עמוד 1 מתוך 1

סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 3:56 pm
על ידי שבענו מטובך
בסדר היום לר' משה ן' מכיר (כוונת הברכות) מובא:
ויטול ידיו ויברך ברכת אשר יצר כיון שכבר בירך ענ"י ויברך אותה בכוונה ויאמר מלה במלה כל עניניה ויכוין בחסד הגדול שהש"י עושה עם האדם בכל שעה שיוצא לנקביו שמקיא מה שאכל ויכול לעמוד דאלמלא כן לא היה מספיק לו כל ממון שבעולם לרפואתו שיצא ממנו וסופו שמת ובטל מן העולם והקב"ה ברחמיו עושה מכונות ומדורות וענינים בגופו של אדם להכניס הראוי להכניסו ולהוציא הראוי להוציא ולקלוט הסולת ולהוציא הפסולת ולהברות גופו שיהיה ראוי ומוכן לעבודתו כל ימיו. ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו א"כ ודאי ראוי לברך בכוונה גמורה ובדעת שלמה לרופא כל בשר ומפליא לעשות וכן ראוי לכל בעל נפש לכוין בכל ברכותיו כדין וכשורה בנחת ובדעת שלימה.

כיום מפרסמים את דברי הסדר היום כסגולה גדולה למי שמברך ברכת אשר יצר בכוונה: ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו.

אני הבנתי את דבריו באופן אחר:
אם האדם שומר על בריאות גופו ע"י אכילה כראוי באופן שאינו מזיק לגוף, אז לא יחלה כל ימיו, ולכן ראוי לברך בכוונה גמורה ובדעת שלמה לרופא כל בשר ומפליא לעשות, שהשי"ת מבריא את הגוף בלי שיצטרך האדם לרופא ולרפואות.
וכדברי הרמב"ם הלכות דעות פ"ד ה"כ:
כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו, אני ערב לו שאינו בא לידי חולי כל ימיו עד שיזקין הרבה וימות, ואינו צריך לרופא, ויהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו...

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 4:27 pm
על ידי אוצר החכמה
מהלשון כמו שהבאת זה נראה ברור שאתה צודק.

זה מזכיר קצת את ובאמונה יפרד המאמין מן הכופר שהיה מודפס בעיתון של נטורי קרתא.

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 5:27 pm
על ידי שברי לוחות
אוצר החכמה כתב:מהלשון כמו שהבאת זה נראה ברור שאתה צודק.

זה מזכיר קצת את ובאמונה יפרד המאמין מן הכופר שהיה מודפס בעיתון של נטורי קרתא.

מה זאת?

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 5:33 pm
על ידי אוצר החכמה
צ"ל וביחוד יפרד המאמין מן הכופר. והוא לשון החוה"ל בתחילת שער היחוד ופירושו על ידי הייחוד יובדל בין המאמין והכופר. והם הביאו את הלשון להורות על חיוב ההפרדות מהכופרים.

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 5:42 pm
על ידי שברי לוחות
Capture.JPG
Capture.JPG (100.74 KiB) נצפה 6525 פעמים

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 5:50 pm
על ידי פרנצויז
שבענו מטובך כתב:בסדר היום לר' משה ן' מכיר (כוונת הברכות) מובא:
ויטול ידיו ויברך ברכת אשר יצר כיון שכבר בירך ענ"י ויברך אותה בכוונה ויאמר מלה במלה כל עניניה ויכוין בחסד הגדול שהש"י עושה עם האדם בכל שעה שיוצא לנקביו שמקיא מה שאכל ויכול לעמוד דאלמלא כן לא היה מספיק לו כל ממון שבעולם לרפואתו שיצא ממנו וסופו שמת ובטל מן העולם והקב"ה ברחמיו עושה מכונות ומדורות וענינים בגופו של אדם להכניס הראוי להכניסו ולהוציא הראוי להוציא ולקלוט הסולת ולהוציא הפסולת ולהברות גופו שיהיה ראוי ומוכן לעבודתו כל ימיו. ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו א"כ ודאי ראוי לברך בכוונה גמורה ובדעת שלמה לרופא כל בשר ומפליא לעשות וכן ראוי לכל בעל נפש לכוין בכל ברכותיו כדין וכשורה בנחת ובדעת שלימה.

כיום מפרסמים את דברי הסדר היום כסגולה גדולה למי שמברך ברכת אשר יצר בכוונה: ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו.

אני הבנתי את דבריו באופן אחר:
אם האדם שומר על בריאות גופו ע"י אכילה כראוי באופן שאינו מזיק לגוף, אז לא יחלה כל ימיו, ולכן ראוי לברך בכוונה גמורה ובדעת שלמה לרופא כל בשר ומפליא לעשות, שהשי"ת מבריא את הגוף בלי שיצטרך האדם לרופא ולרפואות.
וכדברי הרמב"ם הלכות דעות פ"ד ה"כ:
כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו, אני ערב לו שאינו בא לידי חולי כל ימיו עד שיזקין הרבה וימות, ואינו צריך לרופא, ויהיה גופו שלם ועומד על בוריו כל ימיו...

ראה במוסף שבת קדש של יתד נאמן פ' חוקת 34 תשס"ט עמ' 32 תחת הכותרת "מקור לסגולה"
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?187812&pageid=P0032

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 6:07 pm
על ידי מה שנכון נכון
העירו ע"ז גם בבית אהרן וישראל קובץ קפ.
[אמנם ראיתי שיש לסגולה זו מקורות אחרים (שא"א להכחישם כי הם בע"פ): ידוע שכך אמרו הח"ח ור"י לוינשטיין, וכך גם הבטיח הרב פינקוס].

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 7:35 pm
על ידי שבענו מטובך
ייש"כ למגיבים ולמציינים.
נהניתי לראות שחברינו מסכימים עמי, ובייחוד ר' אוצר החכמה.
גם נהניתי שכבר קדמוני אחרים, מה שנותן תוספת חיזוק לדברי (אם כי מעתה אינני ה'מרא קמא' של חידוש זה).

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ג' יולי 17, 2018 8:52 pm
על ידי פרנצויז
מה שנכון נכון כתב:[אמנם ראיתי שיש לסגולה זו מקורות אחרים (שא"א להכחישם כי הם בע"פ): ידוע שכך אמרו הח"ח ור"י לוינשטיין, וכך גם הבטיח הרב פינקוס].

צודק הרב משנ"נ, לפי הידוע, המקור הראשון של הסגולה הזאת הוא החפץ חיים.
(ויתכן שאח"כ מישהו ראה את דברי בעל סדר היום שלא בעיון כל הצורך, וחשב שהוא מצא מקור קדמון לדברי החפץ חיים, ופירסם אותו).

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ד' יולי 18, 2018 9:45 pm
על ידי פרנצויז
פרנצויז כתב: ראה במוסף שבת קדש של יתד נאמן פ' חוקת 34 תשס"ט עמ' 32 תחת הכותרת "מקור לסגולה"
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0032


מוסף שבת קודש חוקת תשסט עמוד 32.jpg
מוסף שבת קודש חוקת תשסט עמוד 32.jpg (38.45 KiB) נצפה 6442 פעמים


מה שנכון נכון כתב:העירו ע"ז גם בבית אהרן וישראל קובץ קפ.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... 600165.LST


בית אהרן וישראל קפ עמוד קסה.jpg
בית אהרן וישראל קפ עמוד קסה.jpg (68.4 KiB) נצפה 6423 פעמים


ייש"כ להרב משנ"נ.

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ה' יולי 19, 2018 11:44 pm
על ידי פרנצויז
פרנצויז כתב:
מה שנכון נכון כתב:[אמנם ראיתי שיש לסגולה זו מקורות אחרים (שא"א להכחישם כי הם בע"פ): ידוע שכך אמרו הח"ח ור"י לוינשטיין, וכך גם הבטיח הרב פינקוס].

צודק הרב משנ"נ, לפי הידוע, המקור הראשון של הסגולה הזאת הוא החפץ חיים.

כעת ניסיתי לחפש, ולעת עתה ראיתי רק מקומות שכתבו בנוסח "ידוע בשם החפץ חיים" וכד', אך לא מצאתי מקור מבוסס על הסגולה בשם החפץ חיים.
מה שכן הובא בשם החפץ חיים הוא משהו אחר, ראה קונטרס "מאין יבוא עזרנו" עמ' 17, על זהירותו לברך ברכת אשר יצר מילה במילה עם אצבעו בתוך הסידור.

מאין יבוא עזרנו עמוד 17.jpg
מאין יבוא עזרנו עמוד 17.jpg (93.41 KiB) נצפה 6403 פעמים

ולכן יש להסיק שהראשון שידוע שאמר את הסגולה הזו היה כנראה המשגיח מפוניבז' הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל, כפי שהביא בשמו תלמידו הגה"צ רבי ראובן מלמד זצ"ל בספרו "תפלת חנה" עמ' ס"ו.

תפלת חנה עמוד סו.jpg
תפלת חנה עמוד סו.jpg (70.13 KiB) נצפה 6403 פעמים

וראה קונטרס "חיים וחסד" (מר"י קולידצקי?) עמ' י"א שהוסיף שזה כעין מש"כ בספרים (ס' החינוך) לגבי ברכת המזון.
וראה עוד "יין מלכות" (פוגל) פ' בשלח עמ' צ'.

חיים וחסד עמוד יא.jpg
חיים וחסד עמוד יא.jpg (142.51 KiB) נצפה 6403 פעמים

יין מלכות בשלח עמוד צ.jpg
יין מלכות בשלח עמוד צ.jpg (86.18 KiB) נצפה 6403 פעמים

(בחלק מספרי הגרש"ד פינקוס זצ"ל ציינו את דברי הסדר היום הנ"ל, ויש לברר האם זה היה המקור שלו, או שזו תוספת של העורך?).
עוד מצאתי בס' אוצר פתגמים ושיחות (ברנדסדורפר) ח"ב עמ' 92 שהביא סגולה זו בשם האדמו"ר רבי מאיר מפרימישלאן זצ"ל.

אוצר פתגמים ושיחות חלק ב עמוד 92.jpg
אוצר פתגמים ושיחות חלק ב עמוד 92.jpg (23.94 KiB) נצפה 6403 פעמים

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ו' יולי 20, 2018 12:03 am
על ידי ישראליק
כשנפטרה אמו של מוהרנ"ת ז"ל ביקש מרבו מוהר"ן ז"ל מה לעשות לעילוי נשמתה, והשיב לו שיאמר ברכת אשר יצר בכוונה (אן ערנסטע אשר יצר)

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ד' פברואר 06, 2019 10:16 pm
על ידי תם מה הוא אומר
מה שנכון נכון כתב:העירו ע"ז גם בבית אהרן וישראל קובץ קפ.
[אמנם ראיתי שיש לסגולה זו מקורות אחרים (שא"א להכחישם כי הם בע"פ): ידוע שכך אמרו הח"ח [size=150][size=150]ור"י לוינשטיין,[/size] וכך גם הבטיח הרב פינקוס].[/size]


היכן הובא בשם הגר"י לוינשטין זצ"ל?

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ד' פברואר 06, 2019 10:40 pm
על ידי פרנצויז
תם מה הוא אומר כתב:היכן הובא בשם הגר"י לוינשטין זצ"ל?

נזכר לעיל.

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ש' דצמבר 16, 2023 6:43 pm
על ידי איתן נוי
פרנצויז כתב:
פרנצויז כתב: ראה במוסף שבת קדש של יתד נאמן פ' חוקת 34 תשס"ט עמ' 32 תחת הכותרת "מקור לסגולה"
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0032

מה שנכון נכון כתב:העירו ע"ז גם בבית אהרן וישראל קובץ קפ.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... 600165.LST

ייש"כ להרב משנ"נ.


במחילה מהחכם שכתב כאן זה אינו נכון. בקריאה פשוטה ניתן לראות בדברי ר' משה בן מכיר בלשונו, וכפי שדקדקו יפה לעיל בלשונו, שוב אצטט כאן:
ספר סדר היום כוונת הברכות: "ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו א"כ ודאי ראוי לברך בכוונה גמורה ובדעת שלמה לרופא כל בשר ומפליא לעשות".
שים לב שלאחר שנקט את "ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו". מיד כתב "א"כ".
ודאי שכל הסיפא מוסבת על הציטוטו הנ"ל וא"כ שפיר מקור מדוייק בדברי הרב "סדר היום".

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ד' דצמבר 20, 2023 3:15 pm
על ידי פרנצויז
איתן נוי כתב:במחילה מהחכם שכתב כאן זה אינו נכון. בקריאה פשוטה ניתן לראות בדברי ר' משה בן מכיר בלשונו, וכפי שדקדקו יפה לעיל בלשונו, שוב אצטט כאן:
ספר סדר היום כוונת הברכות: "ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו א"כ ודאי ראוי לברך בכוונה גמורה ובדעת שלמה לרופא כל בשר ומפליא לעשות".
שים לב שלאחר שנקט את "ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו". מיד כתב "א"כ".
ודאי שכל הסיפא מוסבת על הציטוטו הנ"ל וא"כ שפיר מקור מדוייק בדברי הרב "סדר היום".

במחילה מכבודך, בקריאה מעמיקה ומדוקדקת אין שום ראיה מלשונו של בעל "סדר היום" שברכת אשר יצר בכוונה היא סגולה.

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ד' דצמבר 20, 2023 11:14 pm
על ידי איתן נוי
פרנצויז כתב:
איתן נוי כתב:במחילה מהחכם שכתב כאן זה אינו נכון. בקריאה פשוטה ניתן לראות בדברי ר' משה בן מכיר בלשונו, וכפי שדקדקו יפה לעיל בלשונו, שוב אצטט כאן:
ספר סדר היום כוונת הברכות: "ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו א"כ ודאי ראוי לברך בכוונה גמורה ובדעת שלמה לרופא כל בשר ומפליא לעשות".
שים לב שלאחר שנקט את "ואם האדם יהיה שלם בדעותיו ומכלכל במשפט דבריו לא יחלה כל ימיו ולא יצטרך לרופא ולא לרפואתו". מיד כתב "א"כ".
ודאי שכל הסיפא מוסבת על הציטוטו הנ"ל וא"כ שפיר מקור מדוייק בדברי הרב "סדר היום".

במחילה מכבודך, בקריאה מעמיקה ומדוקדקת אין שום ראיה מלשונו של בעל "סדר היום" שברכת אשר יצר בכוונה היא סגולה.

לא נורא.

Re: סגולת ברכת אשר יצר?

פורסם: ה' ינואר 11, 2024 9:40 pm
על ידי מעיין
אף שמתחלה גם אנכי חשבתי שהנכון בביאור דברי הסדר היום היא בענין הנהגה נכונה בתזונה וכדומה, אבל אחר עיון מעמיק בנוסף לזה שאין כאן מקומו כלל של ענין הלכות דעות, וגם לשונו שנקט 'שלם בדעותיו' ומכלכל דבריו במשפט [שאינו ענין לכאן, אם שיש לדחוק שגם עניני דעות כגון כעס וכו' יכולין להזיק להאדם, ומכלכל דבריו הכוונה לסדר באכילתו, מ"מ כיון שלא הזכיר עניני המדות והדעות כאן כלל לא משמע שמיירי כאן מענין זה] , ובסוף נקט לשון 'ובדעת שלמה' משמע שרומז עכ"פ גם לענין הרוחני ע"י שמכיר בחסד ה' ומברך לה' הברכה שנתקנה על ענין זה שהיא הנהגה הנכונה, זה מועיל שלא יצטרך לרופא ולא לרפואותיו. ושלם בדעותיו היינו שמכיר ומודה לה' על הנהגתו הנכונה בסידור הבריאה לטובת האדם, ומכלכל דבריו במשפט היינו שמברך לה' בכוונה הנכונה.

בנוסף שבמקומות אחרים כגון בענין הנהגת האכילה ועשיית צרכיו קודם אכילה, ששם הי' יותר המקום שיהי' שייך להזכיר ענין הבטחת הרמב"ם, הגם שהזכיר ענין רפואה שיש בזה, לא הזכיר שם כלל שלא יצטרך לרופא וכו'

ומקור דבר זה שהברכה מועיל לענין הגשמי שבה יש לזה מקורות אחרות בברכות אחרות כגון המסמיך נטילה לברכה אינו ניזוק באותה סעודה