מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זדון או שגגה? - ביאור הגר"א או"ח סי' ל"ט ס"ק ב'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
השואל מרבו
הודעות: 368
הצטרף: א' מאי 29, 2016 1:32 pm

זדון או שגגה? - ביאור הגר"א או"ח סי' ל"ט ס"ק ב'

הודעהעל ידי השואל מרבו » ש' אוגוסט 04, 2018 10:27 pm

בביאור הגר"א שבשו"ע מהדורת מכון י-ם או"ח סימן ל"ט ס"ק ב':
מומר. לעבודה זרה דהוי מומר לכל התורה כולה.
כל מעיין יתפלא: מדוע ראה רבינו הגר"א להעמיד את דברי המחבר במומר לע"ז דווקא? הלא ישנם אופנים נוספים של מומר הפסול לכתיבת תפילין (להכעיס, לכל התורה מלבד ע"ז, ע"ש בנו"כ). אותו פלא יש גם בביאור הגר"א הנדפס על הגיליון ברמב"ם מהדורת ר"ש פרנקל הל' תפילין פ"א הל' י"ג.
אך האמת היא שבביאור הגר"א בשו"ע "הרגיל" וכן הוא בביאור הגר"א דפוס ראשון, מבואר שלפני הגר"א היתה הגירסא בשו"ע אשר לפיה התיבות "לעבודה זרה/אלילים" מופיעות בגוף דברי השו"ע! והדיבור המתחיל בביאור הגר"א הוא לעבודה זרה , ועל זה מבאר הגר"א "דהוי מומר לכל התורה כולה". אך עורכי המהדורה שינו מכיוון שבמהדורתם ל"ג תיבות אלו בשו"ע. גם עורכי הביאור הגר"א ברמב"ם מהדורת ר"ש פרנקל עשו אותו דבר מכיוון שברמב"ם התיבות "לעבודה זרה" אינן מופיעות.
אינני יודע לומר האם עשו כך בכוונה או שהדבר נעשה בטעות. אם הדבר נעשה בטעות הרי זה בגדר "שגיאות מי יבין". אך אם הדבר נעשה בכוונה, לענ"ד מדובר בפשע.

ולקינוח: בשו"ע במהדורה הנ"ל או"ח סי' מ' בט"ז ס"ק ג' לקראת סופו: "וקשה ממה שהוכחתי מלשון רבינו יונה דלא אמר" וכו'. כל המעיין בדברי הט"ז יווכח שאירעה טעות בפתיחת ראשי התיבות של ר"י (כמו שהוא ברגיל - דפו"ר לא בדקתי) וכי צ"ל רב ירמיה.

חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים