מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי אראל » ב' אוגוסט 27, 2018 9:13 pm

עקביה כתב:
אראל כתב:ועדיין לא נגעו כאן בהראי' הנפלאה שמובא בויוא"מ, ממה דקיי"ל דמוכרים ספר תורה לישא אשה, ואם דברי הרמב"ם כפשטם בכל אופן קודם בונה בית ופרנסה ואח"כ נושא אשה, למה ימכור הספר תורה, הלא אם כבר יש לו בית, צריך לפרש שימכור תחילה הבית, וע"כ דמיירי בעני ואביון שאין לו כי אם הספר תורה, ולכן בתחילה ימכור הספר תורה כדי לישא אשה בתחלה
יש לפלפל בזה ולמצוא היכ"ת שיצריך למכור הס"ת אף אם באמת צריך מקודם לבנות בית ופרנסה ואח"כ לישא אשה

כשהרמב"ם כותב בהלכות דעות "דרך בעלי דעה", כוונתו שהכי שפיר טפי, ולא שאסור לשאת אשה אם אין לו בית ופרנסה. ולא כל אחד זוכה לשני שולחנות.

אה"נ, וכבר הערתי שעל ראיה זה יש להתפלפל....

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מעיין » ג' אוגוסט 28, 2018 7:15 pm

חלק מאשכול זה נקצר ונשרש והורכב באשכול אחר
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=55&t=41784

ומטעם הכתוב ע"י המנהל בראש האשכול הזה
אשכול זה מיועד להערות תורניות ולא לדיוני השקפה, ודברי חכמים בנחת נשמעים| כעת נוסף אשכול לדיוני השקפה בפורום דרישת ציון

מ"מ חלק מהערות התורניות וגם תירוצים על הערות התורניות מוזכרים רק באשכול ההוא שנקצר והורכב ונשרש באשכול ההוא, והמעיין שברצונו להיות לפניו התמונה השלימה עליו לעיין בשתי האשכולות
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ג' אוגוסט 28, 2018 9:31 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 28, 2018 9:48 pm

בתחילת מאמר שלש שבועות דן הויוא"מ באריכות רבה בסוגית הגמ' בכתובות קי: ואילך. הוא מעיר על הרבה נקודות מוקשות לכאורה שיש בשיטת רב יהודה שם שכל העולה מבבל לא"י עובר בעשה, ובהמשך מבאר את הסוגיא ביאור מקיף, שהוא הבסיס לשיטתו בעניין הג"ש.

באות א' הוא כותב שלכאורה קשה על רב יהודה מהמשנה (שם) שאמרה "הכל מעלין לא"י", וכיצד אומר ר"י שאסור לעלות. ומביא את ההפלאה המיישב שר"י לא נתכוון אלא על בבל, והמשנה מדברת (לשיטת ר"י) על שאר העולם. הוא מקשה על ההפלאה קושיא שנקל לדחותה, ומכוחה דוחה את דבריו ומפרש שכוונת ר"י על כל העולם, והיישוב לקושיא מהמשנה הוא שהמשנה עסקה בזמן שישראל על אדמתם והבית על מכונו ואילו ר"י מדבר על זמן הגלות.

ויש להעיר שהפני יהושע שם אף הוא מקשה את הקושיא הנ"ל ועוד קושיות על שיטת ר"י, והוא לא רק עונה על הקושיא אלא מבאר את כל הסוגיא ביאור נפלא (ועל דבריו לא קשה מה שהקשה הויוא"מ על ההפלאה), ולשיטתו לא אסר ר"י לעלות מבבל לא"י כי אם על היהודים שהוגלו לשם ע"י נבוכדנצר (וצאצאיהם), ולא על היהודים שהוגלו לשם בחורבן בית שני, ושיטתו רחוקה משיטת הויוא"מ עוד יותר משיטת ההפלאה. וצע"ג מדוע לא הזכירו הויוא"מ.

וא"ת שמא לא ידע הויוא"מ את הפנ"י ואין עליו תפיסה בזה, א"א לומר כן, שכן במאמר ישוב א"י אות קכב הוא מביא ממה שכתב הפנ"י שתי פסקאות אחר דבריו הנ"ל. וצ"ע.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי לענין » ג' אוגוסט 28, 2018 9:58 pm

מישהו עבר על קובץ זה פעם ברצינות?
[אין לי כח להפריד מוץ מגורן ולבדוק מה יש יותר].
קבצים מצורפים
אודות הספר הקדוש ויואל משה.pdf
(1.03 MiB) הורד 272 פעמים

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי החושב » ג' אוגוסט 28, 2018 10:04 pm

עקביה כתב: והיישוב לקושיא מהמשנה הוא שהמשנה עסקה בזמן שישראל על אדמתם והבית על מכונו ואילו ר"י מדבר על זמן הגלות.

הרמב"ם לא פוסק להלכה כדברי המשנה הזו?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' אוגוסט 28, 2018 10:08 pm

החושב כתב:
עקביה כתב: והיישוב לקושיא מהמשנה הוא שהמשנה עסקה בזמן שישראל על אדמתם והבית על מכונו ואילו ר"י מדבר על זמן הגלות.

הרמב"ם לא פוסק להלכה כדברי המשנה הזו?


הרמב"ם והשו"ע פוסקין את המשנה הזו להלכה. כך שזה מופקע לגמרי לומר שהיא נאמרה בזמן הבית. (גם נראה לי דחוק שרבי יסתום משנה, והיא דוקא לזמן הבית, מעניין אם יש עוד מקומות כאלו). אמנם לכאורה לפי ר"י צריך לומר שאין מצוה תמידית של ישוב א"י כי א"כ איך ביטל מצוה מן התורה משום דברי קבלה? ומה שאמרו הכל מעלין לפי ר"י, זה לא מכריח מצוה כמו הכל מעלין לירושלים.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי החושב » ג' אוגוסט 28, 2018 10:37 pm

ישא ברכה כתב:(גם נראה לי דחוק שרבי יסתום משנה, והיא דוקא לזמן הבית, מעניין אם יש עוד מקומות כאלו)

דווקא נראה לי שיש דיבורים על זה דווקא בהקשר המשנה הזו (שהוראה מסוימת נאמרה על זמן הבית). יש איזה ירושלמי בעניין הזה (אולי לגבי מעלין לירושלים). לא זוכר כעת.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 28, 2018 10:45 pm

החושב כתב:
עקביה כתב: והיישוב לקושיא מהמשנה הוא שהמשנה עסקה בזמן שישראל על אדמתם והבית על מכונו ואילו ר"י מדבר על זמן הגלות.

הרמב"ם לא פוסק להלכה כדברי המשנה הזו?

ראה דיון כאן viewtopic.php?f=55&t=33477#p362929 (גם לפני ואחרי תגובה זו).
ובסה"כ מומלץ לעיין בויוא"מ, שלא חיסר מדיונו המקיף גם את הרמב"ם.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 28, 2018 10:54 pm

לענין כתב:מישהו עבר על קובץ זה פעם ברצינות?
[אין לי כח להפריד מוץ מגורן ולבדוק מה יש יותר].

העליתיהו כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 84#p482443
כמדומני שיש לו הערות טובות.

ספרים וועלט
הודעות: 1219
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' אוגוסט 29, 2018 12:04 am

עקביה כתב:בתחילת מאמר שלש שבועות דן הויוא"מ באריכות רבה בסוגית הגמ' בכתובות קי: ואילך. הוא מעיר על הרבה נקודות מוקשות לכאורה שיש בשיטת רב יהודה שם שכל העולה מבבל לא"י עובר בעשה, ובהמשך מבאר את הסוגיא ביאור מקיף, שהוא הבסיס לשיטתו בעניין הג"ש.

באות א' הוא כותב שלכאורה קשה על רב יהודה מהמשנה (שם) שאמרה "הכל מעלין לא"י", וכיצד אומר ר"י שאסור לעלות. ומביא את ההפלאה המיישב שר"י לא נתכוון אלא על בבל, והמשנה מדברת (לשיטת ר"י) על שאר העולם. הוא מקשה על ההפלאה קושיא שנקל לדחותה, ומכוחה דוחה את דבריו ומפרש שכוונת ר"י על כל העולם, והיישוב לקושיא מהמשנה הוא שהמשנה עסקה בזמן שישראל על אדמתם והבית על מכונו ואילו ר"י מדבר על זמן הגלות.

ויש להעיר שהפני יהושע שם אף הוא מקשה את הקושיא הנ"ל ועוד קושיות על שיטת ר"י, והוא לא רק עונה על הקושיא אלא מבאר את כל הסוגיא ביאור נפלא (ועל דבריו לא קשה מה שהקשה הויוא"מ על ההפלאה), ולשיטתו לא אסר ר"י לעלות מבבל לא"י כי אם על היהודים שהוגלו לשם ע"י נבוכדנצר (וצאצאיהם), ולא על היהודים שהוגלו לשם בחורבן בית שני, ושיטתו רחוקה משיטת הויוא"מ עוד יותר משיטת ההפלאה. וצע"ג מדוע לא הזכירו הויוא"מ.

וא"ת שמא לא ידע הויוא"מ את הפנ"י ואין עליו תפיסה בזה, א"א לומר כן, שכן במאמר ישוב א"י אות קכב הוא מביא ממה שכתב הפנ"י שתי פסקאות אחר דבריו הנ"ל. וצ"ע.

מצאתי את היסוד שכתבת בפני יהושע, אבל הוא כתב את זה לגבי קושיא אחרת. אנא ציין לקטע המסוים בו הוא מקשה את קושיית ההפלאה והויא"מ.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ד' אוגוסט 29, 2018 1:06 am

הוא באמת לא מקשה את הקושיה הזאת. מחמת הזמן שעבר מאז ראיתיו לאחרונה התבלבלתי. אבל התפיסה על הויוא"מ בעינה עומדת, שכן לפי ביאורו של הפנ"י הקושיא מתורצת ממילא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 29, 2018 1:18 am

מאמר ג"ש אות מו.
אבע.PNG
אבע.PNG (38.89 KiB) נצפה 9227 פעמים


אינו מובן, דעוד לא נאמר חיוב מיתה לנביא שקר, ועוד לא סליק ענינא "והנביא ההוא וגו' יומת", ומה שייך לומר שזה עונש על שלא הרגוהו, וגם איך נמשך העונש אל "לדעת הישכם אוהבים את ה"א וגו'". [ובכלל מתי היו צריכים להורגו, הרי רק עכשיו קם והתנבא ונתן מופת, ומנין שכבר לפני כן "דיבר נגד האמונה"].

וברור שהקריאה הנכונה של 'עזבו' והמיתו' היא בחולם כ'היש מי שפירש', ולא בשורוק (וחסר הכינוי - את מי עזבו) כהבנת הוי"מ. והאב"ע בא ליישב לשון הכתוב שמייחס את מעשה הנביא לה', שהכוונה לא לעשיה חיובית מצד ה' אלא למה שהניחו ואפשר לנביא להטעות, [ואינו מפרש 'מנסה ה'' - שה' נתן לו כח לעשות מופתים]. וכן הבין בדבריו האברבנאל כאן (אלא שחלק על פירושו).

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוגוסט 29, 2018 1:50 am

גם אנכי הקטן התקשיתי בזה מכבר, ולפלא אציין שפי' זה נזכר גם בהקדמה ושם נזכר האבן עזרא בשינוי לשון
ויואל משה.jpg
ויואל משה.jpg (154.27 KiB) נצפה 9208 פעמים

והטעם שמנסה ה"א הוא בעבור שהניחו אותו ולא המיתוהו וגם נעלם משם סיפיה דהאבן עזרא ונסיון השם להראות צדקת המנוסה
והמבין יבין שכנראה בהקדמה עדיין לא שמע מי שפי' אחרת ולפיכך כתב בשינוי לשון כהבנתו, ואח"כ כששמע מי שפי' אחרת הביא לשונו ממש, ודן בלשונו על מה הכוונה, והנה מה שכתב מה שנכון נכון דכן למד בדעתו האברבנאל, הנה לא לבד האברבנאל אלא שעיינתי בכל מפרשי האבן עזרא, ולא ראיתי מי שפי' כדבריו, ומה שהקשה דעיקר החידוש היא בביאת האות והמופת ולא מה שלא המיתו ה', הנה האבן עזרא לשיטתו שפי' פירוש אחר באות ומופת, לא קשה קושי' זאת.
ושמעתי שהי' זה איש מסוים מחסידי גור בשם הרב סיגל שהתווכח עמו בדברי האבן עזרא...

הלום ראיתי באחד מזמנינו פי' דעת עזרא להרב ר' נחמי' שיינפעלד שבהוצאת מוסד הרב קוק, שפי' כן, ובהערה מביא פירוש האחר שקאי על הקב"ה וצ"ע

כדרכה של תורה
הודעות: 29
הצטרף: ג' אוגוסט 21, 2018 5:27 pm

מאמר ישוב א"י אות ב

הודעהעל ידי כדרכה של תורה » ה' אוגוסט 30, 2018 11:03 am

מאמר ישוב א"י אות ב

ס' הגאולה.PNG
ס' הגאולה.PNG (34.86 KiB) נצפה 9058 פעמים


אלו דברי ספר הגאולה

ספר הגאולה.PNG
ספר הגאולה.PNG (11.39 KiB) נצפה 9058 פעמים

כדרכה של תורה
הודעות: 29
הצטרף: ג' אוגוסט 21, 2018 5:27 pm

מאמר ישוב א"י אות ב

הודעהעל ידי כדרכה של תורה » ה' אוגוסט 30, 2018 11:18 am

מאמר ישוב א"י אות ב

הבטחה.PNG
הבטחה.PNG (24.55 KiB) נצפה 9054 פעמים

וכן כתב בעמ' ש"ך "דהבטחה דלא מאסתים תלוי בהיותם בארץ אויביהם", ובעמ' שנ"ה "שבזה תלוי ההבטחה של לא מאסתים".
והוכיח מזה דמוכרח שבני ישראל יהיו בחו"ל ולא בא"י
אבל המעיין בדברי הרמב"ן יראה שאין לזה שייכות עם עליה לא"י אחרי שגלינו מארצינו. ואלו דברי הרמב"ן:

רמב''ן 1.PNG
רמב''ן 1.PNG (27.95 KiB) נצפה 9054 פעמים
רמבן 2.PNG
רמבן 2.PNG (37.03 KiB) נצפה 9054 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 30, 2018 11:27 am

את דברי הרמב"ן הביא במאמר ג"ש אות יד עמ' לד, ומעתיקו בלשון "כי ישיבתנו בגלות הוא ההבטחה שאמר לנו וכו'".
וכנראה דין גרמא ליה.

---
וע"ש באות טו שכתב שגם דעת האוה"ח היא כהבנתו ברמב"ן. וז"ל האוה"ח עה"פ ואף גם זאת וגו' לא מאסתים:
צריך לדעת איך יוצדק ואף גם זאת שהוא ענין הטבה עם מה שקדם לו בענין היסורין והצרות... עוד יתבאר על דרך מה שפירשתי במה שקדם כי ה' נותן טעם להקפדת כל חכם לב למה יגלה ישראל מארצו ולא שם לו שם בארץ עצמה משפט תט אשורם מני אורח, עוד הוסיף לומר אף גם טעם זה, והוא באמצעות הבאתם בארץ אויביהם ותעזב הארץ מהם לא מאסתים וגו' לכלותם, על דרך אומרם ז"ל (מדרש תהלים ע"ט) כי ה' השליך חמתו על עצים ועל אבנים למלט עם בני ישראל כמזמור לאסף באו גוים וגו' שמו את ירושלים לעיים וגו' שהיה מזמר על הדבר, גם יסובב רחמיו ותכבש מדת הדין בראות עם עליון בני מלכים שפלים ביד אויביהם, וזה יסובב שפלם שלא תכלה אותם מדת הדין, והוא אומרו ואף גם זאת סיבה להבאתם בארץ אויביהם שבהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים וגו' לכלותם, ולצד זה בחרתי בעונש כזה.

ופי' הוי"מ שהאוה"ח אומר כנ"ל, שבכל זמן הגלות יש קיום לעמ"י וליושבי א"י רק בזכות שרוב ישראל נמצאים בחו"ל.
ואיני רואה מדבריו כל ראיה.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי החושב » ה' אוגוסט 30, 2018 2:20 pm

מה שנכון נכון כתב:את דברי הרמב"ן הביא במאמר ג"ש אות יד עמ' לד, ומעתיקו בלשון "כי ישיבתנו בגלות הוא ההבטחה שאמר לנו וכו'".
וכנראה דין גרמא ליה.

מצוה למצוא הוצאת רמב"ן אם גירסא 'ההבטחה'. אחרת זה נראה, חלילה, כסילוף מכוון.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 30, 2018 2:31 pm

החושב כתב:
מה שנכון נכון כתב:את דברי הרמב"ן הביא במאמר ג"ש אות יד עמ' לד, ומעתיקו בלשון "כי ישיבתנו בגלות הוא ההבטחה שאמר לנו וכו'".
וכנראה דין גרמא ליה.

מצוה למצוא הוצאת רמב"ן אם גירסא 'ההבטחה'. אחרת זה נראה, חלילה, כסילוף מכוון.

בחלק מדפוסי הרמב"ן הגירסה היא ההבטחה.
רמב"ן מוה"ק אינו תח"י כרגע, אבל נדמה לי ששם כתוב 'ההבטחה' ובהערה הוא מביא את הגירסה 'בהבטחה'.

כדרכה של תורה
הודעות: 29
הצטרף: ג' אוגוסט 21, 2018 5:27 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי כדרכה של תורה » ה' אוגוסט 30, 2018 2:45 pm

במוה"ק "בהבטחה" (ובהערה "בס"ש ההבטחה").

מעניין שבברך משה, לממלא מקומו, מביא את הרמב"ן "בהבטחה" (ימים נוראים עמ' לז).

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מעיין » ה' אוגוסט 30, 2018 4:42 pm

לענ"ד אין משנה כ"כ אם הגי' בהבטחה או ההבטחה
הבנתו ברמב"ן דבעת הגלות ברחמיו עיקר הקללה שאנו יושבין ביניהם
והבין שאם מתקוממים לצאת מן הגלות בהתיישבם בארץ ישראל בבחינת עלייה בחומה וכו' ובשלטון בעת זמן הגלות מתעורר שוב התוכחה
ולהיפך אפשר דאחר גלות בית שני בעת ישבם ביבנה וערי הגליל תחת חסות הרומיים נחשבו כיושבים בגלות לענין זה ונחשבו כיושבים בארץ אויביהם

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי אראל » ה' אוגוסט 30, 2018 6:14 pm

כדרכה של תורה כתב:במוה"ק "בהבטחה" (ובהערה "בס"ש ההבטחה").

מעניין שבברך משה, לממלא מקומו, מביא את הרמב"ן "בהבטחה" (ימים נוראים עמ' לז).

הברך לא כתב כלום, כל הספרים הם עריכת תלמידים בלבד
והכרך על ימים הנוראים יצא לאור אחרי מותו

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי החושב » ה' אוגוסט 30, 2018 8:44 pm

מעיין כתב:לענ"ד אין משנה כ"כ אם הגי' בהבטחה או ההבטחה

אחרי העיון גם אני חושב כך.
הפשט ברמב"ן לא תלוי בגירסא בהבטחה\ההבטחה
כוונתו, שלאחר שיצאו לגלות הוקל לישראל מצרות אחרות כדבר הבטחה זו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 30, 2018 8:56 pm

כמדומני שכ"א מכם מתכוין 'לא משנה' באופן הפוך מרעהו.

אם הגרסה "בהבטחה" א"א לפרש בגוף לשון הרמב"ן כהבנת הוי"מ. אפשר לטעון זאת מסברא חיצונית, שכמובן אינה מוכרחת כלל, ואינה נוגעת לרמב"ן יותר מאשר לכל פסוק, חז"ל, ראשון או אחרון שדבר על הגלות.

אם הגרסה "ההבטחה" אפשר לפרש:
א. כי ישיבתנו בגלות היא עצמה ההבטחה שבזכותה ועל ידה לא מאסתים, וכך הבין הוי"מ.
ב. כי ישיבתנו בגלות = היינו מה שמאפשר לנו להתקיים בגלות, היא [מכח] ההבטחה דלא מאסתים. ולפי"ז המובן הוא כגרסה בהבטחה.

ולא ברור איך אפשר לפרש בפסוק "ואף גם זאת בהיותם... לא מאסתים" שבגלל שהם בארץ אויביהם לא מאסתים, ומשמעות הכתוב היא להיפך שאע"ג שהם שם לא מאסתים, וכן קישור דברי הרמב"ן לא משמע כפי' הוי"מ.

[גם בשאר ספריו הוא מעתיק את הגרסה ברמב"ן "ההבטחה"].

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי החושב » ה' אוגוסט 30, 2018 9:52 pm

מה שנכון נכון כתב:כמדומני שכ"א מכם מתכוין 'לא משנה' באופן הפוך מרעהו.
אפשר לפרש:

ב. כי ישיבתנו בגלות = היינו מה שמאפשר לנו להתקיים בגלות, היא [מכח] ההבטחה דלא מאסתים. ולפי"ז המובן הוא כגרסה בהבטחה.

אם נסתכל בכל דברי הרמב"ן שם נראה ברור שלא זו הכוונה.
הרמב"ן מציע שני פירושים לגבי העונשים המוזכרים בסוף הפרשה (שהיא, דרך אגב, פרשת השבוע). א. הם נאמרו על זמן הגלות. ב. הם נאמרו דווקא לפני שיצאו לגלות, אבל לאחר היציאה לגלות יהיה הרבה יותר טוב.

וכיון שמדובר בפירוש הפשט בפרשת השבוע, אולי יש בנותן טעם להביא קטע הבא:
שו"ת עשה לך רב חלק ד סימן ח
אידיאולוגיה של גלות
ולאחר החרבן, כאשר גלה ישראל מארצו והתפזר בארבע רוחות השמים, ובארץ - ישראל היו אז מתי מעט של בני האומה, החלה להתפתח באומה אידיאולוגיה גלותית, ויסודה נמצא כבר בדברי הרמב"ן בפירושו על התורה (דברים כ"ח) וזו לשונו על הפסוק ישא ה' עליך גוי מרחוק: כי באו אספסינוס וטיטוס בנו עם חיל גדול מרומיים ולכדו ערי יהודה הבצורות והצר להם וכו' ולכדו חומות ירושלים ולא נשאר רק בית - המקדש וחומת העזרה והיו אוכלים בשר בניהם ובנותיהם, וכאשר נלכדה גם היא, אז נתקיים ונסחתם מעל האדמה, ואז שבו הרומיים לארצם ובידם גלות ירושלים, וביד עמים רבים אשר אתם מיון ומצרים וארם ויתר עמים רבים, ונתקיים והפיצך ה' בכל העמים, והכתובים הבאים אחריהם עונשם בגלות, וכן והיו חייך תלואים לך מנגד מפני פחדנו בגלות ביד העמים הגוזרים עלינו גזירות לפעמים. והנכון שהוא רמז לדורות ההם שהיו בזמן חרבן בית - שני כי היו מתנכלים להם להאבידם וכו' וכו' אבל אחרי היותנו בגלות בארצות אויבינו לא נתקללו מעשה ידינו ולא אלפינו ועשתרות צאננו ולא כרמינו וזיתינו וכו' אבל אנחנו בארצות כשאר העמים יושבי הארץ ההיא או (אפילו) טוב מהם שרחמיו עלינו כי ישיבתנו בגלות היא ההבטחה שאמר לנו ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם וגו' והיא על זמן גלותנו היום ביד החיה הרביעית, ואח"כ יבטיח בגאולה ממנו עכ"ל.
בתחלה פירש הרמב"ן שהקללות שנזכרו אחרי הפסוק "והפיצך ה' בכל הגויים" מכוונות לגלות, וזה העונש שיגיעם שם. ולענ"ד הוא הפירוש הנכון בהבנת המקראות לפי פשוטם.
אך אח"כ הוסיף הרמב"ן פירוש שני, ולדעתו הוא הנכון, ולפיו גם קללות הנ"ל (אחרי "והפיצך ה' בכל הגויים") מכוונים לזמן החרבן, אבל אחרי בואנו לגלות לא נתקללו מעשי ידינו וכו' ואפילו טוב לנו מהגויים שבארצם גלינו. ואחרי המחילה, אף כי קשה לנו לחלוק על הרמב"ן, אין פירושו זה מקובל עלינו, ונסתר מכל שלבי ההיסטוריה המרה של הגלות, שיעודה האמתי הוא: "ואבדתם בגוים ואכלה אתכם ארץ אויביכם" (ויקרא כ"ח), ורבותינו דרשו אבדן בגויים זה השמד, ואכלה אתכם זו החרב. אולי כתב הרמב"ן דברים הנ"ל בהשפעת חיי שעה, יותר נכון חיי רגע של שקט ושלוה בספרד שחי בה, אבל הוא עצמו נאלץ הרי לברוח משם, ואיך נעלם מעינו עין הבדולח הפסוק הנ"ל (ואבדתם בגוים ואכלה אתכם ארץ אויביכם), ודברי רבותינו עליו, שהם אמתיים וכנים, ורק הגלות היא סבת היותנו העם הקטן ביותר בכמות בין כל עמי תבל הקדמונים. אכן, זו אידיאולוגיה של גלות, שהלכה והתפתחה ברבות הימים עד שהגיעה לאותו רעיון של "התעודה", שאין בו אלא מחצית אמת, כי תעודת ישראל היא "ממלכת כהנים וגוי קדוש" בארצו, וכעונש על הפירו את ברית ה', יצא לגלות ומילא שם את אותו היעוד תוך יסורין והשפלה.

כדרכה של תורה
הודעות: 29
הצטרף: ג' אוגוסט 21, 2018 5:27 pm

מאמר ישוב א"י אות יז

הודעהעל ידי כדרכה של תורה » ה' אוגוסט 30, 2018 10:00 pm

מאמר ישוב א"י - אות יז עמ' ריד

אות יז.PNG
אות יז.PNG (60.82 KiB) נצפה 8897 פעמים


ולהלן באות כד (עמ' רכא) וזה נגד כל דברי הראשונים ז"ל שהחליטו ופירשו כדברי הש"ס שאותה מלחמה היתה שלא כתורה ובלא הסכמת הסנהדרין
ועוד שם (עמ' רכב) אבל א"א לומר נגד כל הראשונים

אמנם דעת הרמב"ם פ"א מהל' תרומות ה"ג שהיה עפ"י בי"ד הגדול, וכ"כ המאירי בע"ז כ"א.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי אראל » ה' אוגוסט 30, 2018 10:26 pm

בעמ' רכ"ב מזכיר ברמז דברי הרמב"ם בהל' תרומות, שדוד המלך שלא כתורה עשה [אבל לא מזכיר מ"ש הרמב"ם שהי' עפ"י בי"ד הגדול] היינו במה שכבש סוריא קודם שכבש כל א"י, אבל מבואר מרהיטת דבריו שלמד את דברי הרמב"ם במ"ש שהי' עפ"י בי"ד הגדול, היינו אחר שיצאו לקראתו בטענה אז חזר לשאול פי הסנהדרין, אבל בתחילה יצא מדעת עצמו, עיי"ש בדבריו בעמ' רכ"ב שם

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מעיין » ה' אוגוסט 30, 2018 10:35 pm

החושב כתב:
מה שנכון נכון כתב:כמדומני שכ"א מכם מתכוין 'לא משנה' באופן הפוך מרעהו.
אפשר לפרש:

ב. כי ישיבתנו בגלות = היינו מה שמאפשר לנו להתקיים בגלות, היא [מכח] ההבטחה דלא מאסתים. ולפי"ז המובן הוא כגרסה בהבטחה.

אם נסתכל בכל דברי הרמב"ן שם נראה ברור שלא זו הכוונה.
הרמב"ן מציע שני פירושים לגבי העונשים המוזכרים בסוף הפרשה (שהיא, דרך אגב, פרשת השבוע). א. הם נאמרו על זמן הגלות. ב. הם נאמרו דווקא לפני שיצאו לגלות, אבל לאחר היציאה לגלות יהיה הרבה יותר טוב.


כיון שנתקשו בדברי הרמב"ן אכתוב מה שנלע"ד בקצרה, ולכשיזדמן ארחיב הדיבור, אחר הגלות אם מקבלים עולה ונותנים לב לשוב אל אר"י לא בזרוע בשר רק בשיבה אל ה' ובקיום מצוות והיחידם שעולים לאר"י בשמירת שמיטה וכו' אז גלות מכפרת וא"צ עונשים אחרים, אבל אם בוטחים בזרוע בשר ומתייאשים מן הגאולה ובונים בתים בחו"ל כתוכחת השל"ה אז בועטים בגלות וכמו שכ' המשך חכמה בפי' הפסוק ואף גם זאת וכו' וכמו כן כשעולים לאר"י ביד רמה ומתנערים מן הגלות ובוטחים בזרוע בשר ובכח כור הגרעיני שבדימונה אז גם כהיום ל"ע אפשר שיקויים התוכחה... ה"י ויאמר לצרותינו די... ויערה עלינו רוח ממרום... השיבנו ה' אליך ונשובה... כי שחה לעפר נפשינו... מהר אהוב כי בא מועד... ובימינו יוושע יהודה וירושלים...

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מעיין » ה' אוגוסט 30, 2018 10:57 pm

אראל כתב:בעמ' רכ"ב מזכיר ברמז דברי הרמב"ם בהל' תרומות, שדוד המלך שלא כתורה עשה [אבל לא מזכיר מ"ש הרמב"ם שהי' עפ"י בי"ד הגדול] היינו במה שכבש סוריא קודם שכבש כל א"י, אבל מבואר מרהיטת דבריו שלמד את דברי הרמב"ם במ"ש שהי' עפ"י בי"ד הגדול, היינו אחר שיצאו לקראתו בטענה אז חזר לשאול פי הסנהדרין, אבל בתחילה יצא מדעת עצמו, עיי"ש בדבריו בעמ' רכ"ב שם

מש"כ שחזר לשאול פי הסנהדרין אף שכתב כך באמצע דבריו מ"מ לא יעלה ארוכה למה שהקשו פה על דברי הרמב"ם שבדבריו משמע שעצם המלחמה הי' על פי הסנהדרין - והנכון כמו שכתבת בזה דודאי ראה את דברי הרמב"ם וצ"ל דעיקר תמיהתו היא לאו דוקא על הא דהי' שלא על פי הסנהדרין רק על מה שהי' שלא כתורה, וגם להרמב"ם ודאי הי' בזה דבר שלא על פי תורה אף שעצם המלחמה לפי דעתו הי' על פי תורה - והיינו ששאל הסנהדרין על עצם המלחמה אבל לא על כיבוש לפני כיבוש אר"י - עיין בדברי המגיה בספר ישועת מלכו, ויעויין עוד בדרך אמונה שהאריך בדעת הרמב"ם ומבואר מדבריו שעכ"פ עשה דברים שלא ע"פ תורה - ולכן תמה בויואל משה על הנזה"ק שמדבריו משמע שכיבוש יחיד אפשר לפרש באופן שלא עשה כלום שלא כתורה ופליג על הספרי וע"ז כתב שזה נגד כל הראשונים - שגם ברמב"ם מוכח שעכ"פ הי' דברים שלא ע"פ תורה - דו"ק בכל זה

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 30, 2018 11:49 pm

החושב כתב:
מה שנכון נכון כתב:כמדומני שכ"א מכם מתכוין 'לא משנה' באופן הפוך מרעהו.
אפשר לפרש:
ב. כי ישיבתנו בגלות = היינו מה שמאפשר לנו להתקיים בגלות, היא [מכח] ההבטחה דלא מאסתים. ולפי"ז המובן הוא כגרסה בהבטחה.

אם נסתכל בכל דברי הרמב"ן שם נראה ברור שלא זו הכוונה.
הרמב"ן מציע שני פירושים לגבי העונשים המוזכרים בסוף הפרשה (שהיא, דרך אגב, פרשת השבוע). א. הם נאמרו על זמן הגלות. ב. הם נאמרו דווקא לפני שיצאו לגלות, אבל לאחר היציאה לגלות יהיה הרבה יותר טוב.

לא הבנתי מה ענין הפירוש הקודם לכאן, ואיך זה מראה שלא זו הכונה בקטע הנדון.
ויש להדגיש שההבדל בשני פירושי הרמב"ן הוא בקללות שבסוף התוכחה ובגוים ההם לא תרגיע וכו', אבל רוב ככל הקללות פשיטא לרמב"ן שלא נאמרו בגלות, וכפי שפתח בראש דבריו: "ודע, כי התוכחות במארה ובמהומה ובמגערת ובדבר והעץ ופרי האדמה ושאר כל התוכחות, הם כולם עד כלותו אותך מעל האדמה אשר אתה בא שמה לרשתה, אבל אחרי הגלות לא יקלל אותם רק לעבוד שם אלהים אחרים עץ ואבן". וזה מכח ההבטחה של לא מאסתים כפי שסיים.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי החושב » ה' אוגוסט 30, 2018 11:51 pm

מעיין כתב:כיון שנתקשו בדברי הרמב"ן אכתוב מה שנלע"ד בקצרה, ולכשיזדמן ארחיב הדיבור, אחר הגלות אם מקבלים עולה ונותנים לב לשוב אל אר"י לא בזרוע בשר רק בשיבה אל ה' ובקיום מצוות והיחידם שעולים לאר"י בשמירת שמיטה וכו' אז גלות מכפרת וא"צ עונשים אחרים, אבל אם בוטחים בזרוע בשר ומתייאשים מן הגאולה ובונים בתים בחו"ל כתוכחת השל"ה אז בועטים בגלות וכמו שכ' המשך חכמה בפי' הפסוק ואף גם זאת וכו' וכמו כן כשעולים לאר"י ביד רמה ומתנערים מן הגלות ובוטחים בזרוע בשר ובכח כור הגרעיני שבדימונה אז גם כהיום ל"ע אפשר שיקויים התוכחה... ה"י ויאמר לצרותינו די... ויערה עלינו רוח ממרום... השיבנו ה' אליך ונשובה... כי שחה לעפר נפשינו... מהר אהוב כי בא מועד... ובימינו יוושע יהודה וירושלים...

לענ"ד אין שום קשר (ואפילו קלוש) בין דבריך לדברי הרמב"ן

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מעיין » ו' אוגוסט 31, 2018 12:08 am

אדרבא אולי תסביר לי למה אחר גלות מן הארץ לא יחולו הקללות, ובפשטות אפשר דעבירות באר"י חמורים בבחינת ותקיא הארץ, אבל לשון הרמב"ן לא משמע כן ... לכן לענ"ד כוונתו דעצם גלות הוא דבר כה חמור לכלל ישראל שאנו רחוקים משלחן המלך בבחינת כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה, וכל הקללות היא רק תחילת תהליך הגלות, אבל הגלות היא שיא הקללות ותחילת תהליך הגאולה....אבל גאולה בזרוע בשר... היא תחלת תהליך גלות יותר מרה... בין רשעי ישראל פורקי עול... שאין לנגד עינים רק להעביר על הדת את הכלל כולו... ואידך פירושא זיל גמור...

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 31, 2018 12:18 am

מאמר ג"ש אות עה.
ג שבועות עה.PNG
ג שבועות עה.PNG (37.63 KiB) נצפה 8834 פעמים


תמוה, וכי ר"י ור"ז שהיו בבבל היו תחת גלות בבל, שיהא נ"מ אם בימי נ"נ עברו על השבועה או לא, הלא היו בגלות אדום אע"פ שגרו בארץ בבל, וא"כ מה הראיה נגד הטוענים שבגלל שעברו האומות על השבועה שהושבעו נתבטל חיוב השבועה מאתנו. [כמובן שטענה זו צריכה רבה, אבל אין מהגמ' כאן כל ראיה נגדה].
ומש"א בגמ' לעיל מקרא דבבלה יובאו והיינו אף בבית שני כמ"ש תוס' קאי על ארץ בבל, ולא על מלכות בבל שסופה נתפרש בירמיהו פ"נ והתקיים, ואי"ז תלוי במעשיהם.

ואגב, מה שחוזר ומזכיר "תרגום יונתן" לשה"ש זו טעות, כי לא חיברו יונתן, וסמכותו פחותה.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 31, 2018 12:44 am

לפי הפנ"י שהזכרתי לעיל ר"י ור"ז היו צאצאים של גולי בבל. כלומר אבותיהם גלו לשם אחר החורבן הראשון ונשארו שם, ולכן אפשר לשמוע שתהיה נפק"מ אם בבל קיימה את השבועה שלה או לא.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי החושב » ו' אוגוסט 31, 2018 12:44 am

מעיין כתב:אדרבא אולי תסביר לי למה אחר גלות מן הארץ לא יחולו הקללות, ובפשטות אפשר דעבירות באר"י חמורים בבחינת ותקיא הארץ, אבל לשון הרמב"ן לא משמע כן ... לכן לענ"ד כוונתו דעצם גלות הוא דבר כה חמור לכלל ישראל שאנו רחוקים משלחן המלך בבחינת כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה, וכל הקללות היא רק תחילת תהליך הגלות, אבל הגלות היא שיא הקללות ותחילת תהליך הגאולה....אבל גאולה בזרוע בשר... היא תחלת תהליך גלות יותר מרה... בין רשעי ישראל פורקי עול... שאין לנגד עינים רק להעביר על הדת את הכלל כולו... ואידך פירושא זיל גמור...

התחלת אולי בכיוון הגיוני, אבל מיד גלשת להגיגים.
יתכן לפרש כפי שאתה אומר, שהגלות מהארץ זה עונש גדול בפני עצמו, וקים ליה בדרבה מיניה.
אבל לי נראה יותר שלא זו הכוונה. אלא שהגלות זה סיום המכה. ואחרי שקיבלו את עיקר העונש, הרי ישראל יכול לחיות בשלווה יחסית, אמנם בשביל לחזור לארצם - לזה עוד צריך לזכות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 31, 2018 12:48 am

עקביה כתב:לפי הפנ"י שהזכרתי לעיל ר"י ור"ז היו צאצאים של גולי בבל. כלומר אבותיהם גלו לשם אחר החורבן הראשון ונשארו שם, ולכן אפשר לשמוע שתהיה נפק"מ אם בבל קיימה את השבועה שלה או לא.

לכן הותר להם לעלות בחומה לא"י ולמרוד בגלות אדום? וכי צאצאי גולי בבל הגרים בבבל אינם תחת גלות אדום כשאר ישראל?
[המדובר כאן על הבאת ראיה מהגמ', ולא על דרוש. ובלא"ה נכתב לעיל שהוי"מ אינו מביא פנ"י זה (לא בדקתי לא בפנ"י ולא בוי"מ)].

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 31, 2018 1:05 am

לפי ר"י הנושא הוא לא עליה בחומה אלא עליית היחיד לא"י, שזו התנגדות לגלות שהוגלו אבותיו ע"י בבל, ולא לגלות אדום.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' אוגוסט 31, 2018 1:08 am

ולפי ר"ז הנושא עליה בחומה. לא זו הנקודה, ואי"ז שייך למחלוקתם.
פשוט שמה שאסור בזה"ז לכל ישראל בכל תפוצותם וגלויותיהם אסור גם לגולי בבל, ואין להם שום קולא בגלל שאבותיהם הוגלו לשם.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ו' אוגוסט 31, 2018 1:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 31, 2018 1:20 am

אם יש אמת בטענה שאם האומות עברו על השבועה גם ישראל אינם מחויבים לה, יתכן מאד שהדין תלוי באומה שהגלתה אותם (לפי ר"י).

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי מעיין » ו' אוגוסט 31, 2018 1:46 am

החושב כתב:
מעיין כתב:אדרבא אולי תסביר לי למה אחר גלות מן הארץ לא יחולו הקללות, ובפשטות אפשר דעבירות באר"י חמורים בבחינת ותקיא הארץ, אבל לשון הרמב"ן לא משמע כן ... לכן לענ"ד כוונתו דעצם גלות הוא דבר כה חמור לכלל ישראל שאנו רחוקים משלחן המלך בבחינת כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה, וכל הקללות היא רק תחילת תהליך הגלות, אבל הגלות היא שיא הקללות ותחילת תהליך הגאולה....אבל גאולה בזרוע בשר... היא תחלת תהליך גלות יותר מרה... בין רשעי ישראל פורקי עול... שאין לנגד עינים רק להעביר על הדת את הכלל כולו... ואידך פירושא זיל גמור...

התחלת אולי בכיוון הגיוני, אבל מיד גלשת להגיגים.
יתכן לפרש כפי שאתה אומר, שהגלות מהארץ זה עונש גדול בפני עצמו, וקים ליה בדרבה מיניה.
אבל לי נראה יותר שלא זו הכוונה. אלא שהגלות זה סיום המכה. ואחרי שקיבלו את עיקר העונש, הרי ישראל יכול לחיות בשלווה יחסית, אמנם בשביל לחזור לארצם - לזה עוד צריך לזכות.

הודאה במקצת שקישור קלוש יש כאן ועכשיו אפרש דברי יותר קצת
כתבתי ההמשך בכוונה מכוונת ולא גלשתי להגיגים לתרץ הקושי' והנושא שהעלו כאן דא"כ מה פירוש כל הצרות שסבלו כלל ישראל במשך שנות הגלות הארוכה...

ולכשתעיין בפסוקי התורה בפרשת נצבים אנו רואים שהפסוק צווח ואומר ורבצה בו כל האלה וכו' ויתשם וכו' ותיכף אחר כך והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה אשר נתתי לפניך והשבת אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך וכו' ושבת עד ה"א ושמעת בקלו וכו' ושב ה"א את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה"א שמה וכו' והביאך ה"א אל הארץ אשר ירשו אבתיך וירשתה והיטבך והרבך מאבתיך וכו' כל הפרשה

וכשלומדים הפסוקים נראה שהגאולה תבוא תיכף אחר הגלות ולא יהי' עוד קללות בינתים, ולפי הרמב"ן ניחא שהקללה המבואר כאן [הברכה והקללה] קאי על הגלות שזו היא הקללה האחרונה ושיא הקללות אחר קיום כל הקללות בארץ, ולכן כל הפרשה דן בעיקר בשובה לארץ ורק אחר כך והיטבך והרבך מאבותיך, וזה ודאי בזמן גאולה האמתית - ולא מה שקראו אתחלתא דגאולה ע"י התקוממות ציונות הרצל ונורדאו - בן גריון וכו' אדרבה זה חלק מהגלות והקללה, ואין זה בא מוהשבת אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך [מה ישובו בלבבם... שיש כאן שנאת ישראל בעולם ושיש לעשות פעלים להרבות אותה עד שיאמסו האומות בנו... ושיש לשוב לארץ המולדת... ולבטוח בזרוע בשר... - או הכוונה שישובו בלבבם תכלית הגלות מה ה' אלקיך דורש מעמך... לשוב אל ה' בחזקה ולתקן את מה שיש לתקן...
ומה זה ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקולו, האם זה דיבור בעברית... היתר מכירה... בהקמת ההכשרה הסוכנות, חלוצים וחלוצות... גדוד העברי, אצ"ל ולח"י... אוניבירסטי... או בלימוד תורה ומעשי העבודה ודרכי התשובה...ושמירת שמיטה ומצוות התלויית בארץ...]

אלא ודאי שלדעת הרמב"ן אם כלל ישראל הי' מקבלים את הגלות באופן הנכון אף שאפשר שלא הי' בבחינת זכו שיהי' אחישנה מ"מ הי' להם מנוחה בין האומות, עד שיושלם הזמן של בעתה, ומצינו שגם גלותינו יש לה זמן קצוב של לכל הפחות אלף שנים, ובעוונתינו הרבים כלו כל הקיצין ואין הדבר תלוי אלא בתשובה...
דו"ק בכל זה ובזה נקשרו ב' דרכי הרמב"ן כא' שהעיר 'מה שנכון נכון'

ועיין באריכות בהמקורות שציינתי - של"ה - ויואל משה - משך חכמה - ויש להוסיף גם המאמרים לר' אלחנן וואסערמאן ועוד
השל"ה כתב:והואיל ואתא לידי דבר זה, אודיע שלבי היה בוער תמיד כשראה ראיתי בני ישראל בונים בתים כמו מבצרי השרים, עושים דירת קבע בעולם הזה ובארץ הטומאה. ואף שאמרו רז"ל (ברכות נח, ב) עתידים בתי צדיקים שיבאו לארץ ישראל, מכל מקום כוונתם הוא להיות להם נחלה להנחיל לבניהם כאלו היתה זו הנחלה לו ולזרעו וזרע זרעו עד עולם, וזה נראה חס ושלום כהיסח הדעת מהגאולה. על כן בניי יצ"ו, אם יתן ה' לכם עשירות גדול בנו בתים כפי הכרח צרכיכם ולא יותר. ולא תבנו מגדלים וחומות בגאוה וגדולה, רק להיות לכם מדור לפי כבודכם, וחדרים להתבודד בהם לתורה ולתשובה. צאו וראו מה ציוה יונדב בן רכב לבניו (ירמיה לה, ז), בית לא תבנו וגו', כי באהלים תשבו וגו'. וזה אין שייך האידנא לישב באהלים, רק זו אומר להניח הבניינים המפוארים יותר מכדי צורך הכרח הדירה וחדרים לכבוד התבודדות לשמו יתברך:


משך חכמה כתב:ככה יחליף מצב הישראלי וקיומו בעמים, כאשר עין המשכיל יראה בספר דברי הימים. וזה לשתי סיבות: לקיום הדת האמיתי וטהרתו, ולקיום האומה. כי כאשר ינוח ישראל בעמים יפריח ויגדל תורתו ופלפולו, ובניו יעשו חיל, יתגדרו נגד אבותיהם, כי ככה חפץ האדם אשר האחרון יחדש יוסיף אומץ מה שהיה נעלם מדור הישן. וזה בחכמות האנושית, אשר מקורן מחצבת שכל האנושי והנסיון, בזה יתגדרו האחרונים יוסיפו אומץ, כאשר עינינו רואות בכל דור. לא כן הדת האלוקי הניתן מן השמים, ומקורו לא על ארץ חוצב. הלא אם היה בארץ ישראל מלפנים, הלא היה להם להתגדר בתיקון האומה כל אחד לפי דורו - בית דין הגדול היה יכול לבטל את דברי בית דין הקודם. ומה שנדרש ב - י"ג מידות, אף בית דין קטן היה יכול להראות אופן הישר בעיניהם. וראה ביום הכיפורים לענין שעורים מה שאמרו, שבדיני נפשות הוא כל אחד כפי הסכם חכמי דורו איזה שעור קצוב, יעויין שם. ומלבד זה היה תמיד הופעה אלקית רוחנית, מלבד מקדש ראשון, ששרה עליהם הרוח, והיו נביאים ובני נביאים, ואסיפת בעלי חכמה והטהרה המוכשרים לזה, כאשר כתב הרמב"ם בהלכות יסודי התורה, והיה אורים ותומים. אף במקדש שני אמרו ששם שואבים רוח הקודש, והיה גלוי אור אלקי תמיד חופף, אשר לא ידעו הדור מלפנים. ומההנהגה של האומה בענינים הזמניים, כאשר היה המשפט מסור להם לדון להוראת שעה, שהשעה היה צריכה לכך.
לא כן בגולה, שנתמעט הקיבוץ והאסיפה בלימוד התורה, שמטעם זה אין רשות לשום בית דין לחדש דבר, כמו שכתב הרמב"ם בהקדמתו לספר משנה תורה, ואין שום חוזה ונביא, ומחיצה של ברזל מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים. כך היה דרכה של האומה, שכאשר יכנסו לארץ נכריה, יהיו אינם בני תורה, כאשר נדלדלו מן הצרות והגזירות והגירוש, ואח"כ יתעורר בהם רוח אלקי השואף בם להשיבם למקור חוצבו מחצבת קדשם, ילמדו, ירביצו תורה, יעשו נפלאות, עד כי יעמוד קרן התורה על רומו ושיאו. הלא אין ביד הדור להוסיף מה, להתגדר נגד אבותם! מה יעשה חפץ האדם העשוי להתגדר ולחדש? יבקר ברעיון כוזב את אשר הנחילו אבותינו, ישער חדשות בשכוח מה היה לאומתו בהתנודדו בים התלאות, ויהיה מה. עוד מעט ישוב לאמר "שקר נחלו אבותינו", והישראלי בכלל ישכח מחצבתו ויחשב לאזרח רענן. יעזוב לימודי דתו, ללמוד לשונות לא לו, יליף מקלקלתא ולא יליף מתקנא, יחשוב כי ברלין היא ירושלים, וכמקולקלים שבהם עשיתם כמתוקנים לא עשיתם. "ואל תשמח ישראל אל גיל כעמים" (הושע ט, א).
אז יבוא רוח סועה וסער, יעקור אותו מגזעו יניחהו לגוי מרחוק אשר לא למד לשונו, ידע כי הוא גר, לשונו שפת קדשנו, ולשונות זרים כלבוש יחלוף, ומחצבתו הוא גזע ישראל, ותנחומיו ניחומי נביאי ה', אשר ניבאו על גזע ישי באחרית הימים. ובטלטולו ישכח תורתו, עומקה ופלפולה, ושם ינוח מעט, יתעורר ברגש קודש, ובניו יוסיפו אומץ, ובחוריו יעשו חיל בתורת ה', יתגדרו לפשט תורה בזה הגבול, אשר כבר נשכחה, ובזה יתקיים ויחזק אומץ. כה דרך ישראל מיום היותו מתנודד - פוק חזי אמירות דברים בספר אור זרוע סוף הלכות תפילה בתשובה מר"א מביהם ז"ל מעמד האומה בארצות פר"א, יעויין שם

להוציא מלב הטועים - מה שכתב לשונו שפת קדשנו - ולשונות זרים כלבוש יחלוף - היינו בהמשך שכתב ללמוד לשונות לא לו - והיינו המשכילים שדברו בהויך דייטש - וחברי כי"ח וכו' וכו' - וגם לרבות היידישיסטן - ולא כיוון באמרו לשונו שפת קדשינו אל שפת בן יהודה - וכן היערות דבש שכתב 'בחובת לימוד ודיבור לשון הקודש' וודאי דבריו לא על זמן הזה כוונתו, וגם על דבריו של היערות דבש משמע מהרבה גדולים שחלקו עליו ושבכוונה תחלה לא דיברו בלשון הקודש עיין באריכות בויואל משה מאמר לשון הקודש

כדרכה של תורה
הודעות: 29
הצטרף: ג' אוגוסט 21, 2018 5:27 pm

Re: הערות על ספר ויואל משה - להאדמו"ר מסאטמאר

הודעהעל ידי כדרכה של תורה » ה' ספטמבר 20, 2018 10:04 pm

מאמר לשון הקודש אות נ'
לשהק.PNG
לשהק.PNG (30.92 KiB) נצפה 8217 פעמים


הערת הרב מתתיהו צבי סגל בקובץ עדות א'
עדות א.PNG
עדות א.PNG (37.75 KiB) נצפה 8217 פעמים


יישובים על הקו' בקובץ עדות ב'
עדות.PDF
(219.54 KiB) הורד 255 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים