תלמוד בבלי מסכת שבת דף סו עמוד ב
אמר אביי, אמרה לי אם: כל מנייני - בשמא דאימא
רש"י מסכת שבת דף סו עמוד ב
כל מנייני - כל לחישות, ומפני שכופלין אותן, יש שלש פעמים ויש יותר - קרי להו מנייני.
בשמא דאמא - פלוני בן פלונית.
שו"ת הרשב"א חלק א סימן תיג
ועוד שם /שבת/ (דף ס"ו ב') אמר אביי כל מנייני משמא דאימא וכל קיטרי בשמאלא. ומה תועלת יש בין שם האם לשם האב ובין השמאל לימין לפי העיון?
דרומי כתב:כד הוינא טליא שמעתי שכאשר מתפללים על מי שאינו יהודי - מזכירים אותו בשם אביו דוקא, בשונה ממי שהוא יהודי שמזכירים אותו בשם אמו.
היודע מישהו מקור ברור לדבר?
ועוד יש לשאול, האם בכלל מותר להתפלל על נכרי? ("לא תחנם")
החושב כתב:עד שאתה מבקש מקור ברור לעניין תפילה על גוי, תבקש מקור ברור למה שנוהגים להתפלל על יהודי על שם אמו.
יש על זה איזה חז"ל או ראשונים?
.
דרומי כתב:ועוד יש לשאול, האם בכלל מותר להתפלל על נכרי? ("לא תחנם")
שמש כתב:לכאורה להפך דגוי אין לו חייס..
דרומי כתב: ועדיין מחפש אני מקור קדום יותר לכך שאצל גוי שם האב חשוב יותר משם האם.
כך גם במקרים אחרים, בהם ביקשו ברכה לרפואת גוי - בירר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע את שם אביו (כדוגמא, ראה בוידאו שכאן).דרומי כתב:הרבי ביקש לברר עבורו את שם אביו של אותו גוי, ואכן עשו זאת.
א. לפו"ר, כי זהו הדבר הודאי ביותר.עושה חדשות כתב:א. למה שם האם נחשב פירוט יותר מכל שאר הפירוטים (כתובת עיסוק כינוי וכד').
ג. כאשר אין ידוע שם האם ומבקש רחמים על "השווער של החברותא", האם יש בכך פגם וגנאי או דאריך למיעבד הכי.
עזריאל ברגר כתב:מעניין שדווקא אצל יהודי - שחזקתו כבנו של אביו ודאית יותר - מתפללים בשם אמו, ואילו אצל גוי - אשר בשר חמורים בשרם ושטופי זימה הם וכו' - מתפללים בשם אביו...
וונדרבר כתב:קצת מעין זה, היחוס של יהודי אם הוא יהודי או גוי נקבע לפי האמא. והיחוס של גוי אם הוא נחשב אדומי או מצרי או עמוני נקבע לפי האבא.
אשי ישראל כתב:מענין לענין באותו ענין:
נשאלתי האם אדם הרגיל להזכיר חולים בברכת 'רפאנו' יכול להזכיר שם גם חולה גוי, או שמא אינו יכול לעשות כן משום שחתימת הברכה היא "רופא חולי עמו ישראל" [היינו ישראל דווקא]?
חיפשתי ולא מצאתי מי שדיבר בזה.
[אעיר, שמצאתי כמה אחרונים שדנו מדוע דווקא חותמים "רופא חולי עמו ישראל" ולא "רופא כל בשר" או "רופא חולים", והביאו כמה הסברים. ולכאורה ניתן לדון בשאלתנו לפי ההסברים השונים שניתנו בזה. אולם, באמת נראה לי שלא ניתן להוכיח מהסברים כאלו באגדה על שאלה הלכתית כגון זו].
עזריאל ברגר כתב:אשי ישראל כתב:מענין לענין באותו ענין:
נשאלתי האם אדם הרגיל להזכיר חולים בברכת 'רפאנו' יכול להזכיר שם גם חולה גוי, או שמא אינו יכול לעשות כן משום שחתימת הברכה היא "רופא חולי עמו ישראל" [היינו ישראל דווקא]?
חיפשתי ולא מצאתי מי שדיבר בזה.
[אעיר, שמצאתי כמה אחרונים שדנו מדוע דווקא חותמים "רופא חולי עמו ישראל" ולא "רופא כל בשר" או "רופא חולים", והביאו כמה הסברים. ולכאורה ניתן לדון בשאלתנו לפי ההסברים השונים שניתנו בזה. אולם, באמת נראה לי שלא ניתן להוכיח מהסברים כאלו באגדה על שאלה הלכתית כגון זו].
שמעתי פעם, שדווקא מי שיש לו חולה "בתוך ביתו" דהיינו מישהו שקרוב אליו רגשית - אז ראוי להתפלל עליו בברכת רפאנו, אבל על חולים שאינם קרובים אליו - עדיף להתפלל בשומע תפילה או אחרי סיום השמו"ע (ב"אלקי, נצור").
לבי במערב כתב:ב. כבר ציינתי את המקור.
לבי במערב כתב:ב. כבר ציינתי את המקור.
דרומי כתב:סיפור מעניין בענין זה - בספר 'המשפיע שלא חזר' (נמצא באוצר) ע' 13.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 243 אורחים