י"ב). באותה שעה התחיל אהרן מפייס למשה א"ל משה אחי כלום עשינו רעה עם אחד בעולם. א"ל לאו. [א"ל] ומה עם אחר בעולם לא עשינו רעה אתה שאחינו אתה היאך נעשה עמך רעה. אבל מה אעשה שגגה היא בנותינו ברית שבינינו לבינך בטלנו שנאמר ולא זכרו ברית אחים (עמוס א' ט'). מפני ברית הכרותה בינינו שבטלנו נאבד את אחותינו. באותה שעה עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה וביקש רחמים עליה ואמר איני זז מכאן עד שתרפא מרים אחותי שנאמר אל נא רפא נא לה (במדבר י"ב י"ג)".

עיין בדברי המפרשים השיטתיים לאדר"נ שם. ובנוסף אציג מהמקובץ אצלי בזה:

ר' משה מלאנצברג
באותה שעה עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה ובקש רחמים עליה, ואמר איני זז מכאן עד שתתרפא מרים אחותי, שנאמר אל נא רפא נא לה. אל נא רפא נא לה גימטריא עג עוגה קטנה ועמד בו: (שומר אמונים פרשת בהעלותך דף ל"א ריש ע"ב)

ר' דוד אופנהיים
עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה ואמר איני זז מכאן עד שתתרפא מרים אחותי וכו'. וצריך עיון למה עג עוגה ובתוכה היה מתפלל, וכי על ידי זה יהיה יותר מרוצה. וצריך עיון: (עיר דוד [כ"י אוקספורד] בית צדיקים חדר מ' דף תשפ"ד ע"ג)

וזה ממה שנתחדש אצלנו בס"ד
עג משה עוגה קטנה ועמד בתוכה. כבר רמזו המפרשים כי דוגמת זה מצינו בבבלי תענית דף כ"ג ע"א גבי חוני המעגל: עג עוגה ועמד בתוכה. והנה צור'ף מ"ש במדרש תנחומא מהדורת באבער פרשת וארא סימן כ"ב דף י"ט ע"א: מעשה בחוני המעגל שהיה מתפלל שירדו גשמים, עג עוגה ועמד בתוכה וכו', ומה אם חוני המעגל שהיה מבני בניו של משה כך, משה בעצמו על אחת כמה וכמה, יעויין שם. ואבות סימן לבנים.
כתב ר' חיים ב"ר בצלאל בספרו ספר החיים (קראקא שנ"ג) ספר זכיות חלק א' פרק ה' דף ח' ע"ב: ולפי דעתי שזהו עניין עג עוגה ועמד בתוכה דחוני המעגל במסכת תעניות כשהיה מתפלל על הגשמים, לפי שראה שבני דורו לא היו ראוים לנס, על כן ראה להבדיל עצמו מהם ולעמוד הוא לבדו באותה עוגה שעשה, כאילו בא להתפלל על עצמו לבדו, כדי שלא יגרום חטאם למנוע ממנו בקשתו, אלו דבריו ז"ל. ואפשר כי זהו הטעם גם כן באבות דרבי נתן כאן, שכאשר משה רבינו בא לבקש רחמים על מרים אחותו שתתרפא עג עוגה ועמד בתוכה, יען כי מרים ואהרן דברו לשון הרע על משה ונענשו, הוצרך משה להבדיל עצמו כאילו בא להתפלל על עצמו לבדו, כדי שתפלתו תתקבל. ויומתק בזה מה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: דין הוא שתכלם ארבעה עשר יום, אלא למענך מחול לה. ודוק:

אשמח להוספות ולהערות
ברש"י לרות א, יג מבואר שלשון 'עג עוגה' הוא מלשון 'אסור כלא'. יש שפירשו בכוונתו דהיינו שעשה כן כדי להראות צערו כאילו הוא יושב בבית האסורים, ראה מלאכת שלמה ותפארת ישראל בתענית. לדבריכם, הענין מאיר באור יקרות, בית האסורים כפשוטו כדי לבודד את עצמו מכל קשר עם הסובב. כך יתפרש גם הלשון אתיצבה על מצור בחבקוק.[ובפשוטו, עג עוגה זה מלשון העיגול, וכשמו חוני המעגל].

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 04, 2018 11:09 am

כשאדם רוצה להמשיך עליו כוחות הקדושה או להבדיל כוחות הטומאה, צריך הוא למעשה כל שהוא שימשיך עליו הכוח ההוא. וכמו שביאר הרמב"ם בספר המצוות לא תעשה ל"א: 'שהזהירנו מקסום. כלומר שיניע כח הדמיון במין מן ההנעה. כי אלו בעלי הכחות כולם המגידים מה שיתחדש קודם היותו, אמנם יתאמת להם זה בהיות כח הדמיון מהם חזק, ודבריהם מתקיימים ברוב ולכן ישערו במה שיהיה כו'. ואי אפשר לאחד מאלו בעלי הכחות הדמיוניות מבלתי שיעשה מעשה ופעולה אחת מהפעולות יניע בה כחו ויוציא לאור פעולתו. והנה מהם מי שיכה במטה אשר בידו בארץ הכאות תכופות ויצעק צעקות משונות ויעזוב מחשבתו ויביט לארץ זמן ארוך עד שימצאהו כמו עניני חולי הנופל ויספר מה שעתיד להיות. וכבר ראיתי זה פעמים בסוף המערב'.

פירוש דבריו, שיש אנשים שיודעים את העתיד, אבל כדי שיוכלו להוציא לפועל כוח זה, צריכים למעשה מן המעשים. והוא הדין בכל שאר הכוחות העל טבעיים, בין כוחות הקדושה ובין הכוחות דלהיפך, כדי להשתמש בכוחות אלו צריכים מעשה. ועל כן כשעג עוגה זה היה רק המעשה, כדי שיוכל להמשיך עליו כוח קדוש שישמור עליו בנסיעתו.

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי יתן חן » ד' יולי 04, 2018 11:19 am

קראקובער כתב:ומי יבוא בסוד קדושים.
אתה שהנך מזלזל בעקביות בקדשי ישראל בוודאי שאינך בסוד קדושים

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי מיני ומינך » ד' יולי 04, 2018 11:24 am

-
נערך לאחרונה על ידי מיני ומינך ב ד' יולי 04, 2018 1:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 04, 2018 11:31 am

לא בדקתי בנוגע לענין הספציפי הזה, אבל בכללות בתורת הקבלה והחסידות כו' מדברים הרבה על מדרגה גבוהה הנקראת 'עיגולים', ואם אני זוכר נכון זהו הטעם לזה שמקפידים על טבעת עגולה בקידושין, ועוד.

וראה - לדוגמא - ב'ספר הערכים חב"ד' בערכה של האות סמ"ך, שמבואר במעלתה המיוחדת של אות זו מחמת היותה עגולה

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' יולי 04, 2018 11:36 am

לאו דוקא, אלא סתם אוהב ליצנות יהיה על מה שיהיה
נערך לאחרונה על ידי הפצת המעיינות ב ד' יולי 04, 2018 11:04 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 04, 2018 11:56 am

אני מניח שכת"ר צודק שהוא התכוון בהומור (ולא היתי קורא לזה ליצנות משום שליצנות היא לעג לענין וכאן הוא מתכוון לדעתי להתבדח ולא ללעוג) אבל בשורש דבריו יש משהו שלחם הוא ל' מלחמה ושאפשר לפעול ע"י אכילה, כמובן למי שבא בסוד קדושים

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 16, 2018 5:49 pm

בקרו טלה כתב:-


ייש"כ על מציאה זו, ועתה דבריו הועתקו אצלי בס"ד.
רק אשאל על ספק אחד המצוי בו בדבריו "ופירשו בו...", ומצאתי כותבים זה בשם הגר"א ובשם ר"י סלנטר, ולא מצאתי דבריהם במקורם. אך מצאתי הדברים אצל הרב אורות אלים בספרו פלא יועץ אות ב ערך בכיה, כותב כן בהדיא.

ר' אריה צבי פראמער, ארץ צבי חלק א' על התורה פרשת בהעלותך עמ' קסו-קסז
באותה שעה (עגה) [עג] משה עוגה קטנה ועמד בתוכה וביקש רחמים עליה ואמר איני זז מכאן עד שתתרפא מרים אחותי. נראה לבאר ענין שעג עוגה ועמד בתוכה. דהנה אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים (ברכות ה' ב'), ופירשתי על פי הגמרא (עירובין פ"ו א') רבי מכבד עשירים, ולמה זה. ונראה לפי מה שביאר הרמב"ן בשער הגמול [אות א עמ' יז-יט] הגמרא ראש השנה ט"ז ב' שלשה ספרים נפתחין בראש השנה וכו', צדיקים גמורין נכתבין ונחתמין לאלתר לחיים, רשעים גמורין נכתבין [ונחתמין] לאלתר למיתה, בינונים תלויין ועומדין. ואנו רואים כמה צדיקים מתים וכמה רשעים גמורים חיים. וביאר דצדיק גמור בדינו קאמר, וכן רשע גמור באותו דין, וכיון שמענישים לצדיק על עבירה שימות נחשב לאותו דין כרשע גמור, וכן כשמיטיבין לרשע גמור עבור מקצת זכויותיו, על דרך ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו (ואתחנן ז' י'), נחשב כצדיק גמור לגבי דין זה, כיון דמיטיבין לו על מצוה שעשה דינו כצדיק, עיין שם. וכעין זה כתבו תוספות בבא מציעא מ"ח ב' [ד"ה בעושה] לענין מי שפרע, דלגבי האי מילתא נחשב אינו עושה מעשה עמך ומותר לקללו, עיין שם. וכעין זה בפני יהושע בבבא קמא צ"ד ב' [ד"ה ומפני דף סח ע"א], עיין שם.
ומזה הטעם רבי מכבד עשירים, דיהיה האיש איך שיהיה, סוף סוף העשירות ניתנה לו עבור איזו מצוה ודבר טוב שעשה, על כן לגבי האי מילתא נחשב צדיק גמור, וחייבים לכבדו בעבור עשרו שבא לו מצד חלק הצדיק שבו. והיינו טעמא דאין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, דכיון שנענש להיות בבית האסורים בודאי הוא מחמת איזה עוון אשר חטא, על כן נחשב לגבי האי מילתא כרשע שטורפין לו תפילתו בפניו ואין תפילתו מתקבלת.
והנה כתוב (האזינו ל"ב ד') הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט וגו', ופירשו בו [???] דמלך בשר ודם אם גוזר גזירה להעניש אדם במשפט מוות על עוון אשר פעל, אי אפשר לו לשפוט בקו המשפט - רק את הנידון עצמו, אבל לא מה שאשתו ובניו וקרוביו ואוהביו יסבלו מכאב ויסורים עבור עונש האיש הזה על לא חמס בכפם, כי הם חפים ונקיים מכל פשע ומכל מקום לוקחים חבל בעונש האיש הנידון. אבל מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא אם רוצה להעניש איזה אדם, יש משפט בשמים לכל האנשים הנלווים אליו, אשתו ובניו ואוהביו, אם מגיע להם לסבול מכאב וצער מחמת עונש הנידון, הכל הוא במשפט ובמידה ובמשקל מצומצם, כי ראוי הוא לאותו צער, ואם לא כן אין מענישים אותו. וזה כי כל דרכיו משפט, שכל דבריו המסתעפים מן עונש הנידון, הכל הוא במשפט ובמידה ובמשקל מצומצם, כי ראוי הוא לאותו חלק צער ויסורים שיגיע לו מעונש של האיש הנשפט, עכת"ד.
נמצא לפי זה כי קרוב הבא להתפלל על קרובו בעבור שכואב לו צערו של הקרוב, הוא גם כן בגדר אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, כיון שגם הוא היה נידון על זה ויצא משפטו שמגיע לו לסבול הכאב ההוא והשתתפותו בצערו של קרובו, ושייך גם בזה טעם הנ"ל. ועל כן משה רבינו עליו השלום עג עוגה, היינו שהפריד עצמו ממרים, ועשה קו מפסיק בינו לבינה שלא ירגיש רגש של כאב כטבע אח לאחות, ואז ברגע זה שאינו מרגיש הכאב ואין תפילתו נוגעת לו, רק לאחותו, לא היה בגדר אין חבוש מתיר עצמו, ועל ידי זה תתקבל תפילתו ביותר.
עוד נראה לעניות דעתי לפרש להיפך, כי לפעמים מי שמתפללים עליו אינו ראוי שהתפילה עליו תתקבל, ועל כן עג עוגה והפריד עצמו ממנה כאילו מתפלל אך על עצמו, ועל ידי זה תתקבל תפילתו ביותר. וכעין זה ראיתי בספר החיים [ספר זכיות ח"א פרק ה דף ח ע"ב]:

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יולי 16, 2018 6:13 pm

ושא_נס כתב:רק אשאל על ספק אחד המצוי בו בדבריו "ופירשו בו...", ומצאתי כותבים זה בשם הגר"א ובשם ר"י סלנטר, ולא מצאתי דבריהם במקורם. אך מצאתי הדברים אצל הרב אורות אלים בספרו פלא יועץ אות ב ערך בכיה, כותב כן בהדיא.

עי' בצמח דוד
viewtopic.php?f=72&t=52372&p=650011#p649912
מענין לענין
אגרא דפרקא - אות קיד
דאגה בלב איש ישיחנה [משלי י"ב] ודרשו רז"ל [יומא עה.] ישיחנה לאחרים, וטעמא בעי מהו הסגולה, ונ"ל דהנה כשח"ו נגזר על האדם איזה צער או איזה הפסד וחולי על שונאי ישראל, הנה האיש ההוא מצטער ביותר בעצם הצער, והנה גם קרוביו ומיודעיו ואוהביו ורעיו מצטערים בצערו כל אחד בפחות ויתר כפי קרבתם אליו ואהבתם אליו, והנה אם הוא חטא ויחוייב אליו הצער ח"ו מה חטאו אוהביו וקרוביו שהגיע עליהם צער מצער אוהבם, ואי אפשר לומר אשר ח"ו יהיה להם עיוות הדין שיצטערו הם (שלא חטאו) על חטא אוהבם אשר חטא, ע"כ צריך לומר הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט, וע"כ בעת הגיע הצער ח"ו לאיזה איש (משונאי ישראל) נידונים בזה כל הקרובים ומיודעים, וכאשר יתחייב להם כל אחד הצער בפחות ויתר, אזי חל העונש ומקבל כל אחד הצער כפי אשר חטא, ובאם יהיה אחד מהקרובים ומיודעים אשר לא יתחייב העונש אזי מן ההכרח שינצל האיש החוטא הקרוב מהצער והעונש כי ע"י צערו יצטער גם קרובו הצדיק והש"י לא יעוות משפט, וזאת היא העצה הנאמנה, דאגה בלב איש ישיחנה לאחרים, אפשר ימצא איש אשר לא יחויב אליו צער, ויצטער בצערו, ובהכרח יסיר הש"י מאתו הצער כדי שלא יצטער הצדיק וכו', ומעתה תבין מה טוב ויפה לאדם לספר צערו לצדיק, כי אפשר ואפילו לא יתפלל בעדו, כאשר רק יצטער הצדיק בצערו, יסיר הש"י צערו בכדי שלא יצטער הצדיק. תן לחכם ויחכם עוד ודעת לנבון נקל:
נפלאות חדשות
יראת ה' טהורה עומדת לעד, משפטי ה' אמת צדקו יחדו (תהלים י"ט י). בשם הרה"ק מפרשיסחא זצ"ל, מה הכוננה 'יחדיו' ?. ואמר משל על זה, כשמלך בשר ודם דן את האדם למיתה, הוא מצער על ידי כך את כל הקרובים שיש לו, אף על פי שהם אינם אשמים בכלל. אבל השי"ת שדן את האדם, הוא יודע כמה צער יגיע לכל אחד ואחד מהקרובים.
קבצים מצורפים
צמח דוד - דינוב.PDF
(168.72 KiB) הורד 239 פעמים
צוארי שלל - פר בהר.pdf
(152.23 KiB) הורד 192 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' אוגוסט 05, 2020 9:49 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

ושא_נס
הודעות: 1407
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: ״עג עוגה״ סגולה שתתקבל תפילתו?

הודעהעל ידי ושא_נס » ב' יולי 16, 2018 9:27 pm

נוטר הכרמים כתב:
ושא_נס כתב:אשמח להוספות ולהערות
ברש"י לרות א, יג מבואר שלשון 'עג עוגה' הוא מלשון 'אסור כלא'. יש שפירשו בכוונתו דהיינו שעשה כן כדי להראות צערו כאילו הוא יושב בבית האסורים, ראה מלאכת שלמה ותפארת ישראל בתענית. לדבריכם, הענין מאיר באור יקרות, בית האסורים כפשוטו כדי לבודד את עצמו מכל קשר עם הסובב. כך יתפרש גם הלשון אתיצבה על מצור בחבקוק.[ובפשוטו, עג עוגה זה מלשון העיגול, וכשמו חוני המעגל].



יישר כוחך על ההוספה הנאה!

דברי רש"י אלו מוכרים לנו כבר דרך ר' יצחק פאלאג'י ז"ל וכדלהלן.

יפה תלמוד חלק ב' תענית כג א: "עג עוגה וכו'. עיין מה שכתבתי [בספר יפה תלמוד] בחלק א' [קונטריס אחרון תענית שם ד"ה עג] דף ע"ד ע"ב, ובמה שכתבתי בספרי הקטן אבות הראש חלק ג' [ד"ה עג] דף ט"ז ע"ב, ובפירוש רש"י ברות סימן א' [פסוק יג] בפסוק הלהן תעגנה, ובספר בית אלהים להרב המבי"ט [שער התפלה] פרק א' דף ד' ע"ב".

עין יפה תענית כג א: "עג עוגה ועמד בתוכה וכו'. עיין מה שכתבו רש"י [ד"ה עוגה], ורבינו ערוך ערך עג דף קי"א ע"א... ועיין נמי לרש"י בפירוש רות סימן א' [פסוק יג] בפסוק הלהן תעגנה, דפירש ז"ל: תעגנה - לשון איסור כלא, כמו עג עוגה ועמד בתוכה, יעויין שם. והיינו כדפירש הכא בגמרא".

יפה לעינים תענית כג א: "עג עוגה ועמד בתוכה, כדרך שעשה חבקוק הנביא, שנאמר [חבקוק ב א] על משמרתי וכו'. עיין בפירוש רש"י [ד"ה עוגה], ובעניותי בספרי יפה תלמוד חלק ג' בחלק עין יפה דף ק"ג ע"א. וכדרך כה מצינו במדרש תהלים מזמור כ"ב [דף לא ע"ב] בפסוק [תהלים כב א] למנצח על אילת, דאיתא וז"ל: ואת מוצא האילת הזאת בשעה שהיא צמאה היא חופרת גומא ומכנסת קרניה לתוכה וגועה והתהום מעלה לה מים, שנאמר [שם מב ב] כאיל תערוג על אפיקי מים. ורבנן אמרי זו היא חסידה שבחיות ורחמיה מרובין על בניה, וכשצמאות כל החיות מתכנסות אליה שהן יודעות שמעשיה חסידים כדי שיתלה עיניה למרום והקדוש ברוך הוא מרחם עליהם, מה היא עושה חופרת גומא ומכנסת קרניה לתוכה והתהום מעלה לה מים, שנאמר כאיל תערוג על אפיקי מים וכו', עיין שם [מדרש זה הביאו רש"י בתהלים שם מזמור מב פסוק ב, ורמזו רבינו בספרו אבות הראש ח"ג כאן ד"ה עג, אשר ציין בסוף הדיבור. ודוק].
והיינו דכתיב באיוב סימן ל"ה [פסוק יא] מלפנו מבהמות ארץ ומעוף השמים יחכמנו. ופירש רש"י בגמרא בפרק יו'ד דעירובין דף ק' ע"ב: מלפנו - מלמדנו, מבהמות ארץ ומעוף השמים יחכמנו - שנתן בהם חכמה להורות לנו לעשות כמעשיהם [תיבות 'לעשות כמעשיהם' אינן ברש"י].
אך קשה במה שאמרו כדרך שעשה חבקוק הנביא, ולא אמר כדרך שעשה משה נביאה, שמצינו שעשה כן, כדאיתא באבות דרבי נתן פרק ט', ובביאורי לשם בספרי אבות הראש חלק א' דף לק"ח ע"ג ובחלק ג' דף ט"ז ע"ב".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 338 אורחים