מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמש אברים - חמש חושים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

חמש אברים - חמש חושים

הודעהעל ידי מעיין » ה' ספטמבר 13, 2018 8:27 pm

בנדרים לב ע"ב
אמר רמי בר אבא כתיב אברם וכתיב אברהם בתחלה המליכו הקדוש ברוך הוא על מאתים וארבעים ושלשה אברים ולבסוף המליכו על מאתים וארבעים ושמונה אברים אלו הן שתי עינים ושתי אזנים וראש הגויה

ועיין בר"ן שעינים ואזנים אין ברשות של אדם - ובספר יצירה לכמה גירסאות ג' אינן ברשותו של אדם עינים ואזנים וחוטם - ופשוט דחוטם אין כ"כ גורם לחטא כמו עינים ואזנים - והעין הגורם הגדול שמעורר הלב והכלי המעשה גומרים - וזה ראש הגוי' שודאי ברשותו של אדם דאין קושי אלא לדעת אבל כשהעינים ואזנים אין ברשותו אז גם ראש הגוי' אין ברשותו כ"כ
והנה באהלות פ"א מ"ז נמנו רמ"ח אברים ושם נמנו תשעה בראש וחמשה בנקוביו ועיי"ש במפרשים ויש לראות האיך להשוות לכאן שמשמע שאזנים ועינים וראש הגוי' הן ממנין רמ"ח
ועיין בסדרי טהרות להגאון ר' גרשון העניך מראדזין זצ"ל
----
עוד ראיתי בהרבה ספרים שהעתיקו תוכן גמ' זו ותחת חמש אברים כתבו חמש חושים שהם השמע והראות והטעם/[דיבור] והריח, והמישוש - ושאלתי אם יש קשר בין חמש חושים לחמש אברים
ועיין באדיר במרום לרמח"ל מה שהאריך בענין חמש החושים ואם יש לחשוב טעם או דיבור ושתיהן אחת ולמה לא נחשב מישוש בחכמת האמת
וד' חושים מלבד מישוש הם השבעה שערים שבנפש המוזכרים בזהר ובספר יצירה
-----
והנה במדרש רבה נשא (יד, יא) מוזכר חמש הרגשות וכו' ופי' המפרשים דקאי על חמש חושים/וכנראה דמדרש רבה נשא הוא מדרש מאוחר/שכמדומה שלא נזכר בשום מקום אחר/ וכן נזכר שם עשר ספירות בלימה מה שלא נזכר במקום אחר בנגלה

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: חמש אברים - חמש חושים

הודעהעל ידי ישראליק » ג' יולי 14, 2020 8:11 am

ראה שלחן של ארבע לרבינו בחיי, סוף שער ראשון

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: חמש אברים - חמש חושים

הודעהעל ידי מעיין » ג' יולי 14, 2020 10:04 pm

אכן מזכיר חמש חושים נטועים בחמש אברים ולכאורה אפשר לומר מישוש בראש הגוי'] ואף שמייחס שם מישוש לפה ולחוש הטעם, וגם מזכיר מישוש בכל הגוף באצבע שנקרא אמה, מ"מ אפשר לדחוק שניתן לייחס מישוש לראש הגויה שהרגשתה גדולה בכל הגוף, וכמוזכר בספרי הקדמונים חוש המישוש חרפה היא לנו, אבל עכ"פ בנדרים הנ"ל נראה הכוונה אזנים שנים ועינים שנים וראש הגויה ולא חשיב פה וחוטם וצ"ע


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 220 אורחים