מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אשי ישראל
הודעות: 932
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' יולי 20, 2018 11:26 am

א. נאמר במגילת תענית (פרק ב, לפי אלו שחילקו לפרקים) "בשבעה לאייר חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק ו') נאמר "בשבעה (ובכת"י אחד – בארבעה) באלול חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק יב) "בשתת עשר ביה (=באדר) שריו למבני שורא דירושלם".
בסידור היעב"ץ הזכיר את ז' אייר (חודש אייר שער היסוד אות יב) ואת ז' אלול (חודש אלול, שער הצאן, אות כא), אך משום מה לא הזכיר את ט"ז אדר. מדוע? (האם מנהגו להביא את כל התאריכים שבמגילת תענית? אולי כיון שבכל מקרה מדובר ביום שאחרי פורים ואסור להספיד בו לכן לא הזכירו?)

ב. פרשני מגילת תענית ניסו לבאר איזה מבין האירועים עוסק בחומת נחמיה, ואיזה בחומת החשמונאים. ראיתי את הפרשנים שהובאו במהדורת עז והדר [יעב"ץ, תוספות חדשים, אשל אברהם]. האם ידוע לכם על עוד ספרים וחכמים שעסקו בנושא?

ג. היעב"ץ בהגהותיו למגילת תענית, וכן ה'תוספות חדשים' שם, כתבו שז' אייר עוסק בימי נחמיה (וכך גם בצידה לדרך). התוספות חדשים נשאר בצ"ע שהרי בפסוקים בנחמיה מובא שחנוכת החומה היתה בכ"ה אלול. היעב"ץ מסביר שהחומה נשלמה בכ"ה אלול ללא דלתות, והן הועמדו עד ז' אייר.
דברי היעב"ץ קשים מאוד לענ"ד, שהרי בנחמיה ו, א, וכן ו, טו, רואים שהיה זמן בו החומה נשלמה אך לא היו בה דלתות, ושבכ"ה אלול נשלמו גם הדלתות, וצ"ע.

ד. האשל אברהם נקט שבימי נחמיה התחילו בבניית החומה בט"ז אדר והיא נסתיימה ב-ז' אייר. הוא מבאר שהחומה נשלמה בז' אייר, אך העמדת הדלתות היתה אח"כ, ורק בכ"ה אלול הסיימו העמדת דלתות החומה ובריחיה. דברי האשל אברהם צ"ע לענ"ד, שהרי בפסוקים נראה ש-52 ימי הבניה הסתיימו לאחר שהועמדו הדלתות, אך לפי דבריו העמדת הדלתות היתה לאחר 52 הימים, וצ"ע.

ה. בכל מקרה יש להבין מדוע בפסוקים לא נזכר התאריך שבמגילת תענית. ומדוע במגילת תענית לא נזכר כ"ה אלול?

ה. דרך אגב, עוד שתי שאלות בענין תאריכים באותה התקופה: ב'לוח דבר בעתו' מובא בט"ז אדר שביום זה "כורש מלך פרס הכריז על מתן רשות לבניית המקדש". מה המקור לדבריו?

ו. בסידור היעב"ץ (שער היסוד לחודש אייר, בפתיחתו) כתב: "ב-ט' בו החלו זרובבל וכו' ויסדו הבונים את היכל יי", ואינני יודע מה המקור לדבריו, ומדוע לא נאמר שזה היה בא' אייר?

אשמח לעזרתכם.

אשי ישראל
הודעות: 932
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' יולי 20, 2018 11:43 am

וברשותכם אוסיף בקשה שביעית: איזה ספר עוסק בתאריכים (על סדר השנה, או לפי סדר ההסטוריה) באופן מפורט, עם מקורות? [כמובן שכוונתי איננה לסדר עולם ומפרשיו וכדו', אלא למשהו מקיף יותר, ומפורט יותר].

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' יולי 20, 2018 6:22 pm

אשי ישראל כתב:ה. דרך אגב, עוד שתי שאלות בענין תאריכים באותה התקופה: ב'לוח דבר בעתו' מובא בט"ז אדר שביום זה "כורש מלך פרס הכריז על מתן רשות לבניית המקדש". מה המקור לדבריו?

ראה כאן מה שכתבתי.

אשי ישראל
הודעות: 932
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' יולי 23, 2018 8:12 am

בענין שאלה ו' - הגעתי למסקנה ברורה שמדובר בטעות סופר בסידור היעב"ץ. אפרט בהמשך.

עוד שתי שאלות:

שאלה ח: ב'לוח דבר בעתו' ל-א' אייר כתב ש"בשנת ג'שצ"א בביהמ"ק השני החלו היום לנצח על מלאכת בית ה' (עזרא ג, ח-יג, סידור יעב"ץ). מקריבים קרבנות, 'והיכל ה' – עדיין – לא יוסד", ולא הבנתי מדוע הכניס כאן את הענין שהקריבו קרבנות אע"פ שההיכל לא יוסד, ואדרבא – היה צריך להביא שב-א' אייר "ייסדו הבונים את היכל יי" (עזרא ג, י)?!

שאלה ט: ב'לוח דבר בעתו' ליום א' תשרי כתב ש"בשנת ג'שצ"ב החלו עולי גולה להעלות עולות 'והיכל ה' לא יוסד' (עזרא ג, ו)". והדבר תמוה: הרי כפי שהוא עצמו כתב כבר בשנת שצ"א, באייר, החלו בבניית המקדש, והדבר אירע לאחר שכבר בנו את המזבח, כמבואר במפורש בפסוקים, ואם כן בניית המזבח היתה בשנת שצ"א ולא בשנת שצ"ב.

שאלה י': מי עסק בהנחתו של היעב"ץ שהיכן שנכתב בתנ"ך חודש בלי פירוט מדובר ב-א' לחודש, שהרי הכתוב בא לפרש ולא לסתום. [הדבר צ"ע לענ"ד, שהרי יש כמה תאריכים שבהם מפורש שמדובר ב-א' בחודש, ולפי הנחת היעב"ץ לא היה צורך לכתוב באיזה תאריך בחודש אירע הדבר].

שאלה יא: הפרק האחרון במגילת תענית, העוסק בתאריכים בהם צמים [ויש מחלוקת האם הוא מתקופת המשנה או מאוחר יותר], מסתיים בכך שכל התאריכים בו יהפכו לששון ולשמחה, וכך גם מסתיים השו"ע או"ח סי' תקפ. והדבר דורש ביאור: מדוע כל התאריכים הללו יהפכו לימי שמחה?! האם מסתבר שכ"כ הרבה מועדים יהפכו לימי חג? ואולי הכוונה היא רק שהם יהפכו ל'ששון ולשמחה' כמו כל ימות השנה הרגילים [אך לא יהפכו לימי חג]? [ואם כך, אז האם צומות החורבן יהפכו לימי חג ממש, או רק ל'ימי שמחה' כמו שאר ימות השנה?]

אשי ישראל
הודעות: 932
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' יולי 23, 2018 8:17 am

קאצ'קלה כתב:
אשי ישראל כתב:ה. דרך אגב, עוד שתי שאלות בענין תאריכים באותה התקופה: ב'לוח דבר בעתו' מובא בט"ז אדר שביום זה "כורש מלך פרס הכריז על מתן רשות לבניית המקדש". מה המקור לדבריו?

ראה כאן מה שכתבתי.


יישר כוח על דבריך, אולם יש להעיר שאפילו אם ה'לוח דבר בעתו' ושאר הספרים טעו וסברו שביום ט"ז אדר 'התירו לבנות את החומה' (במקום 'התחילו לבנות את החומה'), מ"מ הרי עדיין מדובר שם על חומת ירושלים, ולא על המקדש, וממילא קשה לומר שמדובר על ימי כורש אלא מדובר על ימי נחמיה. [ואמנם ניתן לפלפל בכך, אך טעותם ברורה].

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' יולי 23, 2018 6:30 pm

אשי ישראל כתב:שאלה י': מי עסק בהנחתו של היעב"ץ שהיכן שנכתב בתנ"ך חודש בלי פירוט מדובר ב-א' לחודש, שהרי הכתוב בא לפרש ולא לסתום. [הדבר צ"ע לענ"ד, שהרי יש כמה תאריכים שבהם מפורש שמדובר ב-א' בחודש, ולפי הנחת היעב"ץ לא היה צורך לכתוב באיזה תאריך בחודש אירע הדבר].

אולי יסד היעב"ץ את דבריו על סדר עולם פרק א:
אמר רבי יוסי: נביא גדול היה עבר, שקרא שם בנו פלג ברוח הקודש, שנאמר: כי בימיו נפלגה הארץ וגו'; אם בתחלת ימיו, והלא יקטן אחיו היה קטן ממנו והוליד י"ג משפחות ונתפלגו, ואם באמצע ימיו והלא לא בא לסתום אלא לפרש, הא אינו אומר כי בימיו נפלגה הארץ, אלא בסוף ימיו.

משמע שלכתחילה רצה רבי יוסי לפרשו על תחילת ימיו, אלא שהיה קשה לו מיקטן, לכן יישב שמדובר בסוף ימיו. פשוט היה לו להתנא שלא מדובר באמצע ימיו, כי לא בא הכתוב לסתום אלא לפרש. אם לא בתחילת ימיו, אז זה בהחלט סוף ימיו.

לפי כלל זה, מבאר הסדר עולם גם את הפסוק בבמדבר כ א: "ויבאו בני ישראל כל העדה מדבר צן בחדש הראשון וישב העם בקדש ותמת שם מרים". גם כאן לא פירט הכתוב באיזה יום בחודש היה. ובסדר עולם פרק ט: "ויבאו כל העדה מדבר צן בחדש הראשון, וישב העם בקדש, ותמת שם מרים ותקבר שם, ולא היה מים לעדה ויקהלו על משה ועל אהרן, שנסתלקה הבאר, שנת הארבעים היתה, וראש חדש ניסן היה".
גם כאן כתב היעב"ץ (כדבריו בסידור שהביא הרב אשי ישראל בנוגע לבנין הבית) על פי דברי הסדר עולם בפרק א הנ"ל:
וראש חודש ניסן היה, כי לא בא הכתוב לסתום אלא לפרש.

נראה אפוא ששיטתו בנויה על סדרי הסדר עולם.
וכדבריך, הרב אשי ישראל, הרבה יש לדון בכלל זה.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי סעדיה » ג' יולי 24, 2018 6:39 am

אשי ישראל כתב:א. נאמר במגילת תענית (פרק ב, לפי אלו שחילקו לפרקים) "בשבעה לאייר חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק ו') נאמר "בשבעה (ובכת"י אחד – בארבעה) באלול חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק יב) "בשתת עשר ביה (=באדר) שריו למבני שורא דירושלם".
בסידור היעב"ץ הזכיר את ז' אייר (חודש אייר שער היסוד אות יב) ואת ז' אלול (חודש אלול, שער הצאן, אות כא), אך משום מה לא הזכיר את ט"ז אדר. מדוע? (האם מנהגו להביא את כל התאריכים שבמגילת תענית? אולי כיון שבכל מקרה מדובר ביום שאחרי פורים ואסור להספיד בו לכן לא הזכירו?)

ב. פרשני מגילת תענית ניסו לבאר איזה מבין האירועים עוסק בחומת נחמיה, ואיזה בחומת החשמונאים. ראיתי את הפרשנים שהובאו במהדורת עז והדר [יעב"ץ, תוספות חדשים, אשל אברהם]. האם ידוע לכם על עוד ספרים וחכמים שעסקו בנושא?

במהדו' מיליקובסקי עיינת?

אשי ישראל
הודעות: 932
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' יולי 24, 2018 9:50 am

סעדיה כתב:
אשי ישראל כתב:א. נאמר במגילת תענית (פרק ב, לפי אלו שחילקו לפרקים) "בשבעה לאייר חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק ו') נאמר "בשבעה (ובכת"י אחד – בארבעה) באלול חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק יב) "בשתת עשר ביה (=באדר) שריו למבני שורא דירושלם".
בסידור היעב"ץ הזכיר את ז' אייר (חודש אייר שער היסוד אות יב) ואת ז' אלול (חודש אלול, שער הצאן, אות כא), אך משום מה לא הזכיר את ט"ז אדר. מדוע? (האם מנהגו להביא את כל התאריכים שבמגילת תענית? אולי כיון שבכל מקרה מדובר ביום שאחרי פורים ואסור להספיד בו לכן לא הזכירו?)

ב. פרשני מגילת תענית ניסו לבאר איזה מבין האירועים עוסק בחומת נחמיה, ואיזה בחומת החשמונאים. ראיתי את הפרשנים שהובאו במהדורת עז והדר [יעב"ץ, תוספות חדשים, אשל אברהם]. האם ידוע לכם על עוד ספרים וחכמים שעסקו בנושא?

במהדו' מיליקובסקי עיינת?


לצערי לא מצאתי מקום בו נמצאת המהדורה המדעית של מגילת תענית (נראה לי שכת"ר מתבלבל, מילקובסקי הוציא על סדר עולם ולא על מגילת תענית)

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי סעדיה » ג' יולי 24, 2018 9:57 am

אשי ישראל כתב:
סעדיה כתב:
אשי ישראל כתב:א. נאמר במגילת תענית (פרק ב, לפי אלו שחילקו לפרקים) "בשבעה לאייר חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק ו') נאמר "בשבעה (ובכת"י אחד – בארבעה) באלול חנכת שור ירושלם", ואח"כ (בפרק יב) "בשתת עשר ביה (=באדר) שריו למבני שורא דירושלם".
בסידור היעב"ץ הזכיר את ז' אייר (חודש אייר שער היסוד אות יב) ואת ז' אלול (חודש אלול, שער הצאן, אות כא), אך משום מה לא הזכיר את ט"ז אדר. מדוע? (האם מנהגו להביא את כל התאריכים שבמגילת תענית? אולי כיון שבכל מקרה מדובר ביום שאחרי פורים ואסור להספיד בו לכן לא הזכירו?)

ב. פרשני מגילת תענית ניסו לבאר איזה מבין האירועים עוסק בחומת נחמיה, ואיזה בחומת החשמונאים. ראיתי את הפרשנים שהובאו במהדורת עז והדר [יעב"ץ, תוספות חדשים, אשל אברהם]. האם ידוע לכם על עוד ספרים וחכמים שעסקו בנושא?

במהדו' מיליקובסקי עיינת?


לצערי לא מצאתי מקום בו נמצאת המהדורה המדעית של מגילת תענית (נראה לי שכת"ר מתבלבל, מילקובסקי הוציא על סדר עולם ולא על מגילת תענית)

צודק.
כמדומני שבסדר עולם מהדו' מיליקובסקי דן בתאריכי בנין חומת ירושלים, ואול טועה אני.

אשי ישראל
הודעות: 932
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' יולי 26, 2018 1:45 pm

אפרסם בני נדר בעוד רגע בפורום התנ"ך את מאמרי השלם [שעומד להתפרסם] בו דנתי באריכות בשאלות שהעלתי כאן
אשמח אם מי שיודע איך לעשות קישור לשם יעשה זאת.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: כמה שאלות על תאריכי מגילת תענית ותאריכים בסידור היעב"ץ

הודעהעל ידי חיימקה » ו' אוגוסט 31, 2018 12:34 am

אשי ישראל כתב:אפרסם בני נדר בעוד רגע בפורום התנ"ך את מאמרי השלם [שעומד להתפרסם] בו דנתי באריכות בשאלות שהעלתי כאן
אשמח אם מי שיודע איך לעשות קישור לשם יעשה זאת.


viewtopic.php?f=46&t=41272&p=475403#p475403


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 359 אורחים