מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוגוסט 29, 2018 5:54 am

מבואר בפוסקים שאם איחר ישלים עד שמח"ת
ויל"ע מאחר שלרוב הפוסקים עבר זמנו*, מה טעם חוששין לדעת המיעוט ולא נאמר ספקו לקולא?

*ובזה גרע טפי מהשאלה הידועה בקיום מצוה דרבנן שמסופק אם יצא כגון לולב ביהשמ"ש.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 29, 2018 8:15 am

אולי ע"ז יש לענות את מליצתו של הגרח"ק ספיקא "דאורייתא" לחומרא.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' אוגוסט 29, 2018 8:46 am

היכן הובא בפוסקים שאכן צריך לעשות ככה? בשו"ע ומשנ"ב מובאת הדעה שאפשר להשלים עד שמיני עצרת, אבל מי אמר שנפסק למעשה שיש לחוש לה? הרבה פעמים מובא דעת מיעוט, והרוצה לחוש ולהדר יחוש, אבל לא שחיוב לעשות כן. אולי כוונתך לפוסק אחר, אז נשמח אם תציין איה מקום כבודו.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אוגוסט 30, 2018 6:20 am

מקדש מלך כתב:היכן הובא בפוסקים שאכן צריך לעשות ככה? בשו"ע ומשנ"ב מובאת הדעה שאפשר להשלים עד שמיני עצרת, אבל מי אמר שנפסק למעשה שיש לחוש לה? הרבה פעמים מובא דעת מיעוט, והרוצה לחוש ולהדר יחוש, אבל לא שחיוב לעשות כן. אולי כוונתך לפוסק אחר, אז נשמח אם תציין איה מקום כבודו.


התכוונתי ל
ש"ע הרב כתב:וטוב לחוש לדבריהם שמי שעבר ולא השלים בזמנה ישלים עד סוף יום ג' ואם לא השלים יש לו להשלים עד שמחת תורה


באמת שגם כאן אין אלא "טוב לחוש".

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' אוגוסט 30, 2018 9:35 am

יש כאן אשכול בשם זמן שנים מקרא [שאותו פתחתי לפני שבוע], ובו צירפתי מאמר בנושא שבו רשמתי שלדעת רוב הפוסקים נראה שחובה להשלים (פרמ"ג, חיי"א, קיצוש"ע, ערוה"ש, מרן הגראי"ה קוק). והבאתי שיש שכתבו שאכן אין חובה [כך משמע משו"ע הרב ומהחזון עובדיה].

לשאלתך למה יש חובה?
לענ"ד א"ל שהוא מפני שקל להשלים, וגם כדי שלא יהא חוטא נשכר. [מה זה דומה מתשלומין של תפילה?]
כמו"כ הראיתי בסדרת מאמרי שפורסמה בהאוצר [וגם במאמר הנ"ל] שדין "עם הציבור" ["להשלים פרשיותיו עם הציבור"] יש לו כמה משמעויות שכולן נכונות. לכן לענ"ד ר' שמחה לא מתיר לכתחילה לקרוא עד שמח"ת אלא רק מתיר זאת למי שהפסיד. עי"ש עוד.

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אוקטובר 07, 2020 7:30 pm

ויעו"ע כאן.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: קריאת שנים מקרא עד שמח"ת

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוקטובר 07, 2020 8:53 pm

השנה יש הזדמנות להתחיל שמו"ת מתחלת השנה, כי יש שבוע שלם לסדר בראשית, כך שלא יצטרכו להשלים שמו"ת בחג הסוכות דשנת תשפ"ב


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 475 אורחים