עמוד 1 מתוך 2

מחפש דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס

פורסם: ה' אוקטובר 04, 2018 12:52 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
יעבץ יומא כא.jpg
יעבץ יומא כא.jpg (38.52 KiB) נצפה 9731 פעמים


ביעב"ץ יומא כא: יש ראשי תיבות א"ה אני כמעט בטוח שיש כאן טעות - האם יש אפשרות לבדוק זאת במקור הראשון - אודה למי שיעזור.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ה' אוקטובר 04, 2018 12:53 pm
על ידי מה שנכון נכון
לכאו' צ"ל: א"כ.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ה' אוקטובר 04, 2018 1:02 pm
על ידי אִיךְ-מֶיְין
מה שנכון נכון כתב:לכאו' צ"ל: א"כ.

יש"כ.
ראיתי שהרב יעקב חיים סופר בספרו זכות יצחק תיקן 'א"ו' (אלא ודאי) ולכן רציתי לבדוק מה באמת כתב היעב"ץ.
זכות יצחק.jpg
זכות יצחק.jpg (83.04 KiB) נצפה 9718 פעמים

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ה' אוקטובר 04, 2018 2:40 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אִיךְ-מֶיְין כתב:
יעבץ יומא כא.jpg


ביעב"ץ יומא כא: יש ראשי תיבות א"ה אני כמעט בטוח שיש כאן טעות - האם יש אפשרות לבדוק זאת במקור הראשון - אודה למי שיעזור.


למה כמעט בטוח שיש טעות???

מדוע לא לפתוח את הראשי תיבות 'אי הכי'??? [הלא המשפט בלול בארמית 'נמי חושן מקרי'; ומאד מסתבר שגם הרישא בארמית 'אי הכי'].

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 8:32 am
על ידי זסבה
יראה המעיין בקולן של סופרים שם:
זה לשונו - לא אבין מנין דבר זה, וכי אורים ותומים בגד הם, והכתיב ויתן אל החושן וגו', אי הכי בלא אורים ותומים נמי חושן מקרי, חושן הוא מכלל שמונה בגדים המעוכבים בו כדתנן פ"ז כהן גדול משמש כו' והיינו הנהו דכתיב בהו צואה בעשייה דידהו משא"כ באורים ותומים דלית להו קרא בעשיה אלא ויתן אל החושן ולא נאמר בהם ציוו מכלל דלאו לעיכובא נינהו, לאו בכלל בגדי כהונה הוי.

ויש לשום לב, למה השמיט במהודרא, הראיה (וקושיא על תוס'), מקרא דעזרא. וי"ל דאינו מוכרח, כמוש"כ התוס' עצמם דחסרו שלא היו משיבין לנשאלין. ומסייע לשון הכתוב עד עמוד הכהן לאורים ולתומים, דחסר כהן להשיב לנשאלין. עיין.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 11:37 am
על ידי אִיךְ-מֶיְין
תודה.
תוכל להרחיב? מה זה קולן של סופרים? היכן ניתן לעיוני ביה?

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 11:56 am
על ידי ושא_נס
רצו"ב צילומים מכי"ק של היעב"ץ במהדורא קמא בגליון התלמוד שלו, ובמהדורא בתרא בספרו קולן של סופרים.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 12:15 pm
על ידי ושא_נס
אִיךְ-מֶיְין כתב:
מה שנכון נכון כתב:לכאו' צ"ל: א"כ.

יש"כ.
ראיתי שהרב יעקב חיים סופר בספרו זכות יצחק תיקן 'א"ו' (אלא ודאי) ולכן רציתי לבדוק מה באמת כתב היעב"ץ.
זכות יצחק.jpg


צריך לשאול אצל מומחי היעב"ץ למינם, דוגמת הרב בומבך והרב אלימלך צוויבל והרב אברהם טרופר, האם היעב"ץ בכלל רגיל לכתוב ראשי תיבות "א"ו" בסגנון זה. ואם לא - יש לפקפק קצת בהשערת הרב זכות יצחק נר"ו.

בתמונות שהעליתי ברור שלא כתוב "א"ו". ובהגהותיו בגליון התלמוד לא נראה כ"כ שכתוב "א"כ" כמו שרצה לומר החכם מה שנכון נכון. ובספרו קש"ס כ"י בהדיא "א"ה".

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 12:24 pm
על ידי מה שנכון נכון
יישר כח. ברוך שמסר עולמו וכו'.
נמצא שהיעב"ץ השתמש בלשון 'אי הכי' במובן של 'שמע מינה'. היינו: 'אם כך יוצא לנו ש...'. וכמדומני שבד"כ אי"ז הרגילות, (משא"כ כאשר הוא בלשון העברית 'אם כן'), אלא כפתיחה לקושיא, ולא כמסקנא בניחותא. (זה שהוא בא להקשות על תוס' לא נוגע כמובן למבנה לשון המשפט הזה). מעניין לבדוק אם כך מורגלא בלישניה.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 1:06 pm
על ידי הבטחתי
מענין לענין באותו ענין
מה פשר דברי היעב"ץ הללו?

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 1:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
הבטחתי כתב:מענין לענין באותו ענין
מה פשר דברי היעב"ץ הללו?

היעב"ץ כתב חיבור על התרגום בשם 'גלעד'. הזכירו במגלת ספר (מהד' בומבך עמ' רכג).

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 2:44 pm
על ידי ושא_נס
טיבו ויסודו של גלעד זהה עם כמה מספריו מבחינת מבנם ודרך התחברותם. ויותר לא אוסיף (כמובן אין בדבריי אלו צל שמץ רמז אבק דק של חוסר כבוד כלפי הגאון יעב"ץ זצ"ל).

ושר בית היעב"ץ אחד כתב אלי כי גם בגליון התלמוד יש לקרוא "א"ה" והפתרון אי הכי. אלו דבריו נר"ו. וייש"כ החכם מש"ן נר"ו על דבריך הנעימים והמשכילים.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ו' אוקטובר 05, 2018 2:58 pm
על ידי זסבה
אִיךְ-מֶיְין כתב:
זסבה כתב:יראה המעיין בקולן של סופרים שם:
זה לשונו -לא אבין מנין דבר זה, וכי אורים ותומים בגד הם, והכתיב ויתן אל החושן וגו', אי הכי בלא אורים ותומים נמי חושן מקרי, חושן הוא מכלל שמונה בגדים המעוכבים בו כדתנן פ"ז כהן גדול משמש כו' והיינו הנהו דכתיב בהו צואה בעשייה דידהו משא"כ באורים ותומים דלית להו קרא בעשיה אלא ויתן אל החושן ולא נאמר בהם ציוו מכלל דלאו לעיכובא נינהו, לאו בכלל בגדי כהונה הוי.

ויש לשום לב, למה השמיט במהודרא, הראיה (וקושיא על תוס'), מקרא דעזרא. וי"ל דאינו מוכרח, כמוש"כ התוס' עצמם דחסרו שלא היו משיבין לנשאלין. ומסייע לשון הכתוב עד עמוד הכהן לאורים ולתומים, דחסר כהן להשיב לנשאלין. עיין.


תודה. תוכל להרחיב? מה זה קולן של סופרים? היכן ניתן לעיוני ביה?


חיבור של הגהותיו על הש"ס מהדורא מורחבת ובתרא.
הוצאת וגשל הדפיסו את זה
בקטע זה - הביא הרב ושא נס שני הצילומים - זריז וחכים.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 10:03 am
על ידי אִיךְ-מֶיְין
יש"כ עצום לכל העונים.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' מאי 13, 2020 4:07 pm
על ידי מיללער
בהגהות היעב"ץ על הש"ס תמורה יד: על התוס' ד"ה תמורה, ציין הגריעב"ץ בזה"ל: כדתנן תמן שקלים פ"ד.

וזה ברור ט"ס וכוונתו לציין דברי המשנה במס' תענית פ"ד, כמ"ש בהגהות הגר"א ועוד, לציין על דברי התוס' דיחידין קורין על פה ואין בזה משום דברים שבכתב וכו' ואולי בשקלים לא נמצא שום רמז בענין הזה.

האם במהדורת וגשל עפ"י בדפוס קדום נשתנה ותיקנה הדבר?

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' מאי 13, 2020 5:22 pm
על ידי אליהו חיים
לא תוקן

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' מאי 13, 2020 5:49 pm
על ידי זסבה
יעיין בכתי"ק היעב"ץ כך הוא ברוך שכיוון.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' מאי 13, 2020 6:03 pm
על ידי מיללער
זסבה כתב:יעיין בכתי"ק היעב"ץ כך הוא ברוך שכיוון.

תודה רבה!

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' מאי 13, 2020 6:18 pm
על ידי זסבה
הבטחתי כתב:מענין לענין באותו ענין
מה פשר דברי היעב"ץ הללו?
תמןג.PNG
תמןג.PNG (32.8 KiB) נצפה 8359 פעמים

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' מאי 13, 2020 11:39 pm
על ידי ושא_נס
זסבה כתב:יעיין בכתי"ק היעב"ץ כך הוא ברוך שכיוון.
i

כמובן כן הוא גם בספרו קולן ש"ס.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' מאי 13, 2020 11:53 pm
על ידי הבטחתי
זסבה כתב:
הבטחתי כתב:מענין לענין באותו ענין
מה פשר דברי היעב"ץ הללו?
תמןג.PNG


ועכשיו זכינו ונדפס, ושם בפרשת חוקת מפנה לדבריו בפרשת דברים ועיין שם בהערות המהדיר בחוקת הערה י"ט

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ה' מאי 14, 2020 12:02 am
על ידי ושא_נס
ידידי החכם זסבה נר"ו, גם באדר"נ פרק ט: "מה משכן עשר אמות אף משה עשר אמות קומתו". אך באדר"נ שתק היעב"ץ (הן בגליוניו כ"י לאדר"נ והן בספרו קש"ס כ"י) מלציין כדרך שציין בברכות ובשבת, ובברכות ובשבת לא ציין לאדר"נ. וצריך טעם. סביר כי גם בספרו אם לבינה לא זכר האדר"נ.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ה' מאי 14, 2020 1:40 am
על ידי מיללער
ושא_נס כתב:
זסבה כתב:יעיין בכתי"ק היעב"ץ כך הוא ברוך שכיוון.
i

כמובן כן הוא גם בספרו קולן ש"ס.

יישר כחכם!

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: א' יולי 05, 2020 9:55 am
על ידי שמואל דוד
אשמח לראות כת״י של יעב״ץ שבת דף קיא ע״א

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ב' יולי 06, 2020 1:50 am
על ידי חרט
סקרנות בעלמא: היכן אצורים כת"י אלו?
והאם נשתמרו עוד מכת"י? (מגילת ספר - ידוע).

Re: חידושי אגדות ליעב"ץ?

פורסם: א' יוני 06, 2021 2:55 pm
על ידי בתוך הגולה
איתא בגמרא נדרים פא א
מפני מה אין מצויין ת"ח לצאת ת"ח מבניהן אמר רב יוסף שלא יאמרו תורה ירושה היא להם רב ששת בריה דרב אידי אומר כדי שלא יתגדרו על הצבור מר זוטרא אומר מפני שהן מתגברין על הצבור רב אשי אומר משום דקרו לאינשי חמרי רבינא אומר שאין מברכין בתורה תחלה

והיעב"ץ בהגהותיו לש"ס כתב שם זל"ש: 'עמ"ש בריש הפועלים'.
וכוונתו לכא' לדברי הגמרא ב"מ פה א 'אמר רבי פרנך אמר רבי יוחנן כל שהוא ת"ח ובנו ת"ח ובן בנו ת"ח שוב אין תורה פוסקת מזרעו לעולם שנאמר וכו'.
ובהגהות היעב"ץ שם לפנינו כתב 'עיין בלחם שמים אבות (פ"ב מי"ב) ובחידושי נדרים פא'
(בש"ס וילנא והבאים מכוחו באה ההגהה זו משובשת ואני העתקתי מהלש' שב"ס וגשל שהשוו את ההגהות לכת"י היעב"ץ ולחיבורו קש"ס)

וזה לשון הלחם שמים באבות שם
התקן עצמך ללמוד תורה כו'. שלא תאמר הואיל ואבא חכם ואבי אבא כו' לשונו זה מדויק. דדוקא כי האי גוונא דאכתי לא מוחזק באבהתא. אז אינו מובטח עדיין שלא תפסוק תורה מזרעו. דבעינן שלשה דורות. אתה וזרעך וזרע זרעך. אבל מכאן ואילך ודאי תו לא צריך. ובזה לא הרגיש תי"ט. והוא דבר ברור. ונתיישב לי עוד בו דבר קשה. שכך אמרו גם בבתרא דנדרים. מפני מה אין מצוין בת"ח בניהם ת"ח. שלא יאמרו תורה ירושה להם. שנראה כסותר לאותה שאר"י בפ' הפועלים. תו לא צריכנא תורה מחזרת על אכסניא שלה. והוא סתירה גמורה לכאורה. והשתא לק"מ. כמ"ש בס"ד שם בפי' אגדות:

בעצם העניין נראה כוונתו דדוקא בג' דורות הוי חזקה ובהא איירי הגמ' בב"מ אבל המשנה באבות וכן המימרא בנדרים הם בפחות מכך ואכ"מ להאריך בזה.

עכ"פ נראה מדבריו בלח"ש שיש לו ליעב"ץ חיבור מיוחד לאגדות הש"ס. ואליו הוא מפנה לעיין.
(וכן נראה קצת שלזה הפנה בהגהות לנדרים שאם כוונתו רק למה שהעתקתי לעיל הרי לא נוסיף שם כלום מלבד ההפניה ללח"ש ומה לו לדרך עקלתון, להפנות מנדרים לב"מ ומשם ללח"ש. ונראה יותר שכוונתו לחיבור אחר על האגדות כמש"כ בלח"ש).

השאלה היא האם מצינו לרבנו היעב"ץ במקו"א שהוא מזכיר חיבור על האגדות?

(שתי הערות קלות בשולי הדברים: בשנת תשמ"ז הו"ל הרב י"י פרידמן קש"ס למסכתות ב"ק-ב"ב ובהקדמה ציין שבדעתו להו"ל את שאר החיבור. מישהו יודע מה עם זה?
דבר נוסף. כידוע הש"ס של ווגשל הולך ונדחק ממדפי הספרים מפני הש"ס החדש של עוז והדר (כך עכ"פ בבתי המדרש שסביבי) מצער מאד א"כ שלא השכילו אנשי עוזו"ה להטמיע בחיבורם את הגהות היעב"ץ בשלמותם. אין לי הצעה ברורה איך לפתור את זה אבל ממש חע"ד).

Re: מחפש דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס

פורסם: א' יוני 06, 2021 4:40 pm
על ידי מעט דבש
בענין דברי היעב"ץ שהובאו בתחלת האשכול:
אורים ותומים - יעבץ יומא כא.jpg
אורים ותומים - יעבץ יומא כא.jpg (38.52 KiB) נצפה 5681 פעמים


צ"ע מתרגום אונקלוס דברים לג, ח
וּלְלֵוִי אֲמַר תֻּמַּיָּא וְאוּרַיָּא אַלְבֵּישְׁתָּא לִגְבַר דְּאִשְׁתְּכַח חַסִּיד קֳדָמָךְ


והנה כתב הרמב"ם הלכות בית הבחירה ד, א
ואף אורים ותומים שהיו בבית שני לא היו משיבין ברוח הקדש, ולא היו נשאלין בהן שנאמר עד עמוד כהן לאורים ותומים, ולא היו עושין אותן אלא להשלים שמנה בגדים לכהן גדול כדי שלא יהא מחוסר בגדים
.
והשיג הראב"ד:
לא היו משיבין. א"א והלא אורים ותומים ורוח הקדש שני דברים הם מן החמשה שחסרו בבית שני ולדבריו אינו אלא אחד וחיסור בגדים שאמר אינו כלום שאינו מחשבון הבגדים.


וכתב על זה באור שמח (במילואים):
ולא היו עושין אותן אלא להשלים שמונה בגדים.
נ"ב פשטיות הכתובים מכריח כדעת רבינו, דבחנוך המלואים בצווי בפ' תצוה כתיב 'וזה אשר תעשה להם לקדש אותם כו' ולקחת את הבגדים כו' החשן' ולא נזכר כלל האורים ותומים, ובפרשת צו בעשייה כתוב 'ויתן אל החשן את האורים' כו' והוי בכלל חושן דבלא אורים ותומים לא מקרי חושן, וכן בתרגום על קרא ד'תומיך ואוריך' - 'אלבשתא לגבר חסידך' הרי דמלבוש מקרי, ולדברי ראב"ד אין מקום לאו"ת בשבעת ימי המלואים כמובן ודוק:

Re: חידושי אגדות ליעב"ץ?

פורסם: ב' יוני 07, 2021 9:21 am
על ידי בתוך הגולה
בתוך הגולה כתב:השאלה היא האם מצינו לרבנו היעב"ץ במקו"א שהוא מזכיר חיבור על האגדות?

(שתי הערות קלות בשולי הדברים: בשנת תשמ"ז הו"ל הרב י"י פרידמן קש"ס למסכתות ב"ק-ב"ב ובהקדמה ציין שבדעתו להו"ל את שאר החיבור. מישהו יודע מה עם זה?
דבר נוסף. כידוע הש"ס של ווגשל הולך ונדחק ממדפי הספרים מפני הש"ס החדש של עוז והדר (כך עכ"פ בבתי המדרש שסביבי) מצער מאד א"כ שלא השכילו אנשי עוזו"ה להטמיע בחיבורם את הגהות היעב"ץ בשלמותם. אין לי הצעה ברורה איך לפתור את זה אבל ממש חע"ד).


אציין כי בחיפוש בספרי היעב"ץ שבאוצה?"ח לא מצאתי עוד מקום שבו הוא מזכיר את פרושי/חידושי אגדות שלו.
אלא שכידוע הרבה מחיבוריו טמונים נדפסו באותיות רעות לקריאה ומן הסתם החיפוש בהם אינו מיטבי. מצורף לכך בקיאותי הדלה בהלכות חיפוש באוצה"ח. אלא מהא ליכא למשמע מינה עד שיבואו חכמים ובקיאים ויורונו

Re: חידושי אגדות ליעב"ץ?

פורסם: א' יוני 13, 2021 5:17 am
על ידי עכ''פ
בתוך הגולה כתב:דבר נוסף. כידוע הש"ס של ווגשל הולך ונדחק ממדפי הספרים מפני הש"ס החדש של עוז והדר (כך עכ"פ בבתי המדרש שסביבי) מצער מאד א"כ שלא השכילו אנשי עוזו"ה להטמיע בחיבורם את הגהות היעב"ץ בשלמותם. אין לי הצעה ברורה איך לפתור את זה אבל ממש חע"ד).[/i]

עוז והדר עובדים על זה

Re: מחפש דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס

פורסם: א' יוני 13, 2021 5:10 pm
על ידי בתוך הגולה
יש"כ!

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ב' יולי 31, 2023 5:04 am
על ידי תורת המן
ושא_נס כתב:
כמובן כן הוא גם בספרו קולן ש"ס.

כנראה יש לכבודו גישה לכת"י קולן של סופרים. האם יש לך יכולת לבדוק ולהעלות גיטין ס. מעייני בספרא דאגדתא. ונז: דיניה דהאי גברא בצואה רותחת.
כי בשני מקומות הללו נכתבו בכמה מקומות במה' וגשל ג' נקודות(...), ונראה שהוא בכוונה דדוקא לאחר הנקודות נראה שמוסתר דברים בוטים.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 3:25 am
על ידי עניו כמשה
תורת המן כתב:
ושא_נס כתב:
כמובן כן הוא גם בספרו קולן ש"ס.

כנראה יש לכבודו גישה לכת"י קולן של סופרים. האם יש לך יכולת לבדוק ולהעלות גיטין ס. מעייני בספרא דאגדתא. ונז: דיניה דהאי גברא בצואה רותחת.
כי בשני מקומות הללו נכתבו בכמה מקומות במה' וגשל ג' נקודות(...), ונראה שהוא בכוונה דדוקא לאחר הנקודות נראה שמוסתר דברים בוטים.


הכת"י נמצא בסה"ל הלאומית וניתן לגישה מקוונת
כנל לגבי הפירוש על החומש והתרגום

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 3:33 am
על ידי מה שנכון נכון
עניו כמשה כתב:הכת"י נמצא בסה"ל הלאומית וניתן לגישה מקוונת
כנל לגבי הפירוש על החומש והתרגום

?
אשמח לקישור.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 3:37 am
על ידי עניו כמשה
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALE ... FL78498072
תבדוק פה
הקישור הוא לשס של היעבץ שנמצא סרוק כולו בסה"ל בקישור שהבאתי
הספר קולן של סופרים באמת לא ניתן לגישה מקוונת לצערי

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 3:41 am
על ידי מה שנכון נכון
עניו כמשה כתב:
מה שנכון נכון כתב:
עניו כמשה כתב:הכת"י נמצא בסה"ל הלאומית וניתן לגישה מקוונת
כנל לגבי הפירוש על החומש והתרגום

?
אשמח לקישור.


https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALE ... FL78498072
תבדוק פה

זה לא קולן של סופרים (שעליו היה הנידון). יש הבדלים בין ההגהות שבגליון לקש"ס.

Re: דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס.

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 3:48 am
על ידי עניו כמשה
מה שנכון נכון כתב:זה לא קולן של סופרים (שעליו היה הנידון). יש הבדלים בין ההגהות שבגליון לקש"ס.


כתבתי בהודעתי
ואולי מי שיש לו גישה יזכה אותנו בקובץ של הקולן ש"ס המלא ובכך נזכה לראות בעיננו דברי יעבץ

Re: מחפש דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 9:10 am
על ידי אלון בן שמרי
ראיתי בכתב היד שהוא מלא קווים קטנים בכל דף ודף, האם גם זה יצא מעטו של היעב"ץ? ומה פשרם?

Re: מחפש דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 9:50 am
על ידי יהודה בן יעקב
היעב"ץ נהג לפסק את הספרים שלמד בהם.
צורת ה'פסיק' הפוכה ממה שנהוג היום.

Re: מחפש דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 7:35 pm
על ידי תורת המן
יהודה בן יעקב כתב:היעב"ץ נהג לפסק את הספרים שלמד בהם.
צורת ה'פסיק' הפוכה ממה שנהוג היום.

ראיתי שם נמי שכמעט על כל יו"ד, רשם קו עליו, כנראה דעתו שבארמית המקורית אין לכתוב ביו"ד:
קוים.png
קוים.png (43.12 KiB) נצפה 1689 פעמים

Re: מחפש דפוס ראשון או כתב יד של הגהות יעב"ץ לש"ס

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 7:53 pm
על ידי תורת המן
כמבואר כאן בש"ס וגשל הוסיפו הרבה הגהות מהיעב"ץ מספרו קולן של סופרים. יחד עם זה - לפי מה שכתבו - גם תיקנו ע"פ הערותיו על גליון הגמ' שלו.

לעומת זה מה שנמצא בדפוס וילנא המקורי הוא רק הגהותיו על גליון הש"ס שלו, ומשם לש"ס וילנא החדש ולמהד' עוז והדר.

אמנם ראה זה מצאתי, דלא רק שהוסיפו וגשל ע"פ קש"ס, כנראה גם גרעו.

דהנה כך איתא בש"ס וילנא (גיטין נז:):
וילנא חדא מטה.png
וילנא חדא מטה.png (7.75 KiB) נצפה 1682 פעמים

ובעקבותיהם בוילנא החדש:
חד מטה וילנא חדש.png
חד מטה וילנא חדש.png (11.92 KiB) נצפה 1682 פעמים

וכ"ה בעוז והדר.

אמנם בש"ס וגשל ליתא להאי הערה כלל:
חד מטה נהרדעא.png
חד מטה נהרדעא.png (66.09 KiB) נצפה 1682 פעמים


וחבל שבאמת לא תיקנו ע"פ הכת"י, כי ראה דבריו ז"ל כתובים באצבעותיו:
יעבץ חד מטה.png
יעבץ חד מטה.png (44.14 KiB) נצפה 1682 פעמים

ומבואר שבכל המהדורות הושמט מילה אחת "דליכא אלא איסורא דרבנן".

ולא בדקתי אלא עמוד זה בלבד, ולכאורה - ע"פ הנתונים - זאת אומרת שכ"ה בהרבה עוד מקומות.