מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקנה או מִּקְנה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ענני
הודעות: 20
הצטרף: ד' יולי 04, 2018 11:47 pm

מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי ענני » ד' יולי 18, 2018 11:37 pm

איך צריך לומר את שם ספרו של ר' פנחס הלוי הוורביץ בעל ההפלאה עמ''ס קידושין האם המקנה בפתח וכמו שמורגל בפי כל (כך לפחות אני יודע) או מקנה בחיריק וכלשון הפס' "ואקח את ספר המקנה" (ירמיהו ל''ב) שהרי יותר משמע כך שזה נסוב על האשה נקנית כלשון הפס' דלעיל

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' יולי 19, 2018 12:50 am

כבר העירו על כך באשכול אחר.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' יולי 19, 2018 1:11 am

כוונת המחבר היתה בוודאי לקרוא ע"ש הפסוקים.
בשני הספרים של ההפלאה (על הש"ס) המילה "ספר" היא חלק מהשם, הספר על כתובות נקרא "ספר כתובה", והספר על קידושין נקרא "ספר המקנה".
אך הציבור (בחלקו?) נוהג לבטא את השם "המקנה" בשיבוש.
מעניין לבדוק ממתי התחיל השיבוש הזה?
("הפלאה" הוא השם הכללי של כל הספרים. אך היום טועים לחשוב שזה שם הספר על כתובות).
יש עוד ספר בשם ספר המקנה (על קנינים) ג' חלקים מהג"ר זוסמן אליעזר סופר, ונראה שלגבי הספר הזה מבטאים את שמו כהוגן (כמו בפסוק), ויש אפילו שכותבים "ספר המיקנה" (עם י') כדי להדגיש שלא מדובר על הספר של ההפלאה. (למרות שאליבא דאמת המבטא צריך להיות שוה בשניהם).

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' יולי 20, 2018 12:11 am

פרנצויז כתב:בשני הספרים של ההפלאה (על הש"ס) המילה "ספר" היא חלק מהשם, הספר על כתובות נקרא "ספר כתובה", והספר על קידושין נקרא "ספר המקנה".

פרנצויז כתב:("הפלאה" הוא השם הכללי של כל הספרים. אך היום טועים לחשוב שזה שם הספר על כתובות).

ראה דף השער של שני החלקים של ספר הפלאה, הספר על כתובות (ספר כתובה), והספר על קידושין (ספר המקנה), בדפוס ראשון. (וכן מבואר בהקדמות).
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... geid=P0001
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... eid=P0001L

גם בשער "פנים יפות" על התורה כתבו בדפוס ראשון: "והוא חלק שלישי מספר הפלאה"
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?198328&p ... 9832800004

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי פרנצויז » ב' ספטמבר 03, 2018 12:12 am

מסופר שר"י בוקסבוים ממכון ירושלים ראה פעם כת"י של בעל ההפלא"ה עמ"ס גיטין שנקרא "ספר כריתות".
viewtopic.php?f=7&t=4100&p=483413&hilit=#p483413

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי מעיין » ב' ספטמבר 03, 2018 12:41 am

פרנצויז כתב:כוונת המחבר היתה בוודאי לקרוא ע"ש הפסוקים.
בשני הספרים של ההפלאה (על הש"ס) המילה "ספר" היא חלק מהשם, הספר על כתובות נקרא "ספר כתובה", והספר על קידושין נקרא "ספר המקנה".
אך הציבור (בחלקו?) נוהג לבטא את השם "המקנה" בשיבוש.
מעניין לבדוק ממתי התחיל השיבוש הזה?
("הפלאה" הוא השם הכללי של כל הספרים. אך היום טועים לחשוב שזה שם הספר על כתובות).
יש עוד ספר בשם ספר המקנה (על קנינים) ג' חלקים מהג"ר זוסמן אליעזר סופר, ונראה שלגבי הספר הזה מבטאים את שמו כהוגן (כמו בפסוק), ויש אפילו שכותבים "ספר המיקנה" (עם י') כדי להדגיש שלא מדובר על הספר של ההפלאה. (למרות שאליבא דאמת המבטא צריך להיות שוה בשניהם).

רמב"ם נהוג במקומי לקרוא מלעיל - ורמב"ן מלרע - ולכאורה זה להבחין בין אחד למשנהו
רשב"א אצל החסידים מלעיל ואצל הליטאים מלרע
ריב"ש ריב"ן יש קוראים בקמ"ץ נרגש ויש קוראים ברפיון כמו ריבעש ריבען

ענני
הודעות: 20
הצטרף: ד' יולי 04, 2018 11:47 pm

Re: מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי ענני » ו' ספטמבר 07, 2018 1:00 am

רשב"א אצל החסידים מלעיל ואצל הליטאים מלרע

???

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מקנה או מִּקְנה

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' ספטמבר 07, 2018 1:24 am

ענני כתב:רשב"א אצל החסידים מלעיל ואצל הליטאים מלרע

???

מה לא מובן. הסכת ושמע איך שהחסידים מבטאים 'רשב"א' - הרי"ש בפתח חזק, ושאר האותיות בשוא. ואילו בני ליטא (אולי לא כולם) מדגישים את הקמץ שבבי"ת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 190 אורחים