ושא_נס כתב:בס"ד
מי מחכמי עמנו ז"ל היו שהכירו בחשיבותו ותועלתו של תלמוד זה?
כמובן יש את הרב דקדוקי סופרים, ועוד לפניו הרב קרבן נתנאל, ודומני גם החיד"א באיזה מקום מזכיר את הרב קרבן נתנאל (החיד"א עצמו הכיר תלמוד זה?)
אך שאלתי היא האם יש מי מחכמי עמנו בדורות שלפנים שהכיר בחשיבות כ"י זה עוד קודם הרב קרבן נתנאל על הרא"ש?
יישר כוח
הרב חיד"א ראה את הש"ס הזה בעיר פפערשא בגרמניה, כנזכר במעגל טוב עמ' 13:
ראיתי בבית הקצין ר' ליב מפירששא הנז' תלמוד שלם והמכתב מכתב ישן נושן כתוב על קלף וכל הש"ס בקובץ אחד שיעורו כקובץ הרמב"ם ח"ג עם כסף משנה דפוס ויניציא וכתוב בו שנכתב בעיר פארי"ץ לאחד מקרובי רבינו שמשון משאנץ שנת ק"נ מאלף השישי ושם ראיתי בכלל המסכתות קטנות כמס' סופרים ושמחות מסכת גרים קטנה בכמות מאד וקריתי ארבעה וחמשה דפים ממס' הוריות ומצאתי שם שינוי נוסחאות הרבה מאד והייתי רוצה להשתעשע בש"ס הזה והקצין הנז' צוה לשמש למהר נסיעתי ולא נתנוני השב רוחי.
וכן הזכירו בס' שם הגדולים (ערך גמרא) מע"ס מערכת ג' קונטרס אחרון אות ד', וכותב שהעתיק משם כמה נוסחאות בתחילת הוריות והביא אותם בספרו שער יוסף, ומוסיף שהקרבן נתנאל בסוף ספרו מביא נוסחאות מש"ס הנז'.
[כמדומה שבאחד מכרכי ישורון היה דיון על זמן כתיבת ש"ס זה].
מה שהביא בשם הגדולים מקרבן נתנאל, הוא בקרבן נתנאל דפוס ראשון, בעמוד לפני אחרון, גירסא בברכות ל"ד, שראה בש"ס על קלף בפערשי.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 302&hilite