מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 07, 2018 7:11 pm

קו ירוק כתב:'לכם' ולא לא?
ראה לעיל: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 77#p489649
שהבאתי ש'דלוסקמא' זו קופסא ולא תיק רך, כמו דלוסקמא של עצמות. וע"כ הגמ' במגילה מזכירה תיק ס"ת כשל עדות המזרח. ואמנם משמעות בדרי רש"י שזה תיק עור אך זה צ"ע.
ובכל אופן בעיה מגמרא לא קימת - אדרבא.


הבעייה מהגמרא קיימת כי לפי מנהג הספרדים אין מציאות שהספר יכול להקרע.

אתה כתבת על זה תירוץ יפה. שהמנהג הקדום היה לא כמו זה ולא כמו זה אלא שהספר היה כמו ספרי האשכנזים אבל כשהיה מונח בארון היה מונח בתוך קופסה מלבד הארון. והמשכת והסברת שלפי זה האשכנזים שינו שהפסיקו להחזיק את הקופסה החיצונית והספרדים שינו שהכניסו את העמודים בתוך הקופסה עצמה.
וזה הסבר טוב שמיישב את הגמרא במגילה.
אבל לפי זה הספר השומרוני כמו שהבאת בתמונה אינו כמו הגמרא כך שלמסורת השומרונים שאתה תומך בה יש בעייה עם הגמרא.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוקטובר 07, 2018 7:14 pm

מישהו אחר הביא את התירוץ הזה, ואיננו מספיק בעיני (בגלל מנהג עדות המזרח שלא מוציאים את הגויל מהתיק, המאושש גם ע"י השומרונים להבדיל).
ויתכן שכוונת הגמ' על ספרי התורה הנגללים ולא המונחים בתיק. וגם יש קושי להבין את הגמ' שילהי מגילה כשהוא גוללו גוללו מבחוץ וכו'. אבל אפשר למצא פשט.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 07, 2018 7:19 pm

אתה צודק. את התירוץ אמר לבי במערב ואתה לא מקבל אותו בגלל השומרונים. ואם כך צדקתי בתלונתי עליך שאתה מעדיף את מסורת השומרונים על משמעות הגמרא והראשונים. נכון שלא מדובר בעניין הלכתי אלא בהערכה מה היתה המציאות אבל על זה היה כאן הויכוח.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 07, 2018 7:19 pm

אוצר החכמה כתב:צריך לזכור שיש לכם בעייה עם העניין הזה שבגמרא מבואר שהתיקים אינם כאלה אלא הספרים הם כמנהג האשכנזים. ואז אתם צריכים להגיד תירוץ (דחוק למדי) שהגמרא מדברת דווקא בספר של יחיד. וכל הראשונים שלא העירו בזה (שהדין הזה של ר' יוחנן הוא בספר של יחיד דווקא אע"פ שבהמשך מדובר בספרים של ציבור) התעלמו מהמציאות הפשוטה שהיתה מוכרת להם.

התירוץ שמדובר בס"ת של יחיד הוא של הרב 'קו ירוק', ואיני מסכים עמו בזה. וכמ"ש לעיל:
לבי במערב כתב:וכנראה שנהגו להוציא הס"ת מן הנרתיק (לקרוא בו ו)להגביהו, לגללו במטפחת, ולהחזירו לתיק.

ויעויין בתשובת הריב"ש (סימן ל), שהביא הגרדצ"ה הילמאן ז"ל במאמרו דלעיל.
*********************************************************************************************************************
אוצר החכמה כתב:
קו ירוק כתב:מי העלה ע"ד שמסורת השומרונים עדיפה, או איפה זה נאמר באשכול.
ההכרעה בין שתי המנהגים איך היה מקובל, ולהבין את פשר השינוי, כן יכולה להתברר ע"י מנהג זה. וזה ענינו של האשכול.

אתה זה שטען את זה כל הזמן. הנה.
קו ירוק כתב:מסתמא מכיר אתה את דברי חז"ל: כל מצוה שהחזיקו בה כותים הרבה מדקדקין בה יותר מישראל. וגם בפרט זה הם מדקדקים ביותר.
ואמנם רבנן היו מקנטרים אותם על ש'זייפתם תורתכם'. אבל צורת התורה שלהם כפי שהיא אצלם אחרי זיופה, נשתמרה כפי שהיא, אין בהם שום שינוי מאז ועד עתה.
האם עולה בדעתך שיום אחד הם עשו לעצמם ס"ת אחר ממה שראו אצל ישראל כשהתגיירו אחרי שאריות אכלו בהם (מלבד כמה הזיופים)?

קו ירוק כתב:אך כשניגשים לברר היאך היה המנהג הקדום בארץ ישראל עוד מימי בית ראשון בדוקא, בענין תיק ספר התורה - למול שתי המנהגים הרווחים בעם ישראל, בתוך תיק או במטפחת, אפשר ואפשר לראות בנקודה זו את מנהג השומרונים, המשקף נאמנה את הנוהג בעם ישראל. וזה דוקא משום שהם אינם יודעים בין לימינם ובין לשמאלם, ועושים ככל שעשו אבותיהם.

כנ"ל - יש הפרש בין "מנהג" ל"מסורת". מנהגיהם נשתמרו בקרבם [בערבון מוגבל. וצריך בירור על כל מנהג בפרט], משא"כ "המסורת" שבידיהם - שמשנים בה ככל אשר יעלה על לבם, ולפי צרכיהם באותה שעה.
אכן - מסורתם אינה עדיפה (בלשון עדינה ביותר) על שלנו (להבדיל בין טמא לטהור), אך מנהגים מסוימים - נשתמרו אצלם בצורה יוצאת דופן.
*******************************************************************************************************************
קו ירוק כתב:מישהו אחר הביא את התירוץ הזה. ואינני מתנגד לו אבל הוא לא מספיק בעיני (בגלל מנהג עדות המזרח, המאושש גם ע"י השומרונים להבדיל).
ויתכן שכוונת הגמ' על ספרי התורה הנגללים ולא המונחים בתיק. וגם יש קושי להבין את הגמ' שלהי מגילה כשהוא גוללו גוללו מבחוץ וכו'. אבל אפשר למצוא פשט.

הודעתי בנושא הובאה לעיל. כנראה שצורת ההגבהה כן השתנתה במשך הדורות [אולי - כיון שסה"ת הי' נקרע פעמים רבות].
וע"פ הצעה זו - מיושבות השאלות שבחצי' השני של הודעת כת"ר.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ה' ינואר 16, 2020 3:30 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » א' אוקטובר 07, 2018 7:20 pm

מחולת המחנים כתב:האם אין פסיפסים עתיקים בהם מופיעים ספרי תורה, ומהם יהיה ניתן להוכיח כיצד נראו ספרי התורה בתקופות הקדומות.

מדורה אירופוס
קבצים מצורפים
Ezra_Reads_the_Law_l.jpg
Ezra_Reads_the_Law_l.jpg (50.15 KiB) נצפה 5034 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 07, 2018 7:23 pm

אוצר החכמה כתב:אתה לא מקבל אותו בגלל השומרונים. ואם כך צדקתי בתלונתי עליך שאתה מעדיף את מסורת השומרונים על משמעות הגמרא והראשונים. נכון שלא מדובר בעניין הלכתי אלא בהערכה מה היתה המציאות אבל על זה היה כאן הויכוח.

ליתר דיוק:
קו ירוק כתב:ואיננו מספיק בעיני (בגלל מנהג עדות המזרח שלא מוציאים את (הגויל) [הס"ת] מהתיק, המאושש גם ע"י השומרונים להבדיל).

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוקטובר 07, 2018 7:24 pm

מרדכי וינטרויב כתב:
מחולת המחנים כתב:האם אין פסיפסים עתיקים בהם מופיעים ספרי תורה, ומהם יהיה ניתן להוכיח כיצד נראו ספרי התורה בתקופות הקדומות.

מדורה אירופוס

זה נראה יותר כמו מגילה. והאם זו שגל הנצבת לימינו?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אוקטובר 07, 2018 7:25 pm

אוצר החכמה כתב:צריך לזכור שיש לכם בעייה עם העניין הזה שבגמרא מבואר שהתיקים אינם כאלה אלא הספרים הם כמנהג האשכנזים. ואז אתם צריכים להגיד תירוץ (דחוק למדי) שהגמרא מדברת דווקא בספר של יחיד. וכל הראשונים שלא העירו בזה (שהדין הזה של ר' יוחנן הוא בספר של יחיד דווקא אע"פ שבהמשך מדובר בספרים של ציבור)התעלמו מהמציאות הפשוטה שהיתה מוכרת להם.
לענ"ד להגיד שזה השפעה סביבתית (לאו דווקא מוסלמית כמובן נתתי כדוגמה) זה טיעון הרבה פחות פורח באויר מאשר התירוץ הדחוק על הגמרא.


זכור לי משהו (כנראה מהמאמר של רד"צ הילמן) שהמימרא 'הגולל ספר תורה גוללו מבחוץ ומעמידו מבפנים' מסתדרת דווקא עם מנהג הספרדים, ואינה מובנת לפי האשכנזים.

ואגב אעיר אי אפשר להקשות על מנהג האשכנזים מן הגמרא, לפי יסוד גדול שיסד כמדומני בעל 'דורות הראשונים', שמנהגי האשכנזים נובעים מהמסורת הארציישראלית, ולאחר שכבשו הערבים לפני 1300 את רוב העולם, ושוב ניתן היה לשאול את גאוני בבל כדת של תורה, השליטו הגאונים את הוראת הבבלי בכל העולם, אך לעניין מנהגי התפילות וכדומה נשארו על מתכונתם הישנה.


אני רואה עכשיו שכבר עמדו בזה. ומכל מקום יש כאן חידוש במה שכתבתי שלא מחויבים ליישב מנהגינו עם הגמרא בכגון דא
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' ינואר 16, 2020 9:15 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 07, 2018 7:25 pm

קו ירוק כתב:גם יש קושי להבין את הגמ' שילהי מגילה כשהוא גוללו גוללו מבחוץ וכו'. אבל אפשר למצא פשט.

כנ"ל - יעויין תשובת הריב"ש (סימן ל) מה שפירש בזה (הובא במאמרו הנ"ל של הרדצ"ה הילמאן ז"ל).

והן-הן דברי הרב 'מקדש מלך':
מקדש מלך כתב:זכור לי משהו (כנראה מהמאמר של רד"צ הילמן) שהמימרא 'הגולל ספר תורה גוללו מבחוץ (ומעמידו) [ומהדקו] מבפנים' מסתדרת דווקא עם מנהג הספרדים, ואינה מובנת לפי האשכנזים.

אך יש בנותן טעם להעיר, שאי"ז ש"מסתדרת דווקא עם מנהג הספרדים, ואינה מובנת לפי האשכנזים" - כ"א, שע"פ תשובת הריב"ש יש מקום לבאר גמ' זו אף כמנהג הספרדים. אבל פשטות הלשון משמע (לכאורה) כמנהג האשכנזים.
________________________________________________________________________________________________________
מקדש מלך כתב:אני רואה עכשיו שכבר עמדו בזה. ומכל מקום יש כאן חידוש במה שכתבתי שלא מחויבים ליישב מנהגינו עם הגמרא בכגון דא

כנ"ל - אין סתירה בין מנהגנו למ"ש בגמ', ולמנהג הספרדים - ישוב זה לא יועיל ולא יציל, כפשוט. וד"ב.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ה' ינואר 16, 2020 3:31 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוקטובר 07, 2018 7:32 pm

אוצר החכמה כתב:אתה צודק. את התירוץ אמר לבי במערב ואתה לא מקבל אותו בגלל השומרונים. ואם כך צדקתי בתלונתי עליך שאתה מעדיף את מסורת השומרונים על משמעות הגמרא והראשונים. נכון שלא מדובר בעניין הלכתי אלא בהערכה מה היתה המציאות אבל על זה היה כאן הויכוח.

אך שומא לזכור כי גם מנהג עדות המזרח שבידנו איננו כזה. וזו היתה כוונתי. לאשש ולא להכריע הלכה על פיו

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 07, 2018 7:33 pm

אני לא מבין. בריב"ש סימן לב מבואר הפוך שצריכים לגלול מחוץ לתיק ויש אומרים לפרש שאפשר גם בתוך התיק וכל זה אפשרי רק לפי מנהג האשכנזים או לפי הציור של לבי במערב אבל לפי מנהג הספרדים (וכן גם השומרונים) אי אפשר בכלל לגלול מחוץ לתיק. כך שהריב"ש הספרדי הכיר משהו דומה למנהג האשכנזי.

אני רואה שעד שעיינתי בריב"ש וכתבתי כבר כתבו בזה. אבל שימו לב איזה ספרי תורה הכיר הריב"ש.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוקטובר 07, 2018 7:37 pm

מרדכי וינטרויב כתב:
מחולת המחנים כתב:האם אין פסיפסים עתיקים בהם מופיעים ספרי תורה, ומהם יהיה ניתן להוכיח כיצד נראו ספרי התורה בתקופות הקדומות.

מדורה אירופוס

אכן יש הרבה מה ללמוד מבית כנסת עתיק זה, על צורת ההגבהה.
לדעתי זה מכריח שהיו ספרי תורה כאלו והיו כאלו כפי שמשמע מהמשנה והגמ' להדיא.
ליבי במערב יאמר כפי השערתו, שהיו מוציאים את הספר מהנרתיק/הדלוסקמא, ואני אומר שזה קשה יותר גם משום שהידיות מבחוץ, ולכן באורפוס מצויר ספר תורה ללא תיק, אלא עם מטפחת, וגם עצי לא היו לו. ויש עוד להתבונן בישוב הדעת.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 07, 2018 7:44 pm

זה מציג הגבהה או קריאה ולימוד?
(אמנם עיניו נשואות ישר אבל הייתי אומר שזה ליופי התמונה)

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 07, 2018 7:50 pm

קו ירוק כתב:אכן יש הרבה מה ללמוד מבית כנסת עתיק זה, על צורת ההגבהה.
לדעתי זה מכריח שהיו ספרי תורה כאלו והיו כאלו כפי שמשמע מהמשנה והגמ' להדיא.
לבי במערב יאמר כפי השערתו, שהיו מוציאים את הספר מהנרתיק/הדלוסקמא, ואני אומר שזה קשה יותר גם משום שהידיות מבחוץ (א), ולכן באורפוס מצויר ספר תורה ללא תיק, אלא עם מטפחת (ב), וגם עצי [חיים] לא היו לו. ויש עוד להתבונן בישוב הדעת.


אוצר החכמה כתב:זה מציג הגבהה או קריאה ולימוד? (ג)
(אמנם עיניו נשואות ישר אבל הייתי אומר שזה ליופי התמונה)

(א) אשמח אם יואיל כת"ר לבאר כוונתו בקושיא זו.
(ב) איפה היא?!
(ג) על שניהם יש להקשות שהוא היפך גמ' מפורשת (מגילה לב, א): "אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן כל האוחז ספר תורה ערום נקבר ערום . . אמר אביי נקבר ערום בלא אותה מצוה". וצ"ע.
גם צ"ע בענין הדמות מצד שמאל למטה, שנראית לכאורה כדמות אשה - והלא מקומה צ"ל בעזרת הנשים, מעבר למחיצה.

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוקטובר 07, 2018 7:52 pm

המציירים שם לא היו מדקדקים בכל פרט, ולא רק בזה, כידוע.
אמנם בהתבוננות נוספת שמא מדובר בקריאת תורה או נ"ך, ולא הגבהה כי האדם אוחז הגויל בידו כשגלילת הגויל מופנית כלפי גופו, אמנם ציירו שם אותיות ואפשר כי הן ניכרות גם מאחור.
אגב, יש לו תכלת בבגדו (לכבוד).
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב א' אוקטובר 07, 2018 7:57 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוקטובר 07, 2018 7:54 pm

בויקיפדיה נכתב תחת ציור זה 'עזרא קורא את הספר באזני העם' איני יודע אם זה כתוב שם או שזו המצאת מפענח הציורים..

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אישצפת » א' אוקטובר 07, 2018 7:56 pm

בהנחה שזה אכן ספר תורה.. האם צריך להחזיק את ספר התורה בידיו בעת קריאת התורה?

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 07, 2018 8:11 pm

קו ירוק כתב:אמנם ציירו שם אותיות, ואפשר כי הן ניכרות גם מאחור.

אם כוונת כת"ר להוכיח מזה שמדובר בהגבהה - א"כ הי' צ"ל גם גלילת הס"ת כלפי חוץ (הגליל העבה שבצידי סה"ת).
ויעויין במאמר הרדצ"ה הילמאן ריש ע' תקצט (מ"ש הב"ח ע"ד מנהג מהר"ם מרוטנבורג).
אישצפת כתב:האם צריך להחזיק את ספר התורה בידיו בעת קריאת התורה?

להפך, וכמ"ש לעיל מהגמ' (מגילה לב, א).
כמדומני, שיש ענין שיאחז העולה והבעל-קורא בעצי-החיים בעת הקריאה. וצריך לזה עיון וחיפוש.
קו ירוק כתב:אגב, יש לו תכלת בבגדו (לכבוד).

וראה כאן הרחבה בנושא התכלת בבגדים דאז.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 07, 2018 9:05 pm

לבי במערב כתב:
קו ירוק כתב:אכן יש הרבה מה ללמוד מבית כנסת עתיק זה, על צורת ההגבהה.
לדעתי זה מכריח שהיו ספרי תורה כאלו והיו כאלו כפי שמשמע מהמשנה והגמ' להדיא.
לבי במערב יאמר כפי השערתו, שהיו מוציאים את הספר מהנרתיק/הדלוסקמא, ואני אומר שזה קשה יותר גם משום שהידיות מבחוץ (א), ולכן באורפוס מצויר ספר תורה ללא תיק, אלא עם מטפחת (ב), וגם עצי [חיים] לא היו לו. ויש עוד להתבונן בישוב הדעת.


אוצר החכמה כתב:זה מציג הגבהה או קריאה ולימוד? (ג)
(אמנם עיניו נשואות ישר אבל הייתי אומר שזה ליופי התמונה)

(א) אשמח אם יואיל כת"ר לבאר כוונתו בקושיא זו.
(ב) איפה היא?!
(ג) על שניהם יש להקשות שהוא היפך גמ' מפורשת (מגילה לב, א): "אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן כל האוחז ספר תורה ערום נקבר ערום . . אמר אביי נקבר ערום בלא אותה מצוה". וצ"ע.
גם צ"ע בענין הדמות מצד שמאל למטה, שנראית לכאורה כדמות אשה - והלא מקומה צ"ל בעזרת הנשים, מעבר למחיצה.


לא שאלתי קושיה אלא ניסיתי להבין מה אומר הציור.
ונראה לי שצודק בזה בכל העניין קו ירוק שהמציירים לא היו מדקדקים (האיש גם בגילוי ראש) ואין התמונה אלא ליופי ואי אפשר לדקדק ממנה הרבה.

זסבה
הודעות: 237
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 6:08 pm

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי זסבה » ב' אוקטובר 08, 2018 10:53 pm

בספר עשר צחצחות (מערכת ח אות כג) שהרה"ק מוהרצ"ה מזידיטשוב זצ"ל שאל את הרה"ק בעל הבני יששכר זצ"ל הפי' במה שראה במחזור מצויר משה ואהרן, ומשה גבוה ואהרן נמוך, מנין ידע המדפיס זאת, והשיב הגה"ק בעל הבני יששכר זצ"ל, דזה שהיה משה גבוה יודעים מזה שפרס האהל על המשכן שהיה גבוה י' אמות, וזה שהיה אהרן נמוך אנו ידועים מזה שצוה השי"ת לעשות מעלה לפני המנורה, ואם היה גדול בקומה לא היה צריך להדליק על המעלה עכ"ד

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תיק לספר תורה ספרדי ואשכנזי

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 08, 2018 11:58 pm

אוצר החכמה כתב:לא שאלתי קושיה אלא ניסיתי להבין מה אומר הציור. (א)
. . שהמציירים לא היו מדקדקים (האיש גם בגילוי ראש) (ב) . .


(א) הביטוי קושיא הי' בנוגע להודעת הרב 'קו ירוק'. ואעתיק עוה"פ דברי דלעיל:
לבי במערב כתב:
קו ירוק כתב:לבי במערב יאמר כפי השערתו, שהיו מוציאים את הספר מהנרתיק/הדלוסקמא, ואני אומר שזה קשה יותר גם משום שהידיות מבחוץ (א), ולכן באורפוס מצויר ספר תורה ללא תיק

אוצר החכמה כתב:זה מציג הגבהה או קריאה ולימוד? (ג)

(א) אשמח אם יואיל כת"ר לבאר כוונתו בקושיא זו.
. . (ג) על שניהם [שני האופנים בהודעת הרב 'אוצר החכמה'. ל. ב.] יש להקשות שהוא היפך גמ' מפורשת (מגילה לב, א): "אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן כל האוחז ספר תורה ערום נקבר ערום . . אמר אביי נקבר ערום בלא אותה מצוה". וצ"ע.
ועדיין לא זכיתי לתשובה על שאלותי בהודעה הנ"ל.

(ב) ראה שולחן ערוך הרב (או"ח מהדו"ב סי' ב ס"ו): "בימיהם (זמן האמוראים) שרוב העם היו רגילים לילך לפעמים הרבה בגילוי הראש מפני החום בימים ההם".
ביהכ"נ הנ"ל כוסה בעפר לערך בשנת ד"א ט"ז (זמן קצר אחר חתימת המשנה).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 272 אורחים