אוצר החכמה כתב:צריך לזכור שיש לכם בעייה עם העניין הזה שבגמרא מבואר שהתיקים אינם כאלה אלא הספרים הם כמנהג האשכנזים. ואז אתם צריכים להגיד תירוץ (דחוק למדי) שהגמרא מדברת דווקא בספר של יחיד. וכל הראשונים שלא העירו בזה (שהדין הזה של ר' יוחנן הוא בספר של יחיד דווקא אע"פ שבהמשך מדובר בספרים של ציבור) התעלמו מהמציאות הפשוטה שהיתה מוכרת להם.
התירוץ שמדובר בס"ת של יחיד הוא של הרב 'קו ירוק', ואיני מסכים עמו בזה. וכמ"ש לעיל:
לבי במערב כתב:וכנראה שנהגו להוציא הס"ת מן הנרתיק (לקרוא בו ו)להגביהו, לגללו במטפחת, ולהחזירו לתיק.
ויעויין בתשובת הריב"ש (סימן ל), שהביא הגרדצ"ה הילמאן ז"ל במאמרו דלעיל.*********************************************************************************************************************אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:מי העלה ע"ד שמסורת השומרונים עדיפה, או איפה זה נאמר באשכול.
ההכרעה בין שתי המנהגים איך היה מקובל, ולהבין את פשר השינוי, כן יכולה להתברר ע"י מנהג זה. וזה ענינו של האשכול.
אתה זה שטען את זה כל הזמן. הנה.
קו ירוק כתב:מסתמא מכיר אתה את דברי חז"ל: כל מצוה שהחזיקו בה כותים הרבה מדקדקין בה יותר מישראל. וגם בפרט זה הם מדקדקים ביותר.
ואמנם רבנן היו מקנטרים אותם על ש'זייפתם תורתכם'. אבל צורת התורה שלהם כפי שהיא אצלם אחרי זיופה, נשתמרה כפי שהיא, אין בהם שום שינוי מאז ועד עתה.
האם עולה בדעתך שיום אחד הם עשו לעצמם ס"ת אחר ממה שראו אצל ישראל כשהתגיירו אחרי שאריות אכלו בהם (מלבד כמה הזיופים)?
קו ירוק כתב:אך כשניגשים לברר היאך היה המנהג הקדום בארץ ישראל עוד מימי בית ראשון בדוקא, בענין תיק ספר התורה - למול שתי המנהגים הרווחים בעם ישראל, בתוך תיק או במטפחת, אפשר ואפשר לראות בנקודה זו את מנהג השומרונים, המשקף נאמנה את הנוהג בעם ישראל. וזה דוקא משום שהם אינם יודעים בין לימינם ובין לשמאלם, ועושים ככל שעשו אבותיהם.
כנ"ל - יש הפרש בין "מנהג" ל"מסורת". מנהגיהם נשתמרו בקרבם [בערבון מוגבל. וצריך בירור על כל מנהג בפרט], משא"כ "המסורת" שבידיהם - שמשנים בה ככל אשר יעלה על לבם, ולפי צרכיהם באותה שעה.
אכן -
מסורתם אינה עדיפה (בלשון עדינה ביותר) על שלנו (להבדיל בין טמא לטהור), אך
מנהגים מסוימים - נשתמרו אצלם בצורה יוצאת דופן.
*******************************************************************************************************************קו ירוק כתב:מישהו אחר הביא את התירוץ הזה. ואינני מתנגד לו אבל הוא לא מספיק בעיני (בגלל מנהג עדות המזרח, המאושש גם ע"י השומרונים להבדיל).
ויתכן שכוונת הגמ' על ספרי התורה הנגללים ולא המונחים בתיק. וגם יש קושי להבין את הגמ' שלהי מגילה כשהוא גוללו גוללו מבחוץ וכו'. אבל אפשר למצוא פשט.
הודעתי בנושא הובאה לעיל. כנראה שצורת ההגבהה כן השתנתה במשך הדורות [אולי - כיון שסה"ת הי' נקרע פעמים רבות].
וע"פ הצעה זו - מיושבות השאלות שבחצי' השני של הודעת כת"ר.